تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819492462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شب نوزدهم در کنار خانه و محراب علی(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گزارش ایرنا از مراسم لیله القدر در عراق شب نوزدهم در کنار خانه و محراب علی(ع) عتبات عالیات - ایرنا - هزاران روزه دار و زایر دوشنبه شب، داخل حیاط و محوطه خارجی مسجد کوفه زانو زدند، دعا خواندند و اشک ریختند. کنار محراب علی(ع) زمزمه کردند. شب نوزدهم، مسجد کوفه بود و بوی علی (ع)، صدای نیایش بود و صدای پای علی(ع). شب قدر بود و شب طولانی بچه های علی(ع).


عراقی های روزه دار این مسیر را خوب می شناسند، به هر بهانه ای می آیند، تولدش، شهادتش، شهادت فرزندانش، حتی شب های پنجشنبه، شب های جمعه، اصلا هر وقت دلشان گرفت.
زایران زیادی آمده اند. از دور، از نزدیک، از ایران، همه، شانه به شانه هم نشسته اند، در جایی که علی به نماز ایستاده، جایی که علی مناجات می کند، همانجا که خطبه می خواند و نصیحت می کند و از همانجا حکومت .
قرآن ها به سر کردند، همانجا که علی در مناجات هایش، جهان را ترک می کرد، دنیا را رها می کرد و از خود بی خود شده و از هوش می رفت.
هزاران نفر این شب را در کنار خانه اش نشستند. همانجا که یک چاهی هست و هنوز درد دل های علی و ناله های شبانه اش را اگر گوش هایت را خوب باز کنی، می توانی بشنوی.
انگار اینجا صدایت را خدا بهتر می شنود. انگار به در خانه اش نزدیکتری. دعاها سوز دیگری دارد و انگار از همیشه و همه جا به آسمان نزدیکتری.
شب نوزدهم در عراق، جایگاه ویژه دارد. وقتی نوحه خوان از فضای خانه علی در این شب می گوید، از حسن (ع) و از حسین (ع) زمزمه می کند و از دل زینب (س) می گوید، دل می خواهد بترکد و چشم ها خون می شود. مگر می توانی خودت را نگهداری ، مگر می شود جلوی اشک را گرفت. راستی آن شب بر بچه های علی چه گذشت.
دوشنبه شب کوفه و مسجدش، شب خاطره انگیزی را سپری کردند، خیلی ها به یاد شب تیره و تار بچه های علی، شمع روشن کردند، با عزاداری شروع شد و به مراسم دعای جوشن کبیر رسید و تا اذان فجر ادامه یافت. راستی، انگار این شب، مقصد همه خودروهای حامل زایران کوفه بود. اهل کوفه هم در پذیرایی از زایران کم نگذاشتند. سفره افطاری و شام و پذیرایی برقرار بود.
این شب، در نجف اشرف، در جوار حرم مولای متقیان نیز شور و غوغایی بود. کنار ضریحش، در صحن و بارگاهش و در اطراف حرم، جمعیت موج می زد. جا برای نشستن پیدا نمی شد.
مسوولان استان نجف همه تدابیر را بکار گرفته اند تا سه شب مراسم لیالی قدر بدون هیچ مشکلی برگزار شود. از کربلا نیروی کمکی پلیس، حتی زنان پلیس به نجف آمدند. نیروهای واکنش صریح نیز در نجف مستقر شدند.
خادمان اهل بیت هم که همیشه آماده اند و دیگ هایشان بر سر اجاق و آب و چای و خرما و غذای گرم و قیمه نجفی اش معروف تر از همه .
گزارش خبرنگاران ایرنا از کربلا و کاظمین نیز حاکی است که شب نوزدهم در کربلا نیز غوغایی بود. خیلی ها در بین الحرمین شب ضربت خوردن علی (ع) را به عزا نشستند و شب قدر را به پا داشتند. قرآن به سر کردند و دعای جوشن کبیر خواندند. در صحن حسینی هم جمعیت موج می زد و نجوای عاشقان از صحن حضرت عباس(ع) نیز شنیده می شد.
در کاظمین هم با یک مراسم ویژه شروع شد. دوشنبه شب، وقت تعویض پرچم های عتبه کاظمین بود. عراقی ها این شب، مراسم خاصی دارند به نام پرچم گردانی که با سینه زنی و نوحه خوانی همراه است. پس از این مراسم، پرچم های سبز برافراشته بر گنبدها را پایین کشیده و پرچم های سیاه را به نشانه عزا برافراشتند. این مراسم با حضور تعدادی از فرماندهان نیروهای الحشد الشعبی، پلیس و مسوولان عتبه کاظمین برگزار شد و حاضران هنگام صعود پرچم، احترام نظامی گذاشتند. سپس، دکتر جمال عبدالرسول الدباغ مسوول عتبه کاظمین برای حاضران سخن گفت و مراسم احیای شب قدر شروع شد.
مراسم شب قدر و شب ضربت خوردن حضرت امیر(ع)، در تمام مساجد و حسینیه ها و اماکن مقدسه در عراق برگزار شد و در محل دفتر سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز به همین مناسبت مراسمی برپا بود.
مراسم با مداحی مداحان اهل بیت (ع) شروع شد و عزاداران بر سر و سینه زدند. ساعت 12 شب بود که قرآن بسر کردند و دعای رفع المصاحف، خواندند "اللهم بحق هذا القرآن، وبحق من أرسلته به، وبحقِّ کلِّ مؤمن مدحته فیه..." سپس دعای جوشن کبیر و نوای "الغوث، الغوث..." که تا سحر ادامه یافت.
از سامرا در این شب چه خبر، سوز صدای عشاق این دیار، آهنگ غم انگیزتری دارد. تقریبا بیشتر آنها که شب نوزدهم را به حرمین عسکریین آمدند، نیروهای نظامی و داوطلبان مردمی بودند. با لباس هایی که گرد و غبار صحنه نبرد را با خود دارند.
گردادگرد هم نشستند، به دور دو امام مظلوم حلقه زدند و زمزمه کردند. یاد دوستان شهید را در لابلای دعاهایشان فراموش نکردند. آنها که طی یک سال گذشته در همین مکان مردانه جنگیدند و از حرم دفاع کردند.
پیکرهای خیلی از آنان در همین حرم طواف داده شد و بعد به کربلا یا نجف رفت و از آنجا به زادگاهشان و حالا از آن روزها ، یک سال گذشته است.
دوشنبه شب، اولین شب از لیالی قدر و شب نوزدهم در عراق بود و مراسم احیای شب های قدر تا شب 23 ماه مبارک رمضان در کلیه اماکن مقدسه و مساجد و حسینیه ها به مدت سه شب برگزار می شود.
خاورم*1*1770**1651









16/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن