تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805778315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش محبوبيت؛ انگيزه پوتين از نقض حريم هوايي آمريکا و اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۲۷ب.ظ)
افزايش محبوبيت؛ انگيزه پوتين از نقض حريم هوايي آمريکا و اروپا گروه بين الملل خبرگزاري موج
ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، در حال انجام يک بازي خطرناک است. در حالي که آمريکايي ها روز 4 ژوئيه (13 تير) را به مناسبت روز استقلال خود جشن گرفته بودند، بمب‌افکن‌هاي روسيه در غرب آسمان ايالات‌متحده پديدار شدند. از اين رو در دو حادثه جداگانه، جنگنده‌هاي آمريکايي بمب‌افکن‌هاي روسيه را که در حال شکستن حريم هوايي اين کشور، رهگيري کردند.
اين براي اولين بار است که هواپيماهاي نظامي روسيه تا نزديکي ساحل کاليفرنيا پرواز مي‌کنند. پيش از اين، در خارج از حريم هوايي ايالات متحده و در آلاسکا، جنگنده هاي مسکو ديده شده بودند.
حضور اين بمب افکن ها هشداري براي واشنگتن و متحدان اين کشور و همچنين همسايگان روسيه بود. اين حرکت از ديد رسانه هاي آمريکايي، بخشي از يک روند نگران کننده است.
درست است که کرملين پيام تبريکي براي روز استقلال آمريکا به کاخ سفيد فرستاد که در آن پوتين خطاب به اوباما، روابط دو کشور را همچنان مهمترين عامل ثبات و امنيت بين‌المللي دانست، اما وي اشاره کرد روسيه و آمريکا بايد به دنبال راه حلي براي مسائل بين المللي بر مبناي برابري و احترام به منافع يکديگر باشند.
اين پيام براي کشورهاي اروپايي به خصوص اروپاي شرقي، مرکزي و کشورهاي سابق اتحاد جماهير شوروي، شوم است، زيرا مشخص نيست پس از الحاق کريمه به روسيه، اين کشور چگونه مي‌خواهد باز هم حوزه منافع خود را گسترش دهد و با توجه به موضوع به پرواز درآوردن بمب‌افکن‌هايش، تا چه حد آماده است براي دفاع از منافع خود، به طرف مقابل فشار وارد کند.
با اين اوصاف، سال گذشته شاهد تشديد تحرکات نظامي مسکو به منظور هدف قراردادن غرب بوديم. با وجود پايان يافتن پروسه الحاق شبه جزيره کريمه به روسيه، مسکو به فعاليت هاي نظامي کماکان ادامه داد. در بخش شرقي اين کشور، مسکو رزمايش هاي نظامي عليه آمريکا و متحدانش در ناتو با نقض مکرر حريم هوايي آنها انجام مي‌دهد.
در ماه مه (ارديبهشت) جت هاي بريتانيا، بمب افکن هاي روسيه را در شمال اسکاتلند رهگيري کردند، پيش از آن در ماه فوريه (بهمن) بمب افکن هاي اين کشور براي اولين بار پس از پايان جنگ سرد، وارد حريم هوايي کانال مانش شدند.
قبل از آن نيز، در ماه نوامبر سال گذشته (آذر 1393) يک جنگنده F-16 هلند در قالب گشت نيروهاي ناتو، يک هواپيماهاي باري نظامي روسيه را که در حال پرواز در حريم هوايي استوني و ليتواني بود، رهگيري کرد.
شايد بي پرواترين مانور روسيه هم، رويت يک زيردريايي اين کشور در آبهاي مجمع الجزاير استکهلم بود که باعث شد نخست وزير سوئد، به خطرات عظيمي که نقض حريم سرزميني اين کشور به وجود مي آورد، هشدار دهد. سرويس هاي اطلاعاتي دانمارک هم از يک تمرين نظامي توهين آميز روسيه که شامل حمله ساختگي به يک جزيره دانمارکي مي شد، خبر دادند.
هدف از اين مانورهاي نظامي روسيه چه مي‌تواند باشد؟ به نظر مي‌رسد آن‌ها بهانه هايي براي رهبر اين کشور براي منعطف کردن ساير کشورها در مقابل اقدامات خود است.
فعاليت هاي نظامي مسخره کننده مسکو در اطراف مرزهاي زميني و هوايي کشورهاي حوزه بالتيک (لتوني، ليتواني و استوني) که از سال 1944 تا 1991 تحت سيطره شوروي بودند، آن ها را نگران و خشمگين کرده است. اين درحالي است که آنها هم اکنون عضو ناتو هستند اما روسيه را کماکان، به عنوان يک نيروي مضطرب کننده مي‌دانند.
در همين راستا، ليتواني تصميم گرفته است تا براي مقابله با تحرکات مسکو، به تقويت توان نظامي خود بپردازد در حالي که شکي ندارد در صورت مداخله روسيه در اين کشور، ناتو به نجات آن خواهد آمد.
براي کاستن از ترس و دلهره کشورهاي شرق اروپا، ايالات متحده به تازگي اعلام کرد قصد دارد تجهيزات نظامي اضافه اي مانند تانک و توپخانه به کشورهاي بالتيک، روماني، بلغارستان و لهستان ارسال کند. به نظر مي‌رسد اعلام اين خبر باعث شد روسيه بمب افکن هاي خود را تا سواحل آمريکا اعزام کند.
اين در حالي است که بيش از 80 درصد روس ها بر اين باورند اصطکاک ميان مسکو و غرب در نتيجه رفتارهاي آمريکا است! علت اين مساله را بايد در دولتي بودن دستگاه تبليغاتي و رسانه هاي روسيه دانست. از اين رو هم اکنون بالاترين ميزان احساسات ضد آمريکايي در روسيه ثبت شده است.
اگر مانورهاي نظامي، رويارويي جزئي بين دو طرف ايجاد کند، چه اتفاق خواهد افتاد؟ در اين صورت پوتين موفق مي‌شود ميزان محبوبيت خود را با اين ادعا که در مقابل تهديدات آمريکا ايستاده است، گسترده کند. رئيس شوراي امنيت ملي هم داستان خود را در مورد اينکه جنگ داخلي اوکراين در نتيجه دخالت ايالات متحده رخ داد، تکرار خواهد کرد.
اما حتي بدون رويارويي مستقيم، سرعت کار آمريکا و متحدانش با پوتين را بالا مي برد. در حالي که اوباما مي داند عدم حضور سلاح هاي آمريکايي در نزديکي مرزهاي روسيه، متحدانش را در برابر اين دولت آسيب پذير مي کند، جايي که ممکن است پوتين دست به جاه طلبي ارضي، استراتژيک و سياسي بزند.
همه اين مسائل، منجر به ايجاد يک بازي خطرناک مي شود. هر بار که پوتين دست به تحرکات نظامي مي‌زند، احتمال درگيري با نتايج غيرقابل پيش بيني بالا مي رود. انگيزه وي هم افزايش محبوبيت دولتش در داخل روسيه است. ولي مانور در نزديکي سواحل آمريکا آن هم در روز استقلال اين کشور، بازي پوتين با آتش تعبير مي شود که مي تواند دامن خود او را نيز بگيرد.



زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن