تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798501282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقال پايتخت نيازمند زيرساخت‌هاي قانوني و اقتصادي مناسب است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۸ق.ظ)
انتقال پايتخت نيازمند زيرساخت‌هاي قانوني و اقتصادي مناسب است موج - دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي گفت: انتقال پايتخت از تهران نيازمند بسترها و زيرساخت‌هاي مناسب قانوني، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است و طرحي نيست که بتواند مشکلات را حل کند.
به گزارش خبرگزاري موج، پيروز حناچي، دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي، انتقال پايتخت را طرحي دانست که از سوي کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي مطرح شده است و افزود: اين طرح به عنوان طرحي خاص به شمار مي‌رفت که همراهي دولت را با خود نداشت و در عين حال بار مالي فراواني را نيز بر دوش دولت بار مي‌گذارد. به همين خاطر نيز ما با ايجاد فضاي گفت و گو با نمايندگان، در کميسيون شوراها که پيشنهاد دهنده اين موضوع بود حاضر شديم و توضيحات لازم را ارائه کرديم. در جلسات کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي نمونه‌هايي از انتقال پايتخت در ساير کشورها و همچنين دلايل و انگيزه‌هاي مسوولان اين کشورها از انتقال پايتخت محور اصلي گفت و گوها بود.
به گفته دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي، از سال ۱۹۶۰ ميلادي به بعد ديگر انتقال جدي پايتخت در دنيا به عنوان يک سياست مرسوم مطرح نشد و از آن تاريخ به بعد تنها قزاقستان پس از فروپاشي شوري و به دليل اصلي زلزله و با هدف توسعه پايتخت خود را تغيير داد.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي افزود: انتقال پايتخت طرحي نيست که بتواند مشکلات کلان‌شهرها را حل کند، بلکه پيش‌بيني‌ها حاکي است با انتقال پايتخت مشکلات کلان‌شهرها سرجاي خود مي‌مانند و تنها حاکميت سياسي جاي خود را تغيير مي‌دهد و به عنوان موتور محرک در نقطه‌اي ديگر کار خود را دنبال مي‌کند.
حناچي تأکيد کرد: طرح انتقال پايتخت به دليل مشکلات اجرايي و موانع اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي منطقي نيست و اجرا نخواهد شد.
وي ادامه داد: نظر ما اين است که حکم به انتقال ندهيم، اما؛ با استفاده از اين فرصت مشکلات تهران را بار ديگر ريشه‌يابي کنيم. از نظر ما، اصلي‌ترين مشکل تهران تمرکز است و همه سياست‌هايي همچون توسعه دانشگاه‌ها، سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي و صنعتي به مشکل تمرکز در کلان‌شهرها دامن مي‌زنند. موضوع اصل اين نکته است که تهران از تمرکز رنج مي‌برد. در گام نخست بايد مشکل را کشف کنيم و در مراحل بعدي نيز تلاش کنيم تا تأثيري بر حل واقعي آن داشته باشيم.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي تأکيد کرد: انتقال پايتخت مي‌تواند آخرين گزينه و نه نخستين گزينه باشد.
حناچي در بيان توافقاتي که وزارت راه و شهرسازي در جلسات مشترک با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي داشته است، گفت: اکثر نمايندگان کميسيون اين موضوع را پذيرفتند. مقرر شد؛ الزام انتقال پايتخت تبديل به ساماندهي و آسيب‌شناسي کلان‌شهر تهران شود و الزام انتقال پايتخت از روي طرح برداشته شد.
دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي در بيان پيشينه طرح‌هاي اين‌چنيني گفت: در اوايل دهه ۵۰ و قبل از انقلاب، قانوني تحت عنوان قانون نظارت بر گسترش شهر تهران داشتيم. اين قانون، نظارت بر محدوده فعلي و ۲۵ ساله را مورد بررسي قرار مي‌داد که پس از انقلاب عملاً به فراموشي سپرده شد، به دليل اهميت موضوع قرار است بار ديگر در دستور کار قرار بگيرد. قانون گسترش نظارت بر شهر تهران به زودي نهايي و ابلاغ مي‌شود.
حناچي افزود: اين نشست با حضور رئيس‌جمهور يا معاون اول وي، وزراي اطلاعات، راه و شهرسازي به عنوان دبير، کشور، صنايع، نيرو و رئيس سازمان محيط‌ زيست به عنوان هسته‌هاي اصلي و همچنين نمايندگاني از کميسيون شوراها و عمران مجلس شوراي اسلامي، رئيس شوراي شهر تهران و شهردار تشکيل مي‌شود. در نخستين جلسه اين گروه، آيين‌نامه اجرايي بررسي و به تصويب دولت مي‌رسد.
همچنين به دليل مطالعات گسترده در دبيرخانه شوراي عالي معماري و شهرسازي گروه گسترش نظارت بر شهر تهران ارتباط مستقيمي با شورا خواهند داشت و نتايج مطالعات نيز براي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري آماده مي‌شوند.
وي با اشاره به تجربيات ناموفق تلاش براي انتقال پايتخت و کم کردن تمرکز در کلان‌شهر تهران گفت: در مورد انتقال پايتخت بررسي‌ها به گونه‌اي باشد که ايده‌هاي خوب در آن‌ها به ويراني نرسد. براي مثال شاهد بوديم با انتقال سازمان ميراث فرهنگي به شيراز در دوره‌هاي پيشين اين سازمان کارکرد اصلي خود را از دست داد. در عين حال مردم را با زور و فشار نمي‌توان به شهري ديگر منتقل کرد؛ زيرا اصلي‌ترين دليلي که باعث تمرکز در تهران شده، اشتغال است. اگر بتوان مشکل اشتغال مناسب را در جايي ديگر فراهم کرد مي‌توان بر تمرکز غلبه کرد و اين مورد را تجربه ثابت کرده است.
حناچي با ارائه نمونه‌اي موفق در تشويق افراد و کوچ آن‌ها به ديگر شهرها گفت: پارس جنوبي زماني که در اوج سرمايه‌گذاري بود مهندسان از تهران و شهرستان‌هاي ديگر به اختيار خود به پارس جنوبي مي‌رفتند و علت هم اين بود که آن‌قدر جذابيت داشت و در عين حال تأمين‌ کننده نيازهاي افراد و خانواده بود که سختي‌ها را تحمل کرده و به مناطق جنوبي رفتند.
وي افزود: اگر مي‌گوييم بايد در تهران عدم تمرکز داشته باشيم بايد ظرفيت‌ها و زمينه‌هايش را نيز فراهم کنيم. بدين معنا که گزينه‌هاي شهري ديگري که با تهران به لحاظ جمعيتي رقابت کنند را مدنظر قرار دهيم و اين موارد، مقياس شورايي است که قرار است به زودي تشکيل شود.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: تجربه کشورهاي موفق نشان مي‌دهد که روش گسترش شهرها در مساحت، تجربه‌اي موفق است. بدين مفهوم که به جاي اين که همه در يک محدوده و مساحت خاص متمرکز شوند که مشکلات بعدي همچون ازدحام، ترافيک و آلودگي محيط‌زيست را به وجود بياورند از روش‌هاي گسترش در مساحت استفاده مي‌کنند. در تهران نيز به جاي اين که همه در ۷۲۲ کيلومترمربع و در مناطق ۲۲ گانه تهران ساکن شوند در ۱۶ هزار کيلومترمربع که فيروزکوه تا هشتگرد را در برمي‌گيرد ساکن شوند، حتي ممکن است قزوين هم در اين محدوده قرار بگيرد، اما؛ اين که بخواهيم به زور مردم را به زندگي در قزوين بفرستيم امکان‌پذير نخواهد بود، بلکه بايد جاذبه ايجاد کرد و اختيار داد تا شهروندان براي زندگي در نقاطي غير از پايتخت متمايل شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن