تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804312729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی خطرناک ترکیه با داعش و پ.ک.ک


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بازی خطرناک ترکیه با داعش و پ.ک.ک تهران - ایرنا - روزنامه آفرینش در سرمقاله خود نوشت: جنگنده های اف16 ترکیه توانستند در مرز خود با سوریه اهداف شبکه تروریستی داعش را هدف قرار دهند و در عمق شمالی مرزهای سوریه وارد شوند.


این مقاله به قلم حمیدرضا عسگری که روز یکشنبه انتشار یافته در ادامه می افزاید:
این حمله بعد از آن صورت گرفت که عناصر داعش به نیروهای نظامی ترکیه در مرز سوریه – ترکیه یورش بردند و یک سرباز ترکیه ای را کشته و چند نفر دیگر را زخمی کردند. همچنین نیروهای نظامی و توپخانه ترکیه بخش های مناطق شمال عراق را به بهانه مقابله عناصر پ ک ک مورد هدف قرار دادند.
ورود نظامی ترک ها به عملیات ضد داعش از چند جهت قابل بررسی است، چرا که تا پیش از این ترک ها به صورت پنهانی درمورد کمک به نیروهای نظامی داعش و فراهم سازی اعزام نیروهای داوطلب به این تشکیلات تروریستی، از سوی غرب و برخی کشورهای منطقه مورد اتهام قرار گرفته بودند.
شاید در ظاهر ماجرا نیت ترک ها از اقدام نظامی گسترده علیه مواضع داعش، انتقام گیری از این گروه به بهانه حملات بمب گذاری در مرزها و کشته و مجروح شدن نیروهای نظامی این کشور بوده باشد، اما احتمالات قوی تری درمورد این تصمیم آنها وجود دارد.
اولین احتمال درمورد این اقدام ترک ها، نتیجه بخش بودن رایزنی ها با آمریکا می باشد. اگرچه سندی درمورد توافق رسمی میان دوکشور برای مقابله با داعش و استفاده آمریکا از پایگاه های هوایی ترکیه وجود ندارد، اما قطعا هماهنگی لازم میان مقامات دوکشور صورت گرفته و ترکیه درمورد آغاز عملیات علیه مواضع داعش و صدور اجازه به جت ها و پهبادهای آمریکایی، امتیازاتی را بدست آورده است.
ترکیه تا پیش ازاین تاکید داشت که باید قبل از هراقدامی علیه تروریست های داعش ، منطقه حائل در شمال سوریه بوجود بیاید تا از سرزمین های ترکیه درمقابل حملات گروه های تکفیری محافظت شود.
به گفته برخی منابع خبری این خواسته ترک ها جامه عمل به خود پوشانده و منطقه ای حائل به طول 90 کیلومتر تا عمق 50 کیلومتری در خاک سوریه تشکیل خواهد شد. یکی دیگر از خواسته های ترکیه این بود که منطقه پرواز ممنوع به صورت رسمی بر فراز سوریه ایجاد شود. اما مقامات آمریکایی همواره تاکید داشتند که این کار مشکل ساز است و با ایجاد منطقه پرواز ممنوع، کارها بسیار دشوارتر خواهد شد.
حال مشخص نیست که آیا این خواسته ترک ها نیز در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد یا خیر. دومین مسئله بسیار مهم و حیاتی برای ترکیه افزایش قدرت و گسترش مناطق تحت نفود کردها در شمال سوریه و مرزهای ترکیه می باشد. درچند وقت اخیر دولت اردوغان درمورد خودمختاری کردها بشدت ابراز نگرانی کرده و درگفتگو با اوباما از وی خواسته تا درمورد فعالیت های اکراد درمرزهای ترکیه چشم پوشی نداشته باشد.
لذا مشاهده می کنیم که ترک ها در حملاتی دوجانبه علاوه بر مراکز استقرار داعش در شهرهای سوریه، توپخانه خود را به سمت شمال عراق و مواضع کردهای پ . ک. ک نشانه گرفته است.
از زمان تسلط داعش بر شهر موصل در شمال عراق، دولت ترکیه به شدت تحرکات گروه های کرد در سوریه و عراق را زیر نظر دارد و بیش از آن که درگیر بازی جنگ با تروریسم باشد به فکر رویارویی با کردهاست.
مسئله بعدی استفاده سیاسی و داخلی دولت ترکیه از تحولات به وجود آمده، برای اثبات جایگاه حزب حاکم می باشد. اردوغان تلاش می کند با استفاده از فضای هرج ومرج ترکیه بهره برداری سیاسی کند و باور مردم را به ناجی بودن خودش و حزبش برای آینده ترکیه تحریک نماید. این رویه پس انتخابات پارلمانی و عدم کسب اکثریت قاطع از سوی حزب عدالت و توسعه، شدت بیشتری پیدا کرد. ضمن اینکه کسب 13درصد آرا از سوی حامیان کردها برای اردوغان و حزب حاکم قابل تحمل نیست.
با این اوصاف ورود مستقیم ترک ها در جنگ با داعش می تواند موجب تحریک نیروهای تروریستی برعلیه مواضع این کشور در مرزهای مشترک با سوریه و عراق گردد. اما آتش زیر خاکستر کردها برای ترکیه به مراتب خطرناک تر خواهد بود. دولت اردوغان به هیچ وجه حاضر با مصالحه و گسترش قدرت کردها در مرزهای کشور نیست و کردهای پ.ک.ک را تهدیدی علیه حکومت خود می داند. ضمن اینکه گروه پ.ک.ک مذاکرات صلح با دولت ترکیه را ملغی اعلام کرده و نیروهای خود در کوهستان های عراق و ترکیه را به حالت آماده باش درآورده است.
همانطور که گفته شد این سبک بازی ترک ها با آتش داعش و پ.ک.ک می تواند مشکلات بزرگی را برای دولت ترکیه به وجود آورد و تهدیدی جدی علیه امنیت سیاسی و نظامی این کشور تلقی گردد. باید منتظر بود و دید که واکنش گروه های تکفیری و نظامیان کرد به این اقدام ترک ها چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد.
* منبع: روزنامه آفرینش
** اول ** 1337



04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن