تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798590166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق؛ سرآغاز شکوفایی مناسبات منطقه ای-ابراهیم رحیم پور*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: توافق؛ سرآغاز شکوفایی مناسبات منطقه ای-ابراهیم رحیم پور* پیرو تفاهم هسته ای ایران با کشورهای 1+5 اکنون در محافل سیاسی و مطبوعاتی این سؤال زیاد به چشم می خورد که چه تغییراتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رخ خواهد داد و ایران چه رویکردی نسبت به کشورها در پیش خواهد گرفت؟


متأسفانه حوزه امنیتی پیرامون کشورمان دچار آشوب و آشفتگی است. دخالت های اشتباه فرامنطقه ای و خطاهای محاسباتی بعضی رهبران منطقه ای، فضایی را فراهم آورده است که تروریسم در آن رشد یافته و صلح و امنیت منطقه را به خطر انداخته است، هرچند که ایران به مثابه یک جزیره ثبات در این میان از امنیت مثال زدنی برخوردار است ولی از آنجایی که در دنیای بهم پیوسته امروز تحولات آنچنان بهم آمیخته شده اند که هیچ کشوری به تنهایی منابع و قدرت لازم و کافی برای تأمین و تثبیت صلح و ثبات و توسعه رفاه مردم را در اختیار ندارد، لذا همکاری و همبستگی منطقه ای برای مدیریت تحولات و هدایت آنها در جهت توسعه منطقه ای، امری اجتناب ناپذیر است. گذشته از نظر سیاسی- تحلیلی به تحولات منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران همواره با پیروی از آموزه اسلامی دخت گرامی پیامبر رحمت اسلام(ص) برابر حدیث الجار ثم الدار (اول همسایه و سپس خانه) بر اهمیت جایگاه همسایگان و کشورهای هم دین و فرهنگ خود واقف بوده و همیشه اهتمام به برقراری مناسبات عالی با آنان داشته است.
اما متأسفانه به دلیل تبلیغات غرض ورزانه و هراس آلود رسانه های صهیونیستی علیه کشورمان و تولید بحران های ساختگی، این فرصت به قدر کافی پدید نیامده بود که همه ظرفیت های ایران و منطقه در جهت دلخواه تقویت دوستی و توسعه رفاه منطقه ای به کار گرفته شود، اما اکنون که با حل و فصل موضوع هسته ای کشورمان این غبارها زدوده شده و پوچی تبلیغات ایران هراسی به روشنی آشکار شده است، فضای مناسبی برای تقویت همکاری و تحکیم صلح و ثبات منطقه ای بین ایران و کشورهای حوزه پیرامونی پدید آمده است.
جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه ملی، همبستگی داخلی، مدیریت ریاست محترم جمهوری و راهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب از مذاکرات هسته ای سربلند و موفق بیرون آمد. زمان آن است که این موفقیت خود را با منطقه و همسایگان تقسیم کرده و میوه این همدلی و همزبانی داخلی به برون مرزها نیز صادر شود. نتیجه این همگرایی در منطقه همان بمبی است که چاشنی آن در وین گذاشته شد. این صحیح است که وزن و قدرت جمهوری اسلامی ایران بعد از مذاکرات و تفاهم افزایش یافته است لیکن از این نیرو و انرژی جدید قرار است در جهت تحکیم دوستی، امنیت و رفاه در منطقه بهره برداری شود.
در حالی که مقامات و شرکت های بزرگ کشورهای اروپایی در صف ورود به ایران قرار گرفته اند، دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان با هدف تحکیم مناسبات منطقه ای، توسعه رفاه و امنیت و زدودن زمینه های افراط و تروریسم شروع به انجام سفر به چند کشور منطقه ای کرده است. این سفرها ادامه خواهند داشت و پیام دوستی ملت با فرهنگ و تاریخی ایران را به دولت ها و ملت های منطقه ابلاغ خواهند کرد.
در سفرهای دکتر ظریف به منطقه، جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشکیل و تحکیم ائتلاف برای دوستی و تقابل با ناامنی و افراط گری است و بدون حصول به این هدف، کشورها قادر به چشاندن طعم شیرین این تفاهم بین المللی با 1+5 نخواهند بود. این پیام اصلی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته ای است. دکتر ظریف در ملاقات های خود با مقامات کشورهای منطقه به جهان خواهد گفت که روی میز ایران تنها گزینه موجود گزینه دوستی و برادری است و اگر دیگر قدرت های جهان نیز دغدغه صلح و امنیت جهانی را دارند، باید از این رفتار کشورمان الگو بگیرند و روی میز خود را کاملاً پاک کرده و تنها گزینه تشویق دوستی و تعامل را باقی بگذارند.
البته در این میان نباید از ترفندهای جدید دشمنان صلح و همکاری منطقه ای غافل بود. آنها نیز به موازات تلاش های ایران و کشورهای منطقه برای توسعه مناسبات به تلاش های مذبوحانه خود برای تفرقه افکنی و فاصله اندازی بین کشورها خواهند افزود، چرا که آنها ظرفیت و توفیق عبرت گرفتن از گذشته را ندارند و همچنان به تکرار اشتباهات خود خواهند پرداخت با این تفاوت که دیگر، دولت ها و ملت های منطقه، بخوبی به ترفندهای آنان آگاه شده و فریب دروغ پردازی های آنان را نخواهند خورد. دوران، دوران تحکیم دوستی ها و تعمیق همکاری هاست.
ما بر این باوریم که با اتحاد و دست در دست هم دادن کشورهای منطقه از عهده ناهنجاری ها برخواهیم آمد و با هم افزایی قدرت ایران و منطقه به پاکسازی پیرامون خود برای فراهم آوردن سکوهای پرش رفاه و اقتصاد موفق خواهیم شد. استراتژی همکاری های جمعی و تحکیم پیوندهای منطقه ای سیاست گزینشی جمهوری اسلامی ایران است و بدیلی برای آن نمی شناسد.
*معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه
**روزنامه ایران/سه شنبه ششم مرداد 1394



06/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن