محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845619210
سید محمد باقر موسوی کراماتی؛ شناخت وحی نبوی(4)
واضح آرشیو وب فارسی:استان نیوز: این ویژگی وحی را از نبوغ متمایز می کند زیرا نبوغ جوشش و درخششی است که از درون سرچشمه می گیرد و مقتضای ساختمان وجودی نابغه است در حالی که وحی از بیرون وجود پیامبر سرچشمه می گیرد و پیامبر متعلم است و وحی را از خدا می آموزد.
ویژگی های وحی نبویوحی نبوت سه ویژگی عمده دارد: 1- منشأ بیرونی و الهی دارد خواه بی واسطه و یا باواسطه ی فرشته این ویژگی در قرآن کریم بیان شده است مانند: وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ[1]؛سخن گفتن خداوند با بشری ممکن نیست مگر از راه وحی(بدون واسطه) یا از پس پرده یا اینکه رسولی بفرستد تا به اذن خداوند آنچه را که او می خواهد وحی کند به درستی که خداوند بلند مرتبه و حکیم است. نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمينُ *عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرينَ[2]؛ روح الامین قرآن را بر قلب تو نازل کرده تا از بیم دهندگان باشی. وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى *إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى *عَلَّمَهُ شَديدُ الْقُوى[3]؛ (پیامبر) هرگز از روی هوای نفس سخن نمی گوید سخن او جز آنچه به او وحی می شود نیست، این ویژگی وحی را از نبوغ متمایز می کند زیرا نبوغ جوشش و درخششی است که از درون سرچشمه می گیرد و مقتضای ساختمان وجودی نابغه است در حالی که وحی از بیرون وجود پیامبر سرچشمه می گیرد و پیامبر متعلم است و وحی را از خدا می آموزد.[4] ویژگی یاد شده فرضیه فاعلیت نفس پیامبر در پدیده وحی را نیز باطل می کند[5] زیرا پیامبر در مورد وحی نقش قابلی دارد نه نقش فاعلی، وحی از بیرون وجود او بر او نازل می شود و از درون شخصیت او تراوش نمی کند. چنانکه جمع میان دو نقش فاعلی و قابلی پیامبر در پیدایش وی نبوت نیز ممکن نیست زیرا لازمه آن اجتماع در وصف وجدان و فقدان در نفس پیامبر نسبت به یک چیز(وحی) است که اجتماع نقیضین محال است.[6] 2.استشعار و خودآگاهی گیرنده وحی کاملا متوجه و آگاه است که آنچه دریافت می کند از بیرون وجودش به وی می رسد قرآن کریم فرموده است: پیامبر اکرم (ص) به هنگام دریافت وحی از ترس اینکه مبادا آن چه را که تلقی می کند فراموش کند هنوز جمله هایی که تمام نشده بود تکرار می کرد: فَتَعالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْني عِلْماً[7]؛ پیش از آنکه وحی قرآن برتو پایان یابد به[خواندن آن شتاب مکن] بنابراین پیامبر به منشا و سرچشمه وحی کاملا آگاه بوده است. با این ویژگی "وحی"از آنچه "الهام "نامیده می شود باز شناخته می شود زیرا در الهام چیزی از عالم غیب بر قلب و دل وارد می شودولی دریافت کننده الهام به منشا آن توجه ندارد.[8] 3-محتوای وحی نبوت، شریعت است. ویژگی سوم وحی مخصوص پیامبران، دربردارندگی شریعت است. بنابراین اگر فرشته وحی با فردی ارتباط داشته باشد و حقایقی را به او تعلیم نماید وآن فرد توجه کامل به فرشته وحی داشته باشد ولی محتوای وحی شریعت الهی نباشد وحی نبوت نخواهد بود. مانندآن چه توسط جبرئیل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما تعلیم داده شد، و به عنوان ((مصحف فاطمه ی زهرا سلام علیها)) معروف است، امام صادق علیه السلام درباره ی مضامین آن می فرماید: در مصحف فاطمه سلام الله علیها مطلبی درباره ی حلال و حرام نیست، بلکه حوادث آینده در آن ثبت است .[9] در احادیث اسلامی از کسانی که پیامبر نیستند ولی افراد برجسته ای می باشند که حقایق غیبی از جانب خداوند، بدون واسطه یا به واسطه ی فرشته به آنان الهام می شود، با عنوان((محدث)) یاد شده است .[10] و امامان شیعه علیه السلام محدث بودند[11] .نحوه ی سخن گفتن ملائکه با آنان چنین ترسیم شده است که آنان صدا را می شنوند،ولی شخص را نمی بینند:یسمع الصوت و لا یری الشخص[12] در روایاتی میان این گونه علم و علم از راه الهام تمایز نهاده شده و از سخن گفتن ملک به تحدیث یا ((نقر فی الأسماع)) و از القای قلبی به(( الهام)) تعبیر شده است [13]بدین روی اولیای معصوم هم منبعی به نام تحدث دارند و ملائکه با ایشان سخن می گویند و هم دارای الهامند و معنا بدون گفت وگو بر قلب آنها القا می شود در نتیجه دارای القای ربانی (الهام) هستند.[14] گونه های وحی الهی به پیامبران وحی الهی به پیامبران گونه هایی داشته است که در قرآن کریم بیان شده است : وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ[15]؛ و هیچ بشری را نرسد که خدا با او سخن گوید جز {از راه} وحی و از فراسوی حجابی یا فرستاده ای بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحی می نماید . آری اوست بلند مرتبه سنجیده کار از این آیه روشن می شود که خداوند از سه طریق با پیامبران خود ارتباط برقرار می کند: 1 –وحی مستقیم (الا وحیا) : در این طریق حقایق و معارفی به صورت مستقیم بر قلب پیامبر القا می شود بدون آنکه واسطه ای در کار باشد از برخی روایات بر می آید که این نوع وحی از سنگین ترین اقسام وحی است زیرا خداوند مستقیما بر قلب پیامبر تجلی می کند 2 –ایجاد صوت (من وراء حجاب): از طریق دوم مضامین وحیانی در قالب اصوات به گوش پیامبر می رسد و از آنجا که صاحب صدا شنیده نمی شود گویا کسی از پس پرده سخن می گوید . بر طبق آیات دیگر وحیی که به موسی علیه السلام در کوه طور القا شد از این قسم بوده است: فَلَمَّا أَتاها نُودِيَ يا مُوسى *إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً[16]، پس چون به آن رسید ندا داده شد که: ای موسی این منم پروردگار تو پای پوش خویش بیرون آور که تو در وادی مقدس(طوی) هستی 3 –وحی از طریق فرشته (او یرسل رسولا) : طریقه سوم آن است که فرشته وحی حقایق و مضامین وحیانی را بر جان پیامبر فرود می آورد همان گونه که درباره پیامبر اکرم( ص )آمده است که: نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمينُ *عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرينَ[17]، ((روح الامین آن را بر دلت نازل کرد))[18] فرق رسول ونبی برخی از پیامبران هم در بیداری ملک وحی را می دیدند و صدای او را می شنیدند و هم در خواب. این دسته از پیامبران به عنوان رسول بشمار آمده اند برخی از پیامبران هنگام خواب هم صدای فرشته وحی را می شنیده اند و هم او را می دیده اند اما در عالم بیداری فقط صدای فرشته را می شنیده اند و او را نمی دیده اند. این عده از پیامبران به عنوان نبی شناخته شده اند .[19] نتیجه با تحلیل بررسی معانی لغوی واژه وحی نمی توان به حقیقت آنها به مثابه ی منابع و راه های اختصاصی معرفت دست یافت و ویژگی های آن را شناخت، می توان برخی از ویژگی های آن را بدست آورد حاصل آنکه با نگاهی گذرا به متون دینی اعم از قرآن کریم و روایات بدین نتیجه رسیدیم که وحی در کاربردی ویژه به معنای منبع اختصاصی پیامبران است این اصطلاح که ریشه در قرآن دارد در عصر امامان معصوم علیهم السلام و حتی در عصر امیرالمومنین علیه السلام در معنای مزبور مصطلح است. بدین ترتیب این واژه منقول است . و معنای لغوی آن به معنای اصطلاحی متکلمان مسلمان بلکه عموم مسلمانان انتقال یافته است . از آنچه درباره ی انحای وحی نبوت گذشت این بود که وجه جامع هر سه قسم سخن گفتن پنهانی خداوند با پیامبران است چه با واسطه و چه بی واسطه چه از پس حجاب و چه به وسیله ی فرشته واژه ی وحی بدین معنا ویژگی نبوت و در واقع نشان دهنده منبع ویژه ای از معارف برای پیامبران الهی است . نویسنده :سیدمحمدباقرموسوی کراماتی [1] .شوری/51.[2] .شعرا/193-194.[3] .نجم/3-4-5.[4] -(مطهری، مرتضی، نبوت، انتشارات صدرا،تهران،1373ش،ص75)[5] -(این فرضیه توسط عبدالکریم سروش مطرح شده است.ر.ک:بسط تجربه نبوی، موسسه فرهنگی صراط،تهران، 1378ش،ص3-14. برای نقد این فرضیه به کتاب نقد نظریه ی بسط تجربه نبوی به قلم علی ربانی گلپایگانی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،1382ش)[6] -(عقاید استدلالی"2"علی ربانی گلپایگانی، ص39، مرکز نشر هاجر، چاپ اولزمستان 87)[7] .طه/114.[8] -(مطهری، مرتضی، نبوت، انتشارات صدرا،تهران،1373ش،ص76)[9] -(اصول کافی، ج 1،کتاب حجه،باب ذکر الصحیفه... و مصحف فاطمه سلام الله علیها،حدث2 ،ص 187، المکتبه الاسلامیه، تهران،1388 ق.)[10] -(صحیح البخاری، ج2،ص295، بخاری،محمدبن اسماعیل،دارالمعرفه،بیروت، بی تا – صحیح مسلم، ج 4،ص1864، نیشابوری،مسلم بن حجاج، دارالحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا،)[11] -(اصول کافی ج1، ص213، باب ان ائمه محدثون الاسلامیه، تهران،1388 ق.)[12] --(بحارالانوار،مجلسی،محمدباقر،المکتبه الاسلامیه،تهران، 1390ق،ج26،ص63-66)[13] -همان،ص264،ح2و3[14] - محمد حسین زاده، نگاهی معرف شناختی به وحی، الهام، تجربه دینی و عرفانی و فطرت، ص54،ط3: قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1390)[15] .شورا/51.[16] .طه/11-12.[17] .شعرا/193-194.[18] - سعیدی مهر، محمد/ص12، کلام اسلامی ص 67 ج2، ناشر کتاب طه چاپ چهارم زمستان 1385[19] -(اصول کافی، ج 1 کتاب الحجه، باب 5، حدیث 1 ص 134
15 /1 /1394 ساعت : 10:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: استان نیوز]
[مشاهده در: www.ostannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
سید محمد باقر موسوی کراماتی/ ماه فرصت ها...
در تمام لحظه های زندگی می شود از شیشه عمر دنیوی برای سعادت اخروی استفاده کرد اما بعضی مواقع خداوند متعال ایامی را برای استفاده بیشتر و بهره برداری بیشتر ماه فرصت ها 1 شکارچی در کمین گاه منتظر نشسته بود یک سال در انتظار چنین لحظه ای بود پرنده قیمتی که می خواست شکار کند سالی یکبرونمایی از چهره جدید سید محمد موسوی در بازی ایران مقابل روسیه/ عکس
رونمایی از چهره جدید سید محمد موسوی در بازی ایران مقابل روسیه عکس سید محمد موسوی با چهره جدیدی در بازی ایران مقابل روسیه ظاهر خواهد شد ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱ ۳۳لاریجانی درگذشت سید محمد باقر مهری را تسلیت گفت
لاریجانی درگذشت سید محمد باقر مهری را تسلیت گفت تهران- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر مهری را در پیامی تسلیت گفت به گزارش ایرنا از اداره اخبار رسانه های گروهی مجلس شورای اسلامی متن پیام تسلیت لاریجانی به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحعکس/ سلفی سید محمد موسوی و بزغاله
عکس سلفی سید محمد موسوی و بزغاله سید محمد موسوی در پست اینستاگرام خود نوشت بالاخره روزهای سخت تمام شد 94 4 18 - 10 13 - 2015-7-9 10 13 33پیام تسلیت لاریجانی در پی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین سید محمد باقر مهری
پیام تسلیت لاریجانی در پی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین سید محمد باقر مهری سیاست > مجلس - خانه ملت نوشت رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین سید محمد باقر مهری را در پیامی تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری خانه ملت دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلاسید محمد موسوی بهترین مدافع سطح یک لیگ جهانی شد
سید محمد موسوی بهترین مدافع سطح یک لیگ جهانی شد خبرگزاری پانا در پایان دور مقدماتی بین قاره ای سطح یک لیگ جهانی والیبال بهترینهای هر پست بر اساس عملکرد انفرادی آن ها در 12 دیدار برگزار شده هر تیم معرفی شدند که سید محمد موسوی عراقی عنوان بهترین مدافع دور مقدماتی را از آن خود کپیام تسلیت آیتالله هاشمی شاهرودی بمناسبت درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مهری
پیام تسلیت آیتالله هاشمی شاهرودی بمناسبت درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مهرینایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی درگذشت آیتالله سیدمحدباقر مُهری را تسلیت گفت به گزارش گروه احزاب خبرگزاری فارس در پی درگذشت آیة الله سیدمحدباقر مُهری نماینده آیتالله سیستانی در کویت آیت اللهآیت الله سید محمد باقر مهری درگذشت
آیت الله سید محمد باقر مهری درگذشت کویت-ایرنا- آیت الله سید محمد باقر موسوی مهری از علمای برجسته کویت و نماینده مراجع تقلید عظام ساعتی پیش بر اثر حمله قلبی دار فانی را وداع گفت به گزارش ایرنا آیت الله مهری از روحانیون فعال و از مدافعان حقوق شیعیان و رییس انجمن همزیستی اسلام و مسید محمد موسوی بهترین مدافع سطح یک لیگ جهانی والیبال
سید محمد موسوی بهترین مدافع سطح یک لیگ جهانی والیبال تهران - ایرنا - سیدمحمد موسوی در پایان دور مقدماتی بین قاره ای سطح یک لیگ جهانی والیبال براساس عملکرد انفرادی در 12 دیدار به عنوان بهترین مدافع معرفی شد به گزارش ایرنا از فدراسیون والیبال بر اساس اعلام فدراسیون بین المللی ولاریجانی درگذشت حجتالاسلام سیدمحمد باقر مهری را تسلیت گفت
با صدور پیامی لاریجانی درگذشت حجتالاسلام سیدمحمد باقر مهری را تسلیت گفت رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد باقر مهری از علمای برجسته کویت و نماینده مراجع تقلید در این کشور را تسلیت گفت به گزارش گروه مجلس باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئیس مجلسطی پیامی لاریجانی درگذشت حجت الاسلام سید محمدباقر مهری را تسلیت گفت
طی پیامیلاریجانی درگذشت حجت الاسلام سید محمدباقر مهری را تسلیت گفترئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین سید محمد باقر مهری را در پیامی تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین سید محمد باقر مهری رپیام تسلیت هاشمیشاهرودی در پی درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مهری
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۲ در پی درگذشت آیتالله سیدمحدباقر مُهری نماینده آیتالله سیستانی در کویت آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس و رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا متن این پیام بدین شرح است إنا لله وإنا إلیه راجعون با نهاآيتالله هاشمي شاهرودي درگذشت آيتالله سيدمحمدباقر مهري را تسليت گفت
۱۴ تير ۱۳۹۴ ۱۲ ۳۴ب ظ آيتالله هاشمي شاهرودي درگذشت آيتالله سيدمحمدباقر مهري را تسليت گفت موج- نائب رئيس مجلس خبرگان رهبري در پيامي درگذشت آيتالله سيدمحمدباقر مهري را تسليت گفت به گزارش خبرگزاري موج آيت الله هاشمي شاهرودي نايب رئيس و رئيس دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در پياميتسلیت هاشمیشاهرودی در پی درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مهری | خبرگزاری ایلنا
با صدور پیامی صورت گرفت تسلیت هاشمیشاهرودی در پی درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مهری در پی درگذشت نماینده آیتالله سیستانی در کویت نایب رئیس و رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش ایلنا متن پیام آیت الله هاشمی شاهرودی در پی درگذشت آیتالله سیدمراسم ختم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر مهری در قم
۲۷۲۷۵۶ ۱۳۹۴ ۴ ۱۶ - ۱۲ ۴۱گزارش تصویری مراسم ختم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر مهری در قم عکاس احمد ظهرابی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۴ ۴ ۱۶ - ۱۲ ۴۱آیتالله سید محمدباقر مهری درگذشت
آیتالله سید محمدباقر مهری درگذشتتاریخ انتشار شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ ۰۷ آیتالله سید محمد باقر مهری از علمای برجسته کویت ظهر امروز بر اثر سکته مغزی دارفانی را وداع گفت به گزارش تسنیم وی به صورت مستمر با مراجع عظام تقلید در قم و نجف و همچنین بیت مقام معظم رهبری در ارتباآیتالله هاشمی شاهرودی درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مهری را تسلیت گفت
آیتالله هاشمی شاهرودی درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مهری را تسلیت گفت نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی درگذشت آیتالله سیدمحدباقر مُهری را تسلیت گفت به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران در پی درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر مُهری نماینده آیتالله سیستانی در-
گوناگون
پربازدیدترینها