تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815971619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حل و فصل مناقشات مرزي لازمه پيشرفت در آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۸:۴۶ب.ظ)
حل و فصل مناقشات مرزي لازمه پيشرفت در آسيا موج - گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
آشنايي ابتدايي با الفباي روابط بين الملل کافي است تا متوجه شويم که لازمه پيشرفت کشورها و مناطق جغرافيايي مختلف، حل و فصل مناقشات ميان کشورها است. در شرايط معاصر نظام بين الملل که به نظر مي رسد ساختارهاي سياسي و اقتصادي در حال پوست اندازي هستند، لزوم حل و فصل اين مناقشات بيش از پيش احساس مي شود.
برخي از مناقشات مرزي ميان کشورها در آسيا و آفريقا يادگار شوم استعمار است که به صورت عامدانه براي مردم اين مناطق به جاي گذاشته شده است.
گويا، سياستمداران اين کشورها نيز به خوبي از لزوم حل و فصل مشکلات مرزي آگاهي دارند. به اين ترتيب مي توان اظهارات اخير طارق فاطمي، معاون ويژه نواز شريف، نخست‌وزير پاکستان در امور خارجه را پس از ديدار با نارندرا مودي، نخست وزير هند در همين ارتباط تجزيه و تحليل کرد.
وي به درستي تصريح کرده است که حل و فصل اختلافات هند و پاکستان براي هر دو کشور اهميت دارد و اسلام آباد و دهلي نو بايد در راستاي ايجاد مکانيزمي براي از ميان بردن نگراني‌هاي دوجانبه گام بردارند.
علاوه بر عوامل خارجي که در بالا توضيح داده شد و بر ايجاد اختلافات مرزي ميان پاکستان و هند موثر بوده اند، به نظر مي رسد در شرايط کنوني نقش عوامل داخلي در تداوم اين اختلافات نيز کمتر از عناصر خارجي نيست.
برخي دولت ها در پاکستان از موضوع اختلافات مرزي با هند به عنوان دستاويزي براي ايجاد مشروعيت استفاده کرده اند. دولت هايي که تنها با پشتوانه نظامي و نه پشتوانه مردمي در پاکستان روي کار مي آيند، نقش مهمي در کارشکني در مذاکرات صلح اين دو کشور ايفا کرده اند.
استفاده عناصر خارجي از بحث مناقشات مرزي آسيا نيز قابل توجه است. در اين ارتباط مي توان به سياست هاي ايالات متحده در اين منطقه اشاره کرد که تلاش مي کند با نزديکي به يکي از طرف هاي دعوا منافع خودش را حاصل کند. اين موضوع به ويژه در مورد روابط آمريکا با هند و پاکستان معنا مي يابد که آمريکا مي کوشد با استفاده از مناقشات مرزي اين دو کشور همسايه به طرف مقابل نزديک شده و به اهداف خودش دست يابد. در اين باره همچنين رقابت ايالات متحده با چين و مواضع مغرضانه واشنگتن در حمايت از ژاپن يا هند قابل توجه است.
صرف نظر از اينکه چه عواملي مناقشات مرزي ميان هند و پاکستان را به وجود آورده است و چه عناصري از تداوم اين مناقشات سود مي برند، بايد گفت که به دلايل مختلف حل و فصل اين اختلافات به نفع مردم اين کشورها و منطقه است.
بديهي است که پيشرفت کشورها و جوامع در شرايطي که ناامني و درگيري وجود دارد به دست نمي آيد. اولين شرط دستيابي به پيشرفت اقتصادي ايجاد شرايط آرام براي شهروندان و دولتمردان است تا در اين شرايط همدلي، تلاش و مجاهدت همگاني پيشرفت را به ارمغان بياورد. به اين ترتيب مردم منطقه آسيا در نظام بين الملل کنوني نياز به صلح و ثبات دارند.
به ويژه کشوري مانند چين که تمايل دارد نقش پررنگ تري در ساختارهاي اقتصادي بين المللي ايفا کند، نياز به حل و فصل مناقشاتش با کشورهاي ديگر از جمله ژاپن و هند دارد. به نظر مي رسد، سياست مدارا با همسايگان و حل و فصل مناقشات با آنها براي چين در شرايط فعلي از اهميت زيادي برخوردار است و اين کشور مي تواند با نزديک شدن به کشورهاي همسايه نقش موثرتري در اقتصاد بين الملل ايفا کند.
البته اين موضوع را نيز نبايد فراموش کرد که قدرت گرفتن چين براي کشورهاي همسايه و در کل براي کشورهاي واقع در منطقه آسيا نيز مزايايي به دنبال خواهد داشت. همچنان که مشاهده مي کنيم قدرت هاي فرامنطقه اي مانند ايالات متحده و کشورهاي غربي عمدتا بدون توجه به نيازها و منافع کشورهاي واقع در منطقه به دنبال منافع خودشان هستند و اين موضوع باعث مي شود تا اين قدرت ها به راحتي جنگ افروزي در مناطقي مانند خاورميانه و آسيا را در دستور کار قرار دهند. اما؛ قدرت هاي منطقه اي مانند چين و روسيه که در مناطق مورد بحث واقع شده اند به دليل متضرر شدن از ناآرامي در مناطق آسيا و خاورميانه کمتر از قدرت هاي فرامنطقه اي به سمت جنگ افروزي تمايل خواهند داشت.
دومين دليل براي لزوم حل و فصل مشکلات مرزي کشورهاي منطقه آسيا، هزينه هاي مالي و جاني اين مناقشات است. آمارها نشان مي دهد که سالانه افراد زيادي بر اثر درگيري هاي مرزي در شرق آسيا کشته مي شوند. همچنين دولت هاي اين کشورها براي حفظ مرزهايشان بايد هزينه هاي گزاف مالي را متحمل شوند.
در جمع بندي بايد گفت، حل و فصل ديپلماتيک مناقشات کشورهاي همسايه در منطقه آسيا يک ضرورت براي دستيابي به رشد اقتصادي، صلح و ثبات سياسي است و دستيابي به راه حل جامع در گرو آگاهي عميق سياستمداران اين کشورها از شرايط معاصر بين المللي است.



شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن