تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803903507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسهيل در فرايند سرپرستي کودکان بي‌سرپرست/ تعداد مراکز روزانه خدمت‌رساني به کودکان کار و خياباني افزايش مي‌يابد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۴۶ق.ظ)
تسهيل در فرايند سرپرستي کودکان بي‌سرپرست/ تعداد مراکز روزانه خدمت‌رساني به کودکان کار و خياباني افزايش مي‌يابد گروه اجتماعي خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در شرايطي که خانواده‌هاي زيادي آرزوي سرپرستي کودکان بي‌سرپرست را در سر مي‌پرورانند، اما؛ به دليل دشواري‌هاي قانون، بعضاً کودکان بي‌سرپرست زيادي اين شانس را پيدا نمي‌کنند که به آغوش گرم يک خانواده بپيوندند.
در کنار افرادي که آمادگي سرپرستي کودکان حاضر در مراکز نگهداري سازمان بهزيستي کشور را دارند، هستند افرادي که به‌واسطه شغل و حرفه خود مي‌توانند به کودکان بي‌سرپرست و بد سرپرست حاضر در اين مراکز کمک کنند، اما؛ براي اين کار نيز تاکنون سدي محکم در برابر خيرين وجود داشته است. به‌ غير از نمونه‌هاي محدودي از شيرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداري کودکان، در ساير مراکز هيچ فرد موجه و تاييد شده‌اي نيز نمي‌تواند در کنار اين کودکان قرار گيرد. تاکنون ديوارهاي شيرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداري از کودکان بي‌سرپرست و بد سرپرست همانند دژي محکم بوده‌اند که افراد نمي‌توانستند حتي به‌ واسطه شغل خود و براي خدمت‌رساني به کودکان نيز تا پشت اين دژها خود را برسانند.
با وجود تمام اين دشواري‌ها، اما؛ قرار است اين دژ پولادين شکسته شود. اين خبر را حبيب‌الله مسعودي فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري موج مطرح کرده است. براي بررسي جزئيات اين طرح، گفت‌وگويي با مسعودي فريد صورت گرفته که چکيده آن را در ذيل مي‌خوانيد:

در حال حاضر چه تعداد کودک در مراکز شبه خانواده سازمان بهزيستي نگهداري مي‌شوند و تا چه سني مي‌توانند در اين مراکز بمانند؟
هم‌اکنون بيش از 10 هزار شيرخوار، کودک و نوجوان در سراسر کشور در مراکز شبه خانواده سازمان بهزيستي نگهداري مي‌شوند و تا سن 18 سالگي نيز در مراکز سازمان بهزيستي کشور به زندگي خود ادامه خواهند داد. بعد از اين سن، فرزندان سازمان بهزيستي در فرايند ترخيص قرار مي‌گيرند و اقدامات لازم براي جدا شدن و زندگي مستقل آن‌ها فراهم مي‌شود. در بيشتر موارد، جواناني که از سازمان بهزيستي ترخيص مي‌شوند با مبلغي که از سازمان دريافت مي‌کنند به‌صورت گروهي اقدام به تهيه منزل مسکوني مي‌کنند و اين آغاز زندگي نيمه‌مستقل افرادي است که تمام دوران کودکي و نوجواني خود را در سازمان بهزيستي پشت سر گذاشته‌اند.

بعد از ترخيص جوانان تحت پوشش سازمان بهزيستي کشور، آيا نظارت‌هاي سازمان بهزيستي بر نحوه زندگي اين جوانان ادامه خواهد داشت؟
مددکاران سازمان بهزيستي، هيچ‌گاه فرزندان اين سازمان را بعد از ترخيص تنها نمي‌گذارند. پس از عبور از سن 18 سالگي و ترخيص اين جوانان، نظارت‌هاي موردي بر نحوه زندگي آن‌ها صورت مي‌گيرد.

در شرايطي که در بسياري از کشورهاي سراسر جهان، افراد علاقه‌مند مي‌توانند با مراجعه به مراکز نگهداري از کودکان بي‌سرپرست و بد سرپرست، آن‌ها را حتي براي تفريح با خود از مراکز خارج کنند در ايران خيرين حتي اجازه ارائه خدمت به فرزندان سازمان بهزيستي را نيز پيدا نمي‌کنند. آيا سازمان بهزيستي کشور براي تسهيل اين امور برنامه‌اي را در دستور کار دارد يا خير؟
اميدوار هستيم در سازمان بهزيستي کشور اقداماتي صورت گيرد که نحوه دريافت کمک‌ها از خيرين از کمک‌هاي نقدي به سمت کمک‌هاي خدماتي و غير نقدي تغيير پيدا کند.
هم‌اکنون افراد زيادي از معلمان گرفته تا پزشکان و مشاوران و ساير اقشار اعلام آمادگي مي‌کنند که ساعت‌هايي را در هفته در مراکز شبه خانواده سازمان بهزيستي حضور پيدا کرده و خدماتي را به کودکان و نوجوانان تحت پوشش اين سازمان ارائه دهند.
يکي از خواسته‌هاي جدي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از رئيس جديد سازمان بهزيستي کشور نيز فراهم کردن شرايط لازم براي نزديک‌تر شدن افراد علاقه‌مند به مراکز تحت پوشش سازمان بهزيستي کشور بوده است. اکنون به دنبال فراهم کردن اين شرايط هستيم و اميدواريم در آينده نزديک اين اتفاق محقق شود. در کنار اين‌ها معتقد هستيم بايد فرايند سرپرستي کودکان بي‌سرپرست نيز تسهيل شود.

چندي پيش در سازمان بهزيستي کشور سايتي براي ثبت مشارکت‌هاي مردمي به بهره‌برداري رسيد. آيا افراد علاقه‌مند براي ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان تحت پوشش سازمان بهزيستي کشور مي‌توانند در اين سايت ثبت‌نام کرده و آمادگي خود براي کمک را اعلام کنند؟
در ايام ماه مبارک رمضان سايتي براي ثبت مشارکت‌هاي مردمي به نشاني mosharekat.behzisti.ir به بهره‌برداري رسيد. افراد اکنون مي‌توانند با ثبت‌نام در اين سايت، نوع خدماتي که مي‌توانند به فرزندان سازمان بهزيستي کشور ارائه دهند را اعلام کنند. تاکنون درخواست‌هاي متعددي از قبيل اعلام آمادگي پزشکان براي ويزيت کودکان سازمان بهزيستي به ثبت رسيده و تلاش مي‌کنيم بيش‌ازپيش از توان کمک‌هاي مردمي در پيش برد اهداف سازمان بهزيستي کشور بهره‌مند شويم.

چندي پيش دو نوزادي که در يکي از شيرخوارگاه‌هاي تحت پوشش سازمان بهزيستي نگهداري مي‌شدند به دليل عفونت ريوي جان خود را از دست دادند. در حال حاضر وضعيت ساير نوزادان اين شيرخوارگاه به چه صورتي است؟
بعد از اتفاقي که براي دو نوزاد شيرخوارگاه شبير تهران افتاد، 37 تن از کودکان 3 تا 6 سالي که در اين مرکز نگهداري مي‌شدند را به استان قزوين منتقل کرديم و درمان ساير نوزادان حاضر در اين مرکز نيز با جديت بيشتري پيگيري شد. اکنون نوزاداني که در اين شيرخوارگاه زندگي مي‌کنند شرايط مطلوبي دارند و کودکان 3 تا 6 سال اين مرکز نيز طي 2 ماه آينده بار ديگر به تهران منتقل خواهند شد.

در بسياري از مراکز نگهداري از کودکان بي‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزيستي کشور کمبود نيرو به‌ شدت احساس مي‌شود. بر اساس استانداردهاي اعلام‌شده هر مربي بايد از چند کودک نگهداري کند؟
بر اساس استانداردهاي اعلامي، هر مربي بايد از 7 کودک نگهداري کند، اما؛ به دليل مشکلات استخدامي که هم‌اکنون در سازمان بهزيستي کشور وجود دارد در بسياري از مراکز براي هر 10 و يا 12 کودک تنها يک مربي وجود دارد. هم‌اکنون به ازاي هر 3 و يا 4 نفري که از سازمان بهزيستي کشور بازنشسته مي‌شوند، يک نيرو جذب سازمان مي‌شود و همين موضوع مشکلات زيادي را براي ما ايجاد کرده است.

رئيس‌جمهوري طي بازديدهاي متعددي که از مراکز نگهداري کودکان تحت پوشش سازمان بهزيستي داشته‌اند به موضوع جذب نيرو در اين سازمان تأکيد کرده‌اند. آيا بعد از اين تأکيدات، اقدام خاصي در زمينه جذب نيرو صورت گرفته‌ شده است؟
رئيس‌جمهوري به‌صورت شفاهي، دستور استخدام نيرو در سازمان بهزيستي کشور را صادر کرده است. بعد از آن نيز ما از طريق سازمان مديريت اين موضوع را مورد پيگيري قرار داده‌ايم. تلاش مي‌کنيم اگر در جذب نيرو موفق نشويم، به‌ صورت خريد خدمت افرادي را از مؤسسات و کلينيک‌هاي مددکاري، براي انجام خدمات جذب کنيم.
جذب نيروها در شرايط کنوني با اولويت کلان‌شهرها صورت مي‌گيرد و اگر استخدام رسمي نيز در سازمان صورت نگيرد بر اساس نيازسنجي‌ها اقدام به جذب نيروهاي پيمانکاري مي‌کنيم.

يکي ديگر از موضوعاتي که در سازمان بهزيستي کشور دنبال مي‌شود بحث ساماندهي کودکان کار و خيابان است. در اين زمينه تاکنون چه اقداماتي در سازمان بهزيستي کشور انجام شده است؟
سازمان بهزيستي کشور سال گذشته، 6 هزار کودک کار و خياباني را پذيرش کرد، اما؛ بايد بپذيريم که بيش از 80 درصد اين کودکان داراي خانواده هستند و نمي‌توانيم به‌ غير از خدمات محدود، اين کودکان را از بدنه خانواده‌هايشان جدا کنيم.

آيا سازمان بهزيستي کشور براي توسعه مراکز روزانه خدمت‌رساني به کودکان کار و خياباني برنامه‌اي دارد؟
هم‌اکنون يکي از جدي‌ترين برنامه‌هاي ما در حوزه کودکان کار و خياباني، توسعه مراکز روزانه خدمات به اين کودکان است. به دنبال راه‌اندازي مکان‌هايي هستيم که کودکان کار و خياباني بتوانند ساعت‌هايي را در روز در آن مکان‌ها سپري کرده و خدماتي ازجمله يک وعده‌غذاي گرم و پوشاک دريافت کنند. در کنار اينها نيز بحث آموزش‌هاي ابتدايي تحصيلي اين کودکان را نيز پيگيري مي‌کنيم.

يکي ديگر از خدمات سازمان بهزيستي کشور در حوزه زنان آسيب‌ديده اجتماعي است. در حال حاضر تعداد مراکز بازپروري زنان آسيب‌ ديده کشور چه تعداد است و چه خدماتي در اين مراکز ارائه مي‌شود؟
هم‌اکنون 24 مرکز بازپروري براي زنان آسيب‌ديده راه‌اندازي شده است. اين تعداد مرکز با وجود آن که اندک به نظر مي‌رسند، اما؛ اشاعه آن‌ها مي‌تواند بسيار مفيد باشد. زنان آسيب‌ ديده در اين مراکز حضور پيدا کرده و خدمات مختلفي از قبيل وعده‌هاي غذايي و مشاوره‌هاي رايگان دريافت مي‌کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن