تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798314874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موگرینی: فصل جدیدی در روابط ایران و کشورهای جهان درحال گشوده شدن است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: موگرینی: فصل جدیدی در روابط ایران و کشورهای جهان درحال گشوده شدن است لندن - ایرنا- فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه همزمان با سفرش به تهران در یادداشتی که در روزنامه گاردین منتشر شد، با اشاره به آثار مثبت توافق هسته ای ایران در وین ، گفت: باور دارم که فصل جدیدی در روابط تهران با سایر کشورهای جهان در حال گشوده شدن است.


به گزارش ایرنا، موگرینی در این یادداشت عنوان کرد: "نلسون ماندلا" گفته است "تا زمانی که کاری انجام نشده، همیشه دشوار به نظر می رسد" و حصول توافق هسته ای میان ایران گروه پنج به علاوه یک ، تحت هدایت اتحادیه اروپا ، در 14 جولای در وین یادآور این حرف نلسون ماندلا بود.
وی افزود: این توافقنامه پس از دهه ها تنش و بی اعتمادی، 12 سال بیم و امید و 22 ماه مذاکرات فشرده، دشوار، بسیار فنی و سیاسی، بالاخره حاصل شد.
موگرینی بابیان این سووال که "آیا این اتفاق صفحه جدیدی در روابط ایران با سایر کشورهای جهان خواهد گشود؟ افزود: مفسران در این خصوص اختلاف نظر دارند و بحث ها در این مورد هنوز داغ است. من علت این شک و تردیدها را می دانم. اما باور دارم که فصل جدیدی واقعا در حال باز شدن است.
وی افزود: البته تغییر یک شبه روی نخواهد داد و حتی ممکن است در چند ماه آینده نیز به وقوع نپیوندد. تغییرات زمان می برد. این مساله به اراده و دیدگاه سیاسی قوی و کار سخت نیاز دارد. این تغییر به جسارت نیاز دارد، همان عنصری که برای رسیدن به توافق نیاز بود و دست آخر نیز جواب داد. ما باید مطمئن باشیم که همان عزم قوی می تواند چارچوب منطقه ای متفاوتی ایجاد کند، چارچوبی که به جای رویارویی مبتنی بر همکاری است..
فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تصاویر دلگرم کننده جوانان ایران که در خیابان ها شادی کردند، به ما دلایل خوبی برای امیدواری می دهد. ما شاهد فوران شادی مردم ایران بودیم که با انتظار برای آینده ای بهتر همراه بود.
وی افزود: آنها این نکته را یادآوری می کند که این توافقنامه همچنین یک سرمایه گذاری برای نسل هایی است که برای آینده ای متفاوت جشن می گیرند.
موگرینی گفت: ما می دانیم هنوز نگرانی هایی در منطقه و فراتر از آن وجود دارد. اما اگر گفت وگوها این قدر طول کشید و اگر گفت وگوها این قدر دشوار بود، دقیقاً به این علت بود که ما می خواستیم توافقی قوی به دست آوریم، توافقی که می تواند در برابر هرگونه پرسشی دقیقی مقاومت کند و در طول زمان نیز استوار بماند.
وی افزود: من خودم به صورت مستقیم شاهد تعهد مذاکره کنندگان ایرانی تحت سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و تعهد هر شش قدرت جهان را در این مذاکرات بودم. بحث ها و گمانه زنی های زیادی درباره برخی از جلسات در وین می شد و می گفتند برخی جلسات "داغ" بوده است. البته با توجه به حساسیت بالای موضوعات، کمتر از این نیز انتظار نمی رفت. درعین حال همه ما می خواستیم گفت وگوها بر اساس احترام و شفافیت متقابل باشد و واقعا نیز همین طور بود.
موگرینی اضافه کرد: ما همیشه باید در ذهن داشته باشیم، فقدان اعتماد میان ایران و جامعه بین المللی نقطه شروع مذاکرات، بود. در پایان، ما درباره قراردادی توافق کردیم که بر اساس اعتماد نیست بلکه بر مبنای تعهدات و شفافیت و راستی آزمایی است.
وی گفت: هدف از این مذاکرات رفع نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران و توافق درباره تضمین های درازمدت قابل راستی آزمایی درباره صرفاً صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران بوده است.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: آرزو و خواست ایران برای داشتن برنامه هسته ای غیرنظامی به طور کامل به رسمیت شناخته شده است، با این تضمین که تحت هیچ شرایطی این کشور به دنبال بمب (هسته ای) نخواهد رفت.
وی افزود: لغو تمامی تحریم ها همراه و متناسب با اجرای تدابیر مرتبط با مساله هسته ای از طرف ایران انجام خواهد شد. این توافقنامه طوری تنظیم شده است که بتواند در برابر چالش زمان دوام بیاورد. این موفق خوبی است که هیچ جایی برای تفسیر و تردید در آن باقی گذاشته نشده است.
موگرینی اضافه کرد: این توافق وقتی اجرای شود، به ما اجازه اعتمادسازی و مبنایی برای روابط جدید را خواهد داد.
وی گفت : در مرحله بعد، وظیفه ام این خواهد بود که هماهنگی در کمیسیون مشترک مربوط به اجرای توافقنامه را انجام دهم و یکی از علل اصلی سفرم به ایران همین بوده است.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: البته فقط به این دلیل نیست که به ایران می روم. ما اکنون وظیفه داریم این نتیجه تاریخی را که در وین به دست آورده ایم پرورش دهیم.
وی افزود: توافقنامه وین به ما می گوید ، همه می توانیم چیزهای زیادی به دست آوریم اگر همکاری را بر رویارویی ترجیح دهیم،. البته رسیدن به حداکثر بهره برداری از این فرصت کاملا بستگی به خودمان دارد. اما اگر با جدیت برای آن تلاش نکنیم، هیچ چیز خوبی روی نخواهد داد..
موگرینی اضافه کرد: ما اروپایی ها روابط سنتی و قدیمی فرهنگی و اقتصادی با ایران داریم. پیش از آغاز تحریم ها در سال 2005، همکاری میان اروپا و ایران در بسیاری از زمینه ها بود از انرژی تا تجارت. اما منافع مشترک ما فراتر از اقتصاد است.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: هفته گذشته وزرای خارجه اروپا این مأموریت را به من دادند که راه هایی را که اتحادیه اروپا می تواند فعالانه چارچوب همکاری های منطقه ای را متعاقب توافقنامه هسته ای ایران ارتقا بخشد، پیدا کنم.
موگرینی در ادامه بابیان اینکه گروه تروریستی "داعش در حال گسترش ایدئولوژی آخرالزمانی و شرورانه خود در خاورمیانه و فراتر از آن است، افزود: برای داعش چیزی بدتر از همکاری میان غرب و جهان اسلام نیست زیرا این همکاری ضد تفکر برخورد و جنگ تمدن هاست که داعش تلاش می کند آن را احیا کند. ائتلاف تمدن ها می تواند قوی ترین سلاح ما در نبرد علیه تروریسم باشد.
وی اضافه کرد: اما فقط مساله داعش نیست . کل خاورمیانه در هرج ومرج است. فرقه گرایی رو به رشد است. لازم است فرایندهای سیاسی را برای پایان دادن به جنگ ها دوباره شروع کنیم. لازم است همه قدرت های منطقه را به میز مذاکره بازگردانیم و خونریزی ها و کشتارها را متوقف کنیم.
موگرینی افزود: همکاری میان ایران و همسایگانش و کل جامعه بین المللی می تواند امکانات و فرصت های بی سابقه ای را برای برقراری صلح در منطقه به ویژه در سوریه، یمن و عراق فراهم کند. البته افراد شکاک استدلال خواهند کرد که این کار بسیار غیرمحتمل یا غیرممکن است. افراد بدبین نیز در مورد خطرات آن هشدار خواهند داد. اما مذاکرات در وین نشان داد که تا زمانی که عزم سیاسی برای غلبه بر مشکلات وجود دارد، هیچ مشکل و معمایی غیرقابل حل نخواهد بود.
وی تصریح کرد: سفر به ایران انتخابی بدیهی برای من است. گرچه سال ها مذاکره به پایان رسیده است، اما کار مشترک ما قطعاً پایان نیافته است. درواقع تا زمانی که کاری انجام نشده باشد، همیشه غیرممکن به نظر می رسد.
اروپام**5**1552



06/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن