تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 9 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1824926893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۹۵ درصد رباهای امروز جامعه اسلامی از نوع قرض است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدرس بانکداری اسلامی:
۹۵ درصد رباهای امروز جامعه اسلامی از نوع قرض است

شاهرود


شناسهٔ خبر: 2871700 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
استانها > سمنان

شاهرود- مدرس بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه در اسلام ۵۲ باب فقهی داریم که نیمی از آن مربوط به معاملات است، گفت: ۹۵ درصد رباهایی که در جامعه اسلامی منعقد می شود از نوع ربای قرضی است. به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد نقی ئی در کارگاه آشنایی با بانکداری اسلامی مبحث ربا که پیش از ظهر یکشنبه با حضور کارشناسان مذهبی و فرهنگی استان سمنان در محل اداره کل تبلیغات اسلامی استان در شاهرود برگزار شد با یادآوری این مطلب که نیمی از احکام اسلامی مختص به معاملات است، افزود: قرض به شرط هر نوع زیاده به نفع قرض دهنده رباست.وی با بیان این مطلب که با اختراع پول لوازم آن هم کم کم شکل گرفت، خاطرنشان کرد: اولین بانکداری ها که به صورت سنتی اداره می شدند معابد بودند و تقریبا ۴۰۰ سال پیش بود که بانکداری به شکل امروزی کلید خورد.نقش واسطه گری بانک بین کارآفرین و سرمایه گذاربه گفته این مدرس بانکداری اسلامی، بانک نهاد واسطه ای است که پول کسانی که پولدارند و قدرت کار اقتصادی ندارند به کسانی که کار اقتصادی انجام می دهند ولی پول ندارند می دهد تا هر دو طرف از رشد سرمایه بهره ببرند.نقی ئی با اشاره به اینکه از ۲۰۰ سال پیش زمان امپراطوری عثمانی بانکداری وارد کشورهای اسلامی شد، خاطرنشان کرد: علما در مواجهه با این پدیده نوین سه برخورد متفاوت داشتند، یک گروه به دلیل جریان ربا خواری فتوا به تحریم بانک دادند، گروه دوم که فواید بانکداری را می دیدند اقدام به توجیه ربای بانکی کردند و گروه سوم با نفی نظر دو گروه قبل اعلام کردند ابتدا دامنه ربا را مشخص کرده سپس از بانکداری بدون ربا بهره ببریم.وی با بیان این مطلب که گروه دوم ربا را در صورتی ظلم می دانند که در قرض های مصرفی باشد نه در قرض های تولیدی تصریح کرد: یک توجیه نیز از آیت الله معرفت ذکر شده با این بیان که ربا بین چهار گروه زن و شوهر، پدر و فرزندان، سید و عبد، مسلمان و کافرحربی به شرط اینکه زیاده را مسلمان بگیرد، استثنا شده همانطور که ربا بین پدر و فرزندان وجود ندارد در جامعه اسلامی هم دولت مانند پدر و ملت مانند فرزندان هستند پس کار بانک ها ربا نیست.
بانکداری اسلامی شاهرود
هر سودی در اسلام ربا و حرام نیستبه گفته کارشناس بانکداری اسلامی نظر مشهور مراجع مبتنی بر شناخت دامنه ربا و پرهیز از آن در امور بانکی است و به جای آن استفاده از عقود اسلامی مختلفی که در دین وارد شده و هیچ مشکل شرعی ندارد توصیه شده است.نقی ئی، مخترع بانکداری بدون ربا را شهید صدر معرفی و عنوان کرد: کتاب البنک بدون الربویه نوشته این شهید گرانقدر است که طرح پیشنهادی او به صورت اولیه و اجمالی در آن مطرح می شود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مرور تکمیلی و به صورت جامع تدوین شده است.وی ربا در لغت را تعیین زیاده و در اصطلاح با سه نوع ربای معاملی، قرضی و تمدید مهلت بدهی معرفی کرد و ابراز داشت: هر سودی در اسلام نزول و ربا نیست و اسلام به هیچ عنوان با سود آوری مخالفتی ندارد آنچه حرام است قرض به شرط هر نوع زیاده به نفع قرض دهنده است.معاوضه ها باید طی دو معامله جدا انجام شود تا ربا برداشته شودمدرس بانکداری اسلامی معاوضه های بقالی ها در برنج، شکر، قند و طلا را بدون اینکه دو معامله جدا باشد و به صورت معاوضه انجام شود ربا دانست و اظهار داشت: در همه معاملات سود حلال است مگر در قرض که برای آن شرط تعیین شود که مقدار معینی پول با زیاده آن عودت داده شود.نقی ئی با اشاره به اینکه هشت آیه در قرآن کریم ربا را تحریم کرده و خداوند صراحتا اعلام داشته کسی که ربا می خورد مثل کسی است که شیطان را مس کرده باشد، یادآور شد: اگر نیت قرض دادن باشد و شرط سود کنی رباست ولی اگر بانک را وکیل کردی که با پول کار کند و سود را با کسر دستمزد برگرداند دیگر ربا نخواهد بود.وی با اشاره به اینکه مهمترین کار بانک ها واسطه گری اقتصادی است و نباید به سمت بنگاه داری اقتصادی کشیده شوند، بیان داشت: دو دسته عقود مبادله ای و مشارکتی تفاوت های اساسی با هم دارند که آن ها را از هم متمایز می کند.
بانکداری اسلامی شاهرود
۸۰ درصد قراردادهای بانکی عقود مبادله ای هستندمدرس بانکداری اسلامی، عقد مبادله ای را دارای سود قطعی دانست که بعد از انعقاد قرار داد رابطه مشتری و مالک قطع شده و هیچ یک در سود و زیان دیگری سهیم نیستند و توضیح داد: ۸۰ درصد قراردادهای بانکی عقود مبادله ای هستند.نقی ئی در خاتمه با یادآوری این مطلب که در عقود مشارکتی سود انتظاری است مانند مضاربه، مشارکت، مزارعه، مساقات و ... عنوان کرد: مرابحه یا فروش اقساطی نیز ۷۰ درصد در کشورهای اسلامی و ۷۵ درصد در ایران رواج دارد و سود آن قطعی است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن