تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798542941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لواسان ۱۰۰ هکتار ديگر از اراضي خود را از دست داد/قوانين عاملي براي زمين‌خواري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۵۳ق.ظ)
لواسان ۱۰۰ هکتار ديگر از اراضي خود را از دست داد/قوانين عاملي براي زمين‌خواري موج - ساير رسانه ها؛ لواسان يا همان سوييس تهران اين‌بار ۱۰۰ هکتار ديگر از اراضي خود را از دست داد. اين زمين‌خواري ارزش تقريبي آن ۶ هزار ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود.
روزنامه اعتماد نوشت:
لواسان يا همان سوئيس تهران اين‌بار ۱۰۰ هکتار ديگر از اراضي خود را از دست داد. اين زمين‌خواري ارزش تقريبي آن ۶ هزار ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود. در اين پرونده تخلف، ۱۰۰ هکتار زميني که در منطقه کلاک لواسان از قالب کشاورزي خارج شده، پس از قطعه قطعه شدن براي ساخت ويلا به افراد مختلف واگذار شده است.
اين زمين‌خواري در قالب طرح تفصيلي لواسان و با موافقت اوليه شهرداري منطقه، توسط فردي که توانسته موافقت استانداري را هم بگيرد بدون دريافت مجوز از وزارت جهاد کشاورزي، کار ساخت را آغاز کرده است. بر اين اساس يکي از موارد مهم اين پرونده دخالت معاون استاندار وقت بود که با انجام ساخت در اين منطقه بدون طي مراحل قانوني و در واقع برخلاف قانون تغيير کاربري اراضي موافقت کرد. دخالت استانداران در تغيير کاربري‌ها و دستور ساخت‌وساز در اراضي ملي تنها مربوط به اين پروژه نيست و در طرح احداث فرودگاه بين‌المللي قم نيز با چنين روندي تخريب سه هزار هکتار از اراضي اين استان آغاز شد.
اين در شرايطي است که براي آغاز به ساخت طي مراحلي از جمله دريافت مجوز سازمان امور اراضي، مجوز وزارت نيرو و ديگر سازمان‌هاي مرتبط الزامي است. نکته حائز اهميت ديگر در اين پروژه آن که اين ساخت‌وسازها در کنار سد لتيان انجام شده که مي‌تواند مخاطرات زيادي را براي آب شرب مردم تهران فراهم آورد.
قباد افشاري، رئيس سازمان امور اراضي، با اشاره به اين که در حال حاضر دستور توقف طرح صادر شده است، گفت: پرونده اين فرد در مرحله بررسي قرار دارد و تا صدور حکم نهايي دادگاه براي تعيين تکليف اين اراضي بايد منتظر ماند.
وي با بيان اين که در قالب طرح تفصيلي منطقه لواسان اراضي حومه روستاها خرد شده و هر قطعه براي ساخت‌وساز واگذار شده است، توضيح داد: با موافقت اوليه شهرداري و استاندار وقت کار ساخت شروع شده است، در حالي که اين اراضي کاربري کشاورزي داشته و طبق قانون حق تبديل اين کاربري وجود ندارد.
افشاري اذعان کرد: اين اراضي که حدود ۱۰۰ هکتار بوده است در منطقه کلاک لواسان و کنار سد لتيان واقع شده است. در حالي سازمان امور اراضي از توقف ساخت در اين اراضي خبر مي‌دهد که اين اراضي براي کاربري کشاورزي از خيز انتفاع خارج شده و قابليت کشاورزي مجدد نخواهد داشت، بنابراين حتي در صورت صدور حکم دادگاه به نفع سازمان امور اراضي و قلع و قمع زمين‌هاي منطقه اين اراضي قابل بازگشت نخواهد بود.
افشاري با اشاره به اين که در حال حاضر دستور توقف طرح صادر شده است، اظهار کرد: پرونده اين فرد در مرحله بررسي قرار دارد و تا صدور حکم نهايي دادگاه براي تعيين تکليف اين اراضي بايد منتظر ماند.
نکته قابل تأمل اين که حتي در صورت محرز شدن تخلف، جرايمي که براي اين افراد در نظر گرفته مي‌شود به هيچ‌وجه جرايم بازدارنده‌اي نيست و فرد مي‌تواند با پرداخت مبالغي از حکم زمين‌خواري مبرا شود. بر اساس قوانين حال حاضر اگر زمين‌خواري يک فرد محرز شود؛ علاوه بر قلع و قمع بنا از يک تا سه برابر قيمت روز زمين بايد جريمه پرداخت شود. اين جريمه البته براي متخلفي است که به عنوان نخستين بار اقدام به زمين‌خواري کرده است. در صورت تکرار جرم، علاوه بر پرداخت جريمه سه برابري از يک تا شش ماه حبس نيز مي‌تواند براي فرد متخلف حکم صادر شود. بنابراين براي فردي که از مجموع زمين‌خواري‌هاي ديده نشده خود سودهاي کلاني به دست آورده، اين ميزان جريمه نمي‌تواند به عنوان عامل بازدارنده محسوب شود.
افرادي که در اين کار تخصصي عمل مي‌کنند نيز راهکارهاي دور زدن قانون را به‌خوبي آموخته‌اند. به عنوان نمونه اين افراد براي آن که جرائم تغيير کاربري اراضي کشاورزي را به جان نخرند زمين‌ها را ابتدا به غير کشاورزي تبديل مي‌کنند.
نفت سفيد داروي معجزه‌گري است که صاحبان باغ‌ها براي خلاص شدن از شر درختان از آن استفاده مي‌کنند تا بتوانند مجوز تغيير کاربري را از مسوولان مربوطه دريافت کنند. در کشورهاي موفق از نظر حفظ کاربري اراضي، مابه‌التفاوت ارزش اراضي با کاربري کشاورزي و غير کشاورزي به عنوان حقوق توسعه به کشاورز پرداخت مي‌شود و حق تغيير کاربري از اين طريق خريداري منتقل و از تغيير کاربري جلوگيري مي‌شود، ولي؛ در ايران به صورت کاملا برعکس عمل مي‌شود به اين صورت که طبق قانون حفظ کاربري اراضي زراعي - باغي ۱۳۷۴ و اصلاحيه آن، ۸۰ درصد اين مابه‌التفاوت از فردي که مي‌خواهد تغيير کاربري دهد به عنوان عوارض دريافت مي‌شود و اين خود سبب رقابت بين دستگاه‌ها جهت جذب منابع حاصل از تغيير کاربري و در نتيجه تشديد آن مي‌شود. به طور کلي تداوم تغيير کاربري در دهه‌هاي اخير حاکي از عدم توفيق جدي اين قانون است.
مطمئنا تدوين يک قانون جامع و مناسب در خصوص حفاظت از اراضي کشاورزي، نيازمند شناخت دقيق عوامل اثرگذار بر تغيير کاربري در کشور است.
قباد افشاري همچنين ضمن تأکيد بر اين که پرونده‌هاي زمين‌خواري در لواسان تعداد قابل توجهي است از يک زمين‌خواري ديگر توسط دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: در دولت گذشته با فشارهاي زيادي که وجود داشت؛ مجوز ساختي براي دانشگاه علم و صنعت صادر شده بود که ما توانستيم در کميسيون تجديدنظر مجوز صادر شده را لغو کنيم. در تمام اين سال‌ها که با قوانين مختلف نه‌تنها از زمين‌خواري‌ها جلوگيري نشده، بلکه قوانين خود عاملي براي زمين‌خواري شده است؛ سالانه ۳۰ هزار هکتار از اراضي در کشور تغيير کاربري مي‌دهد که متأسفانه بخشي از اين زمين‌خواري‌ها نيز توسط خود دولت و مقامات صورت مي‌گيرد.
به طور خلاصه مي‌توان گفت سياست‌ها و ضوابط نامناسب توسعه صنعتي و غير کشاورزي کشور، تکيه‌بر عوارض صدور مجوز تغيير کاربري به عنوان منبع درآمدي اجراي قانون حفظ کاربري، عدم تعريف نظام جامع درآمد پايدار براي نهاده‌هاي عمومي غيردولتي، ساختار حقوقي ناکارآمد تصميم‌گير براي تغيير کاربري، فراهم بودن برخورد سليقه‌اي در تشخيص و اعطاي مجوز تغيير کاربري، عدم شفافيت و يکپارچگي کافي در فرآيند بررسي و صدور مجوز تغيير کاربري، فقدان ساز و کار پايش اراضي کشاورزي و ارزش‌گذاري خسارت ناشي از تغيير کاربري، توجه ناکافي به اصل مالکيت و جبران عدم النفع کشاورزان، عدم به رسميت شناختن نيازهاي توسعه‌اي کشاورزان در زمينه مسکوني و تأمين مناسب آن و رشد جمعيت شهرنشين از جمله عواملي هستند که تغيير کاربري اراضي کشاورزي ايران را تشديد مي‌کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن