تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816487757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأمل در ماهیت حقوقی توافق هسته ای وین-محمد طاهر کنعانی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تأمل در ماهیت حقوقی توافق هسته ای وین-محمد طاهر کنعانی* 1- طبق اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران معاهدات بین المللی باید به تصویب پارلمان برسد؛ بنابراین از فردای امضای توافق وین این سؤال مطرح شد که آیا برجام یک معاهده محسوب می شود و یا یک برنامه اجرایی است؟


طبق کنوانسیون معاهدات وین، معاهده قراردادی است که بین دو یا چند کشور یا بین یک کشور و یک سازمان بین المللی منعقد می شود، اما به اعتقاد اکثر کارشناسان حقوق بین الملل برجام به چند دلیل معاهده محسوب نمی شود.
نخست اینکه گروه 1+5 یک شخصیت حقوقی مستقل ندارد و یک سازمان بین المللی محسوب نمی شود، بلکه یک گروه غیر رسمی است. دوم اینکه طبق همان کنوانسیون معاهده سندی است که تعهدآور باشد اما برجام تعهدآور نیست چون در راستای لغو یا محدود کردن تعهدات شورای امنیت است. نه ایجاد تعهد جدید در واقع منشأ تعهدات ایران ناشی از مصوبات شورای امنیت است نه برجام. به عنوان مثال در قطعنامه شورای امنیت تصویب شده که ایران حق توسعه غنی سازی ندارد و آن را ممنوع کرده است. پس در واقع توسعه غنی سازی به خاطر برجام متوقف نشده بلکه به خاطر قطعنامه شورای امنیت بوده است و در نتیجه به موجب برجام، تعهد جدیدی برای ایران ایجاد نشده است. تیم مذاکرات هسته ای به موجب برجام تعهدات و الزامات ایران را به حداقل ممکن کاهش داده و در مقابل امتیازات و حقوق اقتصادی و سیاسی را تأمین کرده است. بخش اول که الزامات را از دوش ایران برداشته است نه تنها جنبه تعهد آوری ندارد، بلکه تعهد زدایی هم کرده است. بخش دوم برجام که حقوق و امتیازات گوناگونی را به نفع ایران تحصیل کرده نیز موجد حق است ونه مقررات تعهدآور.
بنابراین برجام یا برنامه جامع عمل مشترک، راهکاری است اجرایی برای لغو تعهدات الزام آوری که در 6 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران تحمیل شده است. برجام نه تنها تعهدی بر طرف ایرانی ایجاد نکرده بلکه تعهدزدایی کرده است. پس خصوصیت اصلی معاهده را که باید تعهدآور باشد برجام ندارد درنتیجه از نقطه نظرحقوقی معاهده محسوب نمی شود. تعهدات ایران و سایر کشور های عضو NPTمبنی بر توسعه ندادن سلاح های هسته ای ناشی از NPT است که این قبلاً به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
2- سوال دیگری که برای محافل حقوقی از فردای توافق وین مطرح شد این بود که اگر برجام تعهدآور نیست، آیا طبق قانونی که مجلس تصویب کرده مبنی بر الزام دولت ایران به رعایت حقوق هسته ای، دولت ملزم به ارائه برجام به مجلس شورای اسلامی می شود یا خیر؟ یعنی آیا مجلس می تواند با قانون عادی برای خود صلاحیت اجرایی ایجاد کند؟
در این باره شماری از کارشناسان حقوقی بر این باورند که این قانون و سایر مقررات از این قبیل خلاف اصل تفکیک قواست، قوه مقننه در اموری که ماهیت اجرایی دارد دخالت نمی کند. برجام یک عمل اجرایی است و در صلاحیت ذاتی قوه مجریه است و یک امر اجرایی از حیطه وظایف قوه مقننه خارج است. طبق این نظریه حقوقی اگر مجلس با وضع قانون امر اجرایی را به حوزه صلاحیت خود ببرد، در واقع خلاف اصل 57 و 58 قانون اساسی عمل کرده است.
به عنوان مثال، بستن تنگه هرمز که نمایندگان مجلس طرحی تصویب کردند که نیروهای مسلح ملزم می شوند این آبراه بین المللی را ببندند، در صورتی که بستن تنگه هرمز یک امر نظامی است و صدور فرمان نظامی در صلاحیت فرمانده کل قواست. حقوقدانان در توصیف وظایف نمایندگی می گویند قانونگذار با پرهیز از پوشاندن لباس قانون بر تصمیمات اجرایی مربوط به صلاحیت مراجع دیگر مثل دولت، دادگاه ها و مراجع قضایی باید مراقبت کند تا توازن قوا در قانون اساسی به هم نریزد.
از آنچه به عنوان متن بلند توافق وین منتشر شده نتیجه می گیریم که برجام یک عمل اجرایی معین و مصداق دار است که وظیفه اجرای آن دولت و قوه مجریه است حال اگر مجلس بخواهد این امر موردی را به شکل قانون دربیاورد، در واقع یک فرمان اجرایی را در لوای قانون آورده که وصف قانون بودن ندارد و خلاف اصل تفکیک قوا عمل کرده است.
*استاد یار دانشگاه و رئیس سابق کمیته ملی حقوق بشر دوستانه ایران
**روزنامه ایران/پنجشنبه هشتم مرداد 1394



08/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن