تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803756995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گروه های تروریستی از مدارس افغانستان سرباز جذب می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گروه های تروریستی از مدارس افغانستان سرباز جذب می کنند کابل - ایرنا - یافته های یک پژوهش تازه در افغانستان نشان می دهد که گروه های تروریسیتی مخالف دولت و شماری از احزاب سیاسی مسلح در مدارس افغانستان نفوذ کرده و از میان آنان برای پیشبرد اهداف خود سرباز جذب می کنند.


بر اساس این پژوهش که واحد پژوهش و ارزیابی افغانستان منتشر کرده و نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفته است، علاوه بر طالبان، گروه جندالله هم به جذب نیرو در مدارس این کشور می پردازد.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که ناخشنودی ها از حکومت و توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی به مردم، عامل عمده گرایش دانش آموزان نوجوانان به گروه های تروریستی مخالف دولت است.
بر اساس این پژوهش، طالبان، جندالله و حزب اسلامی، جمعیت اصلاح و حزب تحریر، هر کدام به میزانی تلاش کرده اند تا سربازانی را برای گروه های خود جذب کنند.
گروه طالبان از اوایل دهه 70 فعالیت خود را آغاز کرد و با دولت «برهان الدین ربانی» رییس جمهوری وقت افغانستان و مجاهدان حامی وی به مبارزه مسلحانه پرداخت. این گروه با شعار شریعت و برقراری امنیت، مهر ماه سال 1375 کابل را به تصرف درآورد، اما هفت سال بعد با حمله آمریکا به این کشور حکومت خود را از دست داد.
حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» از دیگر احزاب مسلح افغانستان است که با وجود سهیم بودن در جنگ های جهادی برای بیرون راندن شوری از کابل، پس از روی کار آمدن دولت «برهان الدین ربانی» به نخست وزیری انتخاب شد، اما بنای مبارزه مسلحانه را با وی گذاشت. صاحب نظران سیاسی، حکمتیار را ثابت قدم نمی دانند. این حزب هفته گذشته با انتشار اعلامیه ای از گروه تروریستی داعش حمایت کرد.
جندالله یک شبکه تروریستی دیگر است که در ازبکستان به رهبری «طاهر یولداش» پا گرفت، اما اعضای این گروه در افغانستان فعال شده و فعالیت های ضد دولتی را سازماندهی می کنند. «ملا شمس الله» مشهور به «قاری زبیر» رهبر شاخه افغانستان این شبکه، سال گذشته در شهرستان «اشکمش» استان تخار کشته شد.
پاکستان در سال 2009 اعلام کرد که «طاهر یولداش» رهبر اصلی شبکه جندالله در حمله هوایی آمریکا در شمال غرب پاکستان کشته شد، اما در سال 2010 یک بار دیگر «یولداش» در یک نوار ویدیویی ظاهر شد.
حزب التحریر نیز در سال 1953 میلادی تاسیس شد. بنیانگذار این حزب «تقی الدین النبهانی» است. احیای مجدد «خلافت اسلامی طبق سنت پیامبر اسلام (ص)» از شعارهای اصلی این حزب است. با وجود اینکه این حزب فعالیت های مخفی دارد و در نهادهای قانونی افغانستان به ثبت نرسیده است، اما دارای سخنگوی رسمی است.
وجه تسمیه این حزب از میدان مشهور «التحریر» مصر است و در کشورهای متعدد جهان، به ویژه در کشورهای آسیای مرکزی نیز فعالیت دارد.
فعالیت سیاسی در مدارس افغانستان ممنوع است، اما پژوهش تازه اداره پژوهش و ارزیابی این کشور نشان می دهد که گروه های فوق به یارگیری در مدارس افغانستان مشغول هستند.
پیشتر رسانه های محلی گزارش دادند که طالبان در انتخاب معلمان مدارس برخی از استان های افغانستان نقش اصلی را به عهده دارد.
«محمود حقمل» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان در واکنش به این پژوهش تازه گفته است که چنانچه دانش آموزان با معلمان خود در بیرون از مدارس ارتباط دارند، هرکس بعد از وقت رسمی و موظف خود روابطی را دارد و مسوولیت آن به عهده ما نیست.
آساق **1610**1545



20/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن