تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819684704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پايان خاموشي‌ها در گرو واقعي شدن قيمت برق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ تير ۱۳۹۴ (۱۴:۴۳ب.ظ)
پايان خاموشي‌ها در گرو واقعي شدن قيمت برق موج - ساير رسانه ها- پارسا با تاکيد بر لزوم واقعي شدن قيمت برق و ترغيب به سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين صنعت، گفت: دولت در حالت برزخ بسر مي برد زيرا برق از توليدکنندگان داخلي مي خرد اما نمي تواند پولشان را پرداخت کند.
ايلنا نوشت:

محمد پارسا، رئيس هيات مديره سنديکاي برق در خصوص اقدامات لازم جهت جلوگيري از احتمال قطعي و خاموشي هرساله برق در فصل تابستان گفت: براي اينکه در اقتصاد صنعت برق و انرژي وضعيت مطلوبي داشته باشيم بايد در اقتصاد کلان کشور وضعيت خوب باشد و اشتباه نکينم برنامه ريزي هاي علمي براي اقتصاد کلان کشور داشته باشيم.
وي تصريح کرد: اقتصاد کلان به اين معناست که تورم و رشد نقدينگي کاهش يابد، توليد داخلي بتواند با توليد خارجي رقابت کند، نرخ بهره پايين باشد و رونق و شکوفايي اقتصادي داشته باشيم.
پارسا اظهار داشت: وقتي وارد اقتصاد برق مي شويم برنامه دولت براي واقعي کردن قيمت برق ، آب و حاملهاي انرژي ثابت نماند زيرا برنامه اين بود که اقتصاد انرژي و قيمت ها به سمت واقعي شدن برود لذا اگر اقتصاد برق رعايت شود و قيمت ها واقعي شود سرمايه گذاري هاي زيادي در توليد، خطوط انتقال، شبکه توزيع صورت مي گيرد زيرا پول برق از مردم گرفته مي شود و قرار نيست 10 درصد يا 15 درصد را مردم بدهند و 85 درصد را دولت بعنوان يارانه بدهد.
وي در ادامه با اشاره به اينکه دولت طي ده سال گذشته همواره به بخش خصوصي بدهکار بوده است، گفت: در حال حاضر دولت در حالت برزخ بسر مي برد زيرا برق از توليدکنندگان داخلي مي خرد اما نمي تواند پولشان را پرداخت کند و يا اجراي پروژه مي کند در نيمه راه متوقف مي شود چون نمي تواند پولشان را پرداخت کند.
رئيس هيات مديره سنديکاي برق ادامه داد: دولت از يک طرف اقتصاد را خصوصي سازي مي کند تا سرمايه گذاري ها به سمت بخش خصوصي برود و از طرف ديگر زيرساخت هاي واقعي کردن قيمت آب برق بنزين آماده نکرده است لذا تا زماني که قيمت واقعي نشود ما دچار مشکلات خواهيم بود.
وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت درآمد چنداني براي پرداخت يارانه ها ندارد لذا و مجبور است ارز بفروشد و يا اسکناس چاپ کند که نهايتا تورم وحشتناک در جامعه ايجاد مي شود.
پارسا تاکيد کرد: وقتي دولت درآمد واقعي و از مسير درست ماليات عملکرد و ارزش افزوده ندارد و يا بنگاه هاي دولتي مثل شرکت گاز يا توانير در آمد واقعي از محل فروش آب برق گاز و گازوئيل ندارند مشکلات کماکان ادامه دارد. و 30 درصد اين يارانه
وي تصريح کرد: در حال حاضر دولت به اندازه بودجه کل مملکت يارانه مي دهد در صورتي که اگر قيمت ها واقعي بود 30 درصد از بابت قيمت واقعي حامل ها و 70 هزار ميليارد تومان ديگر نيز از طريق ماليات عملکرد و ارزش افزوده مي وتوانست درآمدهاي خود را افزايش دهد به اين ترتيب با بالا رفتن درآمد مالياتي مشکلاتي که براي مردم بر اثر واقعي شدن قيمت ها پيش مي آيد شامل بيمه بيکاري، سلامت و کمک به 9 ميليون نفري که زير خط فقر هستند؛ پوشش داده مي شد.
وي در خصوص تاثير رفع تلفات و صرفه جويي در مصرف در کاهش خاموشي ها نيز اظهار داشت: ما 10 هزار مگاوات از محل تلفات برق و 10 هزار مگاوات از محل کاهش مصرف مي توانيم برق ذخيره داشته باشيم که اگر 5هزار مگاوات صرف داخل مي شود و 15 هزارمگاوات نيز مي تواند صادر شود.
رئيس هيات مديره سنديکاي برق يادآور شد: حتي اگر سرمايه گذاري هاي جديد نکنيم با کاهش تلفات و و صرفه جويي شانس صادرات 5 هزار مگاواتي را داريم و در صورتي که نياز به سرمايه گذاري و احداث نيروگاه جديد نيز باشد بايد طي برنامه هاي 5 تا 10 ساله بخش خصوصي را وارد ميدان کنيم.
وي تاکيد کرد: سرمايه گذاري بخش خصوصي در ايران مشکلاتي دارد که در صورتي که رفع نشود مشکلات قطعي برق پابرجاست که از جمله اين مشکلات اينکه بيمه اي وجود ندارد که عدم پرداخت ها را جبران کند يعني اگر دولت پول نداد بيمه پرداخت کند و يا خسارت ديرکرد را مجلس مصوب نکرده لذا اين مجموع شرايط قطعي برق را منجر مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن