تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818810406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش سعودی‌ها علیه ایران بعد از توافق هسته‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شورای همکاری خلیج فارس تلاش سعودی‌ها علیه ایران بعد از توافق هسته‌ای

النشره؛
تلاش سعودی‌ها علیه ایران بعد از توافق هسته‌ای
سیاست غرب در ایران هیچ تغییری نکرده است و به جز مشروعیت بخشیدن به ایران برای دخالت در مسائل منطقه است.



به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه اینترنتی "النشره" نوشت: «"حسن روحانی" رئیس جمهور ایران پس از اعلام توافق هسته ای از دادن و گرفتن پیام های تبریک و تهدید آرام نگرفته است.»   این نشریه نوشت: «با صرف نظر از سود و زیان بین طرف های  مختلف در این توافق، می توان به این نتیجه رسید که استقبال اتحادیه اروپا و غرب از این توافق باعث بروز نگرانی برخی از کشورهای منطقه شده است که در راس این کشورها عربستان سعودی قرار دارد.»  
در پاسخ به پیام های مختلفی که حسن روحانی از سوی مخالفین و موافقین توافق دریافت کرده است، توانسته به کشورهای مخالف عربی اطمینان دهد که این توافق هیچ تهدیدی برای آن ها نخواهد داشت. این درحالی است که ایران می داند عربستان سعودی از این توافق ناراضی است.  
عربستان با تهدید ایران به صورت غیرمستقیم اظهار داشته که این توافق مرحله جدیدی از ناآرامی و بی ثباتی در منطقه خواهد بود؛ در حالی که رئیس جمهور ایران در پاسخ به عربستان، مقابله با مثل نکرد و با هوشیاری بالا و لحنی آرام این تهدید عربستان را پاسخ داد، حال منظور حسن روحانی از این شیوه برای پاسخ چه می تواند باشد؟»     با اینکه پیش از توافق نیز ایران نقش بسیار مهمی در سرنوشت منطقه داشت، اما این توافق در واقع مجوزی رسمی از سوی غرب به ایران است تا به عنوان بازیگر اصلی منطقه وارد عرصه شود. البته فعالیت های گذشته ایران نیز هر چند غیررسمی بوده اما خارج از چارچوب قوانین بین الملل نبوده و فعالیت های ایران در مبارزه با تروریست مورد استقبال جامعه بین الملل واقع شده است. پاسخ اطمینان بخش ایران به کشور های همسایه پس از توافق هسته ای، را می توان از اولین نتایج این توافق دانست.  
بدون شک تحولات میدانی گسترده ای در منطقه رخ خواهد داد که نفوذ آمریکا و غرب را افزایش می دهد، به گونه ای که وضع کنونی در یمن، سوریه، بحرین و... تغییر نخواهد کرد و هیچ یک از اطراف در این کشورها بر یکدیگر غلبه نخواهند یافت اما حل کلی بحران منطقه منوط بر دیپلماسی میان ایران و غرب خواهد بود.     با دادهای اخیر می توان دریافت که در بین کشورهای خلیج [فارس] شکاف به وجود آمده و این شکاف به علت ارتباط گرفتن با ایران پس از توافق هسته ای است و عربستان نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تلاش برای بازسازی روابط و از بین بردن این شکاف میان کشورهای خلیج [فارس] است.  
کشورهای عربی خلیج [فارس] با همه تنش هایی که با ایران دارند این کشور  را به عنوان قدرت هسته ای پذیرفته اند و با ارسال پیام هایی این توافق تاریخی را تبریک گفتند از جمله این کشورها امارات است که بر سر جزایر سه گانه با ایران اختلاف دارد. بحرین که همیشه ایران را به دخالت در مسائل داخلی متهم می سازد و قطر علی رغم اختلافات شدید اخیر با عربستان با ارسال پیامی توافق هسته ای را به ایران تبریک گفت، کویت نیز با ارسال پیامی به طرف های مذاکره کننده از این توافق استقبال کرد و اما عمان که خود از این توافق حمایت کرده بود و مذاکرات را همراهی می کرد و همچنین عامل اصلی این توافق به شمار می آید موضعش نسبت به ایران بسیار آشکار است.  
با وجود همه این داده ها نمی توان گفت که این کشورها از عربستان سعودی روی برگردانده اند و حقیقت این است که این کشورها از تحولات اخیر منطقه تاثیرپذیر هستند و تغییرات اخیر پادشاه عربستان در دربار نیز توانست تاثیر گسترده ای بر تصمیمات این کشورها بگذارد.  
عربستان سعودی سعی می کند از فروپاشی شورای همکاری کشورهای خلیج [فارس] جلوگیری کند و با هر عاملی که موجب فروپاشی این شورا شود برخورد خواهد کرد و به همین دلیل است که به دنبال پیروزی ها و پیشرفت های جدید در یمن است و همیشه هشدار می دهد که اگر ایران را رها کنیم منطقه به آتش کشیده خواهد شد. در نهایت عربستان با این پیام ها در صدد گفتن یک جمله است: "اگر عربستان با قدرت در برابر ایران قرار نگیرد منطقه به آتش کشیده خواهد شد."»   النشره در پایان می نویسد: «سیاست غرب در ایران هیچ تغییری نکرده است و تنها تغییر آن مشروعیت بخشیدن به ایران برای دخالت در مسائل منطقه است، یعنی غرب با اعتماد به ایران و همکاری با آن قصد دارد ریشه تروریسم را در منطقه بخشکاند.»    

513



۰۵/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن