تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820305109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان وفاي به عهد فوق العاده پيامبر(ص)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۳۰ب.ظ)
داستان وفاي به عهد فوق العاده پيامبر(ص) موج - در آيه ۱۲ همين سوره نيز به مسلمانان دستور مي دهد که وفادار باشند ولي بدانند اگر آنان پيمان شکستند ديگر پيماني در کار نيست و با آنان به شدت برخورد کنيد.
در آيات ابتدايي سوره مبارکه نساء به مساله ارث به تفصيل مي پردازد (که به بخش هايي از آن در يادداشت هاي گذشته اشاره شد) و سپس در آيه ۳۳ اين سوره بار ديگر به اين موضوع اشاره مي نمايد. اين آيه در حقيقت خلاصه اي از احکام ارث است كه در آيات سابق در مورد خويشاوندان و نزديكان بيان شد و مقدمه اى است براى حكمى كه به دنبال آن بيان مي شود. آن حکم نيز وفاي به عهد و دادن سهم الارث آنهايي است که نصيبي دارند يا با آنها پيمان بسته شده است.
در آيه ۳۳ سوره نساء مي خوانيم:
«وَ لِكُلٍّ جَعَلْنا مَوالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ الَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيداً.»
«و از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان و كسانى كه با آنان پيمان بسته ايد، برجا گذاشته اند، براى هر يك وارثانى قرار داده ايم، پس سهم آنان را (از ارث) بپردازيد، زيرا كه خداوند بر هر چيز، شاهد و ناظر است.»
***
سه نکته:
* پيمان جالبي به نام "ضمان جريره"
مقصود آيه از اينکه فرمود سهم الارث آنهايي که با ايشان پيمان بسته ايد بدهيد چيست؟
احتمالي که به مفهوم آيه نزديکتر است پيمان "ضمان جريره مي باشد. اين پيمان براي قبل از اسلام است و اسلام آن را اصلاح نمود. کار اينچنين بود که دو نفر با هم قرار مي گذاشتند که در همه امور مانند برادر هواي هم را داشته باشند و کمک هم باشند و در عوض هريک از دنيا رفتند ديگري از او ارث ببرد. اسلام اين پيمان را تاييد کرد ولي گفت اين فرد به شرطي ارث مي برد که طبقات فاميلي وجود نداشته باشند يعنى اگر خويشاوندى باقى نماند او ارث مي برد.

** تبيين سياست خارجي مسلمانان در خصوص پيمان با کفار
بحث وفاي به عهد و پيمان از چمله موضعات بسيار حائز اهميت و مورد تاکيد دين مبين اسلام است تا جايي که مسلمانان موظفند به عهد و پيمان خود حتي با کفار پايبند باشد و حق عهدشکني ندارند. البته اين وفاي به عهد تا زماني است که آنها (کفار و مشرکين) به تعهدات خود پايبند باشند. قرآن کريم در آيات فراواني به اين مساله پرداخته است از جمله در آيه ۷ سوره توبه مي فرمايد:
«مگر با آنان که در نزديکي مسجد الحرام پيمان بستيد تا آنان به پيمان خود وفادارند، شما نيز وفادار باشيد. همانا خداوند پرهيزکاران را دوست مي دارد.»
در آيه ۱۲ همين سوره نيز به مسلمانان دستور مي دهد که وفادار باشند ولي بدانند اگر آنان پيمان شکستند ديگر پيماني در کار نيست و با آنان به شدت برخورد کنيد. حتي در آيه ۱۳ سوره توبه در توبيخ کساني که به فرمان آيه قبلي عمل نکرده و در برابر پيمان شکني کفار منفعل عمل مي کنند مي فرمايد: «چرا با گروه پيمان شکن نبرد نمي کنيد!؟»

*** وفاي به عهد فوق العاده پيامبر(ص)
خلف وعده و پيمان شکني در روزگار ما متاسفانه رواج زيادي يافته به گونه اي که بسياري از مردم و حتي مسئولان در امور مختلف به وعده هاي خود عمل نمي کنند. فروشنده (اعم از شرکت هاي بزرگ و فروشندگان خُرد) به زماني که براي تحويل کالا وعده داده بي توجه است؛ صنعت کار به وعده هايش اهميت نمي دهد؛ مسئول به آنچه وعده داده و بعضاً با همان رأي هم آورده بي توجه است و...
اين در حالي است که ما خود را پيرو پيامبري مي دانيم که نقل مي کنند در کنار سنگي با شخصي وعده ديدار گذاشتند. آفتاب بالا آمد، هوا بسيار گرم شد و او نيامد. اصحاب گفتند حداقل در سايه بايستيد ولي حضرت فرمودند: «من با او در اينجا وعده ديدار دارم و تا او نيايد از اينجا حرکت نخواهم کرد.»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن