تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803622248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبارزه با آفت زيتون نيازمند مشارکت باغداران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۲۸ق.ظ)
مبارزه با آفت زيتون نيازمند مشارکت باغداران است موج - رئيس سازمان حفظ نباتات کشور، مديريت مبارزه با آفت مگس زيتون را نيازمند پيش‌آگاهي و مشارکت باغداران و تأمين اعتبار به موقع و استفاده از روش‌هاي مدرن و به روز دانست.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدعلي باغستاني در همايش بررسي آفت زيتون که با حضور قائم مقام معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزي و روساي سازمان‌هاي جهاد کشاورزي استان‌هاي قزوين، گيلان، زنجان در مجموعه باغستان سازمان برگزار شد، گفت: اگر براي مبارزه با آفت مگس زيتون از فرصت‌هاي موجود به خوبي استفاده نکنيم بايد منتظر خسارت‌هاي ناگواري در اين بخش باشيم.
وي تصريح کرد: بيش از ۶۰۰ نوع آفات و عوامل بيماري‌زا و خسارت‌زا شناسايي شده که ۲۵ آفت بيشترين فراگيري را دارد که مگس زيتون در صدر آسيب‌زننده‌ها قرار دارد.
رئيس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: مشکلات و آفات حوزه باغباني بيشتر و مهم‌تر از بخش زراعي است، اما؛ در آفت مگس زيتون با وجود تنوع روش‌ها و داشتن کارشناسان زبده به سادگي قادريم با اين آفت مبارزه کرده و آن را مهار کنيم.
وي گفت: مجموعه تحقيقاتي وزارت جهاد کشاورزي دستاوردهاي خوبي داشته که بايد از اين رهاورد و دستاوردهاي کشورهاي ديگر در اين حوزه استفاده کرد تا بتوان به موفقيت‌هاي بيشتري دست يافت.
باغستاني خاطرنشان کرد: آفت مگس زيتون مانند ملخ عمومي نيست که فقط دولت وظيفه مبارزه با آن را برعهده داشته باشد، بلکه بايد باغداران و بهره‌برداران نيز در مبارزه مشارکت کنند، اما؛ دولت نيز در کنار کشاورزان حضور مؤثر خواهد داشت تا کارها با تأثير بيشتري انجام شود.
وي يادآور شد: امسال وضعيت آفت مگس زيتون به دليل سردي هوا در شرايط حادي قرار دارد و افزايش خواهد يافت، لذا بايد آمادگي لازم را داشته باشيم تا در شرايط بد قرار نگيريم.
رئيس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پيش‌آگاهي مهم‌ترين وظيفه سازمان حفظ نباتات است و توزيع کارت زرد و پروتئين و نهاده‌ها با مشارکت بخش خصوصي در مراحل بعدي قرار دارد.
وي گفت: در سال گذشته با همکاري سازمان‌هاي جهاد کشاورزي استان‌هاي درگير، ميانگين سن‌زدگي به شش دهم رسيد که رکورد اين موضوع شکسته شد و امسال هم بايد با سرعت وارد کار شويم تا مبارزه با آفت نتيجه‌بخش باشد.
باغستاني به اعتبارات پيش‌بيني شده براي اين بخش اشاره کرد و يادآور شد: ۱۰ ميليارد تومان براي پيش‌آگاهي در سال جاري مصوب شده که بايد از اعتبارات استاني هم براي اين موضوع استفاده کنيم که در هفته آينده در دولت مطرح خواهد شد تا کار عملياتي شود.
وي بيان کرد: نمي‌توان براي هر آفت يک رديف اعتباري در نظر گرفت اما در فصل تملک ۷۰ درصد افزايش اعتبار داشتيم که با وحدت رويه در مبارزه با آفات؛ به ويژه استان‌هاي همجوار بايد با تشکيل کارگروه و تخصيص اعتبار لازم در حوزه باغي اقدامات بيشتري را عملياتي کنيم.

صندوق حمايت از محصول زيتون تشکيل مي‌شود
در اين همايش، جهانگير عرب، قائم مقام معاون باغباني وزارت جهاد کشاورزي، از تشکيل صندوق حمايت از محصول زيتون خبر داد و گفت: تشکيل اين صندوق در دستور کار وزير جهاد کشاورزي قرار گرفته و سه استان قزوين، زنجان و گيلان در اولويت اين صندوق هستند.
وي افزود: استفاده از روش و دستورالعمل‌هاي نوين و دارا بودن اطلاعات تازه، حمايت از کشاورزان در شرايط بحراني محصولات، اصلاح و مديريت کف باغ‌هاي زيتون و تشويق باغداران به حضور در باغ‌هاي سنتي از موضوعات مهمي است که معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزي توانسته از توان خود براي تحقق اين امور استفاده کند و بايد تلاش دوچندان باشد.

ضرورت استفاده از تشکل‌هاي مردمي براي مبارزه با آفت مگس زيتون
در اين نشست، ابراهيمي‌پاک، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين، نيز گفت: مبارزه با آفت مگس زيتون نيازمند وحدت رويه در استان‌هاي توليد کننده عمده گيلان، قزوين و زنجان و مشارکت جدي باغداران است.
وي تصريح کرد: در طارم سفلي با يک هزار و ۷۵۲ کيلومتر وسعت حدود ۱۰ هزار هکتار باغ زيتون با شش هزار بهره‌بردار وجود دارد که در ۵۳ روستا مزرعه زيتون وجود دارد که از نظر سطح زير کشت در رتبه دوم کشوري هستيم.
وي اضافه کرد: حدود پنج هزار و ۶۵۰ هکتار از باغات زيتون استان بارور و 3 هزار و 200 هکتار غيربارور است که سه هزار و ۸۵۰ هکتار سنتي و ۷۵ هکتار باغ متراکم در استان وجود دارد که با اجراي طرح کنترل آفت مگس زيتون نسبت به مبارزه اقدام شده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين يادآور شد: با توليد ۱۸ هزار تن زيتون و با حداقل ۳۰ درصد خسارت توليد از قرار هر کيلو ۵۰ هزار ريال اگر از فرصت باقيمانده براي مبارزه اصولي استفاده نکنيم با مشکلات جدي رو به رو خواهيم شد.
وي وجود باغ‌هاي سنتي، نبود مديريت صحيح در تغذيه و هرس، ساکن نبودن بيشتر بهره‌برداران در محل، همکاري نکردن بهره‌برداران و طولاني بودن مبارزه با آفت و متناسب نبودن منابع مالي با طرح‌ها از مشکلات اين بخش است که بايد استان‌هاي درگير با وحدت رويه در مبارزه وارد شوند.
ابراهيمي پاک تصريح کرد: در مبارزه با آفت مگس زيتون بايد از تشکل‌هاي مردمي بيشترين استفاده را کنيم در غير اين صورت امکانات و اعتبارات جوابگوي نيازها نيست.
در اين نشست مقرر شد، تشکيل کميته حفظ نباتات، بازديد دوره‌اي از باغات، ارتباط با محققان و اساتيد، اختصاص ۱۲ ميليارد ريال براي خريد تجهيزات غيرشيميايي و بيولوژيک براي سه استان، مبارزه با علف‌هاي هرز و پيگيري دريافت اعتبار از ستاد پدافند غيرعامل براي راه‌اندازي سامانه جامع پايش آفات و بيماري‌هاي گياهي از ديگر برنامه‌هاي مبارزه با آفت مگس زيتون در دستور کار قرار گيرد.
گفتني است؛ در اين نشست روسا و کارشناسان حفظ نباتات سه استان قزوين، زنجان و گيلان ضمن ارائه عملکردهاي صورت گرفته در خصوص مبارزه با آفت مگس زيتون راهکارهاي پيشنهادي خود را ارائه کردند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن