تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815977926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلمات: افغانستان خواهان مذاکره با تمامی اعضای طالبان است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
دیپلمات: افغانستان خواهان مذاکره با تمامی اعضای طالبان است
پایگاه خبری دیپلمات نوشت: با به قدرت رسیدن «اشرف غنی» و تلاش وی برای بهبود روابط با پاکستان، این سؤال همچنان مطرح است که آیا اسلام‌آباد خواهد توانست طالبان را به میز مذاکره با طالبان بکشاند یا خیر.

خبرگزاری فارس: دیپلمات: افغانستان خواهان مذاکره با تمامی اعضای طالبان است



به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پایگاه خبری دیپلمات در گزارشی با عنوان « چرخش غنی به سمت پاکستان هموار می‌شود» به بررسی مذاکرات دولت کابل با طالبان و نقشی که اسلام‌آباد می‌تواند در این راستا ایفا کند، پرداخت. دراین گزارش آمده است: با شکل‌گیری دولت وحدت ملی در سپتامبر 2014 توسط «اشرف غنی» روابط افغانستان و پاکستان بهبود بی‌سابقه‌ای یافت و امیدها برای مذاکرات صلح با طالبان افغانستان افزایش یافت. کاسه صبر غنی لبریز شده است دیپلمات نوشت: با گذشت چند ماه، در اواسط ژوئن 2015 غنی نامه شدید الحنی به مقامات پاکستانی نوشت که نشان می‌داد کاسه صبر غنی عزیز شده است. غنی در این نامه از اسلام‌آباد خواسته بود که طالبان را به میز مذاکره با کابل بکشاند و پناهگاه‌های این گروه تروریستی در پاکستان را از بین ببرد. رئیس‌جمهور افغانستان یک اولتیماتوم سه هفته‌آی به اسلام‌آباد داد داد تا تعهدات خود در قبل دولت کابل را اثبات نماید. این در حالی است که تاکنون هیچ گونه اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است. غنی: همکاری کابل و اسلام‌آباد؛ پایانی برای خشونت‌های طالبان در افغانستان بنابر این گزارش، غنی در ابتدای به قدرت رسیدن اطمینان داشت که جنگ اعلام نشده پاکستان با افغانستان منجر به درگیری طالبان با دولت کابل شده است و اگر دو کشور بتوانند با یکدیگر همکاری نمایند جنگ قطعاً پایان خواهد یافت. در حالی که این شیوه تفکر غنی، انتقاد نخبگان سیاسی افغانستان را به دنبال داشت، پاکستان از این طرح ابتکاری وی استقبال کرده و وعده داد که تمام تلاش خود را به منظور صلح بین دو کشور انجام دهد.

این گزارش می‌افزاید: در 22 ژوئن، «سرتاج عزیز» مشاور امنیتی «نوازشریف» نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که پیشرفت‌های چشم‌گیری در روند صلح افغانستان طی چند ماه اخیر حاصل شده است. عزیز هم چنین ادعا کرد که 3 تن از اعضای طالبان شامل «ملاعبدالجلیل»، «محمدحسن رحمانی» و «ملاعبدالرزاق» در می 2015 در «ارومچی» چین با اعضای شورای عالی صلح افغانستان  دیدار کردند و احتمال برگزاری جلساتی این چنینی در آینده‌ی نزدیک نیز وجود خواهد داشت. آیا پاکستان قادر به برقراری صلح میان طالبان و افغانستان خواهد بود؟ دیپلمات افزود: اگر چه مشاور امنیتی نواز شریف ادعا کرده که پیشرفت چشمگیری در روند صلح افغانستان و طالبان به وقوع پیوسته اما همچنان توانایی پاکستان برای تسهیل مذاکرات طالبان و کابل به دیده تردید نگریسته می‌شود.

این گزارش با اشاره به این که دفتر طالبان در قطر مذاکرات مخفیانه در ارومچی را رد  کرد، نوشت: طالبان در مذاکرات غیررسمی خود با مقامات افغانستانی در اسلو ، قطر و امارات متحده عربی به طور مستقیم و نه به واسطه یک شخص ثالث در خصوص تلاش‌های دولت کابل برای ادامه مذاکرات صلح با پاکستان مذاکره کرد. دیپلمات در ادامه عدم پذیرش جلسه ارومچی توسط دفتر طالبان در قطر نشان دهنده این موضوع دانست که به احتمال زیاد گروه‌های دیگر از جانب طالبان جلساتی را با مقامات افغانستان داشته‌اند که یکی از جلسات با حمایت پاکستان صورت گرفته و بقیه به صورت مستقلانه انجام گرفته است، و نوشت:  اگر این قضیه درست باشد، می‌توان گفت که پاکستان به دنبال این است که اعضای خاصی از طالبان را به میز مذاکره با دولت کابل بکشاند و بقیه را به حاشیه می‌کشاند و این با تعهدی که این کشور به غنی داده بود منافات دارد. حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، خط قرمز طالبان در مذاکرات صلح بنابر این گزارش، مشارکت اندک طالبان در نظام سیاسی افغانستان و دوری جستن این گروه از اعمال خشونت‌‌بار ممکن است از این لحاظ  که قابلیت‌های این گروه در میدان نبرد را تحت‌‌الشعاع قرار دهد برای دولت کابل سودمند باشد اما نمی‌تواند به معنای اطمینان از ایجاد ثبات در این کشور باشد چرا که طالبان با هر گونه مذاکرات صلح در حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان مخالف است. نمایندگان طالبان در قطر در جلسات اخیر خود با مقامات افغانستانی این موضوع را روشن ساختند. افغانستان خواهان مذاکره با تمامی اعضای طالبان است این پایگاه خبری-تحلیلی می‌افزاید: برای دولت افغانستان این موضوع اهمیت دارد که پاکستان تمامی اعضای طالبان را به غیر مذاکره بکشاند و علاوه بر این تمام تلاش خود را به منظور از بین بردن پناهگاه‌های این گروه تروریستی در خاک خود را بکند .این در حالی است که پاکستان ادعا می‌کند که نفوذ کمی بر طالبان دارد و به همین دلیل نقش محدودی در مذاکرات صلح کابل و طالبان ایفا می‌کند.

«طارق فاطمی» دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در تاریخ 15 ژوئن صریحا اعتراف کرد: پاکستان قادر نخواهد بود طالبان را به میز مذاکره با کابل بکشاند و آنها را تشویق به امضای قرارداد صلح با افغانستان کند. چین مخالف بازگشت طالبان به قدرت است دیپلمات نوشت: غنی همچنین به دنبال این است که چین را وارد این برنامه صلح سازد تا ازی این طریق پاکستان تمامی گزینه‌های پیش روی خود در آوردن طالبان به میز مذاکره را امتحان کند چرا که این گروه تهدیدی برای کشورهای منطقه است. این گزارش با تاکید بر این که چین مخالف بازگشت طالبان به قدرت است اما از مشارکت این گروه در نظام سیاسی افغانستان که منجر به کاهش درگیری در این کشور خواهد شد، طرفداری می‌کند، نوشت: برای چین مذاکرات به عنوان عامل بازدارنده‌ای که منطقه مسلمان‌نشین «اویغور» را تهدید می‌کند، نگریسته می‌شود. اما به نظر می‌رسد تمایل چین برای میانجی‌گری بین طالبان و دولت افغانستان به دلیل گسترش روابط خود با کابل و اسلام‌آباد باشد. پاکستان تنها راه ثبات در افغانستان؟ دیپلمات در پایان گزارش خود نوشت: مقامات پاکستان این ادعای غنی را که دو کشور در یک جنگ اعلام نشده قرار دارند را رد کرده و اظهار داشتند: این طالبان است که در حال جنگ با افغانستان می‌باشد.

طالبان همچنین خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به وقوع پیوستن 17 اصلاحات در قانون اساسی این کشور است. به همین دلیل غنی می‌داند که پاکستان تنها راه ثبات در افغانستان نمی‌باشد.

هفته گذشته وزیر کشور افغانستان به دلیل حمله انتحاری که در مقابل پارلمان این کشور رخ داد و سازمان اطلاعاتی پاکستان مورد اتهام قرار گرفت، سفر خود به اسلام‌آباد را  که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد.

انتهای پیام

94/04/16 - 15:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن