تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798921468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جای خالی کالای مرغوب ایرانی در قفسه فروشگاه های پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جای خالی کالای مرغوب ایرانی در قفسه فروشگاه های پاکستان اسلام آباد - ایرنا - پاکستان اگرچه خود یک صادر کننده در بخش مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی محسوب می شود، اما ردیف شدن کالاهای خارجی آماده مصرف با بسته بندی های رنگارنگ و جذاب روی قفسه های فروشگاه ها به ویژه در شهرهای بزرگ پاکستان، مشتری های زیادی را جذب خود می کند.


مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان شکیل در بازارهای این کشور وجود دارد.
نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد اکثر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند. در میان این کالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.
اینجا در پاکستان، کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه هایی است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند. عجیب به نظر می رسد که کالاهای مرغوب با بسته بندی های استاندارد و قابل رقابت با محصولات خارجی و با کیفیت مناسب برای صادرات داشته باشیم اما در این کشور بزرگ همسایه به سختی بتوان چند برند و کالای ایرانی پیدا کرد.
اما عجیب تر آنکه زعفران ایرانی که در همه جای جهان به نام طلای سرخ شناخته می شود و کیفیت آن با هیچ محصول خارجی قابل مقایسه نیست، در برخی فروشگاه های پر زرق و برق پایتخت پاکستان به عنوان یک کالای وارداتی از امارات متحده عربی یافت می شود؛ با بسته بندی نه چندان مناسب و شایسته یک کالای ناب و پرطرفدار ایرانی که روی آن اسم ایران حک شده ولی از مبداء امارات وارد پاکستان شده است.
اینکه چطور می شود زعفران ایرانی که در مناطق نسبتا نزدیک به مرز پاکستان تولید می شود، برای اینکه سر از فروشگاه های پاکستان دربیاورد، منطقه خلیج فارس را دور می زند و طبیعتا با چند برابر قمیت و با چند واسطه خارجی به دست مصرف کننده پاکستانی می رسد، جای بررسی و مطالعه دارد.
در مورد برخی محصولات خشکبار ایرانی از جمله پسته هم همین ماجرا صادق است. پسته ایرانی در بسته بندی های عربی وارد بازار مصرف پاکستان می شود؛ تجارتی پرسود برای صادر کنندگان عرب که هرگز رنج ها و مشقات کشاورز و تولید کننده ایرانی را تجربه نکرده اند ولی بیشترین سود را از تجارت این محصول ایرانی به جیب می زنند.
تنها برخی مواد غذایی ایرانی از جمله خرما، کنسرو تن ماهی (برندهای متفرقه و نا مرغوب) و برخی انواع مربا و رب گوجه فرنگی و شاید دو یا سه قلم مواد غذایی ایرانی دیگر در برخی فروشگاه های نه چندان معروف در پاکستان یافت میشود که متاسفانه گاه تاریخ مصرف آنها هم گذشته است. این کالاها اغلب کالاهایی هستند که بدون توجه کافی و بدون در نظر گرفتن اصول حرفه ای صادرات کالا، از طریق مرز بلوچستان وارد پاکستان می شوند.
پاکستان این ظرفیت را دارد که به مقصدی مستقیم و بدون واسطه برای کالاهای درجه یک و مرغوب ایرانی تبدیل شود. بدون تردید زمانی که پای کالاهای مرغوب و درجه یک ایرانی به بازار مصرف و فروشگاه های پاکستان باز شود، بسیاری از کالاهای گران قیمت عربی، غربی، ترکی و چینی را از قفسه ها کنار خواهد زد. هم اکنون یک کنسرو ماه تن که روی آن نام عربستان حک شده است، با "وزن نصف محصول مشابه ایرانی"، به قیمت 300 روپیه (بیش از 9 هزار تومان) در فروشگاه های پاکستان فروخته می شود.
در فروشگاه های پاکستان یک شیشه حاوی فقط 200 گرم عسل که نام آلمان به عنوان تولید کننده روی آن حک شده است، به قمیت حدود 600 روپیه (حدود 20 هزار تومان) فرخته می شود. اگر کسی دنبال عسل مرغوب ایرانی در فروشگاه های پاکستان باشد، در بازار امروز پاکستان چنین کالای ارزشمندی نخواهد یافت.
محرومیت وجود کالای ایرانی در فروشگاه های مدرن و بزرگ شهرهای پاکستان درحالی است که کیفیت و البته قیمت بسیاری از کالاها و مواد غذایی ایرانی از جمله کالاهای یاد شده در این گزارش به راحتی با کالاهای وارداتی از کشورهای عربی، چین، ترکیه و کشورهای غربی قابل رقابت است.
این کالاها تنها گوشه ای از بازار پر ظرفیت پاکستان برای انواع تولیدات و محصولات ایرانی است که نیازمند توجه جدی تر تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی به بازار این کشور همسایه است.
اگرچه برخی مشکلات در زمینه صادارات کالا به پاکستان از طریق مرزهای زمینی وجود دارد و سامان دهی گمرک های مرزی به ویژه از سوی طرف پاکستانی یک ضرورت است، اما اخیرا قطار باری در مسیر کویته – زاهدان راه اندازی شده است که فعلا هفته ای یک بار میان دو کشور رفت و آمد می کند و می تواند حجم قابل توجهی از کالاهای مختلف را به سهولت جابجا کند.
اگرچه گفته می شود که تحریم ها در سال های اخیر موجب کاسته شدن از حجم مناسبات تجاری ایران و پاکستان شده است، اما به نظر می رسد نباید همه مشکلات و مسایل را به تحریم ها گره زد. زعفران ایرانی که ابتدا به امارات صادر می شود و سپس از امارات با قمیت بسیار بیشتر وارد پاکستان می شود، حتما امکان این را دارد که بطور مستقیم از ایران وارد پاکستان شود.
پاکستان بازاری است که تا کنون، آنگونه که باید، مورد توجه تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی قرار نگرفته و اکنون که شرایط کشور برای توسعه همکاری ها به ویژه همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان فراهم شده است، پاکستان با حدود 200 میلیون نفر جمعیت، می تواند بیش از پیش به عنوان یکی از اصلی ترین بازارهای هدف برای کالاهای مرغوب ایرانی مدنظر قرار گیرد.
آساق**1723



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن