محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826470329
به بهانهی واقعهی مسجد گوهرشاد؛ از واقعهی مسجد گوهرشاد تا شیفتگی به تمدن غربی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانهی واقعهی مسجد گوهرشاد؛
از واقعهی مسجد گوهرشاد تا شیفتگی به تمدن غربی
رضاشاه در جنگ با پوشش اسلامی به جنگ با سنت میرفت؛ سنتی که برای خود متولی داشت. جنگ با حجاب، جنگ با متولیان امر سنت بود. رضاشاه بهمثابهی کسی که در تلاش بود تا یک حکومت مطلقه را تأسیس نماید، قائل به حذف همهی گروههای مرجع نیز بود.
بر خلاف تصور نادرستی که در میان بسیاری از پژوهشگران و دانشپژوهان مسائل تاریخی وجود دارد، واقعهی مسجد گوهرشاد پس از کشف حجاب اتفاق نیفتاد، بلکه چند ماه پیش از آن رخ داد. نگاهی دوباره به تاریخ این دو رویداد، به خوبی روشنکنندهی این امر است: در حالی که کشف حجاب در 17 دیماه 1314 روی داد، واقعهی مسجد گوهرشاد 21 تیرماه به وقوع پیوست؛ یعنی حدود شش ماه پیش از کشف حجاب. بر این اساس، واقعهی مسجد گوهرشاد را یا میبایست واکنشی به اجباری شدن کلاه شاپو به جای کلاه پهلوی برای مردان دانست یا پاسخی به شایعات دربارهی احتمال اجرای کشف حجاب زنان. اما دغدغهی یادداشت حاضر این نکته است که حکومت پهلوی از واقعهی کشف حجاب چه هدف یا اهدافی را دنبال مینمود؟ آیا تظاهر به تمدن غربی تنها دلیل این اقدام بود؟
قطعاً گرایش به ظواهر تمدن از جمله اهداف رضاشاه و همفکران وی بوده است. به خصوص که پس از نسل اول روشنفکری، روشنفکران بعدی جامعه به تدریج به این جمعبندی میرسیدند که میان شرایط عینی مدرنیته، مظاهر فرهنگی آن و همچنین شرایط ذهنی آن، ارتباط برقرار است. از این رو، هر چه در یکی از این زمینهها به پیش رویم، میتوانیم در جهات دیگر نیز شاهد گسترش فرآیند مدرنیته باشیم.
رضاشاه قطعاً بدون هراس به سراغ کشف حجاب نرفت، زیرا کمی پیش از آن در کشور همسایه، یعنی افغانستان، اتفاقی افتاد که احتمالاً میبایست رضاشاه را به هراس انداخته باشد. آن اتفاق این بود که اماناللهخان، پادشاه این کشور، که به تازگی از سفر اروپا به کشور خود بازگشته بود، در افغانستان کشف حجاب را اعلام نمود و این واقعه به قیام علیه او انجامید و وی سرنگون شد.
اماناللهخان در تهران به دیدار رضاشاه نیز آمده بود (1308) و قطعاً رضاشاه با اندیشهی او آشنایی داشت. بنابراین پیش از آتاتورک، شاید این اماناللهخان بود که بر رضاشاه تأثیر نهاده بود. اگر ترتیب وقایع را در نظر داشته باشیم، با سقوط او، طبیعی مینماید که رضاشاه حداقل تا مدتی ریسک دستور کشف حجاب را به جان نخریده باشد. به خصوص اینکه قطعاً بخشی از مردم ایران نیز از تجربهی افغانستان مطلع بودند و قیام مردم افغانستان میتوانست به ایران نیز کشیده شود.
بر این اساس، طبیعی است که عامل انگیزهبخش دیگری مجدداً رضاشاه را مجاب نموده باشد تا دستور کشف حجاب را صادر نماید.
قطعاً یکی از این انگیزهها، دیدار او از آنکارا بود. این بار رضاشاه خود به کشوری با اسلوب مدیریتی شبیه ایران رفت و از نزدیک شاهد فضای شبهمدرنیستی ترکیه شد. آتاتورک در اقداماتی این گونه از رضاشاه پیش بود. به خصوص اینکه فضای افکار عمومی در برابر آتاتورک قابل قیاس با اماناللهخان نبود. در جامعهی ترکیه نیز کشف حجاب برای آتاتورک هزینهزا بود، لیکن نه به اندازهی هزینهای که اماناللهخان پرداخت نمود. بنابراین دیدار رضاشاه از ترکیه، او را با چهرهی جدیدی از مظاهر مدرنیته آشنا نمود.
از طرف دیگر، روشنفکران و نخبگان سیاسی ایرانی، همچون علیاکبر سیاسی و عبدالحسین تیمورتاش، تا پیش از این، بسیار کوشیده بودند تا او را راضی کنند که دستور کشف حجاب را صادر نماید؛ اما شاه در مقابل این خواستهها ایستاده بود و صراحتاً بیان داشته بود که اگر قرار باشد همسرش حجاب خود را بردارد، او را طلاق میدهد! اما همین شاه، اندکی بعد و در 17 دیماه، به همراه همسر و دختران بیحجابش در مراسم کشف حجاب در دانشسرای دختران شرکت میکند. رضاشاه فرد باسوادی نبود. قطعاً جامعهی روشنفکری بر او تأثیر نهادند. علاوه بر این، ترکیه برای او یک الگو شد.
با همهی این احوال، رضاشاه میتوانست از کنار مسائلی چون کشف حجاب دستاوردهای دیگری نیز داشته باشد. نکتهای که در چارچوب مدرنیتهخواهی رضاشاه محوریت دارد، تلاش او برای محوریتبخشی نقش دولت به عنوان مرجع اصلی همهی مسائل در جامعهی ایرانی است.
تا پیش از این و در دورهی قاجاریه، این روحانیت بود که نقش مرجع را ایفا مینمود. حکومت قاجاریه در نقش یک دولت پاتریمونیال، کارویژههای عمدهای را که ما از حکومتها انتظار داریم، ایفا نمینمود؛ جمله نهاد قضاوت. جدای از این، روحانیت طرف مشورت مردم بود و همچنین توانایی ایجاد فصلالخطاب را داشت. آنچنان که در ماجرای تنباکو، این کار را نمود و البته حتی پیش از آن و در جریان جنگهای ایران و روس، مردم را دعوت به جهاد نمود و در ماجرای مشروطیت نیز پیشرو شد.
برای یک دولت مطلق همچون حکومت رضاشاه، ایفای نقش مرجعیت جامعه از طرف نهادی غیر از حکومت، قابل پذیرش نبود. رضاشاه دادگستری را مستقل از روحانیت بنیان نهاد، اوقاف را از دست آنان خارج نمود، سازمان پرورش افکار تأسیس نمود و... البته موارد گفتهشده در طول حکومت رضاشاه انجام شد و نه الزاماً در همان سالهای نخست حکومت وی. اما همهی این موارد بسیار هدفمند انجام میشد. قطعاً از جمله اهداف سلبی و مهمی که رضاشاه دنبال مینمود تضعیف نهاد روحانیت بود.
در این راستا، تلاش برای کشف حجاب نیز میتواند اقدامی علیه روحانیت باشد. همان طور که مخالفتها در مشهد نیز به دست یک روحانی به نام بهلول رقم خورد. همان گونه که شیخ محمد بافقی، آن زمانی که خانوادهی سلطنتی بدون حجاب وارد صحن حرم مطهر حضرت معصومه شدند، زبان به اعتراض گشود؛ آنچنان که روحانیون وقتی اماناللهخان، پادشاه افغانستان، با ثریا، همسر بیحجاب خود، به ایران آمد اعتراض کردند.
در واقع رضاشاه در جنگ با پوشش اسلامی به جنگ با سنت میرفت؛ سنتی که برای خود متولی داشت. جنگ با حجاب، جنگ با متولیان امر سنت بود. رضاشاه به مثابه کسی که در تلاش بود تا یک حکومت مطلقه را تأسیس نماید، قائل به حذف همهی گروههای مرجع نیز بود. اگرچه وی تحصیلکرده نبود، اما قطعاً چه خود و چه اطرافیان وی، نسبت به پیامدهای این کار آگاه بودند.
رضاشاه قائل به هیچ گونه حائلی میان مردم و دولت نبود. جامعهپذیری روحانیت را نیز منسوخشده میدانست و از این رو، به جنگ سنتها رفت. او توانست در دورهی حیات سیاسی خود، روحانیت را به گوشهی انزوا ببرد، لیکن از آنجا که روند نوسازیاش آمرانه بود، به محض سقوطش، جامعه به حالت گذشته بازگشت. باز هم روحانیت به وادی سیاست بازگشت؛ آنچنان که فداییان اسلام وارد عرصه شدند. آیتالله کاشانی نقشی حیاتی در نهضت ملی شدن نفت ایفا نمود و فراتر از همهی اینها، انقلاب سال 1357 رنگوبویی دینی به خود گرفت و رهبری و ایدئولوژی آن از این جنس شد. *محسن نعیمی؛ پژوهشگر تاریخ معاصر ایران منبع: پایگاه تحلیلی تبیینی برهان
انتهای متن/
94/04/23 - 00:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
در سالگرد واقعه مسجد گوهرشاد کمپین حمایت از حجاب تشکیل شد
در سالگرد واقعه مسجد گوهرشادکمپین حمایت از حجاب تشکیل شدکمپین حمایت از حجاب در سالگرد واقعه مسجد گوهرشاد تشکیل شد به گزارش خبرگزاری فارس از مهدیشهر به نقل از مؤسسه فرهنگی رویش جوانهها مدیر مؤسسه فرهنگی رویش جوانهها گفت در راستای حمایت از حجاب در سالگرد واقعهدر کالبد شکافی از بدن تروریست داعش مشخص شد: کشف «شیشه» در بدنِ عامل تروریست حمله انتحاری داعش به مسجد کویت
در کالبد شکافی از بدن تروریست داعش مشخص شد کشف شیشه در بدنِ عامل تروریست حمله انتحاری داعش به مسجد کویت در کالبد شکافی عامل تروریست حمله انتحاری داعش به مسجد کویت در بدن وی ماده مخدر شیشه کشف شده است به گزارش نامه نیوز عناصر تروریستی داعش قبل از عملیات انتحاری ماده مخدر شاعدام خطيب یک مسجد توسط داعش
اعدام خطيب یک مسجد توسط داعش گروه تروريستی داعش خطيب مسجدی در شهر موصل را در شمال عراق به ضرب گلوله اعدام كرد آفتاب حسن العلاف معاون استاندار نینوا گفت گروه داعش شیخ یاسر یونس را از خانه اش ربود و بعد از گذشت دو روز به ضرب گلوله اعدام و جسدش را به پزشکی قانونی موصل تحویل داحضور ۳۰۰ نمازگزار غزهای در مسجد الاقصی
حضور ۳۰۰ نمازگزار غزهای در مسجد الاقصی منابع فلسطینی از مشارکت حدود ۳۰۰ نفر از ساکنان غزه در نماز جمعه مسجد الاقصی در بیت المقدس خبر دادند مهر منابع فلسطینی از مشارکت حدود ۳۰۰ نفر از ساکنان غزه در نماز جمعه مسجد الاقصی در بیت المقدس خبر دادند به گزارش فلسطین الیوم منابع فلسطیپوسترهای گروهک تکفیری در نزدیکی مسجد شیعیان در شمال بحرین
پوسترهای گروهک تکفیری در نزدیکی مسجد شیعیان در شمال بحرین شناسهٔ خبر 2849693 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۳ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی منابع بحرینی از پوسترهای متعلق به گروهک تکفیری داعش خبر دادند که از سوی افراد ناشناس در نزدیکی مسجدی متعلق به شیعیان در شمال این کشمفتی های سعودی عوامل پشت پرده انفجار مسجد امام صادق (ع) کویت معرفی شدند
روزنامه کویتی النهار مفتی های سعودی عوامل پشت پرده انفجار مسجد امام صادق ع کویت معرفی شدند تهران - ایرنا - وزارت کشور کویت در ارتباط با انفجار مسجد الامام صادق ع این کشور در جمعه هفته گذشته شماری از مفتی ها و شخصیت های وهابی - تکفیری سعودی را به عنوان همراهان و حامیان گروهککشف «شیشه» در بدنِ عامل تروریست حمله انتحاری داعش به مسجد کویت
کشف شیشه در بدنِ عامل تروریست حمله انتحاری داعش به مسجد کویتدر کالبد شکافی عامل تروریست حمله انتحاری داعش به مسجد کویت ماده مخدر شیشه کشف شده است به گزارش خبرگزاری فارس سایت انتخاب نوشت عناصر تروریستی داعش قبل از عملیات انتحاری ماده مخدر شیشه «کریستال» مصرف می&zحرکت هزاران فلسطینی به مسجد الاقصی
حرکت هزاران فلسطینی به مسجد الاقصی در غزه شعار فریاد مستضعفان روی پلاکاردها نوشته شده و گروه های مقاومت از کشورهای اسلامی خواستند مسئولیت خود را در برابر آرمان مسجد الاقصی و فلسطین به عهده بگیرند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العالم هزاران فلسبرگزاری مراسم شبهای قدر در ۹۰۰ مسجد البرز
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز اعلام کرد برگزاری مراسم شبهای قدر در ۹۰۰ مسجد البرز شناسهٔ خبر 2853172 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۵ استانها > البرز کرج - مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز با اشاره به برگزاری مراسم شبهای قدر گفت مراسم شب های قدر در ۹۰۰ مسجد البرز برگزار می شودمسجد سید الشهدا خوی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
مسجد سید الشهدا یکی از این مساجد تاریخی زیباست که با بیش از یک و نیم قرن قدمت از ویژگی های معماری منحصر به فردی برخوردار است تاریخ احداث بنا را سال 1226 ه ق ذکر نمودهاند که با توجه به مشابهت تزئینات آجری آن با مسجد ملاحسن تاریخ فوق صحیح بنظر میرسد مسجد سید الشهداء ع در بخشگفت و گو با خادم قدیمی ترین مسجد اهواز
گفت و گو با خادم قدیمی ترین مسجد اهواز اهواز - ایرنا - نخستین مسجد اهواز جدید در محله ای به نام عامری و نزدیک بقعه علی بن مهزیارتوسط فردی به نام شیخ نبهان عامری ساخته شده است مسجدی که از گذشته های دور تاکنون به عنوان یک پایگاه فرهنگی و مذهبی مهم مطرح و منشاء خیری برای بسیاری انماز صبح در ۶۳ مسجد زنجان اقامه می شود
رئیس ستاد اقامه نماز استان زنجان نماز صبح در ۶۳ مسجد زنجان اقامه می شود شناسهٔ خبر 2853369 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ استانها > زنجان زنجان- رئیس ستاد اقامه نماز استان زنجان گفت همزمان با ماه مبارک رمضان نماز صبح در ۶۳ مسجد استان زنجان اقامه می شود به گزارش خبرنگار مهرمواد منفجره مسجد امام صادق(ع) از کجا آمد؟
مواد منفجره مسجد امام صادق ع از کجا آمد تاریخ انتشار جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ ۵۹ یک روزنامه کویتی نوشت که دو تروریست سعودی که در انفجار مسجد امام صادق ع در کویت دست داشتند اعتراف کردند که مواد منفجره به کار رفته در کمربند انفجاری را از یک بحرینی وابسته به داعش دریافت کردند بقلب اسلام در مسجدالاقصی میتپد
جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۴ رئیس کمیته هستهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز قدس قلب و پاره تن اسلام است اظهار کرد قلب اسلام در مسجدالاقصی میتپد چرا که بعد از مسجدالنبی دومین مسجد اسلام و چهارمین قصر ملکوتی اسلام و محل معراج پیامبر ص است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویادستگیری جوانی با لباس زنانه در مسجد بحرینی
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العالم دفتر مدیریت مسجد حضرت خدیجه س در شهر حمد با صدور بیانیه ای اعلام کرد جوانی که با لباس زنانه قصد ورود به مسجد حضرت خدیجه س شهر حمد بحرین را داشت با اقدام به موقع مردم بازداشت شد این بیانیه افزود اهالی منطقه به زنی که قصمراسم شب های قدر در بیش از 100 مسجد و هیئت قروه برگزار شد
مراسم شب های قدر در بیش از 100 مسجد و هیئت قروه برگزار شد خبرگزاری پانا همزمان با اولین شب از لیالی پرفیض و برکت قدر مردم شهرستان قروه در بیش از 100 مسجد و هیئت این شهرستان قرآن بر سر گرفتند و به درگاه خداوند طلب عفو و بخشش کردند ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير ساعت 09 55 به گزارش خبرگزاریعلاقه مردم به مسجد مقدس جمکران، براي برخي دردناک است
۱۳ تير ۱۳۹۴ ۱۴ ۴۴ب ظ آيتالله مکارم شيرازي علاقه مردم به مسجد مقدس جمکران براي برخي دردناک است موج - قم - آيتالله مکارم شيرازي گفت جاذبه و علاقه مردم به مسجد مقدس جمکران براي برخي دردناک است و براي کمرنگکردن آن تلاش کردهاند اما تلاش آنها به جايي نرسيده است به گزارش خبر-
گوناگون
پربازدیدترینها