واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشاور هنری نمایشگاه «از قرآن تا رمضان» عنوان کرد:
برپایی نمایشگاه تابلوهای قرآنی با هدف احیای خطوط فراموششده
شناسهٔ خبر: 2858072 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
یک هنرمند تذهیب کار، عنوان کرد یادآوری خطر فراموشی خطوط ایرانی هدف اصلی از برپایی نمایشگاه «از قرآن تا رمضان» است. به گزارش خبرگزاری مهر، یک هنرمند تذهیب کار، با بیان اینکه یادآوری خطر فراموشی خطوط ایرانی هدف اصلی از برپایی نمایشگاه «از قرآن تا رمضان» است، تصریح کرد: بعد از آخرین کتابت های قرآن به خط نسخ، ثلث و ... در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول، تا دهه اخیر از این خط کمتر برای تولید تابلوآفرینی قرآنی استفاده شده بود.کیوان شجاعی، مشاور هنری نمایشگاه «از قرآن تا رمضان» و هنرمند تذهیب کار با بیان اینکه این نمایشگاه شامل ۱۱۶ تابلوی قرآنی نفیس با خطور نسخ، ثلث، شکسته، محقق، ریحان است که حاصل دو سال تلاش هنرمندان ایران زمین در دو بخش محسوب می شود، گفت: در بخش اول خوشنویسانی که به خط نسخ، ثلث، محقق و ریحان آثاری خلق کرده اند، مثل زنده یاد حبیب الله فضائلی و در بخش دوم نیز آثار خوشنویسانی که در خطوط شکسته نستعلیق تبحر دارند، مثل استاد میثم سلطانی به نمایش درآمد است.
وی افزود: تذهیب بخش دوم این نمایشگاه است که با کمک تیمی از هنرمندان تذهیب کار در طول دو سال انجام گرفته است. انتخاب آیات برای خوشنویسی در این آثار از حیث موضوعی و مفهومی آیات مشهور قرآن به انظمام جملات خوشترکیب و زیبا از حیث کمپوزیسیون (ترکیب) انجام گرفته است.به گفته این هنرمند، اندازه آثار از حدود نصف یک کاغذ A۴ تا اندازههای بزرگ تر از ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر متغییر است. در حین اینکه قلم نگارش خوشنویس از پایین ترین دانگ (به اندازه قلم خفیف کمتر از یک میلیمتر) بو تا اقلام جدید و نزدیک به ۱ و ۱:۵۰ سانتیمتر است.وی با اشاره به اهمیت احیای خطوط فراموش فارسی در این آثار تصریح کرد: بعد از آخرین کتابت های قرآن به خط نسخ، ثلث و ... در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول، تا دهه اخیر از این خط کمتر برای تولید تابلوآفرینی قرآنی استفاده شده بود، و اغلب هنرمندان خوشنویسی و کاتبان قرآن از خطوط نستعلیق استمداد گرفته بودند، لذا آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، گامی است برای احیای کتابت آثار قرآنی با این خط شریف و کهن ایرانی اسلامی.این هنرمند تذهیب کار، با تاکید بر لزوم احیای خطوط ایرانی در کتابت قرآن و آثار خوشنویسی، اذعان کرد: اکثر قرآن های موجود در اماکن مذهبی و کتابخانه های شخصی منازل، به خط عثمان طاها است و این خطری است که باید جدی گرفت چرا که شیرینی خط نسخ ایرانی و ... با کمتر دیده شدن از بین می رود.وی افزود: مشکلات عدیده ای که در نشر قرآن به رسم الخط قدیم موجود است، موجب فراموشی این خطوط شده بود از این جهت برپایی و تولید آثار نمایشگاهی از این رشته کهن ریشه، امری مثبت است که به حفظ این دستاورد هنر ایرانی کمک می کند.
شجاعی درباره دلایل بی توجهی هنرمندان خوشنویسی به خطوط شکسته ایران به ویژه در دو قرن اخیر گفت: این خط در کتابت دیوان های ادبی، مراسلات و نامه ها به کار می رفت، با پیشرفت صنعت چاپ، کم کم این خط در هنر خوشنویسی ایران رنگ باخت، از این رو کتاب شهر با برگزاری نمایشگاه تابلوهای نفیس قرآنی، نخستین گام تخصصی را برداشت تا کلمات وحی و احادیث به خط شکسته در قالب تابلوهای متعدد در منظر بینندگان قرار گیرد.نمایشگاه از قرآن تا رمضان با نمایش ۱۱۶ تابلوی نفیس قرآنی از ۶ هنرمند برجسته خوشنویسی و نقاشیخط تا پایان ماه رمضان در گالری کتاب شهر به نشانی، برج میلاد تهران، طبقه اول تجاری، ضلع غربی، راهروی سمت راست پذیرای علاقمندان به هنر خوشنویسی و نقاشیخط است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]