تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818811084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کیهان برزگر: سفر منطقه یی ظریف رویکرد تعاملی ایران را اثبات کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا کیهان برزگر: سفر منطقه یی ظریف رویکرد تعاملی ایران را اثبات کرد تهران- ایرنا- «کیهان برزگر» رییس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گفت و گو با ایرنا به تحلیل و ارزیابی اهمیت و دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه ایران به سه کشور کویت، قطر و عراق پرداخت. به باور وی، رویکرد تعاملی تهران نسبت به کشورهای منطقه تضمینی مهم برای اجرای کامل توافق هسته یی است.


نزدیک به 2 هفته پس از توافق هسته یی ایران و گروه 1+5، ظریف به عنوان نخستین سفر خارجی خود پس از این توافق، روز یکشنبه چهارم مردادماه تهران را به مقصد سه کشور منطقه ترک و در سفری 2 روزه با رهبران و وزیران امورخارجه ی کشورهای کویت، قطر و عراق دیدار کرد.
این سفر گامی مهم در راستای ابتکارهای دیپلماتیک دستگاه سیاست خارجی دولت یازدهم برای تنش زدایی با همسایگان به شمار می رود. بازه ی زمانی این سفر نیز بر اهمیت آن افزوده است زیرا توافق هسته یی ایران هرچند موفقیتی بزرگ برای دستگاه سیاست خارجی محسوب می شود اما برای گسترش فضای همکاری های منطقه یی پساتوافق و تقویت جایگاه منطقه یی کشور دستگاه دیپلماسی باید این نکته را برجسته سازد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال بهبود روابط خود با کشورهای منطقه است و تصور منفی که برخی کشورها از ایرانِ پس از توافق دارند واهی و خیالی است.
چنین سفرهایی را می توان تکمیل کننده ی توافق هسته یی ایران و گروه 1+5 و تلاشی در جهت ارتقای جایگاه منطقه یی ایران به شمار آورد؛ امری که می تواند در تقویت همکاری های منطقه یی نقش مهمی داشته باشد.
در این ارتباط، گروه پژوهش و تحلیل خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برای تحلیل اهمیت سفر ظریف به کویت، قطر و عراق در فضای پس از توافق هسته یی، با برزگر مدرس دانشگاه و رییس «مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه» به گفت و گو نشسته است.
برزگر معتقد است سیاست ایران بر کاهش تنش با همسایگانش استوار است و شبکه ی وسیع ارتباطات بین المللی قطر و کویت می تواند بر کاهش تنش و بهبود روابط ایران و کشورهای حوزه ی خلیج فارس موثر باشد. در برابر، قطر و کویت نیز در زمره ی کشورهایی هستند که از توافق هسته یی ایران و گروه 1+5 استقبال کرده اند و خواهان توسعه ی روابط با تهران هستند.
این استاد دانشگاه موضوع مبارزه با دهشت افکنی (تروریسم) را موضوعی همگانی می داند که به عنوان یکی از محورهای بنیادین گفت وگوهای دیپلماتیک ایران با همسایگانش در این سفر مورد تاکید قرار گرفته است.
رییس مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه همچنین تصریح کرد که افزایش این سفرها از نگرانی های عمومی دولت های عربی حوزه ی خلیج فارس نسبت به افزایش نقش منطقه یی ایران و تصور تهدید از آن می کاهد چرا که در فضای پساتوافق بر جذابیت ایران برای همکاری دوجانبه و چندجانبه روز به روز می افزاید؛ روندی که باعث افزایش فشارهای منطقه یی و بین المللی بر عربستان سعودی در جهت بهبود روابط با ایران نیز خواهد شد.
در ادامه مشروح گفت و گوی ایرنا با برزگر آمده است:

***ایرنا: با توجه به این که سفر ظریف به کویت، قطر و عراق نخستین سفر وزیر امور خارجه ی ایران به کشورهای همسایه پس از توافق هسته یی است، به نظر شما چنین سفری چه معنایی می تواند در بر داشته باشد؟
**برزگر: تقویت روابط با منطقه همیشه یک اولویت در رویکرد دیپلماسی ایران بوده است. اهمیت این مساله پس از توافق هسته یی ایران با قدرت های جهانی حتی بیشتر شده است چون این ضرورت وجود دارد که دیدگاه های افراطی بعضی از کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی نسبت به افزایش نقش منطقه یی ایران در شرایط پس از توافق به نوعی خنثی شود.
البته توافق هسته یی خود یک فرصت برای دیپلماسی منطقه یی ایران است. نکته ی مهم در این سفر نشان دادن روحیه ی تعاملی ایران در صحنه ی نظام بین المللی است که می تواند به عنوان ضامنی برای اجرای کامل اصول توافق هسته یی با قدرت های بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.
آمریکا، کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین با کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس منافع متقابل اقتصادی و سیاسی- امنیتی دارند و از این رو گاهی سیاست های آن ها نسبت به ایران زیر تاثیر این منافع قرار می گیرد.

***ایرنا: چرا از میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کویت و قطر به عنوان مقصد نخستین سفر پس از توافق هسته یی انتخاب شده اند؟
**برزگر: سیاست کلی ایران کاهش تنش با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. این 2 کشور ممکن است کوچک به نظر برسند اما شبکه ی وسیع ارتباطات بین المللی دارند که می تواند بر کاهش تنش در روابط ایران با این شورا موثر باشد.
این 2 کشور از توافق هسته یی ایران استقبال کرده اند و فراتر از مناسبات سنتی با ایران خواهان توسعه ی روابط با کشورمان هستند. قطر یکی از طرف های درگیر در بحران های منطقه یی به ویژه سوریه است. نزدیکی دیدگاه های ایران و قطر یک گام مثبت در حرکت به سوی مشارکت همگانی برای حل مسایل منطقه یی است.

***ایرنا: اگر بخواهیم نگاهی خاص تر به مقصدهای سفر وزیر امورخارجه داشته باشیم، به نظر شما اهداف احتمالی سیاسی و امنیتی که جمهوری اسلامی ایران در روابط دوجانبه با کویت، قطر و عراق دنبال می کند چیست؟
**برزگر: ظریف به درستی موضوع مبارزه با تروریسم را به عنوان یک مساله و مشکل همگانی منطقه و جهان مطرح کرده و محور بحث ایشان هم این است که مساله ی امنیت در منطقه یک مساله ی جمعی است و فراتر از مسوولیت دولت ها وارد عرصه ی عمومی شده و اکنون بر جنبه های مختلف زندگی مردم منطقه تاثیر می گذارد. بنابراین، مبارزه با آن نیاز به همت همگانی دارد.
به عنوان مثال، مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی نمی تواند بدون مشارکت همه ی کشورها یا ملت های منطقه موفق شود. این بحث به تدریج جای خود را در صحنه ی منطقه یی و بین المللی باز می کند اما لازمه ی آن یک دیپلماسی فعال منطقه یی است که بر ارزش مشارکت با ایران نزد کشورهای منطقه بیافزاید. در این باره تحکیم روابط دوجانبه ی ایران با کویت، قطر و عراق در این حوزه می تواند گام نخست باشد.

***ایرنا: آینده ی روابط ایران با کویت و قطر را در دوره ی پساتوافق هسته یی چگونه ارزیابی می کنید؟
**برزگر: این توافق راه را برای همکاری های همه جانبه ی اقتصادی، سرمایه گذاری های مشترک در حوزه ی انرژی و حتی همکاری در به کارگیری راهبردهای منطقه یی مبارزه با تروریسم و حل بحران های منطقه یی باز می کند. قطر و کویت به عنوان کشورهای واقعگراتر در منطقه پیشینه و ظرفیت برگزاری نشست های صلح و امنیت منطقه یی را دارند. در گذشته هم ایران با آن ها مشارکت داشته و اکنون با حل یک معضل راهبردی بین ایران و غرب یعنی موضوع هسته یی فرصتی خوبی برای پیشبرد این نوع همکاری فراهم شده است. کشورهای غربی هم مشوق این امر می شوند.

***ایرنا: در یک نگاه کلان تر، چنین سفرهایی چه تاثیری بر افزایش همکاری های منطقه یی و حفظ ثبات و امنیت در خلیج فارس خواهد داشت؟
**برزگر: افزایش این سفرها از نگرانی های عمومی رژیم های عربی حوزه ی خلیج فارس نسبت به افزایش نقش منطقه یی ایران و تصور تهدید از آن می کاهد. احترام به جایگاه طبیعی ایران و ضرورت مشارکت و همکاری با این کشور در منطقه ریشه دارد اما بعضی اندیشه های افراطی در نخبگان حاکم برخی از این کشورها آگاهانه یا ناآگاهانه مانع از بروز چنین وضعیتی شده است. بازیگران خارجی هم به طور سنتی و برای منافع خود بر ابعاد این تهدید تاکید داشتند اما اکنون وضعیت فرق کرده و جذابیت ایران برای همکاری دوجانبه و چندجانبه روز به روز افزایش می یابد. لازم است که ایران با نقش فعال دیپلماتیک خود بهانه ها را خنثی کند. نقش و تعامل فعال شخص وزیر امور خارجه ی ایران با این کشورها بسیار مهم است. ایشان دیدگاه های پیشرفته و به روزتری نسبت به حل مسایل منطقه یی دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اکنون با یک توافق هسته یی روحیه تعاملی ایران بیشتر به چشم می آید که این خود می تواند در مسایل منطقه یی هم عملیاتی شود.

***ایرنا: یکی از چالش هایی که در حوزه ی نظم منطقه یی در خلیج فارس وجود دارد، اختلاف های ایران و عربستان سعودی است. به نظر شما این سفر تا چه اندازه در بهبود روابط این 2 کشور کمک کننده خواهد بود؟
**برزگر: مساله ی بنیادین عربستان جلوگیری از افزایش نقش منطقه یی ایران است. از اکنون تا اجرای کامل توافق جامع هسته یی، عربستان سعودی همچنان خواهان روابط نزدیک با ایران نخواهد بود و حتی تمام تلاش خود را خواهد کرد که به نوعی مانع از تحقق آن شود. تثبیت توافق هسته یی سبب می شود تا عربستان به طور اجتناب ناپذیر سعی کند مشکلات خود را با ایران مدیریت کند. به احتمال زیاد عربستان یک قدم به عقب و ایران هم یک قدم به جلو برای بهبود روابط برخواهند داشت و به گونه یی برای حل مسایل منطقه یی مثل بحران های سوریه و یمن به توافق می رسند.
به هرحال ایران با یک دیپلماسی فعال و آگاهانه در آینده می تواند دست بالا را در مسایل منطقه یی داشته باشد چون اکنون قدرت های بزرگ به ارزش همکاری با ایران بیشتر واقف می شوند و خواهان مشارکت ایران هستند. بر این مبنا، کشورهای غربی به عربستان برای بهبود روابط با ایران فشار بیشتری خواهند آورد چون خود این کشورها به نتیجه می رسند که راه حل پایدار برای حفظ ثبات و امنیت منطقه یی تشویق قدرت های منطقه به همکاری بیشتر و حل مشکلات خود است.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9347** 9279**2054



06/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن