تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820302875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش مناقشات و گسترش همکاریها؛ دستاورد سفر «اردوغان» به چین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کاهش مناقشات و گسترش همکاریها؛ دستاورد سفر «اردوغان» به چین پکن - ایرنا - سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به چین در شرایط حساسی که روابط دو کشور به تیرگی گراییده بود را می توان به عنوان تلاشی از سوی وی برای بازگرداندن مناسبات به حال عادی تلقی کرد.


به گزارش ایرنا، سفر دو روزه «اردوغان» به پکن در شرایطی این هفته انجام شد که اعتراضات ضد چینی در اوایل ماه جاری میلادی در ترکیه، بازگرداندن دهها «اویغور» ترک زبان از تایلند به چین، دستگیری صدها نفر از آنان به اتهام فعالیت های تروریستی و دست داشتن دیپلمات های ترک در جابجایی اویغورها برای رساندن آنها به عراق و سوریه مناسبات را بسیار تیره کرده بود.
با این اوصاف این سفر با این هدف انجام شد که دو کشور ضمن بررسی مسایل حساس در این مناسبات بار دیگر روابط راهبردی خود را که از سال 2010 بنیان گذاشتند در مسیر صحیح قرار دهند.
«رجب طیب اردوغان» و «شی جین پینگ» در دیدار خود که در تالار بزرگ خلق پکن انجام شد، علاوه بر بررسی اختلافات دو طرف در رابطه با استان مسلمان نشین «سین کیانگ» در شمال غرب چین و اویغورهای ساکن آن و نیز اعتراضات ضد چینی در ترکیه؛ روابط دوجانبه خود در عرصه های مبارزه با تروریسم و امنیت و سرمایه گذاری متقابل را هم مورد بحث و بررسی قرار دادند.
هر دو طرف به این نتیجه رسیدند که محورهای سه گانه تروریسم و جدایی طلبی و افراط گرایی در سال های اخیر به آنها ضربات زیادی زده است و لازم است با یکدیگر همکاری و با این پدیده ها مقابله کنند.
رئیس جمهور ترکیه برای اینکه اثبات کند خواستار روابط مناسب با چین است تاکید کرد که روابط راهبردی کشورش با چین را توسعه می دهد تا «اذهان بیماری که تاب دیدن این روابط را ندارند درک کنند مناسبات دو کشور دیرینه و مهم است».
«وو سیکه» یکی از مسوولان وزارت امور خارجه چین در این رابطه می گوید: مسلمانان اویغور و مسلمانان ترکیه با یکدیگر روابط خوبی دارند و دلیلی ندارد که کسی به دنبال اختلاف افکنی میان آنها باشد.
او به روزنامه «مردم» گفت: رهبران دو کشور به این نتیجه رسیده اند که جنبش ترکستان شرقی که می خواهد «سین کیانگ» را از چین جدا کند یک تهدید است و چین و ترکیه به عنوان دو قربانی تروریسم مشترکات زیادی در زمینه این مبارزه دارند.
ترکیه در عین حال به دلیل وضعیت جغرافیایی برای چین که می خواهد جاده های ابریشم دریایی و زمینی را احیا کند و هر دو هم به ترکیه مربوط می شود، اهمیت فراوانی دارد.
دو کشور به غیر از مساله مبارزه با تروریسم در عرصه تجارت هم به یکدیگر نیاز دارند زیرا چین دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه است و ارزش تبادلات آنها به بیش از 28 میلیارد دلار درسال رسیده است.
این در حالی است که بسیاری از طرح های زیربنایی در ترکیه با سرمایه گذاری چین اجرا می شود از جمله اینکه چینی ها راه آهن تندرو آنکارا به استانبول را ساخته اند که مسافت دو شهر را از 10 ساعت به 4 ساعت کاهش داده است.
«لی که چیانگ» نخست وزیر چین هم در دیدار خود با اردوغان در پکن به وی گفت که دو کشور می توانند به جز راه ابریشم در زمینه های مالی، هوا و فضا، ارتباطات، انرژی و هوانوردی با یکدیگر همکاری نزدیکتری داشته باشند.
ترکیه همچنین در زمره نخستین گروه از کشورهایی است که به عضویت بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) چین درآمده است.
این کشور همچنین امیدوار است که تحت حمایت چین درخواست ترکیه برای ورود به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو دائم تحقق یابد.
چین می داند که ترکیه به دلیل اینکه از دیرباز با جاده ابریشم مرتبط بوده و یکی از کشورهای موفق در جذب سرمایه گذاری خارجی است می تواند شریک تجاری مهمی برای پکن باشد.
آمار نشان می دهد که ترکیه در 12 سال گذشته موفق به جذب 149 میلیارددلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی شده است و بیش از 40 هزار موسسه با سرمایه خارجی در این کشور فعال است. ضمن آنکه پیش بینی می شود ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه که اکنون 800 میلیارد دلار است تا سال 2023 میلادی به 2 هزار میلیارد دلار بالغ شود.
این عوامل برای چین که می خواهد برنامه های خود برای توسعه قاره آسیا از احیای جاده ابریشم گرفته تا بانک توسعه را اجرایی کند از اهمیت بالایی برخوردار است.
با این حساب اگر دو کشور بتوانند در خصوص موضوع «سین کیانگ» و «اویغورها» که دارای قرابت زبانی با ترک ها هستند - با توجه به حساسیت ترکیه - با یکدیگر توافق کنند و اجازه ندهند این موضوعات روابط راهبردی آنها را تیره کند، طرفین می توانند امیدوار باشند که تا یک دهه آینده شاهد طیف گسترده ای از همکاری های تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهند بود.
آساق*231*1597



10/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن