واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: Zilan24th September 2006, 09:14 PMواژه گرافيك به معانی فوق العاده گوناگونی كاربرد پيدا كرده ، به طوری كه هر فرد در رابطه با سنخ و دسته ای از فعاليت اجتماعی آن را به گونه ای تعبير می كند . به طور مثال فردی كه كار او در ارتباط با تدريس و تعليم است ، احتمالاً فكر می كند كه گرافيك منحصر به طراحی جلد كتاب يا تصويرپردازی آن خلاصه می شود . يا كسی كه در مسير كار توليدی است ، شايد گمان می برد كه وظيفه گرافيست ، فقط به طراحی بسته برای كالای توليد شده اش و يا تبليغات برای كالای توليد شده محدود می شود و احتمالاً به موارد ديگر از كار گرافيك وقوف نداشته باشد . در دايره المعارف لاروس آمده است : (( گرافيك از ريشه يونانی گرافيكوس Graphikos به معنی نوشتن و يا رسم كردن ويا نگاشتن است . و آنچه كه به وسيلة علامت ، طرح ، و به طور كلی طرح خطی نمايانده شود ، ناميده می شود . )) هنر گرافيك بخش شناخته شده ای از نقاشی است كه بعدها توسعه پيدا كرده تا در قالب يكی از مهمترين وسايل انتقال اطلاعات ، و اخبار امروزی شكل گرفته ، و تا آنجا پيش رفته است كه نمی توان برای فعاليت در زمينه گرافيك ، دايره ای را ترسيم نمود و محدوده ای را مشخص كرد . نماد يا نشانه ، كوچكترين اثر گرافيكی است كه در عين حال انعكاس بزرگی در پی دارد . نشانه ، هويت هـر چيز ، شخص يا كاری را به بيننده می رساند و بـدين وسيـلـه ارتبـاط اشـاره گونـه ای را سبب می شود . به عبارتی ، (( نشانه )) تصوير نام است . اين نام می تواند شخص يا مؤسسه يا فيلم يا كتاب يا … باشد . از مهمترين مشخصه نشانه ، ساده و مختصر بودن آن است كه آن را مؤثرتر می نمايد نشانه ها به دو دسته تقسيم می شوند : 1ـ نشانه های تصويری 2ـ نشانه های نوشتاری يا حروفی منظور ما در اين قسمت ، شرح و تفسير پيرامون نشانه های نوشتاری است . در تعريف آن می توان گفت : نشانه های نوشتاری يا حروفی ، نشانه هايی هستند كه در طراحی آنها از حروف يا كلمه يا جمله استفاده شده است . اين نشانه ها خود به دو بخش تقسيم می شوند : 1ـ نشانه هايی كه با حروف اول نام موضوع طراحی می شوند . اين نشانه ها را به فرنگی ، مونوگرام monogramme می گويند . 2ـ نشانه هايی كه با نام كامل موضوع طراحی می شوند . اين نشانه ها به فرنگی لوگوتايپ logotype ناميده می شوند و در طراحی آنها تركيب خوشنويسی ، نقش مهمی دارد . اين نشانه ها گاه صرفاً از يك تركيب هنرمندانة خوشنويسی ، به وجود می آيند . و گاه شيوه نوشتن حروف ، شكل و تصويری را مجسم می كند . در آثار خوشنويسی باقی مانده از قديم ، اين نشانه نوشته ها كه به شيوه های طغری ، مثنی ، مهرهای امضا ، خط بنايی در تركيب تصويری خوشنويسی مشاهده می شود ، كه خود نمونه های ارزنده ای در اين زمينه هستند . در بررسی اجمالی كه به نشانه نوشته هايی كه در سالهای اخير طراحی شده ، و شيوه های نو گرافيكی در آنها مشهود است ، به اين قضیه اساسی پی می بريم كه طراحی نشانه نوشته ای موفق است ، و توانسته است حق مطلب را اداء كند و به ارزشهای خوشنويسی كه گذشتگان ما در اثر مشقات و قبول مرارتهای فراوان به اصول آن دست پيدا كرده اند . و نظمی و مقالی خوشايند را فرض و قاعده قرار داده اند ، عنايتی شده است . البته فراگيری اصول و قواعد خوشنويسی در اين دوره كه زندگی ماشينی خود را بر تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی تحميل كرده است ، كاری است كه برای هر فراگيرندة هنر گرافيك در دانشكده های هنری ميسر نيست . البته شناخت اجمالی پيدا كردن نسبت به آن چيزی است كه مورد عنايت تصميم گيرندگان در اين بخش قرار گرفته ، ولی نهايتاً هر گرافيست نمی تواند خود را طراح بی عيب و نقص يك اثر خوشنويسی بداند . لذا مشورت و كمك گرفتن گرافيست از خوشنويس در طراحی يك نشانه نوشته ، كاری كاملاً موفق نشانه نوشته های باارزش امروزی ، استاد مرتضی مميز ، با وجود تجربة فراوان در زمينة هنر گرافيك خود بر اين باور است . او در مقدمة كتاب ارزشمند خود ( نشانه ها ) چنين آورده است : (( در طراحی نشانه نوشته هايی كه مربوط به طراحی حروف با استفاده از شيوه های خوشنويسی می شود ، اگر طراح خود خوشنويسی نمی داند ، به طور طبيعی همكاری با خوشنويسان الزامی است و اصول كار بايد با اصول خوشنويسی همگام باشد . خطوط تزئينی فراوانی در جامعة ما طراحی شده است كه كاملاً فاقد اصول خوشنويسی و زيبايی های خط فارسی است . آنچه مطرح می شود ، اين نكته است كه ميزان تبعيت طراح از اصول دقيق خوشنويسی تا كجاست ؟ برای تعيـين و درك اين حدود ، بايد باز به گذشته و تجربيات استادان خوشنويس مراجعه كنيم ، ملاحظه می كنيم در نمونه های طغری ، مثنی ، نستعليق شكسته و به خصوص در خط بنايی ، استادان به خود اجازه داده اند از تركيب بنديها و قواعد خوشنويسی به آن حد عدول كنند كه نتيجه ، خود اثری بديع و جديد باشد و سبب ايجاد سنت تازه ای شود . لهذا طراحان امروزی نيز به شرط آنكه از پختگی ديد و تجربه به حد كافی بهره مند باشند ، می توانند نوشتة خوشنويسی شده را در اين روال ساده تر و يا با تركيب بندی ديگر مطرح كنند . )) کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند منبع: Iran Art navid.gh25th September 2006, 01:13 PMلذا مشورت و كمك گرفتن گرافيست از خوشنويس در طراحی يك نشانه نوشته ، كاری كاملاً موفق نشانه نوشته های باارزش امروزی ، استاد مرتضی مميز ، با وجود تجربة فراوان در زمينة هنر گرافيك خود بر اين باور است . او در مقدمة كتاب ارزشمند خود ( نشانه ها ) چنين آورده است : (( در طراحی نشانه نوشته هايی كه مربوط به طراحی حروف با استفاده از شيوه های خوشنويسی می شود ، اگر طراح خود خوشنويسی نمی داند ، به طور طبيعی همكاری با خوشنويسان الزامی است و اصول كار بايد با اصول خوشنويسی همگام باشد . خطوط تزئينی فراوانی در جامعة ما طراحی شده است كه كاملاً فاقد اصول خوشنويسی و زيبايی های خط فارسی است . آنچه مطرح می شود ، اين نكته است كه ميزان تبعيت طراح از اصول دقيق خوشنويسی تا كجاست ؟ برای تعيـين و درك اين حدود ، بايد باز به گذشته و تجربيات استادان خوشنويس مراجعه كنيم ، ملاحظه می كنيم در نمونه های طغری ، مثنی ، نستعليق شكسته و به خصوص در خط بنايی ، استادان به خود اجازه داده اند از تركيب بنديها و قواعد خوشنويسی به آن حد عدول كنند كه نتيجه ، خود اثری بديع و جديد باشد و سبب ايجاد سنت تازه ای شود . لهذا طراحان امروزی نيز به شرط آنكه از پختگی ديد و تجربه به حد كافی بهره مند باشند ، می توانند نوشتة خوشنويسی شده را در اين روال ساده تر و يا با تركيب بندی ديگر مطرح كنند . )) منبع: Iran Art با سلام خدمت شما مدیر محترم باز هم به خاطر مطالب جامع و تکمیلی که می فرمایید سپاسگزارم و عرض می کنم که نرم افزار های خوشنویسی در بازار ایران موجوده که ادعا می کنند از سبک های استادان این فن الهام گرفته و با رعایت نکات خوشنویسی ، نرم افزار را تولید کرده اند که از جمله اونها می توان از کلک و چلیپا نام برد که نرم افزار کلک که تولید شرکت سینا ست به مراتب قوی تر و تکمیل تر است و خطوط نستعلیق و شکسته و نسخ را دارد و یکی دیگر از نقاط قوت این نرم افزار ها خروجیها ی برداری است که کیفیت کار را در حد مطلوب نگه می دارد . در هر صورت افرادی که اطلاعاتی در مورد نحوه رسم الخط نستعلیق دارند می توانند تا حدی از نرم افزارها موجود استفاده کنند ولی این نکته را هم در نظر بگیر ید که برای کارهای نفیس و طراحی های ماندگار این نرم افزار ها ایجاد اشکال می کنند از باب رعایت اصول خطاطی هر دو نرم افزار قفل شکسته در بازار دارند اما بهترین توصیه برای کسانی که می خواهند از آن استفاده کنند خریدن نرم افزار همراه با قفل سخت افزاری آن می باشد تا در حین طراحی به مشکلی برخورد نکنند ارادتمند شما نوید سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2056]