تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819738864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهديد جديد براي سنگ آهني ها / دومين نامه سرگشاده سهامداران به رئيس جمهور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۵۸ق.ظ)
تهديد جديد براي سنگ آهني ها / دومين نامه سرگشاده سهامداران به رئيس جمهور موج - پس از آن که تلاش هاي سهامداران صنعت سنگ آهن در خصوص کاهش بهره مالکانه معادن سبب شد تا مجلس شوراي اسلامي در بودجه 94، پرداخت حق انتفاع شناور 15تا 23 درصدي) بر اساس توليد محصول نهايي در اين شرکت ها به منظور جلوگيري از خام فروشي) را تعيين کند؛ هفته گذشته اين صنعت با تهديد جديد ديگري مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري موج، وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در بخش نامه اي شرکت هاي چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزي را ملزم به حمايت از فولادسازان داخلي کرده است. پيروي از سياست هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت يعني حمايت از فولاد سازان بزرگ و عمده به عنوان هدف محمدرضا نعمت زاده در اخذ اين تصميم عنوان شده است؛ بر اين اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت به زعم خود مصمم است تا قيمت تمام شده آهن اسفنجي را در راستاي قيمت هاي جهاني و توزيع عادلانه سود متعادل کند. بر اين اساس قيمت فروش گندله آهن 66 درصدي در سال جاري براي مصرف واحدهاي فولادي کشور معادل 20 درصد قيمت شمش فولاد خوزستان تعيين شده است. اين درحالي است که تاکنون شرکت هاي سنگ آهني نرخ گندله را بر اساس 23 درصد شمش فولاد خوزستان به فروش مي رساندند.
اما در پي اين اقدام نگران کننده، نماد شرکت هاي توليد کننده سنگ آهن به دليل اثر پذيري قابل توجه از اين تصميم، بلافاصله در بورس تهران متوقف شد و سهامداران صنعت سنگ آهن که در يک دهه گذشته با اقدامات خلق الساعه اي همچون پس گرفتن ناگهاني پروانه بهره برداري معادن از سوي ايميدرو، تحميل هزينه جديدي به نام بهره مالکانه (غير از حقوق دولتي) و در نهايت قيمت گذاري دولتي سنگ آهن مواجه شده اند، باز هم دست به کار شده و دومين نامه سر گشاده خود را به رئيس دولت تدبير و اميد نگاشته و در اين نامه از اقداماتي که موجب غرر سهامداران شده، گلايه کرده اند.
در نامه اي که به امضاي 800 سهامدار صنعت سنگ آهن رسيده، آمده است: افزايش قيمت جهاني سنگ آهن در سال هاي گذشته، توجه دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به شرکت هاي چادرملو و گل گهر به عنوان شرکت هايي که 75 درصد از سنگ آهن کشور را توليد مي کنند، جلب کرد. بر اين اساس بود که در بودجه سال 94، عوارض 30 درصدي از محل فروش براي سنگ‌آهني‌ها (معادل 47 درصد از سود آن ها) تعيين شد تا به اين واسطه به زعم آن ها از خام فروشي مواد معدني جلوگيري شود. در واقع رفتارهاي دولت در برابر اين صنعت از جمله بهره مالکانه سنگين معادن و از همه مهمتر گرفتن پروانه بهره برداري از شرکت هاي چادرملو و گل گهر به عنوان تهديدهاي پيش روي اين صنعت منجر شد تا اين صنعت از سهم 10 درصدي در کاهش ارزش بازار سرمايه از پانزدهم دي ماه سال 92 تا نيمه نخست سال 93، برخوردار شود. در نهايت تلاش ها تنها معطوف شد به تغيير نرخ بهره مالکانه به صورت شناور از 23 تا 15 درصد در سال 94. اما پيرو آن مقرر شد تا اين هزينه به صورت قانوني با مشارکت فولاد سازان پرداخت شود. در اين ميان شرکت هاي سنگ آهني در حالي ملزم به پرداخت اين عوارض دولتي براي سال 94 شده اند که قيمت جهاني سنگ آهن از سال 92 تاکنون با نوسانات شديدي همراه بوده است؛ به گونه اي که افزايش نگراني‌ها از افزايش هرچه بيشتر عرضه سنگ آهن و کاهش تقاضاي آن در چين (به عنوان بزرگ ترين مصرف کننده سنگ آهن)، در حال حاضر قيمت اين ماده خام معدني را به کمتر از 50 دلار در هر تن رسانده است.
سهامداران سنگ آهني نامه خود را به حسن روحاني اينگونه ادامه داده اند که نکته نگران کننده تر در مورد سنگ آهن آنست که تحليل گران در خصوص افق بازار اين ماده خام به سرمايه گذاران هشدار داده اند که قيمت اين ماده خام، طي ماه هاي آينده و تا پايان سال جاري ميلادي به 45 دلار در هر تن کاهش خواهد يافت. مساله اي که شرکت هاي سنگ آهني فعال در کشور را با کاهش نقدينگي در اجراي طرح هاي توسعه اي مواجه ساخته است. اما اين تنها نگراني موجود نيست؛ کاهش حاشيه سود شمش فولاد خوزستان در سال 94 نسبت به ميانگين سال 93 (با توجه به تعيين نرخ فروش محصولات سنگ آهني از نرخ فروش شمش فولاد خوزستان) مساله ديگري است که تداوم سود آوري شرکت هاي سنگ آهني را با ترديد مواجه ساخته است.
اين گزارش مي افزايد: سهامداران صنعت سنگ آهن در نامه خود به بالاترين مقام اجرايي کشور از سقوط 50 درصدي قيمت سنگ آهن طي يک سال گذشته، تعيين عوارض بهره مالکانه سنگين، قطع سهم الشراکه فولادسازان در حق انتفاع و در نهايت الزام توليد کنندگان سنگ آهن به فروش سنگ آهن ارزان به فولاد سازان به عنوان تهديدات اين صنعت ياد کرده و از رئيس جمهور خواسته شده است تا به شعار اقتصاد رقابتي و عدم مداخله در اقتصاد بازار به خوبي عمل کند.
اين 800 سهامدار سنگ آهني درنامه سرگشاده خود عنوان کرده اند که متاسفانه به رغم شعارهاي داده شده در زمان انتخابات 92، دولت تدبير و اميد، دخالت هايي در حوزه هاي مختلف اقتصادي داشته که نمونه بارز آن در صنعت سنگ آهن به خوبي قابل مشاهده است. آن ها از رييس دولت خواسته اند اجازه دهد تا بازار سرمايه بدون دستکاري به فعاليت خود ادامه دهد؛ و اين که الزام چند شرکت سهامي عام که مردم، دارندگان سهام عدالت و گروهي از بازنشستگان سهامدار آن هستند، به پرداخت عوارض نابجا و يا حمايت از يک صنعت خاص، دخالت مستقيم در فعاليت بخش خصوصي و از همه مهمتر جفاي آشکار به سهامداران و ذينفعان حقيقي و حقوقي است.
سهامداران صنعت سنگ آهن در پايان عدم مداخله دولت در فضاي کسب و کار شرکت هاي سهامي عام از جمله سنگ آهني ها را به عنوان مهمترين خواسته خود مطرح کرده و اينکه دولت،شخص رئيس جمهور و به ويژه وزير صنعت،معدن و تجارت، مرجع و افرادي هستند که بايد پاسخگوي زيان 40 درصدي سهامداران اين صنعت در 18 ماه گذشته باشند.
اين تعداد از سهامداران در انتهاي نامه خود رسيدگي فوري و ويژه حسن روحاني به اتفاقات رخ داده در صنعت سنگ آهن را خواستار شده و نسبت به تعطيلي قريب الوقوع شرکت هاي سنگ آهني و متوقف شدن طرح هاي توسعه اين شرکت ها که متغير اصلي خودکفايي کشور در توليد سنگ آهن و فولاد است و همچنين عدم رغبت سرمايه گذاران جديد براي سرمايه گذاري در اين صنعت هشدار داده اند.
گفتني است، سهامداران صنعت سنگ آهن زمستان سال گذشته در نامه اي سرگشاده خطاب به رئيس جمهور از وي خواسته بودند که با ورود به مناقشه بهره مالکانه سنگ آهني ها از تضييع حقوق سهامداران اين صنعت جلوگيري کند که اين نامه کوتاه آمدن دولت در دريافت بهره مالکانه 25 درصدي را البته با موافقت مجلس در پي داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن