واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
در دو قسمت اول به شرحی از معماریِ یک سیستم کامپیوتری و پارامترهایِ مهم آن در اجرای خوبِ یک بازی پرداختیم همچنین در قسمت قبلی ( قسمت دوم ) سخت افزار کنسول Xbox 360 را مورد بررسی قرار دادیم و از تکنولوژیهایی که به بهبود این کنسول کمک کرده اشاره کردیم. کنسول دیگری که هم رده و هم نسلِ کنسول Xbox 360 می باشد و دنیایِ خاص خود را دارد کنسول PS3 شرکتِ سونی است. PlayStation 3
کنسول PS3 ابتدا در نمایشگاه E3 سال 2005 معرفی و در اواخر سال 2006 منتشر شد. این کنسول اولین کنسولی بود که در آن زمان از دیسک بلو-ری (Blu-ray Disc) به عنوانِ سیستم ذخیره سازیِ اصلی خود استفاده می کرد. سخت افزار: کنسولِ PS3 از پردازنده ی Cell به عنوانِ پردازنده ی مرکزی خود استفاده می کند ، این پردازنده توسط شرکتِ سونی ، توشیبا و IBM طراحی شده و از تکنولوژی چند رشته ای و symmetrical هم بهره می برد. از نظر پایه و اساس پردازنده ی Cell و Xenon ( مربوط به Xbox 360 ) مشابه ی یکدیگر اند زیرا هر دو توسط شرکتِ بزرگِ IBM و تحت تکنولوژیِ PPE توسعه پیدا کردند اما شرکتِ مایکروسافت با طراحی اختصاصی طبق این تکنولوژی یک پردازنده ی سه هسته ای را تولید نمود و شرکتِ سونی با کمک شرکتِ توشیبا پردازنده ی تقویت شده را براساس این تکنولوژی طراحی کرد که طبق مدل اولیه از دو هسته ی پردازشی و چهار هسته ی منطقی بهره خواهد برد. در نتیجه پردازنده ی Cell مدلِ دو هسته ای پردازنده ی Xenon است و فرکانس کاری ای مشابه ی آن دارد با این تفاوت که سونی بجای استفاده از سه هسته ی پردازشی و تقویت قدرت پردازش ، ترفندی دیگر را برای بهبود عملکرد کنسول خود بکار برد. در کنسولِ PS3 بجایِ افزایش قدرت پردازش تمرکز بروی معماریِ پردازش گذاشته شده بطوریکه در این کنسول تنها 256 مگابایت حافظه ی رم برای پردازش مرکزی از نوعِ XDR وجود دارد. XDR تکنولوژیِ توسعه یافته ی DDR است که به حافظه اجازه یِ تبادل اطلاعات بیشتری را در واحد زمان خواهد داد از این رو شما حجمِ حافظه را کاهش اما سرعت ورود و خروج اطلاعات از آن را دو برابر افزایش دادید. مانند قسمت قبل با یک مثال موضوع روشن خواهد شد. فرض کنید فردی مسئول حل سوالات ریاضی است که برویِ میزش قرار خواهد گرفت ، هر سوال تنها در یک برگ A4 نوشته خواهد شد و برای فرد حل هر یک از این سوالات 1 دقیقه زمان خواهد برد پس فرد می تواند در هر یک دقیقه یک برگه A4 در دست گرفته و سوالش را حل کند. میز این فرد فضایی به اندازه ی ده برگه A4 دارد از این رو تنها 10 سوال می تواند مطرح و به فرد داده شود که طبقِ سرعت حلِ این فرد ده سوال در ده دقیقه حل خواهد شد اما مسئله ای که اینجا مطرح است میزان سوالاتی است که به فرد خواهد رسید ، فرد در هر لحظه می تواند در دست خود یک برگه را گرفته و آن را حل کند در نتیجه برای تسریع حل سوالات دو را می ماند : 1- افزایش سرعت حل هر سوال ( اشاره به تکنیک مایکروسافت در Xbox 360 ) 2- افزایش تعداد سوالاتی که فرد قادر است در هر لحظه در دست بگیرد ( اشاره به تکنیک سونی در PS3 ) اگر سرعتِ حل سوالات توسط فرد افزایش یابد مثلاً در هر 30 ثانیه یک سوال را حل کند ده سوال در پنج دقیقه حل خواهد شد همچنین می توان تعداد سوالاتی که در واحد زمان فرد در دست میگیرد را به دو برگه رساند و این یعنی فرد می تواند دو برگه را باهم گرفته و با سرعتِ یک دقیقه مثل قبل دو سوال را تقریباً حل کند که زمان حل ده سوال در این روش هم می شود 5 دقیقه چون در هر دقیقه قادر است دو سوال را دریافت کند.
در کنسول PS3 سعی شده با استفاده از فناوریِ XDR پهنایِ باند حافظه ی رم بطور قابل توجه ای افزایش پیدا کند و از این رو پردازنده اطلاعات بیشتری را در واحد زمان رد و بدل کند ، البته افزایش سرعت پردازش با افزایش پهنای باند در رونده اجرایِ برنامه تفاوت هایی از نظر فنی باهم دارند که دراین مقاله جای بحث نخواهد داشت اما در کل سونی از این ترفند برای تسریع پردازش استفاده کرده که در پس خود کلی نکاتِ تخصصی و فنی در بر دارد و تنها ما به ظاهر آن پرداختیم. همچنین در این کنسول پردازش گرافیکی به عهده ی پردازنده ی NVIDIA RSX با فرکانس کاریِ 550 MHz می باشد که در کنار خود از 256 مگابایت حافظه ی رم گرافیکی از نوعِ GDDR3 بهره خواهد برد. اگر بخاطر داشته باشید کنسولِ Xbox 360 از یک رم کلی مبتنی بر تکنولوژیِ GDDR3 بهره می برد که هم اطلاعات گرافیکی را در بر خواهد داشت و هم اطلاعات پردازشی که در PS3 ترجیح داده شده تا دو بخش گرافیک و پردازش اصلی از هم جدا و هر کدام بستگی به پردازش از تکنولوژیِ XDR و GDDR3 استفاده کنند. در نسلِ هفتم پردازش اطلاعات گرافیکی طبق تکنیک ها و معماری هایی که به کار برده شده بین پردازنده ی مرکزی و پردازنده ی گرافیکی بطور تقریباً مساوی تقسیم خواهد شد ، یعنی برای تولید گرافیک برویِ صفحه نمایش تقریباً CPU هم به اندازه ی GPU درگیر پردازش می باشد اما در نسل جدید ما شاهده تکنیک هایِ گرافیکی در تولید گرافیک برویِ صفحه نمایش ها هستیم که نیاز به یک پردازنده ی اختصاصی و مجزا برای پردازش این اطلاعات دارد از این رو شاهد کنسول ها و سخت افزارهایی می باشیم که بخش گرافیکیِ نسبتاً قدرتمندی را برای خود لحاظ کردند بنابراین همانطور که شاهد بودیم در دو کنسولِ PS3 و Xbox 360 پردازنده های گرافیکی تنها نقش کمکی را در سیستم ایفا می کنند در حالی که در سیستم های جدید گویا دو سخت افزار مجزا در یک کنسول نهاده شده یکی برای پردازش اصلی و دیگری برای پردازش گرافیک. در نهایت در این بخش به سخت افزار کنسولِ PlayStation 3 بطور کلی پرداختیم و دیدیم که تفاوت خیلی خاصی بین آن و کنسول Xbox 360 از نظر کارایی ندارد تنها در بخش معماری و پیاده سازی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. نظر شما در رابطه با این قسمت از اسرار کنسول ها چیست؟...
2 ساعت پيش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]