تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834984299
در جلسه علماي اهل سنت با پادشاه آل سعود چه گذشت؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پس از تخريب قبور ائمه بقيع(ع)
در جلسه علماي اهل سنت با پادشاه آل سعود چه گذشت؟
بسیاری بر این گمانند که تنها شیعیان بودند که با تخريب قبور ائمه بقيع(ع) مخالفت کردند در حالی که اهلسنت نیز با این امر مخالفت کردند.
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، هشتم شوال هر سال، سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع(ع) است و بسیاری در این روز سخنان بسیاری از سوی حوزوات علمیه و ... مراسماتی برگزار میشود.
در این بین بسیاری بر این ظن هستند که تنها شیعیان بودند که با این اتفاق مخالفت کردند در حالی که اهلسنت نیز با این امر مخالفت کردند.
آنچه در زیر میآید گفتوگوی برخی از بزرگان فرقه سنی مذهب دیوبندیه با پادشاه آلسعود پس از تخریب قبور ائمه بقیع(ع) است که توسط مجله الکترونیکی اخوت منتشر شده است.
***
یکی از مواردی که علمای دیوبند به صورت رسمی و شفاف در برابر اندیشه های وهابیت ظهور شکوهمندی داشته اند، در کنگره ای است که به وسیله سلطان برای همراه کردن علمای اسلام در مکه برگزار شد. وی در ایام حج، علمای بزرگ را دعوت کرد تا آنها را با خود همراه سازد. ماهنامه انوار مدینه گزارش کاملی از این ماجرا با عنوان «حق گویی علمای دیوبند در دربار سلطان ابن سعود» آورده است:
«در سال 1343 ق سلطان بن سعود بر حجاز مقدس قابض شد و قبه های قبور جنت المعلی و جنت البقیع در حرمین شریفین را منهدم ساخت که بنا بر آن مسلمانان عالم شدیدا ناراحت شدند، لذا سلطان نجد در ایام حج 1344 ق موتمری منعقد ساخت که از جانب علمای هندوستان حضرت علامه مفتی کفایت الله صدر جمعیت علمای هند و دهلی و حضرت علامه شبیر احمد عثمانی، علامه سید سلیمان ندوی و مولانا شوکت علی جوهر و تعداد دیگری از علما در آن شرکت کردند.
سلطان ابن سعود به ایراد سخن پرداخت و گفت:
الف) ما در فروع اختلافی ائمه اربعه، سخت گیری نمی کنیم، لکن از اصل توحید و تمسک بالکتاب و السنه هیچ قدرتی نمی تواند ما را جدا سازد، چه مردم دنیا راضی شوند یا ناراضی.
ب) یهود و نصارا را ما چرا کافر می گوییم؟ زیرا آنها غیرالله را پرستش می کنند و با این همه چنین می گویند که «ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی» پس کسانی که قبور بزرگان را می پرستند و به سوی آنها سجده می کنند، همانند بت پرستان کافر و مشرک اند.
ج) چون حضرت عمر «رض» اطلاع پیدا کرد که عده ای در وادی حدیبیه رفته در کنار شجره الرضوان نماز می خوانند، حضرت عمر «رض» دستور داد که آن درخت را ببرند، تا بعدها مردم خدای نکرده عبادت و پرستش آن درخت را آغاز نکنند؛ منظور سلطان از استدلال به این واقعه این بود که منهدم کردن قبه ها نیز همانند بریدن درخت رضوان است.
وفد علمای هندوستان پس از شور مقرر نمودند که شیخ الاسلام حضرت علامه شبیر احمد عثمانی دیوبندی به نمایندگی آنها در پاسخ سخنان سلطان بن سعود به ایراد سخن پردازد.
آنگاه مولانا عثمانی به ایراد سخن پرداخت و در آغاز از نحوه پذیرایی و مهمان نوازی گرم سلطان تشکر نمود و سپس اشاره فرمود:
الف) علما اهل سنت هندوستان با بصیرت تامه تصریح نموده به اتباع کتاب الله و سنت رسول الله «ص» همه نیروی خود را به کار می بندند و واضع می سازند که هرگونه کامیابی، در پیروی کامل رسول خدا «ص» منحصر است و لکن درک و فهم مواضع استعمال کتاب الله و سنت رسول الله «ص» کاری در خور هرکس و ناکس نیست، بلکه برای رسیدن به آن به رای صائب و اجتهاد صحیح به شدت نیاز پیدا می شود.
1 – رسول الله «ص» حضرت زینب بنت جحش را به نکاح خود درآورد و به این مطلب که مردم از آن، چه برداشتی خواهند کرد، هیچ التفات نمود اما از اینکه کعبه مشرفه را منهدم نموده، مطابق نقشه ابراهیمی از نو بنا فرماید، جذبات و برداشت های مردم جدیدالاسلام را مود توجه قرار داده، امتناع ورزد، تا مردمان مغرض نگویند که ببینید محمد کعبه را منهدم کرد. بدیهی است ملاحظه تفاوت در این دو قضیه، بر اجتهاد مبارک آن حضرت «ص» موقوف است.
2 – خداوند متعال دستور فرموده: «با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها سختگیر باش»(1)
از یک سو مقتضای این فرمان الهی آن است که بر کفار و منافقان، سختی معمول داشته شود، ولی رسول خدا «ص» بر جنازه رییس منافقین، عبدالله بن ابی، نماز خواند. هنگامی که صحابه کرام پیشنهاد نمودند که باید منافقین کشته شوند، پیامبر خدا قبول نفرمود ... از بیم آنکه مبادا مردم بگویند محمد یارانش را می کشد، در حالی که این هر دو موضوع به ظاهر با مفهوم «وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ»(توبه 73) مطابقت ندارد. پس برای فهمیدن این تفاوت نیز به نظر مجتهدانه نیاز پیدا می شود که کاری در خور من و شما نیست، برای اظهار نظر در چنین موارد، تفقه عمیق و بصیرت مجتهدانه مورد نیاز است، تا دانسته شود که به مقتضای چه نصی، کجا عمل می شود و چگونه عمل می شود. این امری است مربوط به تفقه و اجتهاد.
ب) در ضمن بیان فرق میان سجده عبادت و سجه تعظیمی مولانا عثمانی چنین فرمود: اگر شخصی قبر یا هر چیزی غیر الله را سجده عبادت کند، به طور قطع کافر می شود، اما ضروری نیست که هر سجده ای به طور حتم سجده بعادت باشد که شرک حقیقی و شرک جلی است، زیر این امکان هم وجود دارد که آن سجده، سجده تحیت باشد که مقصود از آن رعایت تعظیم فرد دیگری است و این نوع سجده تعظیمی در حکم شرک جلی نیست؛ البته در شریعت ما به طور قطع نارواست و می توان مرتکبش را مجازات نمود، اما نمی توان چنین شخصی را مشرک قطعی و مباح الدم و المال قرار داد.(2)
در خود قرآن کریم جریان سجده کردن فرشتگان بر حضرت آدم «ع» را و سجده کردن برادران و والدین حضرت یوسف «ع» ذکر شده است و اکثریت قاطع مفسران از این سجده، سجده معروف، یعنی پیشانی را بر زمین نهادن مراد گرفته اند و آن را سجده تعظیمی قرار داده اند، خلاصه اینکه اگر شخصی یک چیزی غیر الله را سجده تعظیمی کند، در شریعت ما به طور حتم مجرم و گنهکار می شود، اما نمی توان او را مشرک، کافر و مهدور الدم و المال قرار داد و مقصود من از این توضیح، طرفداری کسانی که سجده تعظیمی را جایز می دانند نیست؛ بلکه مقصود من بیان امتیاز و فرق میان این دو نوع سجده است.
مسئله دیگری که باید بیان شود، موضوع هدم قبه هاست که ما هدم قباب را هم کاری صحیح نمی دانیم. امیر مومنان ولید بن عبدالملک عبشمی (اموی) به حاکم مدینه حضرت عمر بن عبدالعزیز دستور داد که حجره های امهات المومنین را منهدم ساخته، مسجد نبوی را توسعه دهد، حضرت عمر بن عبدالعزیز عبشمی در ضمن منهدم کردن حجره ها، چون حجره ام المومنین حضرت عایشه صدیقه «رض» را نیز منهدم ساخت، بر اثر آن قبرهای مقدس حضرت رسول خدا «ص» و حضرت صدیق اکبر و حضرت فاروق اعظم ظاهر و منکشف شدند و در آن موقع عمر بن عبدالعزیز چنان به گریه درآمد که هرگز با چنین وضعی گریه نکرده بود، با اینکه دستور هدم حجره ها را نیز خودش داده بود، پس از آن دستور داد تا حجره سیده عایشه دوباره ساخته شد.
با این توضیح نیز هدفم ترغیب برای ساختن گنبد بر قبرها نیست، بلکه مقصودم بیان این مطلب است که موضوع قبور اعاظم در قلوب الناس تاثیر و ارتباط دارد، چنان که از گریه بی اختیارانه حضرت عمر بن عبدالعزیز در آن موقع و از ناراضی بودن مردم جهان اسلام از جناب عالی در این موقع، این مطلب ظاهر است.
ج) حضرت عمر برای قطع آن درخت به علت احساس این خطر دستور داد که مبادا در زمان های بعد جاهلان پرستش آن را شروع کنند. بیعت رضوان در سال 6 ق واقع شده بود و رحلت جانگداز پیامبر در سال 11 ق به وقوع پیوست، بعد از آن حضرت دو سال نیم زمان خلافت خلیفه اول «رض» گذشت، اما تصور بریدن آن درخت نه برای پیامبر «ص» پیدا شد و نه برای صدیق اکبر؛ سپس خلافت راشده حضرت عمر آغاز شد، اما این نیز متعین نیست که حضرت عمر، در چندمین سال خلافت ده ساله خود، اراده بریدن آن درخت را فرمود. گرچه این صواب دید حضرت عمر یقینا صحیح بود، اما این گنبدها از قرن ها پیش بوده و در این قرن چهاردهم نیز هیچ کسی دیده نشده که آنها را پرستش کند.
اما ادای نماز در آنجا پس در حدیث معراج آمده است که جبرئیل «ع» در چهار موضع به آن حضرت «ع» پیشنهاد کرد که از براق پیاده شود و نماز بخواند، اول در مدینه و گفت که این محل، جای هجرت تو است. دوم: بر جبل طور و گفت این موضعی است که حضرت عیسی کلام فرموده است. سوم بر مسکن حضرت شعیب. چهارم در بیت اللحم جایی که حضرت عیسی «ع» متولد شده بود.
1 – پس اگر از رسول خدا «ص» خواسته شد که بر جبل طور نماز بخواند، زیرا آن جایی است که خداوند متعال با حضرت موسی «ع» کلام فرموده بود، چرا ما باید از ادای نماز بر جبل نور که در آنجا اولین وحی الهی بر پیامبر ما نازل شده بود، بازداشته شویم؟
2 – اگر بر مسکن شعیب «ع» از پیامبر خواسته شد که نماز بگذارد، پس اگر ما در مسکن حضرت خدیجه کبری «ع» و پیامبر «ص» که 28 سال حیات طیبه خود را در آنجا گذرانیده است دو رکعت نماز نافله بگذاریم، چه اشکالی دارد؟
3 – وقتی که در بیت اللحم در مورد حضرت عیسی «ع» از پیامبر «ص» ما خواسته شود که دو رکعت نماز بخواند، چرا امت محمدیه از خواندن دو رکعت نماز در مولد حضرت نبی اکرم «ص» منع کرده شوند؟
4 – در حالی که طبرانی مقام مولد النبی «ص» را انفس البقاع بعد از مسجدالحرام در مکه قرار داده است، یعنی در مکه مکرمه بعد از مسجد الحرام، مقام ولادت نبی اکرم «ص» نفیس ترین بقعه کائنات ارضی می باشد.
5 – چون در مسکن شعیب «ع» حضرت موسی «ع» پناه گزین شده بود، از پیامبر «ص» تقاضا شد، آنجا دو رکعت نماز نفل بخواند، پس اگر ما در غار ثور جایی که رسول خدا «ص» به مدت سه روز آنجا پناه برده بود، دو رکعت نماز نفل بخوانیم، آیا قیامت برپا می شود؟
با این پاسخ با صواب و مفصل مولانا عثمانی بر دربارشاهی سلطان ابن سعود، سکوت مطلق طاری شده بود. در آخر سلطان بن سعود با این سخن، خود را نجات داد که « من بی حد ممنون شما هستم و در سخنان و نظرهای جناب عالی رفعت زیاد و بلندی علمی وجود دارد، لذا من قدرت جواب این سخنان را ندارم، بهترین جواب این تفاصیل را تنها علمای ما می توانند بدهند و با آنها می توان این مسائل را حل کرد.»
پي نوشت:
1 - «واغلظ علیهم» توبه / 73
2 – بر این اساس به هرگونه سجده و بالتبع هر توسلی نمی توان مهر شرک زد، چنان که از گفته های قبلی برخی علمای دیوبند استفاده می شود، بلکه باید به دقت نیت و همچنین مشروعیت عمل در آموزه های دینی مورد مداقه قرار گیرد.
۰۴/۰۵/۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
پس از تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در جلسه علمای دیوبند و پادشاه سعودی چه گذشت؟
پس از تخریب قبور ائمه بقیع ع در جلسه علمای دیوبند و پادشاه سعودی چه گذشت در جلسه علمای دیوبند و پادشاه سعودی پس از تخریب قبور ائمه بقیع ع صحبتهای جالبی شده و استدلال اهلسنت علیه این اقدام آلسعود مطرح شده است خبرگزاری فارس ـ راهبرد فرهنگ هشتم شوال هر سال سالگرد تخریب قبور اعلمای شیعه و اهل سنت فتوای حرمت کشتار مسلمانان را صادر کنند
شیخ الازهر علمای شیعه و اهل سنت فتوای حرمت کشتار مسلمانان را صادر کنند شناسهٔ خبر 2864439 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان شیخ الازهر مصر با دعوت از علمای شیعه و اهل تسنن برای حضور در نشست الازهر خواستار صدور فتوای حرمت کشتار مسلمانان شد به گزاعلمای اهلسنت همواره جریانهای تکفیری را محکوم کردهاند
نماینده اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری علمای اهلسنت همواره جریانهای تکفیری را محکوم کردهاند خبرگزاری پانا نماینده اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از سکوت برخی علما در برابر وقوع عملیاتهای تروریستی در منطقه تاکید کرد وظیفه همه علماست که با استناد به آیات قرآن کریم حرکتبا هدف دفع فتنههای طایفهای دعوت شیخالازهر از علمای اهلسنت و شیعه مصر برای شرکت در ضیافتهای ماه رمضان
با هدف دفع فتنههای طایفهایدعوت شیخالازهر از علمای اهلسنت و شیعه مصر برای شرکت در ضیافتهای ماه رمضانشیخ الازهر مصر در راستای دفع فتنههای مذهبی و طایفهای علمای اهل تسنن و شیعه را به شرکت در نشست و همایش در الازهر طی ماه مبارک رمضان دعوت کرد به گزارش گروه بین الملل خبرگزاریچیتچیان در حاشیه جلسه هیات دولت: تلاش میکنیم جیرهبندی آب اعلام نکنیم/ شنبه هفته گذشته بیشترین مصرف برق در کش
چیتچیان در حاشیه جلسه هیات دولت تلاش میکنیم جیرهبندی آب اعلام نکنیم شنبه هفته گذشته بیشترین مصرف برق در کشور را داشتیموزیر نیرو با بیان اینکه شرایط سختی در رابطه با آب در کشور وجود دارد گفت تلاش میکنیم جیرهبندی آب اعلام نکنیم به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس حمیددر جلسه اشتون کارتر و نتانیاهو چه گذشت؟
در جلسه اشتون کارتر و نتانیاهو چه گذشت نخستوزیر رژیم صهیونیستی و وزیر دفاع آمریکا در دیدار با یکدیگر بر سر مسئله هستهای ایران گفتگو کرده و طبق شواهد اختلافات بسیاری در این زمینه داشتهاند به گزارش فرهنگ نیوز وال استریت ژورنال نوشت بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیمدر یکصد و سی و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم چه گذشت؟
در یکصد و سی و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم چه گذشت استانها > قم - یکصد و سی و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم در حالی برگزار شد که در این جلسه ۳۱ میلیارد ریال برای ایمن سازی بوستان های این شهر اختصاص یافت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم تصويب ايندر جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال با وزیر ورزش چه گذشت؟
یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۴ جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال با حضور وزیر ورزش و جوانان اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال و پرویز مظلومی در دفتر دکتر گودرزی برگزار شد به گزارش ایسنا به نقل از باشگاه استقلال در این جلسه در ابتدا گزارش جامعی از چگونگی برنامههای بلندمدت و جاری باشگادر جلسه هیئت مدیره استقلال چه گذشت
در جلسه هیئت مدیره استقلال چه گذشت پرویز مظلومی در نشست هیات مدیره امروز باشگاه استقلال خواستار حل مشکلات مالی بازیکنان شد ورزش سه به نقل از سایت باشگاه استقلال پیرامون نشست امروز هیات مدیره این باشگاه با وزیر ورزش و جوانان نوشت جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال ساعت 11 صبح روز یکنماز عید فطر اهل سنت در مسجد بلال گناوه برگزار شد
نماز عید فطر اهل سنت در مسجد بلال گناوه برگزار شد شناسهٔ خبر 2861145 - شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ استانها > بوشهر گناوه - با حضور انبوه اهالی اهل سنت بندر گناوه نماز عید فطر اهل سنت در مسجد بلال این شهر برگزار شد به گزارش خبرنگار مهر اهل سنت بندر گناوه نماز عید فطر را در مسجوزیر دفاع آمریکا و پادشاه سعودی دیدار کردند
وزیر دفاع آمریکا و پادشاه سعودی دیدار کردند شناسهٔ خبر 2864137 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۴۷ بین الملل > ایران در جهان اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و ملک سلمان پادشاه عربستان دیدار و درباره تحولات منطقه خاورمیانه با یکدیگر رایزنی کردند به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزدیدار خالد مشعل و پادشاه عربستان سعودی
دیدار خالد مشعل و پادشاه عربستان سعودی خالد مشعل و پادشاه عربستان سعودی دیدار کردند آفتاب خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با سفر به عربستان سعودی با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد حماس هم اکنون کنترل منطقه غزه فلسطین را در دست دارد این نخستین سفرحساب تکفیریها از اهل سنت جدا است
در مراسمی مطرح شد حساب تکفیریها از اهل سنت جدا است شناسهٔ خبر 2867029 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۷ استانها > سمنان شاهرود- یک استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر این مطلب که حساب تکفیری ها داعش و سلفی ها از اهل سنت جدا است گفت اینها با الله اکبر گفتن سر می برند و برایشانامام جمعه اهل سنت قشم: قرآن کتاب حیات، شادی و سرور است
امام جمعه اهل سنت قشم قرآن کتاب حیات شادی و سرور است قشم - ایرنا - امام جمعه اهل سنت قشم گفت قرآن کتاب حیات شادی و سرور است و باید این جنبه های کتاب آسمانی قرآن به مسلمانان و جهانیان معرفی شود شیخ عبدالرحیم خطیبی جمعه شب در آیین اختتامیه ششمین نمایشگاه و جشنواره بزرگ قرآنی قجمعه اهل سنت کیش: دولت یازدهم در بحث هسته ای به وعده خود عمل کرد
جمعه اهل سنت کیش دولت یازدهم در بحث هسته ای به وعده خود عمل کرد کیش - ایرنا - امام جمعه اهل سنت کیش گفت یکی از شعارهای انتخاباتی دولت یازدهم حل مساله هسته ای بود که با حمایت دولتمردان و تلاش شبانه روزی چند ساله تیم مذاکره کننده تحقق یافت شیخ یعقوب شمس روز دوشنبه در گفت و گو بانماینده رشت: دولت گذشته با کسب درآمدهای نفتی پادشاهی کرد
نماینده رشت دولت گذشته با کسب درآمدهای نفتی پادشاهی کرد سیاست > مجلس - ایرنا نوشت عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان آنکه دولت در 22 ماه گذشته همواره سیاست های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود را قرار داده است گفت دولت گذشته با کسب درآمد بالای نفتی پادشاهیهدف ما گذشتن از سد الاهلی امارات است منصوریان: با رفتن دایی صادقیان پشتوانهاش را از دست داد/ از اختلاف برانکو
هدف ما گذشتن از سد الاهلی امارات استمنصوریان با رفتن دایی صادقیان پشتوانهاش را از دست داد از اختلاف برانکو و سیدجلال ما سود بریمسرمربی تیم فوتبال نفت تهران گفت احساس میکنم با رفتن علی دایی پیام صادقیان حس کرد که پشتوانهاش را از دست داده اما من به قولی که دادم عمل میکنم و ا-
گوناگون
پربازدیدترینها