تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816631595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دعوت به یک زیارت مکتوب/ سوال‌هایی که بی‌پاسخ می‌ماند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهی به «پنجشنبه فیروزه‌ای»؛
دعوت به یک زیارت مکتوب/ سوال‌هایی که بی‌پاسخ می‌ماند

پنجشنبه فیروزه ای


شناسهٔ خبر: 2851696 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
فرهنگ > شعر و ادب

«پنجشنبه فیروزه‌ای» نوشته سارا عرفانی اگرچه ایراداتی از نظر داستانی دارد اما رمانی است خواننده را با خود به یک زیارت مکتوب می‌برد و این مهمترین ویژگی این کتاب است. خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: رمان «پنجشنبه فیروزه‌ای» اتفاقات سفر یک گروه دانشجویی به مشهد را روایت می‌کند. روایتِ روانی که با نگاهی زنانه نوشته شده است. از اینکه بنویسم زنانه پرهیز دارم اما این کامل‌ترین اصطلاحی ست که مخاطب را با فضای حاکم بر اثر آشنا می‌کند. داستان با دو راوی اول شخص حکایت می‌شود؛ غزاله و سلمان.دو دانشجویی که بنا دارند با هم ازدواج کنند و پیش درآمدهای این ازدواج اساس قصه را تشکیل می‌دهد. نویسنده آنجایی هم که از زبان سلمان می‌نویسد نتوانسته از پوستین زنانگی در بیاید و از نگاه یک مرد اطرافش را ببیند. جالب اینکه تفاوت‌های روایت را احساس می‌کند اما انگار کاری از دستش بر نمی‌آید. شاید به همین خاطر ترجیح داده اغلب داستان از زبان غزاله روایت شود.بگذریم. ترجیح می‌دهم ابتدا به حال و هوای داستان بپردازم و بعدتر بروم سراغ نکات داستانی. هر چه باشد داستان بوی خوش مشهد الرضا(ع) می‌دهد و حیف است که برای بررسی آن صرفا به تکنیک های داستانی پرداخته شود.
پنجشنبه فیروزه ای
فصل دوم «پنجشنبه فیروزه‌ای» از حرم امام رضا(ع) شروع می شود. نویسنده مکرر گزارش‌های عینی از فضای حرم، رواق‌ها و صحن ها به خواننده ارائه می دهد. تصویرهایی که همه با آنها آشنا هستیم و یک ما به ازاء برایشان در ذهنمان داریم.در این بخش‌ها نویسنده با اعتماد به خاطرات فردی و اغلب مشابه خوانندگان تلاشی برای توصیف و تصویرسازی خلاقانه حرم نکرده، الّا آن بخش‌هایی که به ضرورت داستانی به کاشی‌کاری‌ها و نگارگری‌ها پرداخته است.دلتان در توصیف حرم هدف برانگیختن خاطرات خواننده و القاء حس نوستالژیک مشترکی است که مخاطبان نسبت به چنین محیطی دارند. نتیجه آن که شما با خواندن سطوری که به سادگی به توصیف حرم پرداخته دلتان زیارت می‌خواهد. خاطرات خوش سفرهای پیش به یادتان می‌آید و حتی شاید به سرتان بیفتد که سور و سات سفر را مهیا کنید و عازم مشهد شوید.اما کار نویسنده به اینجا ختم نمی‌شود. او می‌خواهد تعریف دیگری از زیارت در ذهن خواننده بسازد. نه یک زیارت بدیع  و جدید. بلکه آنچه ساخته می‌شود یک رویکرد عمیق به زیارت آل الله است. زیارتی که مفهوم «عارفاً بحقه» را همراه داشته باشد.نویسنده برای دستیابی به این مفهوم از زیارت جامعه کبیره و تاثیر آن بر شخصیت غزاله استفاده کرده است. از طرفی راوی دیگر داستان، یعنی سلمان هم نقش مرشد و پیر را بازی می‌کند. البته پیر طریقتی که تنها شاگرد موفقش همان غزاله‌ای‌ست که عاشقش شده. سلمان، عارف واصل است و غزاله مراتب سلوک را می‌گذراند.غزاله مشغول خودسازی است. او برای وصال به سلمان تلاش می‌کند تا رذایل را از خودش دور کند. او می‌خواهد طوری رفتار کند که امام رضا (علیه السلام) زیارتش را قبول و دعایش را که همان وصل سلمان است مستجاب کند. نگاه به نحوه زیارت همراه با یک نوع آسیب شناسی از منظر دانشجوی فلسفه‌ای که عاشق شده است و در کشاکش عقلانیات و عاشقیات و نفسانیات چرخ می خورد باعث همراهی مخاطب می‌شود. باز هم کم و بیش حس و حالی که غزاله دارد از احوال هر زائری دور نیست و واگویه های پنهان او را می توان درک کرد.غزاله دچار چالش مدامی برای قضاوت نکردن آدم هاست. هر چند نویسنده تا پایان داستان می‌خواهد نشان دهد که او از این مرحله گذشته، اما روایت داستانی که از منظر او می‌خوانیم باز هم مخاطب را به قضاوت کردن می‌کشاند.دردآور اینکه اغلب قضاوت‌های غزاله درست نشان داده می‌شود. از نظر غزاله اغلب آدم های دور و برش دچار انحرافاتی هستند. تاکید می کنم که روایت داستانی هم این را در منظر مخاطب جلوه بیشتری داده است. صدف که هم اتاقی غزاله است اعتقادات محکمی ندارد و چنان سطحی تصویر شده است که مخاطب را در فهم شخصیت و جایگاهی که او به عنوان یک شاگرد اولی رشته فلسفه یا تاریخ ادیان دارد دچار معضل می کند.شقایق هم که شخصیتی متناقض تر از او دارد. شخصیتی که از این آدم‌ها ترسیم می‌شود مخاطب را هم به قضاوت می‌کشاند و هم به تناقض. غزاله و سلمان با یک مشت آدم مذبذب که اعتقادات سستی دارند به زیارت آمده‌اند و باید خودشان را از منجلاب این آدم‌ها بیرون بکشند! که گویا با ماندن هر دو آنها در مشهد، نویسنده خیالش راحت می‌شود که ننگ همراهی با سایر دانشجویان را از قهرمان‌هایش زدوده است.نویسنده تا پایان داستان اصرار دارد که تصویری مبتذل از همراهان غزاله و سلمان در این سفر زیارتی نشان دهد و خواننده را به قضاوت وا دارد. سطور زیر را از نگاه غزاله میخوانیم: «​شقایق شال آبی را از سرش بر می دارد روی مانتو مشکی به کمر می‌بنند یکی از دخترها رو میز کوچکی که جلو پنجره است می‌زند و شقایق وسط کوپه شروع می‌کند به تکان دادن خودش... دستم را می‌کشد و می گوید: «بیا وسط! ما که می‌دونیم اهل حالی...» دستم را می کشم، ببخشید می گویم و از کوپه بیرون می‌آیم.»از این دست تصویرها در داستان فراوان است. آدم‌هایی که آمده‌اند زیارت و هیچ نسبتی با این فضا ندارند و غزاله (نویسنده) خواننده نگاه تحقیر آمیزی به آنها دارد. دست آخر هم بی هیچ تغییر و تحولی بازمی‌گردند و حتی صدف، با وضعی خفت بار و مشمئزکننده، گویی از درگاه امام رئوف رانده می‌شود.داستان از شخصیت‌های تک بعدی و اغراق و افراط در شخصیت پردازی رنج می‌برد. این کنتراست شدید باعث سیاه و سفید شدن آدم‌های قصه شده است. اما با وجود این نویسنده نتوانسته است از دل این تضادها داستان گیرایی بیرون بیاورد و همه این‌ها را در سطح رها کرده است. غزاله، صدف و مریم با والدین خود کشمکش‌های نامتجانسی دارند. مخاطب حتی نسبتِ بین فرهنگ غزاله و خانواده‌اش را درک نمی‌کند.ابر قهرمان داستان سلمان است. سلمانی که در فصل اول داستان معرفی ناقص و نامتعارفی از او خوانده‌ایم، از فصل دوم به بعد در هیبتی دیگر وارد می‌شود. عاشق سینه چاکی چون غزاله دارد و مریدی همچون شهاب که تاریخ اسلام می‌خواند و مدیر یک شرکت رایانه‌ای هم هست.نه غزاله، نه دیگر آدم های داستان و نه حتی مخاطب تا پایان داستان از نسبت شهاب و سلمان سر در نمی‌آورند. دوستی که آمیخته به مرید و مرادبازی است در حالی‌ که به تاکید نویسنده دلیلی برای تداوم و عمق آن وجود ندارد.جالب اینکه شهاب خود را مرید سلمان می‌داند اما نمی‌بینیم که از او تاثیر گرفته باشد. در واقع سلمان بیشتر برای شهاب شخصیت جالبی دارد و شهاب مفتون تفاوت‌های سلمان با زندگی خودش شده است. آنها مدام در موضوعات مختلف و حتی سطحی با یکدیگر دچار چالش هستند. تنها موفقیت سلمان در تعالی بخشی(!) به شهاب این است که او را متقاعد می‌کند به جای رفتن به یک کافی شاپ لوکس در آبمیوه فروشی کنار خیایان هویج بستنی بخورد.در مقابل شهاب، غزاله تلاش می‌کند همه رفتارش متناسب با خواست، سلیقه و میلِ اعتقادی سلمان باشد. اما اتفاقی که در پایان داستان می‌افتد غزاله را فراتر و پیشتر از معشوق و استادش نشان می‌دهد. سلمان برای نگارگری کاشی‌های حرم در مشهد می‌ماند. اما غزاله دیگر این‌ها را، که سلمان مشغول آن است، غفلت از امام می‌داند و در آخرین زیارتش می‌گوید: «​به خاطر تمام روزهای از دست رفته در بی خبری اشک می ریزم... تمام روزهایی که به زیارت در و دیوار و گنبد و ضریح آمدم و از امام مهربانم غافل بودم.»نویسنده متهورانه خود را درگیر موضوعاتی کرده است که از پس آن بر نمی‌آید و مخاطب را با چالش‌ها و سئوال‌های بی پاسخی در پایان داستان رها می‌کند. با این همه «پنجشنبه فیروزه ای» اما رمانی ست که خواننده را با خود به یک زیارت مکتوب می برد. این مهمترین ویژگی داستان است.علیرضا آل یمین- روزنامه نگار و فعال فرهنگی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن