تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798750864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه ویژه به ریتم، ملودی و شعر در کنسرت «بگو به باران»


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


نگاه ویژه به ریتم، ملودی و شعر در کنسرت «بگو به باران» استان‌ها > آذربایجان شرقی - سرپرست گروه موسیقی رودکیان، نگاه ویژه به ریتم، ملودی و شعر را مهمترین ویژگی کنسرت «بگو به باران» عنوان کرد.

به گزارش خبرآنلاین، قادر رودکیان در نشست خبری کنسرت «بگو به باران» ایجاد تغییرات اساسی در نحوه سازبندی‌ها و ترکیبات آوازی را ویژگی مهم اولین همکاری رسمی خود با امید مظهری(خواننده) عنوان و تصریح کرد: «بگو به باران» از معدود برنامه‌هایی است که سازهای رایجی از قبیل تار، تارباس و سنتور، حذف شده و به این ترتیب، وزن موسیقی، بیشتر بر عهده سه‌تار بوده‌است. وی با بیان این‌که  در بخش‌های آوازی محوریت کار با دستگاه راست‌پنیجگاه است، به دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص این دستگاه موسیقی اشاره کرد و گفت: با این حال، سعی کرده‌ایم آواز سه‌گاه و بیات‌ترک را در قالب یک مرکب‌خوانی متفاوت، با راست‌پنجگاه هماهنگ کنیم. رودکیان خاطرنشان کرد: آوازها بر روی پایه‌های ریتمیک تنظیم‌شده تا سلایقی که کمتر، موسیقی‌های متداول سنتی را می‌پسندند نیز بتوانند با اثر، ارتباط برقرار کنند. آهنگساز «بگو به باران» تاکید کرد که همواره دغدغه‌اش این بوده که به صِرف توجه به علاقه‌ عامه مردم به برخی نوآوری‌ها، از اصالت و هویت موسیقی ایرانی، دور نشود.
گروه موسیقی رودکیان
رودکیان، ریتم، ملودی و شعر را سه رکن مهم هر اثر موسیقیایی دانست و با اشاره به رویکرد کلی اجرای «بگو به باران» افزود: سعی کرده‌ایم با پیش‌بینی قطعات ریتمیک و پرتحرک، ملودی‌های غیرتکراری و اشعار صمیمی و روان، در عین پایبندی به چارچوب موسیقی سنتی ایرانی، مخاطب را با موقعیت‌های جذاب و متنوع مواجه کنیم. سرپرست گروه موسیقی رودکی متذکر شد: از نظر من حرکتی که به نام نوآوری، از چارچوب‌های اصلی هنر اصیل خارج شود، اثری، بی‌هویت و فاقد شناسنامه در پی خواهد داشت. وی با بیان این‌که فکر می‌کنم شاعران معاصر، نگاه ملموس‌تر و عینی‌تری به مضامین اجتماعی دارند، یادآور شد: طبیعتاً این امر باعث می‌شود، مخاطب نیز ارتباط نزدیک‌تری با شعر و در نتیجه، تصنیف‌ها داشته‌باشد؛ البته به قدر نیاز، از آثار بزرگان شعر فارسی نظیر سعدی و حافظ نیز در قطعات آوازی بهره‌گرفته شده است. نباید به اسم نوآوری، از اصالت خود دور شویم در ادامه امید مظهری، خوانند گروه، با تاکید بر این که نوآوری، تعریف و چارچوب خاص خود را دارد، اظهار داشت:  نباید به اسم نوآوری از اصالت‌ها و ریشه‌های خود دور شویم. وی تصریح کرد: «بگو به باران» نمونه بارز چنین حرکتی است که طی آن، هر دو جنبه نوآوری و پایبندی به اصالت‌ها در پیش گرفته‌‌شده است که البته این امر، مرهون توانمندی و شعور موسیقیایی آهنگساز توانا، جناب رودکیان است. مخالف اجراهای پاپ نیستیم میلاد شکری، از نوازندگان گروه، در این نشست، با انتقاد از کم‌توجهی‌ها به موسیقی سنتی گفت: در دو سال گذشته، در مقابل اجرای موسیقی‌های پاپی که فاقد اصالت و چارچوب لازم هستند، چند موسیقی جدی ایرانی در تبریز برگزار شده است؟ وی اضافه کرد: نمی‌گوییم موسیقی پاپ، نباشد؛ اما حرف ما این است که در مقابل، 10 اجرای پاپ، شرایط برای اجرای لااقل 15 اثر خوب سنتی نیز فراهم شود. شکری گفت: امروز به واسطه  «بگو به باران» یک اتفاق هنری و بومی در شهر، در حال وقوع است اما متاسفانه این اتفاق خوشایند، آن‌چنان که باید مورد استقبال قرار نگرفته و اوضاع، طوری است که سالن را با اطرافیان‌ خود پر می‌کنیم. این بخش از صحبت‌های شکری، با واکنش خواننده گروه مواجه شد. مظهری  اظهار داشت: سه سانس در دو شب متوالی پذیرای مخاطبان  «بگو به باران» است؛ بنابراین، به هیچ‌عنوان نمی‌توان 1500 نفر را با "اطرافیان" پر کرد.
گروه موسیقی رودکیان
مظهری اضافه کرد: آهنگساز اثر، ارتباطات قوی با حوزه فرهنگ دارد؛ شکری نیز با نوازندگان متعدد در پایتخت ارتباط دارد؛ اما با این حال، معتقدم تبلیغات گسترده شهری، در استقبال مردم، بسیار کارساز و موثر بوده‌است. شکری نیز در پاسخ، با توضیح بیشتر در مورد سخنان خود، تاکید کرد که علی‌رغم  تبلیغات گسترده، به علت نبود حمایت‌های دولتی، سطح استقبال مردم هنوز به حد مطلوب نرسیده‌است. چیزی از موسیقی کلاسیک باقی نمانده‌است در ادامه، عاطفه قره‌باغی از همخوانان گروه با تمجید از توانایی‌های خوانندگی مظهری، گفت: خواننده گروه، با توانمندی خاص، توانسته انعطاف‌پذیری لازم را در بخش‌های آوازی و تصنیف، در ارتباط با گروه کر، ارایه دهد. وی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی‌ها به موسیقی فاخر و هنری اظهار داشت: امروز، همان‌قدر که موسیقی سنتی ما زجز می‌کشد، موسیقی کلاسیک مرده و چیزی از آن باقی نمانده‌است. قره‌باغی با تاکید بر این‌که موسیقی، چه در نوع کلاسیک و چه در نوع سنتی باید در چارچوب خاص خود ارایه شود، گفت: امروز شاهدیم که در برخی اجراها دو ساز ناهمگون مثل کنترباس و سه‌تار، بدون در نظر گرفتن شرایط  صدا  فرکانس و ارتعاش دو ساز، در کنار هم قرار می‌گیرد؛ چنین حرکت‌هایی به هیچ عنوان نمی‌تواند در قالب نوآوری، جایگاهی داشته باشد.  

کلید واژه ها: استان آذربایجان شرقی - موسیقی سنتی -




پنجشنبه 1 مرداد 1394 - 08:57:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن