تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820353411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت بازنگری در هویت شهری |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ضرورت بازنگری در هویت شهری
کد خبر: ۵۱۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ - 10 July 2015


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید به داشتن پیوست فرهنگی در انجام عملیات معماری شهری و روستایی، گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه از توجه به معماری ایرانی – اسلامی و هویت بخشی به شهرها و روستا غفلت شده است.

محمداسماعیل سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص وضعیت سیما و منظر شهری و روستایی در کشور، گفت: مشاهدات امروز از زندگی در شهرها و روستاها بیانگر نبود نگاهی ویژه به موضوع هویت بخشی به ساخت و سازها در روستاها و شهرها است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طبق آمارها هویت روستاها به شدت آسیب دیده، تصریح کرد: افزایش حاشیه نشینی اطراف کلانشهرها نیز ضربه بسیاری به هویت کلانشهرها زده و سبب ورود آسیب به بافت های فرهنگی و اجتماعی شهرها شده است.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه پنجم در هویت دهی به روستاها و شهرها اصلا موفق نبوده ایم، گفت: این در حالی است که حدود 35 درصد جمعیت کشور روستانشین هستند، از این رو لازم است در روستاها و شهرها و به ویژه در کلانشهرها که در معرض دید گسترده تری از مردم در سطح ملی و بین المللی قرار دارد، اصول معماری ایرانی و اسلامی لحاظ شود.

سعیدی با انتقاد از نبود الگویی مشخص در ساخت وساز شهرها و روستاها، یادآور شد: مجوزهایی که برای ساخت و سازها صادر می شود الزامی برای رعایت معماری ایرانی – اسلامی ندارد، به این ترتیب دستگاه های متولی از جمله وزارت راه و شهرسازی باید بازنگری و مطالعه مجدد از هویت شهری داشته باشد و سهم خود را از مسائل پیش آمده در سیما و منظر شهری ارزیابی کنند تا اشکالات رفع شود.

 

برنامه چهارم و پنجم توسعه تنها 24 درصد پیشرفت داشته است

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: مشکل عمده برنامه چهارم و پنجم نبود ارزیابی درست و منطقی از پیشرفت برنامه بوده است، این در حالی است که نهادی پاسخگویی اجرا نشدن برنامه نیست، حتی برابر برخی آمارها به طور میانگین برنامه چهارم و پنجم حدود 25 درصد پیشرفت داشته است، البته به نظر می رسد آمار واقعی از این عدد هم کمتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه هویت شهری و روستایی با پیوست فرهنگی عجین است، گفت: متاسفانه ساخت و سازها پیوست فرهنگی ندارد و تمامی آپارتمان ها مشرف به یکدیگر بوده و از اصول معماری به دور هستند، در واقع همانگونه که پروژه عمرانی بدون ناظر نظام مهندسی قابل اجرا نیست، نباید برای ساختمان سازی مجوزی بدون پیوست فرهنگی صادر شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پیوست های فرهنگی شهرسازی غفلت بزرگی صورت گرفته است، گفت: نهادهایی چون شهرداری ها، مسکن شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همه باید پاسخگو باشند و در برنامه ششم توسعه نیز باید تکالیف این نهادها برای اجرای قوانین سیما و منظر شهری و روستایی مشخص شود و البته ضمانت اجرایی آن نیز معین گردد.

گفتنی است بند ۴۸سیاست های کلی برنامه ششم ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به موضوع «هویت‌بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی – ایرانی» پرداخته است.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن