تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837971283
راهنمای ورود به دنیای بزرگ علوی
واضح آرشیو وب فارسی:سافتستان:
آیا روزی کسی به اسرار این نویسنده پی خواهد برد؟ به تلخندهای راوی ها در داستان های کوتاهش؟ به مرگ های بی امان و بی وقفه داستان هایش؟ به آن چه از ایران دیده و تجربه کرده بود؟ به سه دوره مهم و تاریخ ساز که او با چشم های خویش دید، با تن خود، زندانش را تجربه کرد و در نهایت با قلمش آن ها را به کاغذها رساند؟
اصلا بزرگ علوی که بود که تا این اندازه نامش به گوش آشناست اما کم تر کسی است که او را به حد جایگاهش در ادبیات فارسی و خصوصا داستان معاصر بشناسد؟ شاید باید او را دوباره شناخت. باید کتاب هایش را به دست گرفت و حالا که از تیغ سانسور گذشته اند و انتشارات نگاه دوباره آن ها را با سروشکلی تازه به چاپ رسانده، مرورشان کرد. بلکه این نام بزرگ از پشت نام دیگری که به گوش آشناست بیرون بیاید و بگوید که من، «مجتبی بزرگ علوی»، داستان نویسی هستم که نوشتن داستان را به نسل بعد از خودم آموختم.
آن پنجاه و سه نفر برای شناخت بزرگ علوی باید هدایت را با تعریفی تازه شناخت. در این تعریف «صادق هدایت» و آن چه بعد از او به نام این داستان نویس از نقد و توضیح و تشریح داستان هایش نوشتند، یک زاویه حاده است؛ زاویه ای که هرچه در طول زمان آن را طی کنی، بیش تر و بیش تر دهان باز می کند تا جایی که شاید دیگر نتوان آن را به درستی شناخت. سال ها پیش، احسان میراحسان در مقاله ای، صادق هدایت را «ویرگولی که واو بود» توصیف کرد و این دقیق ترین توصیفی است که می شود از نویسنده ای کرد که بعدها ادبیات داستانی معاصر را به نام او سند زدند، اگر چه که خود چنین ادعایی نداشت. پس بزرگ علوی چه می شود؟ این مرد خجول تهرانی که خون مشروطه خواهی در رگش بود، نه آن چنان که گیله مردش آرزو داشت، دست به اسلحه برد و نه آن چنان که«میرزا»می گفت، عقیده داشت که کشور را باید از نو و با اصول خان و رعیت ساخت. مجتبی بزرگ علوی، به جای همه آن چه تقی ارانی و آن پنجاه و یک نفرکمونیست کردند، تنها نوشت و حتی زمانی که با آن پنجاه و سه نفر از زندان بیرون آمد، چاپ خاطره ها و داستان هایش که بن مایه اش در زندان قصر شکل گرفته بود، فتح باب تازه ای بر حبسیه نویسی در ایران بود.
رد پای فروید در داستان فارسی باید پرده هدایت را کنار زد تا بزرگ علوی را دید، باید از این رقابت کاست تا یکی به نفع یا ضرر دیگری مصادره نشود.درست است که «چمدان» به عنوان اولین مجموعه داستان او، تلاشی رومانتیک برای شبیه به هدایت نوشتن بود اما مگر خود هدایت داستان های نخستش را با الگو قرار دادن سارتر و کافکا ننوشته بود؟ راز فهمیدن بخش عمده ای داستان های تو در توی بزرگ علوی در این واقعیت است که او درست در زمانی که هدایت، با زبان فرانسه کانال می زد تا نویسندگان فرانسوی را بشناسد، علوی در حال کشف نویسندگان آلمانی بود و شاید هم عصر بودنش با انتشار کتاب هایی از فروید، این امکان را به او داد که سطح تازه ای به داستان فارسی اضافه کند، سطحی که در آن شخصیت ها، مکان ها و روابط بین آدم ها تحت تاثیر ناخودآگاهی است که مغناطیس داستان ایجادکننده آن است. دختر «مش حسینعلی» داستان دزاشوب، دیگر بر نمی گردد به آن روستای فکستنی، سرباز بلوچ، تیر آخر را به گیله مرد خواهد زد. «یه ره نچکا»، خواهد رفت و دیگر پیدایش نخواهدشد و همه این ها اگر در داستان های هدایت، رنگ و بوی جبر و تقدیر می دهند، در نوشته های علوی، شکلی از مالیخولیای محیط و انرژی های فشرده شده در آن را دارد.
سیاسی، اجتماعی و البته عاشقانه کل آثار بزرگ علوی را می شود در سه دسته، تقسیم بندی کرد؛ آن هایی که واگویه های سیاسی هستند، آن هایی که عاشقانه های تلخ او را سر و شکل می دهند و داستان هایی که به جامعه و در جامعه می پردازند. برخلاف هدایت که در بسیاری از این ژانرها بخت آزمایی کرده و کم تر به نتیجه ای رسیده است؛ روش کار منظم و آلمانی گونه بزرگ علوی، باعث شده او در هر گونه ای یک داستان موفق داشته باشد. برای یافتن لوکیشن داستان های بی شمار او، این مجال بسیار اندک است اما سه نمونه از بهترین داستان کوتاه هایش را در هر بخش انتخاب کرده ایم و در این جا به مرور آن خواهیم پرداخت اما این بدین معنی نیست که سخن گفتن درباره مردی را که نزدیک به ۸۰ سال بی وقفه نوشت و با این که کمونیست معتقدی بود اما دست از سازندگی و ساختن برنداشت، کوتاه کنیم. شاید مجال بعدی، وقف «چشم هایش» یا «میرزا» و شاید حتی «پنجاه و سه نفر» شود و اگر نشد، ملاقات با او، هم چنان در پرده می ماند شبیه آن چه تا امروز مانده و شمایلش را گویی منتقدان سیاست محور، در پس زمینه سایه ها نگه داشته اند.
یه ره نچکا [لاله زار] «دوستت داشتم و بوسیدمت/ تو به من خندیدی/ ای چشمان سیاه/ ببین مرا به چه حالی انداختی!» این شعر کوتاه روسی که در داستان «یه ره نچکا» چند بار تکرار می شود، عصاره این عاشقانه زجرآور و کوتاه است. بزرگ علوی در داستان های واپسینش موفق شده بود شخصیت اولی پرورش بدهد که بی شباهت به کارآگاهان رمان های نووآر نبود. مردان تنها، در جست و جوی عشق و ماجراجویی که در پایان هر داستان با رازی سر به مهر تنها می شدند.«یه ره نچکا» اما یک فرق مهم با همه این داستان ها دارد؛ نه خبری از قتل هست و نه کارآگاه قرار است راز قتلی را کشف کند. او یک شب که در تب می سوزد ناگهان در اتاقش دختری لهستانی را می بیند که قرار است تا چند ساعت دیگر برای همیشه از ایران بود. دختر، تن رنجور و مرد را که می یابد، او را در دوش می کشد تا تبش فروکش کند و همین موضوع باعث می شود که نتواند سر موعد به قطاری که زنام لهستانی را با خود از ایران می برد، برسد و سرنوشتش حتی برای خود راوی هم به شکل یک راز باقی می ماند. محل لهستانی ها حالا فقط به صورت خاطره ای در لاله زار باقی مانده اما آن چه علوی از این عشق ناکام تشریح می کند، «یه ره نچکا» را به یک داستان همیشگی بدل کرده: «من عزادار هستم، پیراهن سیاه من گواه بدبختی من است، من معشوق خود را از دست داده ام. شاید هنوز زنده است اما هیچ چیز مرا دلداری نمی دهد. من هم آن موجودی که بودم دیگر نیستم، من شبحی از آن چه بودم هستم و دنبال شبح او می روم.» دختری که پدرش را ناامید می کند [دزاشوب] موقعیت داستان دزاشوب در میان دیگر داستان های کوتاه بزرگ علوی منحصر به فرد است؛ جبر مکان در این داستان اصل و محور وقایع است؛ پیرمردی از روستای دزاشوب یا همان دزاشیب امروزی، با پول باغبانی، دخترش را به تهران فرستاده تا مامایی بخواند و روزی برگردد و مامای دهات شود بلکه دیگر زنان روستا هم چون مادرش سر زا نمیرند.
این خیال خوش باورانه که از ساختار ده بیرون آمده با پدیده ای دیگر از ساختار همان ده رودررو شده و شکست می خورد؛ دختر در بازگشت عاشق پسر خان می شود اما پسر زمانی که می فهمد دل به رعیت زاده ای باخته، از او رو بر می گرداند و دختر را به مرز جنون می کشاند؛ «در دزاشوب، تابستان ها، مناظر یک نواخت و مبتذل است؛ سبزی است و درختان انبوه باغ ها و رنگ زرد گندم در صورتی که در زمستان برفی که تپه های قیطریه را تا نزدیکی چیزر می پوشاند، تمام این حول و حوش را تبدیل به سرزمین افسون زده ای می کند؛ به خصوص هنگام شب که سکوت خواب آوری تمام شمیرانات را فرا می گیرد…» روایت فرویدیسم علوی در این داستان با انتقال روان پریشی روستا به دختر و از دختر به پدر است. پدر ناامید شده از ماماشدن دختر شب عاشورا با دسته سینه زنان به امام زاده قاسم می رود و بعدها جنازه اش را در برف پیدا می کنند. گیله مرد: ملاقات با حرص [جنگل های فومن] «باران هنگامه کرده بود. باد چنگ می انداخت و می خواست زمین را از جا بکند. از جنگل صدای شیون زنی که زجر می کشید می آمد. غرش باد، آوازهای خاموشی را افسارگسیخته کرده بود. رشته های باران آسمان تیره را به زمین گل آلود می دوخت. نهرها طغیان کرده و آب از هر طرف جاری بود. دو مامور تفنگ به دست، گیله مرد را به فومن می بردند.» افتتاحیه یکی از بهترین داستان های کوتاه معاصر، شبیه یک ملودی مدرن طراحی شده؛ صدای باران در جنگل به همان اندازه شبیه شیون یک زن است که یادآور زجر و مرگ «صغرا» زن گیله مرد. جنگل حالا یک نماد است؛ نماد مبارزه اما در روزگار سانسور، بزرگ علوی این نماد را پیچیده تر می کند تا مخفی بماند. شخصیت های واقعی جای سبمل ها را می گیرند، گلیه مرد، نماد جنگل است اما قیامش ناکام می ماند. وکیل باشی، نماد قدرت است؛ اما بی اسلحه ترسوست و در نهایت آن که قتل را انجام می دهد، نه یک جانی بالفطره و نه یک مرد سیاست و قدرت، بلکه رعیت بخت برگشته ای است که حرص، از او یک قاتل می سازد. یادمان نرود که فروید معتقد بود اوج پرکردن یک چاله درونی مانند طمع با طلب جان کسی رابطه دارد!
بزرگ علوی و نطفه ادبیات زندان نوآوری در آثار داستانی بزرگ علوی یک مسیر طولانی است که از داستان های ابتدایی او که پس از سال ۱۳۱۰ نوشته، آغاز می شود و حتی در دهه های بعد از انقلاب نیز در آثار نویسندگان دیگر بازتاب پیدا می کند. این ویژگی در تاریخ داستان نویسی ایران، بی شباهت به ویژگی هدایت نیست؛ به عبارت دیگر، ما دو داستان نویس تاثیرگذار در نسل های بعد داشته ایم؛ هدایت با «بوف کور» زمینه پرداختن به درونیات را فراهم می کند و بزرگ علوی با رئالیسمش، پرورش دهنده نسلی است که به واقع گرایی می پردازد. اما آن چه امروز از این نویسنده در خاطر ما حک شده، نه این میزان تاثیرگذاری، بلکه گرایشات ایدئولوژیک و سیاسی اوست که مانع از یافتن جایگاه واقعی علوی در ادبیات معاصر می شود. حال آن که به اعتقاد من، علوی در داستان های موفق، با پایان بازی که طراحی کرده به جای دید عقیدتی- که فرمان به قطعیت می دهد- سعی داشته هم چون نویسندگان مدرن غرب، نقش خواننده را بیش تر با داستان پیوند دهد. فکر می کنم که نباید از این نکته به سادگی بگذریم که او مدتی از عمرش را در زندان سپری کرده و تبعا این مساله روی نگاه او به زندگی و نوشتن تاثیر بسزایی داشته است اما اگر در تنوع داستان های او دقت کنیم متوجه می شویم که بخش عمده ای از این داستان ها، با رویکرد متفاوتی که به ادبیات داشته اند، نطفه نخستین «ادبیات زندان» در ایران را فراهم کرده اند. او از این زاویه هم با نویسندگان سیاسی دهه های ۳۰ و ۴۰، تفاوتی اساسی دارد؛ خواندن داستان های کوتاه او در مجموعه «چمدان» و «ورق پاره های زندان» این واقعیت را نشان می دهد که با وجود این که او چهار سال در زندان بوده اما داستان نوشتن را راهی برای انتقام درنظر نگرفته و به جای توجه به دیدگاه های سیاسی، خود را نویسنده می پنداشته است.
۵ مرداد, ۱۳۹۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سافتستان]
[مشاهده در: www.softestan.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
هواپیماسازان بزرگ جهان به دنبال ورود به بازار ایران
هواپیماسازان بزرگ جهان به دنبال ورود به بازار ایران روز نو یک خبرگزاری غربی نوشت شرکتهای بزرگ هواپیماسازی غرب امیدوارند که توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی زمینه لازم برای انعقاد میلیاردها دلار قرارداد با تهران را فراهم کند به گزارش رویترز ایران و قدرت های جهانفارس گزارش میدهد بازار مسکن در انتظار تحولات مثبت/ سرمایهگذاران بزرگ مهیای ورود به بازار میشوند+جدول قیمت
فارس گزارش میدهدبازار مسکن در انتظار تحولات مثبت سرمایهگذاران بزرگ مهیای ورود به بازار میشوند جدول قیمتدر حالیکه اخبار ضد و نقیض از برخی تحولات سیاسی به گوش میرسد گزارشها از بازار مسکن حاکی از تداوم انتظار در این بازار است به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بازار معابزرگترین شرکت های نفتی، منتظر ورود به بازار ایران/کدام شرکت آمریکایی تحریم های ایران را دور زد؟
بزرگترین شرکت های نفتی منتظر ورود به بازار ایران کدام شرکت آمریکایی تحریم های ایران را دور زد اقتصاد > انرژی - ایرنا نوشت شرکت شلومبرگر که از بزرگ ترین شرکت های خدمات نفتی در جهان به شمار می رود اعلام کرده که به محض لغو تحریم ها ورود دوباره به ایران را مدورود هدفمند به دنیای کشاورزی متضمن سوددهی است
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۶ یک کشاورز نمونه ابهری گفت ورود هدفمند به دنیای کشاورزی از طریق بررسی امکانات و مشخص کردن زمینه فعالیت متناسب با اقلیم منطقه و توجه به تولید محصول باکیفیت تضمین سوددهی در این فعالیت است علی مردانیپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناخیز یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان برای ورود به ایران
خیز یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان برای ورود به ایران شرکت شلومبرگر که از بزرگ ترین شرکت های خدمات نفتی در جهان به شمار می رود اعلام کرده که به محض لغو تحریم ها ورود دوباره به ایران را مد نظر قرار خواهد داد منابع خبری آمریکا نوشتند پال کیبزگارد مدیر اجرایی این شرکتحرکت به سمت ورود به زنجیرههای خودروسازان بزرگ جهانی
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو تاکید کرد حرکت به سمت ورود به زنجیرههای خودروسازان بزرگ جهانی عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه در دوره پساتحریم باید خودروساز بینالمللی شویم گفت تعداد خودروسازهای ایران بیش از امار خودروسازهای بزرگ است و ما هم باید به ساخبار ایران و جهان | - جشن بزرگ کرامت علوی
جشن بزرگ کرامت علوی مراسم جشن بزرگ کرامت علوی شامگاه یکشنبه با حضورعظیم بابایی شهردارمنطقه 6 تهران در هتل پرشیا برگزارشد اصغر خمسه ۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۳ ۴۹او لیونل مسی نیست؛ بازیکنی که در سه فینال بزرگ دنیای فوتبال بهترین بازیکن زمین شد
او لیونل مسی نیست بازیکنی که در سه فینال بزرگ دنیای فوتبال بهترین بازیکن زمین شد ورزش > فوتبال جهان - در پایان هر مسابقه رسمی تحت نظر فیفا و یوفا بهترین بازیکن زمین توسط ناظران و کارشناسان انتخاب میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در تمام دنیا تنها یک مرد است کهرقابت غول های بزرگ نفتی برای ورود به ایران
رقابت غول های بزرگ نفتی برای ورود به ایران اقتصاد > انرژی - شانا نوشت ورود مجدد نفت ایران به بازارهای جهانی می تواند برای شرکتهای نفتی جهان خبر خوبی باشد ولی برای برخی این طور به نظر نمی رسد به گزارش مجله فارن پالیسی توافق هسته ای ایران و غرب به تدریج یکورود ایران به دنیای اینترنت اشیاء/ ایجاد مرکز نوآوری نسل ۵موبایل
ورود ایران به دنیای اینترنت اشیاء ایجاد مرکز نوآوری نسل ۵موبایل فناوری اطلاعات > ارتباطات - رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد مرکز نوآوری نسل پنجم موبایل در کشور با هدف ثبت اختراع و پتنت در زمینه این فناوری خبر داد محمد خوانساری در گفتگو با خبرنگار ممدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی اعلام کرد استقرار 440 راهنمای گردشگری در ورودی شهرهای آذربایجان غربی
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی اعلام کرداستقرار 440 راهنمای گردشگری در ورودی شهرهای آذربایجان غربیمدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از استقرار 440 راهنمای گردشگری در ورودی شهرهای آذربایجان غربی خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه جلیل جباری عصر اپسرم با ورود به عرفان حلقه ادعای «پیامبری و طیالارض» کرد
روایت مادری که خانوادهاش را وارد عرفان حلقه کرد پسرم با ورود به عرفان حلقه ادعای پیامبری و طیالارض کرد یک روز خانم م زنگ زد و گفت امام زمان به ما نامه داده تا از پسر تو محافظت کنیم حتی آقای الف گفت پسر تو میتواند امام زمان باشد هرکسی میتواند امام زمان باشد ببزرگترین پیامد توافق از نگاه زیباکلام |اخبار ایران و جهان
بزرگترین پیامد توافق از نگاه زیباکلام اگر بخواهیم به پیامدهای بلندمدت توافق اشاره کنیم باید اذعان کنیم که بزرگترین پیامد و تاثیر توافق در یک عبارت خلاصه میشود که آن تعامل سازنده ایران با دنیاست کد خبر ۵۱۷۵۶۶ تاریخ انتشار ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۰ - 16 July 2015 صادق زیباکلامتلاش شرکتهای اروپایی و آمریکایی برای ورود به ایران
تلاش شرکتهای اروپایی و آمریکایی برای ورود به ایرانتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۰۸ شرکتهای اروپایی و آمریکایی برای ورود به بازار اقتصاد ایران تلاش میکنند در جدیدترین خبرها وزیر اقتصاد آلمان و وزیر امورخارجه قرار است به تهران بیایند شرکتهای آمریکاورود مردم به ساحل و دريا ممنوع مي شود
۲۵ تير ۱۳۹۴ ۱۲ ۲۴ب ظ به زودي ورود مردم به ساحل و دريا ممنوع مي شود موج - جهانبخش گفت حفاظت از محيط زيست يک تکليف شرعي قانوني و اخلاقي است که در اين راه با هيچ کسي تعارفي نداريم به گزارش خبرگزاري موج عضو و رئيس کميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر بندرعباس گفت به زودي ورودتوافق هستهاي يک پيروزي بزرگ بود
۲۵ تير ۱۳۹۴ ۱۱ ۴۲ق ظ آيت الله مکارم شيرازي توافق هستهاي يک پيروزي بزرگ بود موج - يکي از مراجع تقليد شيعيان با تبريک توافق هستهاي گفت اين يک پيروزي بزرگ بود که در جريان آن شاهد بي اثر بودن مخالفتهاي رژيم صهيونيستي و نااميدي و سرخوردگي آنها بوديم به گزارش خبرگزاري موج آيتبزرگترین اشتباهات در دوران نامزدی
توصیه های روانشناسان بزرگترین اشتباهات در دوران نامزدی اگر از همان روزهای نامزدی اولین خشت این رابطه را كج بگذارید مقدمات از دست دادن كسی كه دوستش دارید پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله ھر كه ماه رمضان را دريابد و آمرزيده نشود خداوند او را از رحمت خود دور گرداند &n-
گوناگون
پربازدیدترینها