تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821037974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران و استراتژی آینده آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ایران و استراتژی آینده آمریکا
درارتباط با ایران، آمریکا باید یک استراتژی معین درآینده رقم بزند که بر مبنای آن نزدیکی با ایران در ارتباطات بین‌المللی باید در دستور کار سیاست خارجی آمریکا قرار گیرد.
مهدی مطهرنیا: هارتلند بزرگ در منطقه‌ای به گستره شاخ آفریقا تا هندوستان کشیده شده است؛ در این هارتلند بزرگ سه هارتلند از یکدیگر مجزا می‌شوند. هارتلند نو (خاورمیانه عربی)، دیگری نوهارتلند (خلیج فارس و فلات ایران) و دیگری هارتلند علیا (تبت). قطر این کمربند یعنی کمربند طلایی هارتلند بزرگ، فلات ایران و خلیج فارس است وچیرگی استراتژیک برنوهارتلند، موجب گستره نفوذ کشوری می‌شود که دراین منطقه دارای قدرت است.

 ایران درنوهارتلند جایگاهی ویژه دارد و پیوند همه قدرت‌های بزرگ جهانی با ایران درچهارچوب کد ژئوپلتیکی ایران معنی پیدا می‌کند. براین اساس قدرت‌های بزرگ و ابرقدرت موجود در جهان برمبنای این کد ژئوپلتیکی خواهان پیوستگی وایجاد یک فضای مثبت ارتباط با «نوهارتلند» هستند.

دراین میان اگر ایران به سمت و سوی یک تعامل سازنده حرکت کند، ژنوم ژئوپلتیک ایران بارور و زمینه‌های هزینه‌آوری دیگری را برای کسانی به همراه دارد که درکی از کد ژئوپلتیک ایران ندارند. دراین میان دوبازیگر وجود دارد که این بازیگران به هیچ وجه خواهان فهم و ادراک این ژئوپلتیک و کد آن نیستند. این بازیگران عبارتند از رژیم صهیونیستی و دولت حاکم بر ریاض چرا که در این وضعیت هر کدام از این‌ها خواهان ایجاد اختلاف درمسیر تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران هستند لذا اگر این تعامل سازنده بعد از توافقنامه به سمت و سوی ایجاد یک بستر مناسب برای همکاری‌های بیشتر قرار بگیرد زمینه‌های واگرایی دولت‌های فرادستی و فرامنطقه‌ای از هر دو بازیگر ناموزون در مسیر آینده نظم نوین جهانی به وجود خواهد آمد و این ناهمگرایی‌ها هزینه‌های بسیار بالایی را برای آنها به همراه خواهد داشت. سونامی سیاسی برای اسرائیل و نوعی زلزله سیاسی برای عربستان در این زمینه دور از دسترس نخواهد بود.

 قدرت‌های بزرگ جهانی به خوبی می‌دانند که منطقه« نو هارتلند» درآینده نظم نوین جهانی جایگاهی بس مهم از منظر کد و ژنوم ژئوپلتیک موجود در آن خواهد داشت. لذا ایران باید این منطق را به خوبی درک کرده و نه براساس تقابل سخت بلکه براساس تعامل سازنده اهداف ملی خود را درمرزمنطقه و نظام بین‌المللی دنبال کند. ایالات متحده آمریکا به خوبی می‌داند که درآینده نزدیک براساس آینده‌نگری‌های موجود، اتحادیه اروپا همسایه فلات ایران خواهد شد. پیوستگی احتمالی ترکیه به این اتحادیه بعد ازگذر از چالش‌های درونی که هم اکنون اتحادیه اروپا گریبانگیر آن است می‌تواند، زمینه پرور ایجاد یک همسایگی معنادار با ایران و فلات ایران و خلیج فارس برای اتحادیه اروپا شود. لذا اولویت استراتژیک ایالات متحده آمریکا کنترل رقبای نزدیک خود در اتحادیه اروپا و درجبهه غرب است.

 درارتباط با ایران، آمریکا باید یک استراتژی معین درآینده رقم بزند که بر مبنای آن نزدیکی با ایران در ارتباطات بین‌المللی باید در دستور کار سیاست خارجی آمریکا قرار گیرد. اگر تعامل سازنده صورت پذیرد باید ازایجاد فضای منفی درارتباط با ایران خودداری شود تا بتواند اولویت استراتژیک خود را به ظهور برساند و سپس با توجه به این معنا اولویت استراتژیک خود یعنی چیرگی بر تبت یا همان «هارتلند علیا» را دنبال کند. تبت هدف نهایی و اولویت استراتژیک ایالات متحده آمریکاست لذا جمهوری اسلامی ایران و مهم‌تر از آن ایران و ژنوم ایران برایش از اهمیت بالا برخوردار خواهد شد و در این زمینه آمریکا باید سیاست‌های آینده‌نگرانه‌ای را در ارتباط با اولویت استراتژیک خود یعنی اتحادیه اروپا و چین درارتباط بامنطقه نوهارتلند تعریف پذیرکند.




۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن