تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798728094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از دیدار رئیس کل دادگستری کرمان با خانواده زندانیان خانواده‌های بی‌گناهی که تقاص اشتباه مردهایشان را پس می‌دهند + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از دیدار رئیس کل دادگستری کرمان با خانواده زندانیان
خانواده‌های بی‌گناهی که تقاص اشتباه مردهایشان را پس می‌دهند + تصاویر
حکایت زندگی خانواده زندانیان در واقع حکایت افراد بی‌گناهی‌ است که باید تقاص اشتباه مرد خانواده را پس دهند.

خبرگزاری فارس: خانواده‌های بی‌گناهی که تقاص اشتباه مردهایشان را پس می‌دهند + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حکایت زندگی خانواده زندانیان در واقع حکایت افراد بی‌گناهی‌ست که گرچه در زندان نیستند  اما با زخم‌زبان شنیدن، تحقیر شدن و مواجهه با مشکلات روحی و روانی انگار آنها هم در زندان به سر می‌برند و باید تقاص اشتباه مرد خانواده را پس دهند. در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان همراه با یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان، توحیدی فرماندار کرمان، سالاری دادستان کرمان، میرزایی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و جمعی از مسئولان قضایی به منزل چهار خانواده زندانیان نیازمند رفتیم تا مسئولان با اعضای این خانواده‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کنند و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گیرند. زندگی خانواده 5 نفری در دو اتاق مخروبه ساعت از پنج عصر یک روز گرم تیرماهِ کرمان گذشته است که وارد یکی از محله‌های فقیرنشین شهر می‌شویم، جلوی یک در کوچک زنگ‌زده توقف می‌کنیم، در که باز می‌شود، وارد کوچه‌ای باریک و خاکی می‌شویم.

چند کودک قد و نیم‌قد توی خاک‌ها مشغول بازی هستند، بعضی از همسایه‌ها هم از بین در خانه‌های‌شان یواشکی توی کوچه سرک می‌کشند. به انتهای کوچه می‌رسیم، اتاق‌هایی با سقف‌های فرو ریخته در سمت چپ کوچه توی چشم می‌زنند، در سمت راست کوچه هم دو اتاق تو در توی قدیمی وجود دارد که خانه نامیده می‌شوند، خانه‌ای که همسر و چهار فرزند خردسال یکی از مددجویان زندان کرمان در آن زندگی می‌کنند. زن لاغر اندامی با صورت و دست‌های سوخته از آفتاب در حالی که پسربچه معصومی را در آغوش دارد به ما خوش‌آمد می‌گوید. فقط یک تخته فرش لاکی‌رنگ کهنه، چند تا پشتی و بالشت، یک کمد فلزی قدیمی، چند تکه ظرف، یک اجاق گاز، یک یخچال و چند تا عروسک و اسباب‌بازی درب و داغون در این دو اتاق مشاهده می‌شود. روی قالی لاکی‌رنگ اتاق می‌نشینیم و موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان از مادر خانه درباره منبع درآمدش می‌پرسد و او می‌گوید: به غیر یارانه‌ها هیچ درآمدی ندارم، هنوز زیرپوشش کمیته امداد هم نرفته‌ام، زیرا شناسنامه شوهرم گم شده بود و گفتند هر وقت شناسنامه را آوردید، می‌توانید زیر پوشش بروید، دو روز قبل شناسنامه جدید را گرفتیم. صحبت‌های مادر خانواده که تمام می‌شود، پسر بزرگ خانه هم از راه می‌رسد، به صورت پسرک که نگاه می‌کنی، ذره‌ای شادی و نشاط نوجوانی را نمی‌توانی در چهره‌اش پیدا کنی.

حمید 14 ساله است، اما در کلاس چهارم دبستان درس می‌خواند، به گفته مادرش چند سالی از درس عقب مانده است و مدتی قبل هم وقتی می‌خواسته روی اجاق گاز خراب خانه غذایش را گرم کند، صورتش می‌سوزد. کم‌کم سر و کله دو بچه دیگر این خانواده هم پیدا می‌شود، یک دختر و پسر چهار، پنج ساله در حالی که آبنبات چوبی‌های‌شان را توی دهان گذاشته‌اند، وارد اتاق می‌شوند و بی‌خیال همه دنیا بدون سر و صدا می‌روند و کنار مادرشان می‌نشینند.

خلافکاری که توبه کرده است   مرد خانه که به جرم خرده‌فروشی مواد مخدر از مدتی قبل به زندان افتاده است و این روزها در مرخصی به‌سر می‌برد هم برای پاسخ دادن به برخی سئوال‌ها وارد اتاق می‌شود و کنار در ورودی می‌نشیند. رئیس کل دادگستری استان کرمان از مرد جوان علت ورودش به بحث مواد مخدر را می‌پرسد و او پاسخ می‌دهد: به خاطر خرج خانه مجبور شدم این کار را بکنم، اما الان اعتیادم را هم ترک کرده‌ام. موحد پس از اینکه مطمئن می‌شود این مددجو بدون سابقه است به وی می‌گوید: اگر آزادی مشروط به شما بدهند، دوباره به سمت مواد مخدر می‌روی یا خیر که مرد خیلی قاطع عنوان می‌کند: توبه کرده‌ام. اتاق‌ها خیلی گرم هستند، از پنکه و کولر خبری نیست، موقع خداحافظی از دختر خانواده می‌پرسم، آیا در خانه پنکه یا کولر دارند یا خیر، ستایش کوچولو با چشم‌های زیبای معصومش زل می‌زند توی چشم‌هایم و مظلومانه می‌گوید: کولر داریم، اما خراب است. دنیایی از مشکلات بر دوش یک زن جوان دوباره سوار خودروها می‌شویم و دقایقی بعد جلوی خانه‌ای آجری و بدون نما می‌ایستیم، روی دیوار خانه دو تا پارچه سیاه نصب شده است و مرگ فرزند خانواده را تسلیت گفته‌اند. دختر بچه چهار، پنج ساله‌ای که روسری کوچکی به سر دارد با خوشرویی در خانه را باز می‌کند، از در کوچک خانه وارد راهرو می‌شویم، درون راهرو اتاق کوچکی وجود دارد که بخشی از گچ‌های سقف آن فرو ریخته است.

کف اتاق را با یک روفرشی پوشانده‌اند، چند تکه ظرف، گهواره نوزاد، یک اجاق گاز، یک کمد و چند دست رختخواب در اتاق چیده شده است، از یخچال، کولر و تلویزیون هم خبری نیست.   

این اتاق کوچک متعلق به دختر این خانواده و همسر یکی از مددجویان زندان کرمان است و این زن جوان با دو فرزند خردسال در این اتاق روزگار را سپری می‌کند. رئیس کل دادگستری استان کرمان و همراهانش به حیاط خانه می‌روند و با مادر خانواده که در میان حیاط ایستاده است، احوالپرسی می‌کنند و مرگ جوانش را به وی تسلیت می‌گویند. زن مددجوی زندان کرمان در حالی که پسر تپل و با مزه چند ماهه‌اش را بغل کرده است در کنار مادرش می‌ایستد و از بیماری دخترش سخن به میان می‌آورد و با بیان اینکه پاهای این دختر نیاز به عمل دارند، از دخترک می‌خواهد تا قدری راه برود و همه ببینند، پاهایش کج هستند. زن جوان ادامه می‌دهد: چهار میلیون تومان خرج عمل دخترم می‌شود و ما این پول نداریم، مسئولان برای تامین مخارج عمل دخترک قول مساعد می‌دهند.

پای همسر این زن هم به جرم خرده‌فروشی مواد مخدر به زندان باز شده و این زن مانده است و دو تا بچه کوچک و دست‌های خالی، وقتی می‌خواهیم از خانه خارج شویم، زن می‌گوید: حوصله هیچ کاری ندارم، حالا داغ برادر هم به مشکلات زندگی‌ام اضافه شده است. همسر یک زندانی: حتی پول یک نان را ندارم سومین خانه‌ای که می‌رویم هم متعلق به مادر همسر یکی از مددجویان زندان کرمان است که مدتی‌ست یکی از اتاق‌های این خانه همسر و دو کودک خردسال این زندانی را در خود جای داده است. زن جوان بی‌مقدمه می‌رود سراغ حرف زدن درباره آتش گرفتن خانه‌اش در دو سال قبل و اینکه آتش تمام زندگی‌اش را خاکستر کرده و وی را به خاک سیاه نشانده است.

شش سال از حضور همسر این زن در زندان می‌گذرد، جرمش هم قاچاق مواد مخدر به صورت مسلحانه است و سابقه هم دارد. زن برای لحظه‌ای بغض می‌کند و پس از دقایقی با صدای بغض‌آلود ادامه می‌دهد: چند روز است که حتی پول یک نان را در خانه ندارم. رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه برای همسر این زن جوان با توجه به انجام خلاف سنگین نمی‌توان کار خاصی انجام داد، از وی می‌خواهد تا حرفه‌ای را بیاموزد و گلیم خودش و بچه‌هایش را از آب بیرون بکشد.

وحید میرزایی مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان کرمان نیز خاطرنشان می‌کند: اگر این زن بتواند در قالیبافی را فرا گیرد، ماهانه حداقل یک میلیون تومان درآمد خواهد داشت. خانواده زندانیان باید روی پای خودشان بایستند اما خانه چهارمین خانواده زندانیان نیازمند کرمان نیز شامل یک اتاق تر و تمیز است که انتهای آن را با یک پیشخوان جدا کرده‌اند و وسایل آشپزخانه را آنجا قرار داده‌اند.

  این همسر مددجوی زندان کرمان هم مانند همسران سه مددجوی قبلی بسیار جوان است، سه فرزند کلاس هشتمی، ششمی و اولی دارد، وی می‌گوید: برای این اتاق یک میلیون تومان رهن و 150 هزار تومان کرایه می‌دهم، اما حمام و گاز شهری نداریم. همسر این زن هم به جرم قاچاق مسلحانه مواد مخدر از پنج سال قبل در زندان به سر می‌برد و باید 20 سال دیگر هم در حبس بماند. محمدعلی توحیدی فرماندار کرمان به این زن توصیه می‌کند، قالیبافی را فرا گیرد و با کمک فرزندانش قالی ببافد تا درآمد خوبی داشته باشد، وی همچنین قول می‌دهد: اگر این خانواده منبع درآمد داشته باشند، نه تنها کمک‌های کمیته امداد و انجمن حمایت از زندانیان نیازمند قطع نمی‌شود، بلکه بیشتر هم می‌شود. رئیس کل دادگستری استان کرمان هم خطاب به این زن تاکید می‌کند: شما باید کار کنید و روی پای خودتان بایستید و دولت و خیران هم کمک می‌کنند. موحد عنوان می‌کند: مشاوران کمیته امداد به خانواده مددجویان زندان کمک فکری و مالی می‌دهند، اما این خانواده‌ها هم باید مشغول به کار شوند. خانواده زندانیان به حمایت نیاز دارند خانواده زندانیان نیازمند بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشند، اما با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و جزو آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه به شمار می‌آیند، بنابراین خیران می‌توانند با حمایت از این خانواده‌ها از بروز آسیب‌های بسیاری در جامعه خودداری کنند. ============== گزارش از مهسا حقانیت ============== انتهای پیام/80019/س40

94/04/23 - 11:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن