تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805766216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فردوسی‌پور يک موضوع ساده را تبديل به پرتاب موشک بالستيک می‌کند!


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مصطفی کواکبيان فردوسی‌پور يک موضوع ساده را تبديل به پرتاب موشک بالستيک می‌کند!

کواکبیان؛
فردوسی‌پور يک موضوع ساده را تبديل به پرتاب موشک بالستيک می‌کند!
خنده‌اي هميشه بر لب، چهره‌اي مصمم که حکايت از تجربه‌اي برآمده از سال‌ها درس و مباحثه در عرصه دانشگاهي و ميداني و کار تشکيلاتي در قالب حزب، شخصيتي قابل تامل را بروز و ظهور داده است.



به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز، مصطفي کواکبيان نامي آشنا در عرصه فرهنگ و سياست است و بر همين اساس به ديپلماسي ورزش آگاه است و به نقاط قوت و ضعف عرصه‌هاي مختلف جامعه ايراني اشراف دارد و به همين دليل اعتقاد دارد که بايد امور جامعه به دست مردم سپرده شود، ورزش را نيز از اين قاعده مستثني نمي‌داند و خصوصي‌سازي را دواي درد ورزش کشور مي‌داند. در ادامه مصاحبه ما با کوابکیان را می‌خوانید؛
  **: چرا فضاي فرهنگي ورزش دچار شعارزدگي شده است؟
متاسفانه در بسياري از حوزه‌ها و مخصوصاً فرهنگ در اسناد فرادستي و در برنامه‌هاي کلان از تعابير زيبايي استفاده مي‌کنيم و جملات قشنگي را به جامعه تزريق مي‌کنيم ليکن وقتي در عرصه عملياتي شدن قرار مي‌گيريم آن تعابير و اهداف را فراموش مي‌کنيم. قبل از ورود به کميسيون امنيت ملي در مجلس هشتم، مدت 7 ماهي عضو کميسيون فرهنگي مجلس بودم در همان ايام هم بود که موضوعات و مسائل ورزشي را پيگيري کردم و به عبارتي تحقيق و تفحص از سازمان تربيت‌بدني را آغاز کرديم، آنجا بود که پي بردم فرهنگ در همه عرصه‌ها و مخصوصاً در ورزش مظلوم است. رهبري هم فرموده بودند که فرهنگ مظلوم است! بايد بپذيريم که ورزش هم زير شاخه فرهنگ است.
**: ببخشيد، ساده‌تر توضيح مي‌دهيد؟
ببينيد ما در مسائل کلان و اسناد فرادستي موضوعات و اهداف فرهنگي مشخص داريم ليکن در مرحله اجرا خلاء قانون داريم و اين خلاء را بايد مجلس حل و فصل مي‌کرده است که تا اکنون نتوانسته‌اند براساس واقعيت جامعه قوانين اجرايي متناسبي را تدوين کنند.
**: آيا مسئولين کشور به اهميت ورزش در عرصه اجتماعي پي برده‌اند؟
متاسفانه بايد اعتراف کنم هنوز اهميت ورزش در عرصه اجتماعي، فرهنگي و سياسي براي بسياري از مسئولين مغفول مانده و به عبارتي جايگاه ورزش در اين موضوعات جدي گرفته نشده است. ورزش براي اين عده حالت فانتزي و تفنني دارد و به عنوان بخشي از زيست مطلوب بشري به آن توجه نمي‌شود. بايد پذيرفت که جايگاه ورزش در عرصه اجتماعي، فرهنگي و مخصوصاً سياست بسيار مهم است. ورزش مي‌تواند يک جريان اعتماد ساز در عرصه بين‌الملل باشد و مخصوصاً ورزش کشور مي‌تواند در واقعيت پسا تحريم ايران نقطه هدف براي جلب نگاه متناسب بين‌المللي به ايران باشد. به عنوان مثال يک بازي پينگ پنگ ديپلماسي پينگ پنگ را در آمريکا و آمريکاي لاتين به جريان انداخت و در واقع ديپلماسي پينگ پنگ برگرفته از بازي پينگ پنگ است. فکر کنم با اين مثال بيشتر به اهميت ورزش در عرصه سياست پي برده باشيد!
**: يعني اعتقاد داريد در شرايط فعلي بايد ديپلماسي ورزشي را تقويت کرد؟
صد در صد، ديپلماسي ورزشي مي‌تواند خيلي موضوعات پسا تحريم ايران اسلامي را حل و فصل کند. در تابستان سال آينده المپيک ريو را در پيش داريم و اين موضوع مي‌تواند ديپلماسي ورزشي ما را موثر سازد. بايد تيم‌هاي مختلف ورزشي را از اروپا و قاره آمريکا دعوت کنيم تا برگ جديدي را در ورزش ايران رقم بزنيم.
**: چرا در تصميمات ورزش ثبات وجود ندارد؟
متاسفانه با مقوله ورزش برخوردهاي سليقه‌‌اي صورت مي‌گيرد. اين دولت يک برنامه دارد، دولت بعد به گونه‌اي ديگر برنامه‌ريزي مي‌کند و همين مسئله باعث عدم بي‌ثباتي شده است. البته نگاه بنده اين است که بايد در تصميمات کلان ثبات وجود داشته باشد ليکن دولت‌ها در جزئيات تصميم‌گيري‌هاي متفاوت داشته باشند اما يک دليل بي‌ثباتي در تصميم سازي‌هاي ورزشي بحث دولتي بودن ورزش است.
**: در مورد ورزش همگاني چه نظري داريد؟
رئيس جمهور گفت بايد ورزش عمومي (همگاني) مورد توجه واقع شود بايد در اين زمينه وزارت ورزش و جوانان پاسخ بدهد که چه برنامه‌ريزي‌هايي در خصوص ورزش همگاني طراحي کرده‌اند؟ واقعيت اين است که 90 درصد مردم ايران بيش از اينکه ورزش کنند، تماشاچي ورزش هستند! براي داشتن جامعه‌اي پويا و سرزنده بايد ورزش عمومي در سبد خانواده هر ايراني تبديل به يک نياز شود بايد تعادل بين جسم و روان جامعه برقرار شود و اين اتفاق هم با آموزش صحيح و البته با بيان ساده امکان پذير است. وقتي دفعتاً صحبت از اين مي‌شود که ورزش تبديل به صنعت شده است خود اين جمله بار منفي براي مردم ايجاد مي‌کند که در اين خصوص بايد جامعه‌شناسان و روانشناسان ورود کنند و به تفکيک موضوعات بپردازند. بايد تفاوتي ماهوي بين ورزش قهرماني و ورزش همگاني قائل باشيم.
**: مشکلات اساسي ورزش امروز ايران را تيتروار بيان کنيد؟
سه اشکال اساسي را مي‌توانم بيان کنم:1- جدايي مردم از امر ورزش 2-سليقه‌اي برخورد کردن مسئولين در موضوع تصميمات ورزشي 3- در نظر نگرفتن جايگاه واقعي ورزش در عرصه فرهنگ، اجتماع و سياست.
 **: چرا پرسپوليس و استقلال خصوصي نشدند؟ 
ما طرح واگذاري دو باشگاه به بخش خصوصي را در مجلس هشتم کليد زديم! اين بحث را بسيار جدي گرفتيم، من خودم در مجلس معروف بودم به اينکه دائم تذکرات سياسي، ديپلماتيک و بين‌المللي در عرصه عمومي قدرت را مي‌دادم ليکن چندين تذکر من درخصوص مسائل ورزشي بود. خدا رحمت کند مرحوم يحيي‌زاده را، به اتفاق ايشان هم کميته تحقيق و تفحص را راه‌اندازي کرديم. ايشان رئيس کميته بود و بنده نايب رئيس بودم. چندين جلسه رفتيم سازمان تربيت بدني و فهميديم که مشکلات عديده‌اي دارند. آقايان دوست نداشتند به هيچ وجه اين دو باشگاه از زير نظر دولت خارج شود! اگر ورزش در دنيا پيشرفت کرده است به دليل باشگاه‌هاي خصوصي قدرتمندي هست که شکل گرفته است. اين دولت هم چنين اجازه‌اي را هنوز نداده است و به عنوان اينکه اهليت و صلاحيت ندارند فعلاً موضوع خصوصي‌سازي دو باشگاه پرسپوليس و استقلال را هوا کرده‌اند (مي‌خندد). مگر حسن روحاني نگفت که امور مردم را به خودشان واگذار کنند که البته جزو ايده‌هاي ايشان بود پس چرا اين اتفاق به وجود نيامد؟ بياييم اين دو باشگاه را از بدنه دولت جدا کنيم و تجربه کنيم ببينيم چه اتفاقي پيش مي‌آيد.
 **: چرا وزارت ورزش  و جوانان اين طرح را ع قيم گذاشت؟
ببينيد بگذاريد صريح بگويم اين دو باشگاه ابزار قدرتمندي براي وزارت ورزش و جوانان است که از طريق اين دو کانال مي‌توانند طرح‌هاي خود را پيش ببرند (مي‌خندد) حالا شايد با اين شعر بهتر بتوان خصوصي‌سازي اين دو باشگاه را درک کرد. در پيش از انقلاب اين شعار زياد گفته مي‌شد «تا شاه کفن نشود- اين وطن وطن نشود» حالا من مي‌گويم تا اين دو باشگاه خصوصي نشود- ورزش ما ورزش نشود! آقايان دندان طمع سياست را از اين دو باشگاه بکشند همه چيز درست خواهد شد.
**: صدا و سيما چه نقشي مي‌تواند در پروسه خصوصي‌سازي ايفا کند؟
وقتي صدا و سيما و ورزش هر دو دولتي هستند چه نقشي مي‌تواند دولت بر دولت داشته باشد! (مي‌خندد)
**: اگر دست دولت نسبت به اين دو باشگاه کوتاه شود با فراغ بال بيشتري مي‌تواند به توسعه پايدار ورزش در همه استان‌ها بپردازد اينطور نيست؟
کلاً درست است يک مثال مي‌زنم؛ سال 87 گفتند هر کدام از اين دو باشگاه نزديک به 20 ميليارد تومان از دولت کمک گرفته‌اند. شايد بگوييد اين رقم براي اين دو باشگاه رقمي نيست ولي 20 ميليارد در تحقيق و تفحص ما از سازمان تربيت بدني رقم بزرگي جلوه مي‌کرد! حال به اين نکته توجه کنيد: در يک روستا يک ميليون پول لازم داشتند که براي خود ابتدايي‌ترين وسايل ورزشي از قبيل تيرک واليبال، فوتبال و تور دروازه فوتبال و واليبال مي‌خواستند که پول نبود!
مثالي ديگر: کشتي گيراني بودند در يک روستا که حداقل فقط يک تشک کشتي مي‌خواستند ليکن پول نبود! چقدر شرمنده مي‌شديم. با اين دو مثال بايد دريافته باشيد که درخصوص توسعه ورزشي اگر بگويند که در مسير توسعه قرار داريم آيا متناسب و توازني را مشاهده کرديد؟
**: درخصوص برنامه 90 نظري داريد؟
برنامه 90 برنامه پربيننده‌اي است ليکن گاهي اوقات اينقدر به جزئيات مي‌پردازد و يک موضوع ساده را پيچيده مي‌کند که آدم فکر مي‌کند قرار است صدها موشک بالستيک به هوا پرتاب شود. ساعت‌ها وقت ملک و مملکت را مي‌گيرند که مثلاً کي‌روش بماند يا برود. بحث‌هاي اين چنيني براي سطح فرهنگ مردم يک توهين است. البته اين از ضعف فدراسيون بود که نتوانست با نگاه کارشناسي به يک جمع‌بندي مناسب در زمان مناسب برسد. بر همين اساس موضوع را به فضاي عمومي کشاند و فضاي عمومي ورزش هم تحت تاثير پيش زمينه دخالت دولت در ورزش به کي‌روش راي اعتماد داد چرا که فکر مي‌کردند وزارت ورزش و جوانان مخالف حضور کي‌روش است!
**: نظر شما درخصوص کفاشيان چيست؟
(مي‌خندد) اگر کفاشيان يک مقدار برود مرخصي بد نيست! برود نفسي تازه کند اين همه مدت خسته شده است! به شخصيت کفاشيان ارادت دارم ولي معتقد هستم تا کي بگوييم کي‌روش و فدراسيون فوتبال مشکل دارند. نکته‌‌اي را اضافه کنم؟
**: بفرماييد:
يکي از موضوعاتي که بايد در فدراسيون‌هاي ورزشي مورد مداقّه قرار بگيرد اينکه فدراسيون‌ها، هيأت‌هاي ورزشي را به لطايف الحيلي وادار مي‌کردند که به همان رئيس فدراسيون قبلي راي بدهند و به عبارتي از اهرم قدرتشان سوءاستفاده مي‌کنند و بعضي از روساي هيأت‌ها را مي‌آورند و سمت‌هايي را در فدراسيون مي‌دادند تا براي حفظ جايگاه خودشان به آن‌ها راي بدهند! آيا به نظر شما اين واقعيت مي‌تواند کمک حال رشد و توسعه ورزش باشد!؟ بايد در اين خصوص چاره کار انديشيده شود تا بعد از پايان دوره کاري يک رئيس فدراسيون، دموکراسي در انتخابات برقرار شود بر همين اساس بود که بعضي از روساي فدراسيون‌ها را پروفسور مجمع انتخاباتي مي‌ناميدند. (مي‌خندد)
**: شما در صحبت‌هايتان گفتيد فرهنگ مظلوم است و ورزش را زير شاخه فرهنگ ناميديد آيا اعتقاد داريد که ورزش هم مظلوم است؟
اگر امور جامعه را به مردم واگذار کنيم بسياري از اين مظلوميت‌ها به کنار مي‌رود. براي مثال مي‌گويم: برخي از نمايندگان استان‌ها براي راي آوري دخالت‌هايي در چيدمان اداره ورزش و جوانان حوزه انتخابي خود مي‌کنند و بدون توجه به کارکرد واقعي ورزش فقط به دنبال چيدمان نفرات خود در اداره امور مي‌شوند. نمي‌خواهم اين واقعيت را باز کنم و خود شما بهتر مي‌دانيد چرا گفتم فرهنگ و به تبع آن ورزش مظلوم است.
**: عملکرد وزير ورزش و جوانان را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
در بحث جوانان که هيچ! اگرنمودي هم داشته باشند فقط در بحث ورزش است. در اين دو سال هيچ کاري براي جوانان نشده است! گودرزي از لحاظ سطح مطالعات مربوط به ورزش، فردي دانشگاهي و مورد احترام هستند ولي معلوم نيست در مقام اجرا برش لازم را دارند و يا خير! (مي‌خندد)
**: موافقيد کمي هم روتين سئوال کنيم؟
(مي‌خندد) بفرماييد.
**: اهل ورزش هستيد؟
بله خوشبختانه شنا، پينگ‌پنگ و واليبال بازي مي‌کنم.
البته ناگفته نماند تا چند سال پيش گل کوچيک باز بوديم! (مي‌خندد)
**: طرفدار پرسپوليس يا استقلال هستيد؟
من هوادار سرخ آبي‌هستم. (مي‌خندد)
**: براي اين اسامي يک کلمه يا يک جمله کوتاه بگوييد.
(مي‌خندد) چشم!
دايي: دلسوز ورزش اما زيادي قاطي در مسائل اقتصادي.
علي لاريجاني: بهترين گزينه براي اصولگراها بوده است.
خادم: در مجلس هشتم چيز زيادي از ايشان نديديم.
احمدي‌نژاد: پديده و معجزه هزاره سوم اما در چه پديده و معجزه بود، نمي‌دانم (مي خندد)
فيدل کاسترو: مبارز قديمي
پوتين: به خاطر تحريم اوکراين و خودش، با ايران خوب همکاري کرد.
اوباما: سعي مي‌کند با ما باشد (زيادي رجز نخواند) (مي‌خندد)   روزنامه نود 450



۰۵/۰۵/۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن