تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799110594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد/ شکوفایی صنایع دستی لنجان همچنان چشم انتظار حمایت مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد/
شکوفایی صنایع دستی لنجان همچنان چشم انتظار حمایت مسئولان
شهرستان لنجان به رغم دارا بودن پیشینه تاریخی و تنوع رشته‌های صنایع دستی به دلیل به‌مهری‌هایی که به هنرمندان خود روا داشته است فعالیت این هنرمندان تنها در گوشه خانه‌های خود بوده و به نوعی کنج عزلت گزیده‌اند.

خبرگزاری فارس: شکوفایی صنایع دستی لنجان همچنان چشم انتظار حمایت مسئولان



به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان، شهرستان لنجان؛ شهرستانی که بخاطر مهاجرپذیر بودن به «ایران کوچک» معروف است و به رغم پیشینه تاریخی، تنوع رشته‌های صنایع دستی و وجود هنرمندان و صنعتگران زبده، متاسفانه سالیان درازی است که هنرمندان لنجانی به دلیل بی‌مهری‌هایی که به آنها روا شده است در شهر و دیار خود دیده نمی‌شوند و در گوشه خانه‌ها و کارگاه‌های صنایع دستی خود کنج عزلت گزیده‌اند. این روزها هنر و صنایع دستی در شهرستان لنجان رونقی ندارد و به همین علت بسیاری از هنرمندان رشته‌های صنایع دستی تنها برای دل خود و عشقی که به این هنر دارند مشغول فعالیت هستند و پیامد این امر کم رونق شدن صنایع دستی در لنجان در دهه اخیر منجر شده و اگر قرار باشد این رویه ادامه پیدا کند باید منتظر منسوخ شدن برخی رشته‌های صنایع دستی موجود در این شهرستان باشیم؛ چرا که در حال حاضر از میان 280 رشته صنایع دستی رایج در کشور تنها 20 رشته صنایع دستی سنتی در شهرستان لنجان فعال بوده و صنعتگران در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. از طرفی صنایع دستی از جمله صنایع پیشگام در بهبود رشد اقتصادی کشور در دو دهه اخیر بوده که آنگونه که باید در شهرستان لنجان بها داده نشده اما با تمام کمبودهای موجود در شهرستان لنجان امروز شاهد افتتاح یکی زیباترین نمایشگاه‌های آثار صنایع دستی هستیم که هنرمندان گروه هنری آوان لنجان طی چندین سال گذشته برای نخستین بار توانمندی‌هایشان را در قالب نمایشگاه به معرض بازدید عموم گذاشته‌اند و با اجرای زنده کارگاهی هنرهای سنتی خود به دنبال احیاء هنرهای فراموش در بین مردم برخواسته‌اند.

* صنایع دستی سند هویت ملی ایرانیان امام جمعه زرین‌شهر در حاشیه افتتاح نمایشگاه آثار صنایع دستی گروه هنری آوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان بیان کرد: هنر اسلامی تاثیر فراوانی را از خود در منطقه‌ و جهان گذاشته و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای مسلمانان به حساب می‌آید چرا که هنرمندان ایرانی توانستند فرهنگ غنی و متنوع ایران اسلامی را در کشورهای مختلف رواج دهند که این مهم امروز به‌خوبی نمایان است. وی با اشاره به اینکه سنت‌ها و هنرهای اصیل صنایع دستی جزء افتخارات ایران اسلامی به حساب می‌آیند، افزود: صنایع دستی جزء هنرهایی به حساب می‌آید که از قدیم‌الایام به عنوان میراثی جاویدان برای ما باقی مانده اما متاسفانه امروز به دلیل اینکه رویکرد عموم مردم و مسئولان رویکردی اقتصادی است این هنرها مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته‌اند. حجت‌الاسلام قاسم باقریان تصریح کرد: هنرمندان ایران اسلامی جان مایه‌های هنری و فرهنگی اصیل ایران را با ارزش‌های والای اسلامی در هم آمیختند و صنایع دستی ایران با محتوای غنی به رشد و شکوفایی دست پیدا کرد اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد این هنر اصیل هر روز از ارزش و جایگاه واقعی خود فاصله می‌گیرد. وی اضافه کرد: باید توجه داشت که صنایع دستی ایران عمری به قدمت عمر بشر دارد و بیرق این هنر در دست نیاکان ما قرار داشته و می‌توانیم آن را به عنوان سند هویت ملی به رخ جهانیان بکشیم اما به نظر می‌رسد که حمایت از هنرمندان صنایع دستی مورد غفلت قرار گرفته و این در حالی است که می‌شود با کمی همت و زمینه‌سازی به کسانی که در این راه همت گمارده‌اند کمک شود آنگونه که شایسته و بایسته است به جایگاه اصلی خود بازگردند. باقریان عنوان کرد: باید در شهرستان بسترهای مناسب و بسیار آسان و سهل‌الوصول برای هنرمندان مهیا شود چرا که گرفتن مجوزهای لازم برای فعالیت‌های هنری بزرگ‌ترین دغدغه آنها به شمار می‌آید که باید این معضل از سر راه هنرمندان برداشته شود تا در طول سال حضوری فعال در سطح شهرستان داشته باشند.

*نمایشگاه آثار صنایع دستی لنجان بازدید کنندگان خود را متحیر کرده است در ادامه مدیرعامل کانون بانوان الزهرا زرین‌شهر گفت: بعد از مدت‌های طولانی و برای نخستین بار، هنرمندان شهرستان لنجان اقدام به برگزاری نمایشگاه و ورک‌شاپ صنایع دستی کرده‌اند تا به ارائه هنر خود در میان مردم بپردازند و سطح فرهنگ عمومی شهرستان را با معرفی رشته‌های صنایع دستی ارتقا دهند. اکرم توانگر افزود: اگر بگویم که این نمایشگاه تمام بازدیدکنندگان خود را متحیر کرده اشتباه نگفته‌ام چرا که آنها باور نداشتند که این هنرمندان در زرین‌شهر فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به اهمیت حمایت از هنرمندان صنایع دستی لنجان تصریح کرد: این نمایشگاه توانمندی و ظرفیت بالای شهر را به خوبی نشان می‌دهد اما نیاز است فکری اساسی برای فعالیت این هنرمندان شود تا در مکانی ثابت بتوانند هنر خود را به جامعه ارائه کنند. عضو شورای شهر زرین‌شهر با اشاره به اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان گفت: هنر به‌ راحتی می‌تواند سبب ارتقا سطح زندگی، بهتر زیستن و بهتر دیدن شود و استفاده صحیح از شاخه‌های مختلف هنری اوقات فراغت فرزندان ما را غنی ساخته و ما را در رسیدن به نیازهای روحی و مادی هدایت می‌کند و این نمایشگاه این فرصت را به خوبی مهیا کرده است.

وی اضافه کرد: از طرفی خانواده‌ها با سوق دادن فرزندانشان به سمت یادگیری و خلق آثار هنری فاخر می‌توانند آنها را از خطرات و آسیب‌های اجتماعی به‌ راحتی حفاظت کنند و رضایت‌مندی را در نوجوانان و جوانان خود گسترش دهند. * لنجان نیازمند راه‌اندازی خانه هنرمندان است یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه آثار صنایع دستی گروه هنری آوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان اظهار کرد: نخستین نمایشگاه گروه هنری آوان با 16 نفر از هنرمندان زرین‌شهر فعالیت خود را آغاز کرد و هنرمندان در این نمایشگاه آثار خود در رشته‌های شیشه‌گری، نگارگری، تذهیب، ساخت سازهای سنتی، سراجی سنتی، رودزی‌های سنتی، پیکر تراشی، خراطی، قلمزنی مصنوعات چوبی، معرق، مشبک، منبت و مینای روی سفال به نمایش گذاشتند. فاطمه پیام افزود: اکثر این هنرمندان به صورت گمنام مشغول فعالیت هستند و هر کدام در کارگاه‌های خانگی خود و تعداد محدودی نیز به صورت آزاد مشغول فعالیت می‌کنند. وی تصریح کرد: از طرفی با شرایط نامطلوب فرهنگی حاکم در شهرستان لنجان اکثر هنرمندان گوشه عزلت گزیده بودند و تنها برای عشق به هنر آثاری را خلق می‌کردند تا بالاخره تصمیم گرفته شد با حرکتی خودخوش و جهادی برای معرفی هنرهای صنایع دستی در شهرستان نمایشگاهی را برپا کنیم. این هنرمند صنایع دستی اضافه کرد: فراخوانی را در سطح شهرستان توزیع کردیم تا هنرمندان برای شرکت در این نمایشگاه اعلام حضور کنند و با تشویق و تلاش فراوان 16 نفر از آنها را ترغیب به شرکت در این نمایشگاه کردیم که در این میان شورای و شهرداری نیز همکاری‌هایی با ما داشتند. وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته توجه بسیاری از کشورها به توسعه صنایع دستی جلب شده چرا که آن را مکمل اقتصادی خود می‌دانند و به خوبی دریافته‌اند که صنایع دستی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش بسزایی را ایفا می‌کند اما در شهرستان لنجان مکانی برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی وجود ندارد. پیام با اشاره به اهمیت راه‌اندازی خانه هنر در شهرستان لنجان ادامه داد: اکثر شهرها به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی محیطی را جهت عرضه تولیدات صنایع دستی و فعالیت آنها به عنوان خانه هنرهای سنتی را راه‌اندازی کرده‌اند که متاسفانه این مهم همچنان در زرین‌شهر و دیگر شهرهای شهرستان محقق نشده است. وی متذکر شد: متاسفانه خانه‌های قدیمی در زرین‌شهر میراث‌بانی نشدند تا حداقل امروز بتوان از آنها به عنوان خانه هنر استفاده کرد و با وضعیت موجود در شهرستان لنجان به زودی هنرهای سنتی موجود در این شهرستان نیز منسوخ می‌شوند. این هنرمند صنایع دستی بیان کرد: به دلیل اینکه مکانی مناسب برای برگزاری این نمایشگاه وجود نداشت هر روز باید آثار و دکور نمایشگاه جمع‌آوری شده و روز بعد مجددا چیدمان آنها انجام شود که مشکلات فراوانی را به همراه دارد و این امر نشان‌دهنده آن است که متاسفانه در شهر فضایی برای فعالیت دائمی هنرمندان نیست.

وی عنوان کرد: اگر همچنان هنرمندان در شهرستان فعالیت می‌کنند تنها به دلیل دینی است که بر خود احساس می‌کنند و گرنه این افراد تنها برای دل خود کار می‌کنند و در اجتماع حضور چندان فعالی ندارند و این نمایشگاه تنها در راستای فرهنگ‌سازی و معرفی هنرهای سنتی برپا شد تا شاید بتوانیم با آموزش این هنرها جایگزین خوبی را جایگزین تفریحات ناسالم که امروز نوجونان ما درگیر آن شده‌اند، بکنیم. پیام با اشاره اهمیت اجرای زنده هنرمندان در قالب پیاده‌رو هنر متذکر شد: وقتی جوانان و نوجوانان ما به صورت زنده خلق این آثار را مشاهده کنند آن را به خوبی لمس کرده و به یادگیری آن جذب می‌شود و این کار کمک می‌کند از منسوخ شدن بسیاری از هنرهای دستی جلوگیری شود. وی تاکید کرد: در این نمایشگاه مردم با اصول اولیه هنرهای ارائه شده آشنا می‌شوند که سبب هدایت علایق آنها شده و مطمئنا جذب این آثار می‌شوند چرا که روح خداوند در انسان دمیده شده و هنر صنایع دستی نیز با طبیعت ارتباطی نزدیک دارد که این خود انسان را جذب می‌کند. پیام اضافه کرد: از طرفی صنایع دستی با فرهنگ تمدن ایرانی اسلامی ارتباطی نزدیک دارد و در تمام آثار ارائه شده نیز این مهم به خوبی قابل مشاهده است و ما می‌توانیم این آثار را به عنوان شناسنامه هنری متعالی معرفی کنیم و از منسوخ شدن آنها نیز که امروزبه سرعت در حالا پیشروی است جلوگیری کرده و آن را حفظ کنیم. * احیای هنرهای منسوخ شده از وظایف مهم سازمان میراث فرهنگی است غلامرضا صابونی، هنرمند صنایع دستی نیز در ادامه با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احیای هنرهای منسوخ شده است، بیان کرد: متاسفانه تا امروز هیچ‌یک از ارگان‌هایی که با هنرمندان در ارتباط هستند از هنرمندان حمایتی نکرده‌اند و با توجه به وسعت شهرستان لنجان و فعالیت هنرمندان و استعدادهایی که در شهرستان وجود دارد، اداره میراث فرهنگی شهرستان لنجان تنها داری یک نیرو بوده و فعالیت چندانی در اراستای حفظ و احیای هنرهایی که در حال منسوخ شدن هستند، نداشته است. وی افزود: باید پذیرفت که اداره میراث فرهنگی شهرستان لنجان با یک نیرو نمی‌تواند پاسخگوی خواسته هنرمندان صنایع دستی این شهرستان باشد و حتی در هفته میراث فرهنگی نیز طی سال‌های گذشته برای نخستین بار تنها شهردار و اعضای شورا شهر به سراغ هنرمندان آمدند اما میراث فرهنگی کوچک‌ترین نگاهی به هنرمندان این شهرستان نداشت.

این هنرمند تصریح کرد: متاسفانه دردهای هنرمندان هیچ‌گاه دیده نمی‌شود چرا که وقتی آنها پا به میدان برای برگزاری نمایشگاه‌ها می‌گذارند مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و بر همین اساس تنها برای دل خودشان کار کنند و این نمایشگاه نیز به صورت خودجوش برپا شده است. صابونی اضافه کرد: شهرستان لنجان را با برنج لنجان می‌شناختد که با وضعیت موجود آب کاشت برنج در این شهرستان محدود شده و شاید به زودی نیز به فراموشی سپرده شود اما مشکل اینجاست که هیچ‌گاه فعالیت هنرمندان آن برای مردم معرفی نشده تا این شهرستان نیز همچون شهرستان‌های دیگر استان هنرپرور اصفهان با صنایع دستی بومی خود در کشور مطرح باشد. انتهای پیام/63050/س30

94/04/24 - 12:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن