تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817149534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستاييان 60 درصد کارتن خواب‌هاي تهران هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۲۴ق.ظ)
روستاييان 60 درصد کارتن خواب‌هاي تهران هستند موج - معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري گفت: در حال حاضر 60 درصد کارتن‌خواب‌هاي شهر تهران را روستاييان سراسر کشور تشکيل مي‌دهند.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد ابوالفضل رضوي در گردهمايي معاونين عمراني، مديران کل امور روستايي و امور بانوان استانداري‌هاي سراسر کشور، با طرح سوالاتي چون چرا بايد روستاها را در حاشيه برنامه ريزي‌هاي خود قرار دهيم و آيا نبايد توسعه روستايي را به عنوان يک محور توسعه ملي درنظر گرفت، اظهار کرد: جمعيت روستايي کشور از چرخه فعاليت‌هاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي جدا شده و نه تنها مؤثر و مفيد عمل نمي‌کند بلکه در برخي موارد به جمعيتي مضر و آسيب رسان تبديل شده است.
وي در ادامه با تاکيد بر آنکه مسووليت رسيدگي به اين امور به عهده کساني است که در مسند قدرت قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر 30 تا 35 درصد شهر مشهد و همچنين شهر اهواز را حاشيه نشين ها تشکيل مي‌دهند. اين در حالي است که 50 درصد از زمين‌هاي قابل کشت و پتانسيل دار و در واقع سرمايه‌هاي فيزيکي کشور امکان توليد دارند در روستاها واقع شده است و در صورتي که آن‌ها خالي از سکنه شوند به معناي آن است که اين 50 درصدي که بايد در چرخه توليد و توسعه کشور قرار گيرد تعطيل شده است.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در ادامه ضمن اشاره به آنکه طبق سرشماري سال 1390، 28.6 درصد جمعيت کشور را روستاييان و عشاير تشکيل مي‌دهند، گفت: در حال حاضر بيشترين جمعيت روستايي از نظر درصد متعلق به سيستان و بلوچستان و بيشترين جمعيت از حيث تعداد به خراسان رضوي تعلق مي‌گيرد؛ کمترين تعداد نيز از هر دو حيث جمعيت و تعداد نيز متعلق به استان قم است.
رضوي در ادامه عنوان کرد: 60 درصد درآمد خانوار شهري برابر با کل درآمد خانوار روستايي است و اين تبعيض‌ها از مسائل اقتصادي و درآمدي فراتر رفته و به حدي رسيده است که هرگاه به روستاهاي پرجمعيت مراجعه مي‌کنيم شاهد آن هستيم که آنان خواهان تبديل وضعيت به شهر هستند.
به گفته رضوي، متاسفانه در حال حاضر از 31 استان کشور در 22 استان هزينه خانوار روستايي بر درآمد آن غالب بوده و تنها در 9 استان درآمد خانوار روستايي بيش از هزينه‌هاي آن‌هاست.
وي در اين باره تصريح کرد: يکي از دلايل عمده روستاييان براي تمايل به شهري شدن اين است که املاک آنان فاقد سند بوده و وقتي روستاي آنان تبديل به شهر شود املاکشان سند دار شده و در اين شرايط دولت هم نمي‌تواند به املاک آنان تعرض کند.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري ادامه داد: در حال حاضر هيچ روستايي در کشور نيست که از تجاوز دولت به املاک خود ناراضي نباشد و در چنين شرايطي شاهد آن هستيم که شوراي اسلامي روستاها نيز داراي کمترين قدرت هستند.
رضوي در ارتباط با وضعيت شوراي اسلامي روستاها در مقايسه با شوراي اسلامي شهرها اظهار کرد: شواري اسلامي روستاها در حال حاضر داراي کمترين احترام نسبت به شوراي اسلامي شهرها هستند و حتي اجازه هيچ‌گونه حق جلسه‌اي را نداشته و درآمدزايي نيز ندارند.
وي ادامه داد: در چنين شرايطي شاهد آن هستيم که شوراهاي اسلامي شهرها خود پروژه‌هاي عمراني داشته، طرح‌هاي خود را اجرا کرده و به مناقصه مي‌گذارند، زمين واگذار مي‌کنند و غيره در حالي که شوراي اسلامي روستاها از هيچ‌کدام از اين مزايا برخوردار نيست؛ در چنين شرايطي اين سؤال پيش مي‌آيد که مگر عقل و شعور اعضاي شوراي اسلامي روستاها از عقل و شعور اعضاي شوراي اسلامي شهرها کمتر است.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در ادامه ضمن بيان آنکه مشکلات روستاييان متعدد بوده و بايد براي رسيدگي به آن‌ها تغييراتي اساسي در نوع نگاه به روستا و روستاييان ايجاد کرد، افزود: چرا بايد مرکز توليد گندم روستا باشد اما آسياب آن در شهر و يا چرا بايد اينترنت پرسرعت براي روستاييان رؤيا شود.
رضوي در ادامه اين گردهمايي ضمن اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در ابلاغ سياست‌هاي راهبردي برنامه ششم توسعه در راستاي توسعه روستايي، گفت: رهبر معظم انقلاب بر اتخاذ برنامه‌هاي اجرايي در جهت توسعه روستايي، تثبيت جمعيت، تشويق مهاجرت به مناطق روستايي و عشايري به عنوان کانون‌هاي توليد و ارزش آفريني، برنامه ريزي و مديريت بهينه در سطح ملي، منطقه‌اي و محلي، تعيين سهم واقعي در توزيع منابع و ارتقايشان و منزلت اجتماعي روستاييان و همچنين ايجاد فرصت‌هاي جديد اقتصادي و فعاليت‌هاي کارآفريني، حمايتي و اشتغال‌زايي بومي و مقارن سازي تاسيسات و زير ساخت‌هاي اماکن روستايي تاکيد داشته‌اند.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري ادامه داد: در چنين شرايطي زماني که رهبري نظام توسعه روستايي را مکلف کرده‌اند، بايد در نگاه خود به روستاها نيز تجديدنظر کرده و تعريف روستا را از محلي با جمعيت 20 خانوار (100 نفر) تا 3 هزار و500 نفر تغيير دهيم و روستاها را محلي بدانيم که با هر تعداد جمعيت از دو نفر تا 12 هزار نفر به عنوان يک واحد توليدي در نظر گرفته شود.
رضوي ادامه داد: در حال حاضر از هر شش خانوار روستايي، يک فرد تحصيل کرده داريم، در حالي که هنوز نگاه برخي به روستاييان اين است که آيا آنان سواد خواندن و نوشتن را دارند؟ در چنين شرايطي تغيير نگاه به روستايي و روستاييان از واجبات نظام است.
وي در ادامه ضمن اشاره به اينکه در برنامه ششم توسعه، هدف کشور رسيدن به نرخ رشد اقتصادي هشت درصد است، گفت: از سال 1338 تا سال 1393 متوسط رشد نرخ اقتصادي کشور 4.2 درصد بوده است و تنها در دو مقطع زماني شاهد رشد منفي اقتصادي بوديم.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در خصوص اين دو مقطع تصريح کرد: در سال 58 با شروع جنگ تحميلي تا سال 67 با پايان يافتن جنگ داراي رشد منفي 2.5 درصدي بوديم زيرا در آن زمان نيروهاي تازه سرکار آمده بدون تجربه و نفت بشکه‌اي هفت تا 10 دلار را داشتيم اما در سال 91 شاهد آن بوديم که با نفت بشکه‌اي 110 تا 112 دلار و آدم‌هايي با 30 سال تجربه رشد منفي 6 درصد را در کشور تجربه کرديم.
رضوي ادامه داد: در سال 1390 دولت وقت با حدود 130 ميليارد ريال درآمد نفتي، 100 ميليارد دلار واردات داشت در حالي که وقتي روستاها کانون توليد هستند چرا بايد آن‌ها را تعطيل کنيم و در مقابل واردات را افزايش دهيم.
وي در ادامه انتقاد به شرايط موجود روستاها ادامه داد: روستاها پايگاه و خواستگاه اقتصادي مقاومتي هستند و استاندارهاي سراسر کشور بايد بدانند که به نرخ رشد اقتصادي 8 درصد نمي‌رسيم مگر آنکه روستاييان و عشاير را که 28.6 درصد جمعيت کشور را شامل مي‌شوند را وارد کارزار اقتصادي کنيم.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در ادامه اين گردهمايي از تمامي استانداران، فرمانداران و مديران استاني در سراسر کشور تقاضا کرد تا ماهيانه حداقل يک جلسه در جهت توسعه مناطق روستايي با نهادهاي ذي‌ربط و با مشارکت سازمان‌هاي مردم نهاد برگزار کنند.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در ادامه با اظهار ناراحتي از عدم پيگيري برخي استانداري‌ها در خصوص ابلاغ طرح مشارکت اقتصادي روستاها که توسط اين معاونت به استانداري‌ها ابلاغ شده بود، گفت: انتظار ما اين است که استانداري‌ها ابلاغيه‌هاي معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري را به فرماندار خود ابلاغ کنند نه اينکه بعد از سه ماه ابلاغ طرح مشارکت اقتصادي روستاها به استانداري‌ها، شاهد آن باشيم که هنوز استانداران محترم اين طرح را به فرمانداران ابلاغ نکرده‌اند.
رضوي ادامه داد: عجيب است که بسياري از فرمانداران به ما مراجعه مي‌کنند و حتي نمي‌دانند طرح مشارکت اقتصادي روستايي چيست زيرا استانداران هيچ جلسه‌اي را براي توجيه فرمانداران خود تشکيل نداده‌اند؛ و اگر در حال حاضر بخواهم وضعيت موجود را به رئيس جمهور گزارش کنم صورت خوشي نخواهد داشت.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در ادامه با تاکيد بر آنکه هيچ دستگاه و نهاد ديگري بجز اين معاونت حق سياست گذاري روستايي را ندارد و ساير دستگاه‌ها بايد تنها مجري سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي اين معاونت باشند، گفت: معاون اول رييس جمهور در 28 خرداد سال گذشته طي بخشنامه‌اي صراحتاً وظيفه سياست‌گذاري را در حوزه روستايي بر عهده معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري گذاشت پس در چنين شرايطي هيچ مسئولي نمي‌تواند ادعا کند که نمي‌دانيم کدام نهاد مسئول رسيدگي به امور روستايي است.
رضوي همچنين در ارتباط با طرح مشارکت اقتصادي در روستاهاي مرزي کشور گفت: استان‌هاي مرزي کشور همواره محروم‌ترين مناطق کشور هستند مانند سيستان و بلوچستان که درآمد خانوار روستايي آنان نصف ميانگين درآمد روستاييان کشور است. به همين دليل در طرح مشارکت اقتصادي روستايي براي مناطق مرزي تسهيلات ويژه‌اي را قائل شديم که فرصت بسيار مغتنمي است تا استانداران و فرمانداران اين مناطق در جهت جذب اين فرصت‌ها براي توسعه مناطق خود اراده و اقدام کنند.
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در ادامه ضمن اشاره به آنکه در حال حاضر برنامه ششم توسعه در حال تدوين بوده و 30 شورا براي برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور تشکيل شده‌اند که يکي از آن‌ها شوراي توسعه روستا، عشاير و اقشار کم درآمد است، اظهار کرد: مسئوليت اين شورا به عهده معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رييس جمهور است و تنها شورايي است که تا به حال سه جلسه تشکيل داده و بر اساس گزارشات سازمان مديريت 14 شورا تا 10 روز گذشته هيچ جلسه‌اي نداشته، شش شورا يک جلسه و ساير شوراها نيز تنها دو جلسه تشکيل داده‌اند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن