تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804822944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خشکیدگی تلخ؛ آیینه تاق بستان شکست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خشکیدگی تلخ؛ آیینه تاق بستان شکست کرمانشاه - ایرنا - آغاز این هفته با خبری تلخ و دردناک برای استان کرمانشاه و دوست داران میراث تاریخی ایران زمین همراه شد؛ چشمه های تاق بستان خشکیدند و دیگر گردشگران نمی توانند از تصویر این تاق زیبا که بر روی آب چشمه ها نقش بسته بود، عکس یادگاری بگیرند.


به گزارش خبرنگار ایرنا در حالیکه مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه دلیل خشکیدگی این چشمه های چند هزار ساله را وجود چاه های غیرمجاز در اطراف منطقه تاق بستان می داند، اما هم فرماندار کرمانشاه و هم مدیرعامل آب منطقه ای استان بر این باورند که دلیل اصلی خشک شدن این چشمه ها، وجود چاه غیرمجاز نیست.
علی فعله گری به خبرنگار ایرنا گفت: در منطقه تنگ کنشت که در ضلع شمالی محوطه تاریخی تاق بستان قرار دارد، چاه هایی عمیق حفر شده اند که بر روی خروجی آب این چشمه ها اثرگذاری داشته اند.
وی افزود: امروز صبح این مساله را به استاندار کرمانشاه بصورت تلفنی اعلام کردم که ایشان هم خواستار تهیه گزارشی در این مورد شدند تا بررسی های لازم انجام شود.
فعله گری گفت: اکنون با خشک شدن این چشمه ها، اهالی منطقه تاق بستان هم آب شرب ندارند، زیرا تا پیش از خشک شدن این اتفاق، مردم ساکن این منطقه از آب این چشمه ها استفاده می کردند.
فعله گری، راهکار اصلی را پر کردن هرگونه چاه که در محدوده این اثر تاریخی که چشم و چراغ استان کرمانشاه است، عنوان کرد و خواستار برخورد قاطع نهادهای نظارتی از جمله دستگاه قضایی برای احیای دوباره چشمه های مذکور شد.
وی افزود: ما برای آزادسازی محوطه اطراف این اثر تاریخی و تملک رستوران های اطراف 38 میلیارد ریال اختصاص داده ایم که نشان از اهمیت این اثر برای ثبت جهانی در یونسکو است لذا باید سایر ارگان ها هم نسبت به خشکیدگی این چشمه ها، اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.

** چاه های تنگ کنشت مجوز دارند/ باید خشکسالی را باور کنیم

فرماندار کرمانشاه نیز در پاسخ به ادعای مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که وجود چاه های غیرمجاز را عامل خشکیدگی چشمه های تاق بستان دانسته بود، اظهار کرد: همه چاه های موجود در تنگ کنشت دارای مجوز می باشند.
فضل الله رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ارتباط دادن خشک شدن چشمه تاق بستان به چاه های منطقه مبنای علمی ندرد، افزود: 2 روز پیش با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه دیداری داشتم که مقرر شد برای روشن شدن این نکته که آیا وجود سه حلقه چاه در تنگ کنشت عامل خشکیدگی چشمه های تاق بستان شده یا خیر، اکیپی از کارشناسان به منطقه اعزام شوند.
وی گفت: چنانچه گزارش کارشناسان ثابت کند که دلیل خشک شدن چشمه تاق بستان وجود چاه های یاد شده بوده، با هماهنگی شورای حفاظت از منابع آب برخوردهای لازم را انجام می دهیم.
وی گفت: با توجه به اینکه این چشمه ها، منبع تامین آب اهالی روستای تاق بستان بوده و اکنون این ساکنان دچار مشکل شده اند لذا بنا داریم آب مورد نیاز آنان را با تانکر و بصورت سیار تامین کنیم.
در همین حال مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه هم وجود هرگونه چاه غیرمجاز در اطراف تاق بستان را رد می کند.
کیاست امیریان به خبرنگار ایرنا گفت: چاه های موجود در تنگ کنشت دارای مجوز و بسیار قدیمی هستند با این حال ما اکیپی را برای بررسی این وضع به منطقه ارسال کرده ایم.
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه تاکید کرد که باید خشکسالی را باور کنیم و عمده دلیل کاهش منابع آبی زیرزمینی از جمله همین چشمه ها تاق بستان هم به دلیلی بروز خشکسالی، کاهش بارندگی ها و نبود بارش برف بوده است.
امیریان گفت: سال گذشته میزان بارش ها در استان کرمانشاه دارای 46 درصد کاهش بوده که همین مساله برای خشک شدن چشمه ها و کاهش آب های زیرزمینی و سطحی کافیست.

** خشکسالی های اخیر در خشک شدن چشمه های تاق بستان بی تاثیر نیست

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کرمانشاه نیز در این خصوص گفت: خشکسالی های اخیر در خشکیدن چشمه ها و دریاچه تاق بستان بی تاثیر نیست و علت اصلی آن در دست بررسی است.
کاظم علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کسب خبر خشک شدن ناگهانی چشمه های تاق بستان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، افزود: آب این دریاچه از ارتفاعات تاق بستان نشات می گیرد و در سال های گذشته این ارتفاعات همواره جامه ای سفید بر تن داشت و مملو از برف بود.
وی با بیان اینکه با کاهش بارش برف در سال های اخیر، دیگر این ارتفاعات را سفیدپوش ندیده ایم، اظهار کرد: کمبود و یا حتی نبود بارش برف در این منطقه به تدریج موجب گسترش خشکسالی شده است.
به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه، احتمال نمی رود که عوامل انسانی در ایجاد این خشکسالی دخیل باشد ولی تا زمان نرسیدن به نتیجه ای قطعی، نمی توان علت دقیقی برای آن بیان کرد.
علیزاده با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست در کنار دیگر ارگان های مربوطه، تحقیق و پژوهش خود را از امروز در زمینه علت این خشکسالی آغاز کرده اند، یادآور شد: بدون شک عوامل طبیعی در علت این خشکسالی دخیل است و نتیجه قطعی آن پس از اتمام تحقیقات بیان می شود.
چشمه های تاق بستان که در پایین دست آثار تاریخی و ارزشمند این منطقه واقع شده اند، در کمتر از 24 ساعت گذشته کاملا خشک شدند.
یحیی معماری خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
6539/8066






20/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن