تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815408648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش های صندوق نوآوری و شکوفایی/ وجود برخی فشارها و واسطه‌گری جهت ارزیابی طرح‌های دانش بنیان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سلطانی در گفت‎وگوی تفضیلی با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد
چالش های صندوق نوآوری و شکوفایی/ وجود برخی فشارها و واسطه‌گری جهت ارزیابی طرح‌های دانش بنیان
با حکم رئیس جمهور "بهزاد سلطانی" به عنوان دبیر هیأت امناء صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شد. به این بهانه مسائل مختلفی را با رئیس هیات عامل صندوق در میان گذاشته ایم که در این گزارش می‎خوانید.

چالش های صندوق نوآوری و شکوفایی/ وجود برخی فشارها و واسطه‌گری جهت ارزیابی طرح‌های دانش بنیان
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با حکم رئیس جمهور "بهزاد سلطانی" به عنوان دبیر هیأت امناء صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شد. به این بهانه مسائل مختلفی را با رئیس هیات عامل صندوق در میان گذاشته ایم که در این مصاحبه می‎خوانید. 


*باشگاه خبرنگاران: لطفا در خصوص حکم رئیس جمهور بیشتر توضیح دهید:


بسم‎ا... الرحمن الرحیم. تاکنون حناب آقای ستاری دبیر هیأت امناء صندوق بوده‎اند ولی با توجه به اینکه وی در اواخر سال قبل به عنوان نائب رئیس هیأت امناء منصوب شد باید فرد دیگری مسئولیت دبیری هیأت امناء را داشته باشد این مسئولیت به اینجانب واگذار شد که همین جا از حسن نظر رئیس جمهور محترم تشکر می‎کنم.


*باشگاه خبرنگاران: اولین بودجه‎های صندوق از چه زمانی به آن اختصاص داده شد؟ الان وضعیت مالی از چه قرار است؟ 


اولین بار در دولت قبل در قانون بودجه سال 91 مبالغی به صندوق اختصاص یافت امّا از 6.000 میلیارد ریال بودجه اختصاص داده شده توسط مجلس، تنها 4 درصد به صندوق پرداخت شد و بیش از 96 درصد آن بدون پرداخت به صندوق به‌دستور رئیس دولت وقت، مستقیماً از خزانه برای موضوعات دیگری پرداخت گردید. اگر آن پول به صندوق داده شده بود، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، دوسال زودتر فعال می‌شد. در سال 93 بیش از 6.000 میلیارد ریال توسط دولت جدید به صندوق پرداخت شد و در همان سال بیش از نیمی از آن برای شرکت‌های دانش‎بنیان تصویب شده است.


*باشگاه خبرنگاران: صندوق به چه طرح‎هایی و با چه نرخ‎هایی تسهیلات می‎دهد؟


تسهیلات نمونه‎سازی صندوق مشخصاً به ایده‌هایی پرداخت می‎شود که نمونه اولیه موفقی داشته باشند. هدف این تسهیلات نیز کمک به تجاری‎سازی اولیه و تهیه امکانات پایلوت طرح می‌باشد که با نرخ 4% انجام می‌شود و در صورت موفقیت طبق درخواست شرکت برای دوران سودآوری و فروش نتایج، طرح تسهیلات تولید صنعتی و سرمایه در گردش با نرخ 14% در اختیار متقاضی قرار می‎گیرد.


بر همین اساس در موارد متعددی به تشخیص ارزیاب فنی، در مراحل طراحی و تولید نمونه اولیه، تسهیلات به شرکت‌ها اعطا شده است. صندوق به ایده‎های اولیه که در مرحله تحقیقات و نمونه آزمایشگاهی بوده و هنوز معلوم نیست که به نتیجه‌ای منجر شوند در صورتیکه بازار داخلی آن وجود داشته باشد و تیم فنی توانایی کافی داشته باشند، به‌صورت مشارکت خطرپذیر تأمین اعتبار می‌کند (و نه تسهیلات).


شاید سقف سه میلیارد ریالی تسهیلات برای نمونه‎سازی محدود باشد، اما بر اساس ارزیابی‎های انجام شده، بسیاری از شرکتهای نوپا حتی توان جذب نصف همین مقدار منابع را ندارند. همچنین فراموش نشود که تسهیلات کارآفرینی سایر نهادها و بانکها بسیار کمتر از رقم فوق است. 


تسهیلات برای تولید در صندوق سقف خاصی نداشته و در صورت شناسایی طرحهای مستعد تا بیش از یکصد میلیارد ریال نیز می‌تواند مصوبه داشته باشد. پرداخت‌ها باید مرحله به مرحله باشد یعنی ابتدا نمونه استاندارد تمام شود سپس استقرار ماشین‌آلات مورد نیاز و برنامه‌ریزی تولید و افزایش حجم تولید صورت گیرد و مطابق با آن تسهیلات تولیدی را درخواست کرده و صندوق تصویب کند.


*باشگاه حبرنگاران: آیا پروژه‎های تحقیقاتی (و یا در مرحله نمونه آزمایشگاهی) که شرکتهای خصوصی (یا تعاونی) دانش‎بنیان ارائه می‎دهند، می‎توانند از تسهیلات و دیگر خدمات صندوق استفاده کنند؟ دانشگاهها چطور؟


متولی حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی، دستگاه‌هایی همچون دانشگاه‌ها، پارکهای علمی، وزارتخانه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و صندوق نوآوری و شکوفایی با توجه به مأموریت ابلاغ شده بر اساس اسناد بالادست، یعنی تجاری سازی نتایج نهایی تحقیق و توسعه در فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان، از ورود به این فعالیت‌ها بصورت تسهیلات منع شده است.


در دادن هر نوع تسهیلات از جمله قرض‌الحسنه و وام با بهره پایین نسبت به بانکها، ریسک کردن معنی ندارد و در دنیا هم مرسوم نیست. اجازه دهید در اینجا یک موضوع را تشریح نمایم؛ در مواردی مثل طرحی که در مرحله تحقیقات یا نمونه آزمایشگاهی قرار دارد و هنوز به نمونه صنعتی یا پایلوت نرسیده و معلوم نیست که به نتیجه قطعی برسد، یا از اعتبارات بلاعوض و برگشت‎ناپذیر همچون اعتبارات پژوهشی کشور، اعتبارات پارکهای علمی و مراکز رشد و اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده می‌شود و یا اگر نهادهای مالی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی ورود می‌کنند پس از بررسی‌های فنی- اقتصادی و اطمینان از بازار قطعی و توانایی شرکت، بصورت سرمایه‌گذاری خطرپذیر وارد می‏‌شوند و با گرفتن بخشی از سهام شرکت، تأمین سرمایه می‎کنند و در اینصورت به خاطر سهام‎دار بودن صندوق بر چگونگی هزینه کردن سرمایه نظارت دارد و مشاوره¬های مدیریتی، حقوقی و ... نیز به شرکت می‌دهد و اگر طرح با شکست مواجه شود نیازی به باز پس دادن سرمایه توسط شرکت به صندوق نیست. اما نهادهایی مانند صندوق در دادن تسهیلات مثلا قرض‎الحسنه، اصلاً نباید ریسک کنند و باید با وثیقه قطعی تسهیلات دهند.


این موضوع منطبق با اساسنامه صندوق نیز می‎باشد. در حالی‌که بسیاری از وام‌های قرض‎الحسنه صندوق پرخطر بوده‌اند و 65% تضامین صندوق تاکنون به صورت چک و سفته دریافت شده است و بسیاری به این آسان‎گیری صندوق در اخذ تضامین نقد جدی به صندوق دارند.


مطابق قانون، صندوق به دانشگاه‎ها، موسسات پژوهشی، اساتید و دانشجویان نمی‎تواند هیچ گونه تسهیلاتی ارائه دهد و صرفاً در صورتی که شرکتی خصوصی و یا تعاونی از طریق اداره ثبت شرکتها تشکیل شده باشد و سپس طبق روال قانونی دانش‎بنیان شوند می‎توانند درخواست خود را ارائه دهند و البته اگر طرح آنها در مرحله تحقیقات یا نمونه آزمایشگاهی باشد همانطور که گفته شد صرفاً می‎توانند از سرمایه گذاری خطر پذیر صندوق استفاده کنند.


* باشگاه خبرنگاران: تعداد زیاد طرحهای شرکت‎های دانش‎بنیان و درخواست‎های تسهیلات آنها را چگونه بررسی و ارزیابی می‎کنید؟


این انتظار در جامعه که حجم بالای درخواست حدود 700 شرکت در طول یک‌سال از سوی یک نهاد تازه تأسیس تحت ارزیابی، تامین مالی و نظارت قرار گیرد، سه راه حل داشت. راه نادرست این بود که هر طرح را بدون ارزیابی و نظارت واقعی و در یک جلسه یک ساعته تصویب و یا رد کنیم. یعنی با دیدگاه دولتی، نفتی و اداری برای طرح‌ها تصمیم گیری شود و ارزیابی‌های بازار، فنی، مالی-اقتصادی، سیستمی-مدیریتی و اعتبارسنجی انجام نشود و البته این روش به همان نتایج نامطلوب طرح‌های زودبازده که تجربه کرده است، منجر می شد.


راه دوم این بود که کارکنان صندوق به سرعت به بیش از 400 نفر برسد و با بزرگ کردن تشکیلات همه کارها را خودش انجام دهد و از ظرفیت‌های کشور استفاده نکند. این کار هم با دو اثر جانبی نامناسب همراه بود. اولا کیفیت نیروهای انسانی که با چنین سرعتی جذب می‎شدند چندان مطلوب نخواهد بود و نیاز به آموزش هم خواهند داشت و ثانیا این‌کار سبب جابجایی نیروهای صندوق‎های پژوهش و فناوری و شرکت‎های تخصصی ارزیابی به صندوق نوآوری و شکوفایی و تضعیف و بر هم خوردن تعادل این موسسات فعال شده و کارآیی آنها را پایین می‎آورد.


  راه سوم برون‎سپاری برخی از فعالیتهای غیرحیاتی مثل ارزیابی‌های اولیه بود. لذا صندوق در اقدامی منطقی، با شناسایی و جذب کارگزاران تخصصی ارزیابی (خصوصی و دولتی) از سراسر استان‎ها و همچنین تفاهم با صندوقهای پژوهش و فناوری، به اعطای عاملیت ارزیابی و مالی بخشی از این تسهیلات اقدام کرده است، ماحصل این اقدام تصویب 405 طرح به مبلغ 1.401.711 میلیون ریال تا زمان این مصاحبه می‌باشد. ضمناً حدود دو برابر این مبلغ نیز به تسهیلات برای تأمین دفتر کار شرکتهای دانش‎بنیان اختصاص یافته است.


تعداد 278 طرح بالغ بر حدود 3.658.353 میلیون ریال (365.8 میلیارد تومان) نیز دردست ارزیابی می‌باشند. صندوق نوآوری و شکوفایی در همین مدت 277 وام قرض‌الحسنه داشته است که 164 مورد از آنها بالای 1.000 میلیون ریال بوده است و میزان سرمایه‌گذاری مصوب 30 میلیارد ریال بوده است.


در حال حاضر چندین طرح سرمایه‌گذاری نیز به مراحل آخر بررسی رسیده‎اند. اما اگر بخواهیم واقع‎بین باشیم، در یک نهاد مالی که همزمان اعطای تسهیلات به صورت وام با نرخ سود کمتر از سود بانکی از یکسو و سرمایه‌گذاری و مشارکت از سوی دیگر جزء وظایف آن می‌باشد اکثر شرکت‌های دانش‎بنیان متقاضی دریافت وام بجای درخواست مشارکت باشند.




*باشگاه خبرنگاران: عملکرد صندوق را از روی آمار عملیاتی چگونه ارزیابی می‎کنید؟


بر اساس آمار داخلی صندوق، حداقل تعداد 70% از درخواست‎های بررسی شده مصوب و 30% در دست بررسی می‌باشند و نسبت ریالی تسهیلات مصوب به درخواست‎ها 53 % بوده است. 


سازماندهی، جذب نیرو، طراحی و تدوین فرایندها و روال‎ها، ارزیابی بیش از 405 درخواست به مبلغ 2.228.600 میلیون ریال و تصویب 405 طرح به مبلغ 1.401.711 میلیون ریال در قالب تسهیلات قرض¬الحسنه، جعاله و لیزینگ و تعدادی ضمانت نامه و... و بخشی از فعالیت‎های صندوق است که تنها در طول یکسال صورت پذیرفته است. الحمدا... صندوق توانسته است به بیش از 70% از اهداف برنامه سال 93 که به تصویب هیأت عامل رسیده بود، دست یابد.


صندوق بهبود فرایندها و ساختارهای خود را امکان‎پذیر، لازم و اقدامی در راستای موفقیت بیشتر برای خود، شرکت‎های دانش‎بنیان و در نهایت به نفع کشور می‎داند و از هرگونه پیشنهاد کارشناسی شده در این خصوص استقبال می¬نماید. این مجموعه در قیاس با بانکها و دیگر موسسات مالی با سوابق چندین ده ساله توانسته است فعالیت¬های حدود 400 شرکت را سرعت بخشد و کارکنان صندوق با حجم کاری بسیار زیاد موجی از امید را در میان شرکتهای دانش¬بنیان ایجاده نمایند. گزارش بخشی از فعالیتها بر روی سایت صندوق (nsfund.ir) قابل دسترسی است.


جدول توزیع تسهیلات مصوب صندوق در سرفصل‎های مختلف


ردیف خدمت تعداد مبلغ مصوب
(میلیون ریال)
1 مصوب قرض‎الحسنه 268 340.585
2 مصوب قبل از تولید صنعتی 24 141.000
3 مصوب تولید صنعتی 37 584.865
4 مصوب سرمایه درگردش 41 234.236
5 مصوب ضمانت نامه 8 19.096
6 مصوب لیزینگ 20 76.929
7 شرکتهای ارائه دهنده خدمات تجاری سازی به شرکتهای دانش‎بنیان 10 5.000
تعداد کل خدمتهای مصوب 408 1.401.711


*باشگاه خبرنگاران: چه کار می‎کنید که تصمیم گیری‎ها در مورد طرحها سلیقه‌ای و شخصی نشوند؟


هیأت عامل پیشین صندوق فرصت نیافت تا ساختار و فرآیندهای اجرایی صندوق را تنظیم نماید. در نتیجه هنگامی که هیأت عامل کنونی آغاز به کار نمود و به همت دلسوزانی از جمله معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین بخش سرمایه صندوق تأمین شد، در ابتدای کار هیات عامل جدید، صرفاً یک آیین‎نامه و یک دستورالعمل برای تسهیلات وجود داشت. در نتیجه هیأت عامل همزمان با پذیرش درخواست‌های انباشته شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی تسهیلات، شروع به تدوین فرایندها، آیین‎نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سازوکارهای اجرایی نمود تا حتی از ابتدای کار نیز همه امور قاعده‌مند و بر اساس ضوابط و به دور از سلیقه‌ها و توصیه‌ها باشد.


 تا کنون بیش از 20 آیین نامه، دستورالعمل، فرایند و 30 فرم و دیگر روال‎ها برای اعطای تسهیلات در صندوق تدوین و تصویب شده است در حالی که از شروع به کار هیأت عامل کنونی به صورت همزمان تسهیلات مالی نیز پرداخت شده است. این در حالی‌است که هر نهاد مالی مشابه (مانند بانک‌ها) از بیش از 2 سال قبل از آغاز فعالیت رسمی، وقت خود را صرف آماده‌سازی و تجهیز امکانات و تدوین روش‌ها و فرآیندهای خود و آموزش پرسنل می‌نماید و در سومین سال، خدمت‌رسانی به مشتریان را آغاز می‌کند.


صندوق علاوه بر فرایندهای تثبیت شده میز پذیرش، ارزیابی، مالی، نظارت و بررسی شکایات، مراجع رسمی تصمیم‌گیری نیز دارد و در کمیته‌های مختلفی همچون کمیته اعتباری، کمیته صد، کمیته لیزینگ و شورای سرمایه‌گذاری که همگی مصوب شده‌اند، طرح ها و مسائل را بررسی و تصمیمگیری می‌کنند؛ لذا تصمیمات به هیچ وجه شخصی نمی‌باشد. ضمناً نهادهای مالی همچون بانک‌ها، برای اجتناب از مزاحمت و عواقب سوء احتمالی،  اعضاء و نهادهای تصمیمگیری خود را اعلام نمی‌کنند.


در اساسنامه صندوق که در دولت قبل مصوب و در شورای نگهبان تأیید گردید، لایه‎های نظارتی تعریف شده است. هیأت عامل ناظر بر صندوق بوده و بازرس قانونی ناظر بر عملکرد آن است و سازمان حسابرسی کل کشور نظارت بر عملکردهای مالی و هیأت امنا بالاترین سطح نظارتی را دارد. همچنین قانون محل رسیدگی به شکایات شرکتها را علاوه بر بخش شکایات درون صندوق، شورای عتف معرفی کرده است.


*باشگاه خبرنگاران: آیا توانمندسازی شرکتهای دانش‎بنیان هم در دستور کار صندوق هست؟


یکی از اثرات مثبت و با اهمیت فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان آموخته‌اند که باید توقعات خود را برمبنای خردمندی اقتصادی تنظیم کرده و نیازهای خود را به صورتی مستدل و در قالب طرحهای اقتصادی و فنی صحیح و کامل ارائه نمایند و اگر صندوق بتواند در این فرآیند ارزشمند قدم کوچکی بردارد، رسالتی بزرگ را انجام داده است.این امر محتاج ساعتها مباحثه با این شرکتها و هدایت آنها به مسیر صحیح بوده است.


صندوق با ارزیابی تخصصی طرحهای شرکت‌های دانش‎بنیان و تکمیل نواقص و اصلاح اشتباهات، آنها را برای تصویب آماده می‏‌نماید. در بسیاری از مواقع، برای این شرکت‌ها ارزش مباحث مدیریتی و اقتصادی را که در این مسیر می‌آموختند، بسیار بیشتر از تسهیلاتی بود که دریافت می‌کردند. 


مدیریت صندوق نوآوری و شکوفایی نیز مطابق شاخص‌های ملی و بین‌المللی، این اقدامات خود را در راستای توانمندسازی واقعی این شرکتها برای نقش‌آفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان ملی تلقی کرده و آن را مهم‌تر از گردش وجوه مالی ارزیابی می‌نماید.


علاوه بر توانمندسازی در حین ارزیابی طرحها، نظارت جدی نیز از روشهای دیگر توانمندسازی است که صندوق تا به اتمام رسیدن طرحها دنبال می‎کند و به همین دلیل کلیه پرداخت‎های صندوق چند مرحله ای انجام می‎شود. توانمندسازی‎های ساختاری شرکت‎های دانش‎بنیان برای ارتقاء توان رقابتی، افزایش بهره وری و تقویت مدیریت داخلی آنها در صندوق در حال برنامه ریزی است و با تشویق شرکتهای دانش‎بنیان به حضور در نمایشگاه‎ها و جشنواره‎های مرتبط انجام می‎گیرد.


*باشگاه خبرنگاران: اعضای هیات عامل معرفی شده توسط ریاست محترم جمهوری همگی در حوزه تحولات علم و فناوری کشور فعال و موثر بوده‎اند. می‎توانید سوابق خودتان را به عنوان رئیس هیات عامل توضیح دهید. 


بخشی از سوابق را می‎توانید از روابط عمومی صندوق بگیرید. اما فقط اشاره کنم که میانگین سابقه مرتبط علمی- فناوری- صنعتی هر یک از اعضای محترم هیات عامل بیش از 25 سال می‎باشد و بزودی سوابق اعضای عیات عامل را روی سایت صندوق خواهیم گذاشت. 


*باشگاه خبرنگاران: صندوق با چه چالش‌هایی روبروست؟ هر نظر دیگری دارید بفرمائید.


چالش اول اینست که استقلال تدبیر و تصمیم در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری صندوق از بین برود و از بیرون صندوق با انواع فشارهای سیاسی- رسانه‌ای و اجرایی- مالی برای صندوق تصمیم‌گیری شود و فرایند کارشناسی بر روی طرحها و ارزیابی بازار- فنی- مالی- اقتصادی– مدیریتی طرح‎ها طی نشود؛ که نتیجه‎ای جز عدم موفقیت طرح‎ها بدست نمی‎آید و این در حالی‌است که مسئولیت پاسخگویی صندوق با هیأت عامل صندوق می‌باشد.


چالش دوم: تعداد شرکت‎های دانش‎بنیان کم است و معمولا شرکت‎های نوپا هستند و بنابراین طرح‎های قوی به اندازه کافی به صندوق ارائه نمی‎شوند و از طرفی هنوز صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به اندازه کافی شناخته شده نیست و بنابراین در رسیدن به هدف صندوق که ایجاد موجی از فعالیت‎های فناوری محور توسط شرکت‎های دانش‎بنیان است تاخیر اتفاق می‎افتد در حالیکه در این زمان تاریخی کشور به شدت نیازمند چنین حرکتی است. 


چالش سوم: درخواست از صندوق بر تسریع بیش از اندازه در ارزیابی‎ طرح‎هاست. تا کنون زمان 3 ماه برای ارزیابی‎ها در صندوق تا زمان تصویب تعیین شده است و از 500 مورد ارزیابی تمام شده حدود 50-40 مورد از این زمان عبور کردند.


برخی از افراد و نهادهای بیرون از صندوق اعتقاد دارند که در یک جلسه یک ساعته می‎توان ارزیابی کرد و این همان روشهای قدیمی و اداری ارزیابی است که بارها در کشور تجربه شده و غیر از اینکه بیت المال را از بین ببرد، خروجی مناسبی از طرحهای دانش‎بنیان حاصل نخواهد شد. نظر رئیس محترم جمهور نیز این‌است که داشتن اعتبار در صندوق دلیل نمی‎شود که بدون ارزیابی‎های کافی به طرح‎های شرکتهای دانش‎بنیان پول داده شود.


چالش چهارم: این‌که برخی از دستگاههای دولتی- حاکمیتی بخواهند صندوق به عنوان یک قلک پول که مکمل کسری‎های مالی و نقدینگی آنهاست، برخورد کنند و اعتبارات با هزار توجیه صرف نیازهای آنها بشود و عملاً پول بخش خصوصی دوباره به بخش دولتی تزریق شود و به بهانه استفاده از طرفند نیاز صندوق به ارتباط با اجزاء دولت، این دیدگاه را عملیاتی کنند.


چالش پنجم: اینکه برخی نهادها و دستگاههای دولتی و حاکمیتی، به ایجاد شرکتهای وابسته روی آورده اند که در ظاهر خصوصی‎اند اما سهامداران آنها وکالت تام داده اند که سهام آنها مال آن دستگاه و نهاد حاکمیتی و دولتی است. این موضوع صریحاً با قانون حمایت از شرکت‎ها و موسسات دانش‎بنیان مخالف است و به برگشت اعتبارات ویژه بخش خصوصی و تعاونی دانش‎بنیان به بخشهای دولتی و حاکمیتی منجر می‎شود. مشکل کار این جاست که تشخیص این شرکتها آسان نیست.


چالش ششم: اینکه برخی بخش‎ها در دستگاههای دولتی مایل اند که بین صندوق و شرکتهای دانش‎بنیان واسطه شوند تا قدرت بگیرند و یا آنکه کارگزار ارزیابی طرحهای شرکتهای دانش‎بنیان مرتبط خود شوند ( یعنی عملاً ارزیابی خیلی ضعیف انجام خواهد شد).


چالش هفتم: برخی دستگاهها با شرکتهای دانش‎بنیان قرارداد می‎بندند و شرکت را به سمت صندوق می‎فرستند تا با استفاده از اعتبارات صندوق، طرح آنها را انجام دهد و در پایان کار بازپراخت نکنند و با ابزارهای مدیریتی و دولتی پرداخت به شرکتهای دانش‎بنیان را منتفی کنند.


این چالش‌ها اخیر برای اولین بار در اینجا در سطح رسانه‎ها مطرح می‎شود اما ما مدت‎هاست که با آنها مواجه هستیم. این دستگاه‎ها یا مستقیما به صندوق فشار می‎آورند یا علیه صندوق جریان‎سازی می‎کنند. 


اگر صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شود که انگیزه قوی و حرکتی جدی در میان شرکت‌های دانش‎بنیان ایجاد کند، اقتصاد مقاومتی و دانش‎بنیان تقویت خواهد شد. قطعا فعالیت‌های صندوق که از معدود فعالیت‌های تقویت کننده اقتصاد مقاومتی می‌باشد، رهبری انقلاب، رئیس جمهور، مسئولین اقتصادی و فناوری کشور و شرکت‌های دانش‎بنیان را راضی و خوشنود خواهد کرد.


شرکت‌های دانش‎بنیان باید با تلاش خود در بهره‎برداری موثر از تسهیلات مصوب، صندوق را در دستیابی به اهداف خود یاری رسانده و توسعه فناوری کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی تدوام بخشند.


پاسخ روابط عمومی صندوق به سوال 9:


مدیریت صندوق برعهدة هیأت عاملی متشکل از 7 نفر است که توسط رئیس جمهور محترم که رئیس هیأت امنای صندوق هستند، منصوب شده‌اند. رییس جمهور محترم، دکتر سلطانی را به‌عنوان رئیس صندوق و هیأت عامل صندوق و اخیرا نیز به عنوان دبیر هیات امناء صندوق منصوب کردند.


بخشی از سوابق رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در 15 سال اخیر به شرح زیر است:


1. هیئت علمی دانشگاه دولتی کاشان و ارائه‌دهنده دروس متعدد در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی مکانیک و صاحب ده¬ها سمینار و مقاله علمی داخلی و خارجی در همین زمینه و دارای چندین دانشجوی ارشد و دکتری


2. مدیر کل پژوهشی دانشگاه، معاون پژوهشی دانشگاه و نیز به مدت 6 سال مدیر کل پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 


3. عضو شورای انجمن نانوفناوری کشور در سالهای گذشته


4. عضور شورای انجمن علمی مدیریت فناوری کشور (در حال حاضر)


5. عضو هیأت امناء یک دانشگاه و پارک فناوری پردیس( در حال حاضر)


6. مدیر ایجاد کننده ISC کشور، کانون¬های تفکر، فن بازار، شرکتهای دانشگاهی و توسعه دهنده و ارزیابی کننده مجلات علمی- پژوهشی کشور و ...


7. جزء مؤسسین شورای عالی عتف در وزارت علوم، عضو کمیسیون دائمی، کمیسیون انرژی و کمیسیون هماهنگی عتف و ارائه کننده رویکرد نظام ملی نوآوری در کشور در سال 81


8. از موسسین 4 مرکز رشد در کشور، اولین مدیر برنامه‌‏ریزی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، طراح فاز صفر پارک فناوری پردیس و ترویج کننده مراکز رشد و پارکهای علمی فناوری در کشور ( سالهای 80-84)


9. مشاور تجاری سازی و توسعه فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سال¬های قبل


10. رئیس جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری کشور


11. ارائه بیش از 50 مورد سخنرانی، سمینار علمی و مقاله در حوزه مباحث مرتبط با مدیریت فناوری، مراکز رشد و پارکهای فناوری، شرکتهای دانش‎بنیان و اقتصاد دانش¬بنیان و چند مقاله خارجی در همین زمینه‌ها، در سمینارهای دانشگاهی، کنفرانس‏های داخلی و بین المللی و عضو کمیته علمی کنفرانس مدیریت تکنولوژی


12. از افراد اثرگذار در مباحث قانونی و آئین نامه‌های اجرائی شرکتهای دانش‌بنیان، اساسنامه و آئین‌نامه صندوق نوآوری و شکوفایی در سالهای قبل 


13. معاون تحقیقات و فناوری سازمان انرژی اتمی کشور، سرپرست پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و مسئولیت‌های دیگر در طول فعالیت 4 ریاست مختلف سازمان


14. مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی( در حال حاضر)


15. جزء فهرست تحریم اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت در سازمان انرژی اتمی کشور 


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

رئیس جمهور امشب با اهالی فرهنگ، ادب و هنر دیدار می‌کند
حاشیه‎های فیسبوکی پرویز اسماعیلی از مذاکرات وین
برای احقاق حقمان در مذاکرات هسته‌ای ایستادگی می‌کنیم
اسماعیلی درگذشت حمید گلپیرا را تسلیت گفت




۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن