تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803255964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستای الوارس | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: موقعيت و تاريخچه روستاي ييلاقي آلوارس از توابع بخش سرعين شهرستان اردبيل، با مختصات جغرافيايي 47 درجه و 56 دقيقه طول شرقي و 38 درجه و 9 دقيقه عرض شمالي، در 12 کيلومتري غرب شهر سرعين و 35 کيلومتري غرب شهر اردبيل واقع شده است. اين روستا از شمال به روستاي اوجور، از شرق به روستاي شايق، از جنوب غرب به روستاي شاه‌نشين و از جنوب شرق به روستاي ميمند محدود مي‌شود. اين روستا از سطح دريا بيش از 2000 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان بسيار سرد است. ميزان بارش ساليانه قلمرو اراضي روستا، بيش از 400 ميلي‌متر است.
بررسي‌هاي ميداني و شواهد موجود نشان مي‌دهد که مکان گزيني يا استقرار روستا در حدود 3 قرن يا بيشتر روي داده است. اين روستا قبلاً ييلاق چراگاهي عشاير شاهسون بوده است.
مردم روستاي آلوارس به زبان آذري سخن مي‌گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.
الگوي معيشت و سکونت براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي آلوارس داراي 1398 نفر جمعيت يا حدود 213 خانوار بوده است. جمعيت اين روستا در سال 1385، 1350 نفر گزارش شده است. مردم اين روستا عمدتاً به فعاليت‌هاي زراعي و دامداري اشتغال دارند و برخي از انواع صنايع دستي بافتني را نيز توليد مي‌کنند. محصولات عمدة زراعي روستا مشتمل بر گندم و جو است، اما محصولات دامي و لبني و عسل نيز در روستا توليد مي‌شود. صنايع دستي آن عبارتند از: انواع گليم، جاجيم، فرش، جوراب و شال گردن، که علاوه بر مصرف خانوار روستايي، جهت فروش به بازار نيز عرضه مي‌شود. روستاي کوهستاني آلوارس با بافت مسکوني متمرکز در دامنه کوه سبلان قرار يافته است. خانه‌هاي قديمي با ديوارهاي ضخيم، سقف چوبي و پوشش کاهگلي نشانگر سازگاري تناسب معماري خانه‌ها با اقليم و طبيعت روستا مي‌باشد. در ورودي حياط بعضي از خانه‌ها، درختان بلند برافراشته‌اي به جاي حصار کاشته شده و زيبايي‌هاي روستا را دو چندان کرده است. ساختمان خانه‌هاي روستاي آلوارس با توجه به کوهستاني بودن منطقه و تجربيات ناشي از وزش باد و تابش آفتاب، جهت شرقي – غربي دارند و تحت تأثير نوع معيشت و توليد، فضايابي شده‌اند. در طراحي و ساخت خانه‌ها، علاوه بر بخش‌هاي استراحت و مطبخ و …، انبار محصولات کشاورزي علوفه، طويله، مرغ‌داني و جايگاهي براي پاک ماشين‌آلات کشاورزي نيز در نظر گرفته شده است. مصالح به کار رفته در ساختمان‌هاي قديمي روستا شامل چوب، خشت، سنگ و کاهگل است، ولي در بناهاي جديد، آهن، آجر، سيمان و سنگ استفاده مي‌شود.
جاذبه‌هاي گردشگري روستاي آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب، در شمار زيباترين روستاهاي پيرامون کوهستان سبلان و ايران به شمار مي‌رود. جريان آب و چشمه‌هاي فراوان به ويژه چشمة مين‌بلاغ که ماهي قزل‌آلاي آن معروف است، هواي پاک، سرسبزي مراتع اطراف، هر بيننده‌اي را به شوق و تأمل وامي‌دارد. همچنين آب شدن يخ‌ها و برف‌هاي دامنه‌هاي سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گياهي چشم‌نوازي را همراه گُل‌هاي ختمي، گون‌هاي انبوه و لاله‌هاي سرخ، شقايق‌ها و ديگر گل‌هاي وحشي پديد مي‌آورد، که هر بيننده‌اي را مسحور مي‌کند.
استقرار روستاي آلوارس در مسير صعود به قله‌هاي فرعي و اصلي سبلان، همچنين برخورداري از شبي مناسب و برف فراوان در زمستان و بهار، شرايط احداث پيست اسکي در دامنه‌هاي مرتفع آلوارس را فراهم آورده است. پيست اسکي مجهز و مناسبي در 12 کيلومتري روستا احداث شده و مورد استفاده مردم شهرهاي اردبيل، سرعين و گردشگران قرار ميگيرد. ارتفاع پيست از سطح دريا 3200 متر است. اين پيست به جهت بارش فراوان برف در فصول پاييز و زمستان، به مدت نسبتاً طولاني قابل استفاده مي‌باشد. مراکز تفرجگاهي روستا نيز در مسير پيست اسکي قرار دارند. عشاير منطقه، هنگامي که در دامنه‌هاي کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»ها و رمه‌هاي خود به ويژه در بهار و تابستان پراکنده مي‌شوند، زيبايي شگفت‌آوري را به فضاي روستايي آلوارس مي‌بخشند.
به جز خانه‌هاي قديمي و مسجد و زندگي دلپذير روستايي، آثار تاريخي و فرهنگي ديگري در روستا وجود ندارد. عيد نوروز از مراسم مهم مردم روستا به شمار مي‌آيد که در استقبال از آن مردم به تهيه لباس نو و شيريني و خوراکي‌هاي مخصوص عيد اقدام مي‌نمايند و در ايام عيد به ديد و بازديد از خانواده‌هاي يکديگر مي‌پردازند. چهارشنبه سوري را حتماً برگزار مي‌کنند.
عيد فطر و عيد قربان نيز با مراسم خاص برگزار مي‌شود. سوگواري‌هاي عمومي ماه محرم در اين روستا، با سينه‌زني و نوحه‌خواني همراه است.
پوشاک مردان روستا تفاوت چنداني با لباس ساير نقاط روستايي آذربايجان ندارد، آن‌ها کت و شلوار و پيراهن مي‌پوشند و کلاه پشمي يا کلاه لبه‌دار (شاپو) بر سر مي‌گذارند.
امام زنان روستا از لباس‌هاي سنتي و محلي استفاده مي‌کنند. آنان پيراهن بلندي که تا قوزک پا مي‌رسد «کؤينک»، «تومان» (دامن چين‌دار يا شليته) و جليقه‌اي که معمولاً کناره‌هاي آن سکه‌دوزي شده است را مي‌پوشند و با «يايليق» (روسري) سر خود را مي‌پوشانند.
زنان در فصول سرد سال علاوه بر پيراهن از لباس ديگري به نام «يَل» (نوعي کت) استفاده مي‌کنند، همچنين چند «تنبان يا تومان» (دامن چين‌دار) را که معمولاً از پارچه گلدار تهيه مي‌شود، روي هم مي‌پوشند. رنگ لباس زنان جوان روشن‌تر است ولي زنان سالخورده از لباس‌هاي تيره استفاده مي‌کنند. از انواع غذاهاي محلي روستا، مي‌توان به آش، آبگوشت، کباب و نان محلي اشاره کرد. نان لواش مخصوصي که بر روي وسيلة فلزي به نام ساج توسط زنان پخته مي‌شود، بسيار ترد و خوشمزه است.
دسترسي: اين روستا از شهر سرعين با 12 کيلومتر فاصله و جاده آسفالت قابل دسترسي است
روستای الوارس

روستای الوارس

روستای الوارس

روستای الوارس






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن