تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802704927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوراي عالي امنيت ملي حق سلب صلاحيت بررسي توافق هسته‌اي را از مجلس ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۳ق.ظ)
20 حقوقدان دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به لاريجاني: شوراي عالي امنيت ملي حق سلب صلاحيت بررسي توافق هسته‌اي را از مجلس ندارد موج- 20 حقوقدان دانشگاه امام صادق (ع) در نامه‌اي خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام کردند: شورايعالي امنيت ملي مي­‌تواند معاهدات را بررسي کرده و نظر خود را به مجلس اعلام کند اما اين نظر، الزامي را درخصوص تصويب يا عدم تصويب يک توافق‌نامه براي مجلس ايجاد نمي‌کند.
به گزارش خبرگزاري موج، 20 حقوقدان دانشگاه امام صادق (ع) در نامه‌اي به علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام کردند: شورايعالي امنيت ملي مي­‌تواند معاهدات را بررسي کرده و نظر خود را به مجلس اعلام دارد؛ اما اين نظر الزامي را در خصوص تصويب يا عدم تصويب يک توافق‌نامه براي مجلس ايجاد نمي‌کند.
در ابتداي اين نامه با اشاره به توافق به دست آمده در زمينه هسته‌اي پس از سال‌ها مقاومت مردم ايران برابر فشار بيگانگان، آمده است: اين توافق پس از طي مسير قانوني و تصويب نهايي در داخل کشورها، قابليت اجرا خواهد يافت. با اين همه، زمزمه‌­هايي مبني بر عدم لزوم تصويب اين متن در مجلس و اکتفا کردن به بررسي آن در شوراي عالي امنيت ملي به گوش مي­ رسد.
در ادامه اين نامه تصريح شده است: اين در حالي است که مقام معظم رهبري در پاسخ به نامه رئيس جمهور و همچنين در خطبه‌ي نماز عيد سعيد فطر، با عبارات زير بر اين امر تأکيد فرمودند: «لازم است متني که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسير قانوني پيش‌بيني شده قرار گيرد» و «براي تصويب اين متن، يک مسير قانونيِ پيش‌بيني‌شده‌اي وجود دارد که بايد اين مسير را طي کند.»
20 حقوقدان دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به لاريجاني اعلام کردند: انتظار داريم از حقوق مجلس دفاع کرده و نسبت به اجراي قانون اساسي، که وظيفه هر شهروند و به ويژه نمايندگان و رئيس مجلس است، اقدام قاطع داشته باشيد.
اين حقوقدانان دانشگاه امام صادق (ع) معتقدند بر اساس قانون اساسي مجلس صلاحيت تصويب توافقات بين‌المللي را دارد و موظف به آن است که بر اساس اصل 77 قانون اساسي عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.
در ادامه اين نامه با اشاره به اصل 125 قانون اساسي آمده است: در اين اصل نيز همين مسأله با تأکيد بر صلاحيت رئيس جمهور براي امضاي نهايي توافق‌نامه‌هاي بين‌المللي تکرار شده است: «امضاي‏ عهدنامه‌‌ها، مقاوله‏‌نامه‌ها، موافقت‏ نامه‏‌ها و قراردادهاي‏ دولت‏ ايران‏ با ساير دولت‌ها و همچنين‏ امضاي‏ پيمان‌هاي‏ مربوط به‏ اتحاديه‏‌هاي‏ بين‌‌المللي‏ پس‏ از تصويب‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ با رئيس‏ جمهور يا نماينده‏ قانوني‏ او است‏.»
20 حقوقدان دانشگاه امام صادق معتقدند طبق بند 2 نظريه تفسيري شوراي نگهبان به شماره 9993 مورخ 8/9/1362 به تصريح بيان شده که معيار لزوم تصويب توافقات بين­المللي با هر عنواني، «تعهدآور بودن» است: «يادداشت تفاهم چنانچه ايجاد تعهد نمايد، مثل قرارداد است و بايستي ضوابط مذکور در قانون اساسي نسبت به آن رعايت شود.»
در ادامه اين نامه با اشاره به اين موضوع که مصوبه اخير مجلس(پيرامون الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي) حق تصويب برجام را از مجلس سلب نمي­‌کند، تصريح شده است: در تبصره «1» ماده واحده «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته اي ملت ايران»، تصريح شده است «براساس اصول (77) و (125) قانون اساسي، نتيجه مذاکرات بايد به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود.»
«بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسي که مورد اشاره اين ماده واحده است، تصويب توافق‌نامه‌هاي بين‌المللي در صلاحيت مجلس شوراي اسلامي است؛ و مجلس نمي­‌تواند در قوانين عادي، اين حق را از خود سلب کند و يا به نهاد ديگري تفويض کند.»
اين حقوقدانان خطاب به لاريجاني اعلام کردند که شوراي عالي امنيت ملي حق سلب صلاحيت ذکر شده در بند بالا را از مجلس شوراي اسلامي ندارد.
در ادامه اين نامه آمده است: اصل 176 قانون اساسي، وظايف شوراي عالي امنيت ملي را مشخص کرده و سلب صلاحيت مجلس در تصويب توافق‌هاي بين‌المللي را نمي‌توان از وظايف سه‌گانه‌ اين شورا دانست. طبق اصل مذکور: «به منظور تأمين منافع ملي و پاسداري از انقلاب اسلامي و تماميت ارضي و حاکميت ملي شوراي عالي امنيت ملي به رياست رئيس جمهور، با وظايف زير تشکيل مي‌گردد: 1- تعيين سياست‌هاي دفاعي - امنيتي کشور در محدوده‌ سياست‌هاي کلي تعيين‌شده از طرف مقام رهبري؛ 2-هماهنگ‌نمودن فعاليت‌هاي سياسي، اطلاعاتي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در ارتباط با تدابير کلي دفاعي – امنيتي؛ 3- بهره‌گيري از امکانات مادي و معنوي کشور براي مقابله با تهديدهاي داخلي و خارجي.»
20 حقوقدان دانشگاه امام صادق (ع) بر اين اعتقادند که شوراي عالي امنيت ملي مي­‌تواند معاهدات را بررسي کرده و نظر خود را به مجلس شوراي اسلامي اعلام دارد؛ اما اين نظر الزامي را در خصوص تصويب يا عدم تصويب يک توافق‌نامه براي مجلس ايجاد نمي‌کند؛ تصميم‌گيري مجلس با رأي نمايندگان است و نمايندگان با صلاحديد خود در اين خصوص عمل مي‌کنند.
«در صورتي که اين شورا امضاي يک توافق‌نامه بين‌المللي را از حيث امنيتي به مصلحت کشور نداند، دولت نبايد لايحه مربوطه را به مجلس تقديم کند و يا در صورت تقديم آن به مجلس،‌ مي‌تواند آن را مسترد کند. ولي به‌هر حال نمي‌تواند درخصوص تصويب نهايي يک توافق‌نامه تصميم‌گيري کرده و مجلس را الزام کند و يا از نهادهاي قانوني در اين خصوص سلب صلاحيت کند.»
اين حقوقدانان در نامه خود خطاب به لاريجاني تأکيد کردند تنها، حکم حکومتي مقام معظم رهبري مي­‌تواند مسيري غير از آنچه در قانون پيش­بيني شده را در نظر گيرد و در اين خصوص اعلام کردند: بر اساس اصل 57 قانون اساسي قواي سه‌گانه از جمله قوه مقننه زيرنظر ولايت مطلقه فقيه فعاليت مي‌کنند. از اين رو ايشان مي­‌توانند بر اساس حکمي مجلس را از ورود به موضوع خاصي نهي کنند. عباراتي که در ابتداي اين نوشتار از قول مقام معظم رهبري مبني بر لزوم طي مسير پيش‌بيني‌شده‌ قانوني نقل شد، نشانگر تأکيد ايشان بر صلاحيت نهاد قانوني مقرر –يعني مجلس شوراي اسلامي- است و هيچ حکم حکومتي خاصي در اين زمينه وجود ندارد.
20 حقوقدان دانشگاه امام صادق (ع) با بين‌المللي خواندن «برجام» معتقدند بايد پس از پايان مذاکرات، مسير زير را براي تبديل شدن به قانون لازم الاتباع بپيمايد: تصويب در هيأت وزيران، تقديم لايحه به مجلس، تصويب در مجلس، تأييد شوراي نگهبان، ابلاغ به دولت و امضا توسط رئيس جمهور. همچنين نه مجلس شوراي اسلامي و نه هيچ نهاد ديگري نمي­‌تواند صلاحيت مذکور را از مجلس سلب کند. با اين حال مقام معظم رهبري مي‌­توانند به صورت خاص، مسير ديگري را مقرر کنند که البته تاکنون چنين حکمي صادر نفرموده­‌اند.
در پايان اين نامه آمده است: اميد است خداوند متعال به همه مسئولين محترم توفيق عنايت فرمايد تا در اين شرايط حساس، براساس مصالح کشور و منافع ملي با دقت کار خود را انجام دهند و بتوانند حاصل بررسي‌ها را با گردن افراشته به ملت و خداوند ارائه کنند.
1. دکتر شهيد شاطري
2. دکتر رضا زهروي
3. دکتر مسعود اخوان فرد
4. دکتر فيروز اصلاني
5. دکتر علي غلامي
6. دکتر احمدپور
7. دکتر علي شهسواري
8. دکتر مسيح بهنيا
9. دکتر محمد اميني زاده
10. دکتر وحيد يامين پور
11. دکتر علي عارفي مسکوني
12. دکتر محمود روح‌الاميني
13. دکتر سلطان‌مرادي
14. دکتر حميد بهرامي احمدي
15. دکتر سيد محمدهادي راجي
16. دکتر علي زمانيان
17. دکتر حامد رحمانيان
18. دکتر مجتبي جاويدي
19. دکتر علي بهادري
20. دکتر جعفر عسکري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن