تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816945182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقق نمايش قدرت آمريکا با همراهي عربستان و اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ تير ۱۳۹۴ (۱۴:۲۲ب.ظ)
هدف کارتر از سفر به خاورميانه؛ تحقق نمايش قدرت آمريکا با همراهي عربستان و اسرائيل گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
پس از آنکه گروه 1+5 و ايران در وين، خبر توافق هسته اي را بعد از 12 سال مذاکرات اعلام کردند، واضح بود که رياض و تل آويو، اولين و تنها کشورهايي خواهند بود که از اين نتيجه اعلام نگراني کنند.
مقامات عربستان که در طول تاريخ، خود را رقيب منطقه اي ايران مي دانند، تلاش دارند از هر فرصتي براي افزايش قدرت مانور خود در منطقه استفاده کنند. از اين رو آنها به خوبي مي دانند رفع تحريم هاي عليه ايران، باعث آزاد شدن پتانسيل هاي اقتصادي و تجاري اين کشور مي شود. همچنين صنايع آمريکايي و اروپايي به دنبال بهره برداري از اين فرصت و خاتمه دادن به ضررهاي چنيدن ساله اي هستند که در نتيجه بازگذاشتن دست چين و روسيه در بازار ايران، متحمل شده اند.
اين در حالي است که رياض در عراق و سوريه در پيشبرد نياتش شکست خورد و در مقابل اين نيروهاي ايراني بودند که با کمک به ارتش بغداد، داعش و عوامل تروريستي مورد حمايت عربستان، قطر و ترکيه را عقب راندند. بر اين اساس، سعودي ها، گسترش ارتباط تهران با اروپا و آمريکا در حوزه اقتصادي را زمينه ساز پيوندهاي سياسي و بازگذاشتن دست اين کشور در تعاملات منطقه اي بر مي شمرند که مي تواند از يکه تازي عربستان و وابستگي دوستان غربي اين کشور به رياض بکاهد.
اسرائيل نيز، به عنوان موجوديتي که هرگز جمهوري اسلامي ايران آن را به رسميت نشناخت، از روابط رو به توسعه تهران با غرب مي هراسد؛ زيرا تل آويو بر اين باور است که هر چه ايران در ساختار وابستگي متقابل اقتصادي جهان بيشتر نفوذ کند، از قدرت مانور اين رژيم براي ايجاد ائتلافي عليه تهران، کاسته مي شود. علاوه بر اين به زعم تل آويو، با توجه به قدرت اقتصادي رو به رشد ايران، توان حمايتي اين کشور از حزب الله لبنان افزايش خواهد يافت.
از اين رو اسرائيل و عربستان، به دليل محدود شدن توان کنشگري شان در خاورميانه با توجه به قدرت رو به افزايش ايران شروع به بهانه جويي کردند. آنها از احتمال دستيابي تهران به سلاح هاي اتمي در لفافه توافق هسته اي سخن گفتند.
در اين ميان، ايالات متحده براي حفظ متحدين سنتي اش در خاورميانه و نشان دادن جايگاه هژمونيک خود در جهان، اشتون کارتر را به منطقه فرستاد. يک سناريوي تکراري که پيش از اين نيز، هر زمان احتمال توافق قوت مي گرفت با سفر مقامات واشنگتن به خاورميانه براي اطمينان دادن به حفظ امنيتشان، اجرا مي شد.
اما در واقع، اعلام حمايت سياسي و نظامي آمريکا از بزرگ ترين توليد کننده نفت جهان؛ يعني عربستان و قدرتمندترين لابي در آمريکا؛ يعني اسرائيل، نوعي نمايش قدرت کاخ سفيد است. آمريکا از اين طريق مي خواهد به ساير کشورهاي منطقه و نيز قدرت هاي بزرگ نشان دهد که واشنگتن نه تنها تکيه گاه کشورهاي جريان ساز منطقه استراتژيک خاورميانه است، بلکه توانايي نفوذ بر آنها را دارد.
در اين شرايط، همان گونه که کارشناسان نيز پيش بيني کرده اند سفر اشتون کارتر با تل آويو و رياض همراه به تفاهم نامه هايي جديدي در زمينه تقويت همکاري هاي نظامي، برگزاري مانورهاي مشترک و فروش تسليحات خواهد بود.
در اين ميان، پيروز نمايش مذکور صاحبان مجتمع هاي نظامي - صنعتي آمريکا هستند که از هر فرصتي براي افزايش صادرات نظامي و رونق بخشيدن بر مسابقه تسلحياتي استفاده مي کنند. از همين رو، مي بينيم وزير دفاع ايالات متحده نيز پيش از رسيدن به تل آويو، از کنار گذاشته نشدن گزينه نظامي عليه ايران در صورت لزوم سخن مي گويد.

اما در حالي که رهبران پنتاگون بر اين موضوع واقف اند که حمله نظامي به کشوري که در حال توسعه روابط و پيوندهاي اقتصادي خود با اتحاديه اروپا و اعضاي تجارت جهاني در جهانِ وابستگي هاي متقابل، نه عقلاني است و نه شدني، اين ادبيات بدون شک خوراک خبري براي افکار عمومي نگران اسرائيل، عربستان و البته داخل آمريکا است.
ولي مساله مهم در اين ميان، چگونگي اقناع شاهزاده هاي سعودي و مقامات اسرائيل است؛ زيرا آنها نيز مي دانند گزينه نظامي هرگز عليه ايران محقق نخواهد شد. همچنين اطمينان دارند قدرت تهران نه بر مبناي تسليحات هسته اي که بر پايه پتانسيل هاي اقتصادي و توان رهبري اين کشور است. در اين راستا، اعلام نارضايتي و فرافکني در رسانه ها، دنباله نمايش قدرت آمريکا و نيز راهي براي تقويت همکاري هاي امنيتي با واشنگتن است.
گسترش روابط نظامي عربستان، اسرائيل و ساير کشورهاي عرب منطقه با آمريکا به بهانه ترس از قدرت هسته اي ايران، استراتژي حضور ميليتاريستي ايالات متحده در منطقه سوق الجيشي خاورميانه را براي سکان داري تحولات و نيز نظارت بر تحرکات رقبا را محقق مي سازد.
از اين رو، اعلام نگراني از برنامه مخفي ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي، سفر وزير دفاع آمريکا به منطقه و تقويت روابط دفاعي يک سناريوي از پيش تعيين شده پنتاگون براي خاورميانه است.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن