تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815605666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی جدید نتانیاهو برای اثر گذاشتن بر توافق


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بازی جدید نتانیاهو برای اثر گذاشتن بر توافق


روزنامه هاآرتص، چاپ فلسطین اشغالی نوشت بی اعتمادی متقابل میان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اختلاف آنها را بر سر مسئله ایران خطرناک تر می کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در آستانه توافق هسته ای میان ایران و 1+5 تلاش های تبلغاتی و رسانه های دشمنان مردم ایران برای اثرگذاری روی توافق و تبعات آن شدت گرفته است. معمولا بر اساس ضرب المثل فارسی "به مرگ گرفتن برای راضی شدن به تب" و اصطلاح غربی "پلیس خوب، پلیس بد"، سیاستمداران غربی برای از بین بردن مقاومت دیگران در برابر خواسته های خود، ژست ناراضی را می گیرند تا طرف مقابل، خواسته قبلی آنها را به عنوان یک پیروزی قلمداد کند و بخاطر تن دادن به آن جشن هم بگیرد.   خبرگزاری صدا و سیما گزارش داد، روزنامه هاآرتص در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: از دیدگاه رژیم صهیونیستی، توافق هسته ای میان آمریکا و ایران در هر صورت توافق مطلوبی نخواهد بود.

حتی اگر مرغ عشق هایی مانند جرج بوش و آریل شارون یا دوستان صمیمی مانند بیل کلینتون و اسحاق رابین الان در راس امور آمریکا و صهیونیست ها بودند، باز هم توافق هسته ای با تهران بر «روابط ویژه» آمریکا-و صهیونیست ها تاثیر می گذاشت.

ایران آنقدر متعصب و ترسناک و رژیم صهیونیستی آنقدر آبدیده و نگران است که غیر از این انتظار نمی رود.

اما با بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما در راس امور، این خطر وجود دارد که این مناسبات ویژه میان واشنگتن و تل آویو صدمه بیشتری ببیند.

بی اعتمادی متقابل آنها و باور صادقانه آنها به سوءنیت های طرف مقابل فقط بر آتش رودررویی دوجانبه بیش از پیش می دمد.

البته می توان چنین تصور کرد که هرگونه توافق هسته ای احتمالی با حضور جفت رهبرانی مانند بوش/شارون یا کلینتون/ رابین در این مرحله توافقی کاملا متفاوت می بود.

شارون و رابین از نفوذ شخصی خود در کاخ سفید استفاده می کردند تا حرفی درباره محتویات هرگونه توافق احتمالی بزنند و تاثیری بر آن بگذارند.

بوش یا کلینتون هم به حرف آنها گوش می کردند و ملاحظات آنها را دست کم مورد بررسی قرار می دادند. اعتماد اساسی آنها به صداقت و تعهد شخصی طرف مقابل به مناسبات دوجانبه از روابط کلی واشنگتن و تل آویو در برابر هرگونه صدمات کلی محافظت می کرد.

اما با توجه به اینکه میان نتانیاهو و اوباما گفتمان کر و لال ها جریان دارد و فریادهای عمومی آنها که روز به روز هم بلندتر می شود و بی اعتمادی متقابل آنها به یکدیگر که موجب شده است کسی به حرف طرف مقابل اعتنایی نکند، کار را به آنجا رسانده است که اسرائیل عملا هیچ نفوذی در مهم ترین جا، یعنی کاخ سفید ، نداشته باشد.

نویسنده در بخشی دیگری از این مقاله نوشت مخالفت شدید نتانیاهو با توافق هسته ای ایران و تمایل وی برای مداخله در رقابت های جناحی داخلی آمریکا به منظور جلوگیری از حصول توافق هسته ای، از دید کاخ سفید نشانه های عناد شخصی نخست وزیر رژیم اشغالگر تعبیر شده است، نه اعتقاد و باور وی به اینکه چنین توافقی خطری علیه موجودیت صهیونیست است.

 به همین ترتیب، از دید رژیم غاصب آمادگی و تمایل اوباما برای تعامل با ایران و نیز حمایتش از کشور مستقل فلسطینی صرفا بیانگر تلاش وی برای دفاع از منافع آمریکا تلقی نمی شود بلکه نشانه نیت خصمانه اوباماست.

نویسنده در بخش پایانی مقاله می نویسد اگر توافق هسته ای با ایران امضا شود، چشم انداز در حال لرزش خاورمیانه بیش از پیش به تلاطم خواهد افتاد.

جنگ برای گرفتن موافقت کنگره با آن، که با مسائل رقابت های سال انتخابات در هم تنیده است، رویداد کم سر و صدایی نخواهد بود. با این وصف، تحت شرایطی دیگر و با رهبرانی دیگر، شکی نیست که بستر زیرین مناسبات آمریکا-ورژیم صهیونیست آنقدر استحکام دارد که این دوره پرتلاطم را به سلامت پشت سر بگذارد.

تا زمانی که نتانیاهو و اوباما در راس قدرت هستند، خطر بیشتری وجود دارد که این روابط متحمل صدماتی ماندگار شود.

حتی اگر کسی هر دو رهبر را برای وضع کنونی مقصر بداند، در نهایت فقط یکی از آنها ابرقدرت است و دیگری هرچند قدرتمند، اما همچنان متحدی کاملا وابسته به این ابرقدرت است. همانطور که کلینتون یکبار گفت ، ظاهرا نتانیاهو اغلب فراموش می کند کیست و طرفش کیست.
 


چهار شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن