تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821085453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت ناقص بي آبي کشور با اصرار بر صادرات ميوه‌هاي آبدار


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ تير ۱۳۹۴ (۸:۴۷ق.ظ)
مديريت ناقص بي آبي کشور با اصرار بر صادرات ميوه‌هاي آبدار موج- در حالي که کشورمان با بحران بي آبي رو به روست اما مشاهده مي‌شود صادرات ميوه‌هاي آبدار همچنان به قوت خود باقي است.
به گزارش خبرگزاي موج، با بررسي آمارها مشخص مي‌شود که هندوانه در بين محصولات صيفي و سبزي بيشترين صادرات را دارد و از سوي ديگر صادرات سيب‌زميني به عنوان ديگر محصولي که آب‌بر است، نيز در اين مدت به دو برابر افزايش پيدا کرده است.
زماني اين خبر در رسانه ها اعلام مي‌شود که وزير نيرو مي‌گويد؛ 14 سال است که کشورمان به صورت مستمر با پديده خشک سالي مواجه شده و شرايط و ميزان بارندگي‌هاي نسبت به سال‌هاي قبل بحراني تر شده است.
از طرفي نايب رييس کميسيون کشاورزي مجلس نيز در اين خصوص مي‌گويد: 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود و سالانه 10 ميليارد متر مکعب کسري آب در کشور داريم.
بررسي آمار و ارقامي که گمرک ارائه داده است مي‌تواند تأثير در تصميم گيري و سياست گذاري‌ها داشته باشد که با هم آن را مرور مي‌کنيم؛

«هندوانه»
با کاهش 40 درصدي صادرات هندوانه، همچنان اين محصول در رتبهٔ اول صادرات محصولات صيفي و البته يکي از آب‌برترين اين محصولات قرار دارد و با به نصف رسيدن صادرات هندوانه، صادرات اين محصول به بيش از 248 هزار تن رسيده است که اين ميزان کمتر از 57 هزار دلار ارزش دارد.

«گوجه فرنگي»
دومين رتبه صادرات در بخش صيفي و سبزيجات صادراتي، گوجه‌فرنگي است که با افزايشي حدود 30 درصدي، صادرات آن به 138 هزار تن رسيد.
بر اساس اين آمار، ارزش اين حجم از صادرات گوجه‌فرنگي در فصل بهار به کمتر از 45 هزار دلار مي‌رسد.
اين در حالي‌است که صادرات بيش از 103 هزار تن گوجه فرنگي در مدت مشابه سال قبل ارزشي نزديک به 35.5 ميليون دلار داشته است که بر اين اساس به طور متوسط قيمت هر کيلو گوجه فرنگي براي صادرات معادل 0.3 دلار؛ يعني نزديک به 960 تومان است.

«سيب زميني»
همچنين اين آمار نشان مي‌دهد که در نخستين فصل سال جاري به ميزان 89 هزار تن سيب‌زميني و با ارزش مجموعاً حدود 34.5 ميليون دلار صادر شده است.
بر اين اساس صادرات سيب‌زميني در مدت مشابه سال گذشته حدود 41 هزار تن و با ارزش کمتر از 15 ميليون دلار بوده است و البته قيمت هر کيلو سيب‌زميني صادراتي حدود 1280 تومان يا 0.4 دلار مي‌شود.
و در آخرآمار گمرک از صادرات غيرنفتي بهاره نشان مي‌دهد که صادرات «پياز و موسير» در رديف سبزي‌جات با حدود 25 درصد افزايش به کمتر از 82 هزار تن رسيده است که مجموع ارزش آن حدود 31 ميليون دلار مي‌شود.
در اين سه ماهه صادرات انواع «کلم» نيز با نزديک به 45 درصد افزايش به 54.5 هزار تن رسيده که مجموع ارزش صادرات اين محصول نيز در اين مدت کمتر از 18 ميليون دلار بوده است. قيمت هر کيلو از انواع کلم نيز به طور متوسط براي صادرات به 0.3 دلار معادل 960 تومان مي‌رسد.
همچنين در اين مدت صادرات «خربزه» نيز با کاهش حدود 35 درصدي به کمتر از 28 هزار تن کاهش پيدا کرده که ارزش آن نيز با قيمت کيلويي 0.4 دلار معادل 12 ميليون دلار مي‌شود.
علاوه بر آن، اين آمار نشان مي‌دهد صادرات «خيار و خيارترشي» در فصل بهار با نزديک 40 درصد افزايش به 22.5 هزار تن و با ارزش 34.5 ميليون دلار رسيده است.
اين آمار و ارقام نشان مي‌دهد همچنان صادرات ميوه‌هاي آبدار يکي از سياست‌هاي کلان کشاورزي است و اين موضوع در حالي است که با توجه به تداوم خشک سالي و کاهش چشمگير آب رودخانه‌ها کشت هندوانه، سيب زميني، ذرت، برنج و ساير گياهان آبدوست در لرستان ممنوع شده است.
در همين راستا مديرعامل آب منطقه اي لرستان اظهار داشته است: 14 هزار هکتار اراضي کشاورزي لرستان زيرکشت گياهان آبدوست است که در مجموع 410 ميليون مترمکعب آب در اين اراضي مصرف مي‌شود. که اين ميزان برداشت آب خسارت جبران ناپذيري به سفره‌هاي آب زيرزميني و سطحي وارد کرده و محصولاتي نظير هندوانه، برنج، پياز، سيب زميني، ذرت و چغندر را گياهان آب‌دوست عنوان کرد بالخصوص محصول هندوانه به عنوان آب‌دوست ترين محصول، موجب برداشت حجم بسياري از آب‌هاي استان شده است.
بر اين اساس، سطح زيرکشت اين محصول درلرستان را شش هزار هکتار برشمرد و عنوان کرد به طورمتوسط براي توليد هر کيلوگرم هندوانه 500 ليتر آب مصرف مي‌شود و چنانچه از هر هکتار 70 تن محصول برداشت شود در مجموع 210 ميليون متر مکعب آب زيرزميني و سطحي براي توليد هندوانه دراستان مصرف مي‌شود.
با کاشت هندوانه شاهرگ حياتي غرب کشور در حال خشک شدن است ولي همچنان داريم به صادرات ميوه‌هاي آبدار اصرار مي‌کنيم و به دور از واقعيت‌ها و برنامه‌هاي کلان کشور اين سياست را همچنان در رأس برنامه‌هاي کشاورزي کشور قرار داده‌ايم و اين در حالي است که در غرب کشورمان کشت گياهان آبدار ممنوع شده است.
حال اين سؤال مطرح مي‌شود که آيا واقعاً ميوه‌هاي آبدار را صادر مي‌کنيم يا آب کشورمان را مفت از دست مي‌دهيم؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن