تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834824148
توحید زیر تیغ تعصب-اسماعیل علوی*
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: توحید زیر تیغ تعصب-اسماعیل علوی* آنان که تیغ جهل را بر فرق عدالت فرود آوردند و با شعار تکبیر به جنگ خدا رفتند و با نام دین و تقوا برروی مسلمانان، شمشیر کشیدند و با عنوان عدالت و حق فرق حق وعدالت را شکافتند و به شهادت رساندند چه کسانی هستند؟ اینان که درتاریخ اسلام با عنوان خوارج شناخته می شوند گروهی بودند که تنها ویژگی شان تعصب کور و به تبع آن روحیه های پرخاشگرانه و خشونت بود. همین گروه متعصب و نادان که فکر می کردند مسلمانان واقعی آنها هستند چنان ضربه ای بر پیکر اسلام وارد کردند که آثارش سالیان متمادی باقی ماند.
خوارج از آغاز تا قرن ها بعد در بطن جامعه اسلامی دست به ترور و کشتار مردم مسلمان زدند و هرگز به دلیل تعصب های کور از کار خود پشیمان ونادم نگشتند و همواره خود را برحق و پیروان واقعی دین می شناختند. این گروه خطرناک با کج اندیشی های مقدس مآبانه همچون آفتی جامعه اسلامی را از اهداف متعالی خود بازداشته و موجب جنگ های داخلی و انشقاق درمیان امت بوده اند. پیشینه این گروه به ماجرای حکمیت در جنگ صفین و انشعاب آنان از سپاه امیرالمؤمنین علی(ع) بازمی گردد. در جریان جنگ صفین آن هنگام که سپاه اسلام به فرماندهی امیرالمؤمنین علی(ع) در آستانه پیروزی بر سپاه شام به قیادت معاویه بود، به تدبیر عمروعاص سپاه معاویه قرآن ها را بر سر نیزه ها برافراشتند و خطاب به سپاه امیرالمؤمنین علی(ع) گفتند: دست از جنگ بردارید و میان ما و شما قرآن حاکم باشد.
حضرت علی(ع) که معاویه و حیله هایش را می شناخت، آن اقدام را به حیله جنگی تعبیر کرده و خطاب به لشکریان فرمودند: «این یک حیله است، آنها اهل قرآن نیستند» و خواهان ادامه جنگ و حصول نتیجه که همان پیروزی قریب الوقوع و در دسترس بود شدند، اما در میان سپاه حضرت آن عده که مترصد فرصت بودند، رودرروی حضرت ایستادند و خواستار پایان جنگ و قبول حکمیت قرآن شدند و براین خواسته خود اصرار ورزیدند تا آنجا که حضرت را تهدید کردند که اگر از توقف جنگ و قبول حکمیت امتناع ورزد او را خواهند کشت. همان گونه که عثمان را کشتند یا او را تحویل معاویه خواهند داد و بدین ترتیب حضرت را مجبور به قبول درخواست خود کردند.
پس از پذیرش حکمیت، معاویه عمروعاص را که مردی حیله گر بود به عنوان نماینده خود تعیین کرد و حضرت هم مالک اشتر و عبدالله بن عباس را پیشنهاد فرمود اما افراد دشمن که در صف یاران حضرت امیر(ع) جای گرفته بودند با هر دو آنان مخالفت کردند و حضرت را مجبور کردند تا ابوموسی اشعری را به عنوان نماینده خود انتخاب کند. ابوموسی اشعری از جمله قاریان قرآن بود که قرآن را با صدای خوشی تلاوت می کرد و آن را به خواستارانش تعلیم می داد.
وی هنگام جنگ جمل از سپاه حضرت علی(ع) جدا شده و مردم را از جنگیدن در رکاب امیرالمؤمنین علی(ع) باز می داشت و در جریان جنگ صفین نیز گریخته و در موضعی در سرزمین تحت حاکمیت معاویه زندگی می کرد. آن دسته از افراد سست عنصر که حتی قاری قرآن هم بودند به تحریک عوامل معاویه برای انتخاب ابوموسی این گونه استدلال می کردند که چون ابوموسی حافظ و قاری قرآن است و به زهد و تقوی شهرت دارد و دیگر آنکه چون اهل یمن است بنابراین از منافع ما بخوبی دفاع خواهدکرد. به هر حال حکمیت به صلح با معاویه منجر شد و علی(ع) برخلاف میل خود و برای حفظ مصالح اسلام و امت آن را امضا کرد. وقتی قرارداد صلح برای سپاهیان قرائت شد صدای اعتراض از گوشه و کنار بلند شد و دقیقاً همان هایی که طرفدار صلح و حکمیت بودند سر بر شورش برداشتند و مدعی شدند که در دین خدا نباید کسی را داور قرار داد و قبول حکمیت کفر است. کم کم موج اعتراض بالا گرفت و حزب خوارج با شعار
«لاحکم الا لله» تشکیل شد.
پیدایش گروه خوارج از ابهامات تاریخ است زیرا گروهی که امیرشان را وادار به پذیرفتن داوری کرده بود در عرض چند ساعت به دستاویز چیزی که خودشان بر آن اصرار داشتند شورش کردندو بنای یک تنش مزمن را در میان امت اسلامی گذاردند. به نظر می رسد پشت صحنه این ماجرای شگفت انگیز دست های مرموز و خیانتکاری وجود داشته که از دید مورخان کم و بیش پنهان مانده است.
البته باید حساب جمع کثیری از جمعیت ساده اندیش و ساده لوح را که بدنه این حزب را تشکیل می دادند از سران آن جدا کرد. حضرت ابتدا درصدد هدایت این جمعیت برآمد و صعصعه بن صوحان را به طرف آنها فرستاد، صعصعه پس از استدلال های بسیار از گروه خوارج خواست دست از لجاجت بردارند و به سپاه امیرالمؤمنین(ع) بپیوندند. اما آنان سخنان فرستاده علی(ع) را رد کردند و گفتند میان ما و علی باید شمشیر حاکم شود. حضرت(ع) بار دیگر ابن عباس را فرستاد و سبب شورش و اعتراض آنان را پرسید. آنان ایرادهای خودرا گفتند و حضرت که همراه ابن عباس بود پس از شنیدن اعتراض گروه خوارج با حوصله و متانت پاسخ اعتراضات را فرمودند. دراین ماجرا از دوازده هزار نفر هشت هزار نفر توجه کرده و به سوی امام(ع) بازگشتند و تنها افراد لجوج و متعصب باقی ماندند.
جمعیت خوارج بارها و بارها نیروهای خود را سازماندهی کردند، حتی از مرتدها و دشمنان اسلام و دزدان و تبهکاران نیرو جذب کردند اما هر بار شکست خوردند و چیزی عایدشان نشد تا اینکه تصمیم شوم ترور امام(ع) را در محراب مسجدکوفه عملی کردند و امام مسلمین و پیشوای حق و عدالت را به شهادت رسانیدند.
در اینجا نگرش اجمالی به عقاید خوارج شاید راهگشای تحلیل بهتر این جریان کور و آلت دست اقتدارطلبان باشد. این گروه با یک انشعاب سیاسی حرکت خود را آغاز کرد و در ابتدا عقیده بخصوصی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی و مذهبی نداشت و بتدریج برای خود آرا و عقایدی دست و پا کردند. نخستین عقیده ای که از سوی خوارج ابراز شد، عقیده معروف به تحکیم است. بدین معنا که آنان پس از تحمیل حکمیت به حضرت علم مخالفت با آن برداشتند و گفتند ما رضایت نمی دهیم که در دین خدا، افراد و اشخاص حکمیت کنند. چرا که حکومت فقط از آن خداست (لاحکم الا لله) جالب اینکه کسانی این حرف را می زدند که خود حکمیت را موجب شده بودند. آنان می گفتند: حکومت از آن خداست وبه داوری گذاشتن آن میان بندگان گناه کبیره است ونباید افراد را در تعیین حکم خدا دخالت داد و از ظاهر برخی از آیات برای این عقیده خود استفاده می کردند. همچنین معتقد بودند چون فقط خدا حاکم است بنابراین نمی توان کسی را به عنوان حاکم تعیین کرد. از جمله مسائل بحث انگیز درحوزه اندیشه که همزمان با ظهور جمعیت خوارج مطرح شد و تنش و کشمکش های بسیاری را در جامعه اسلامی آن روزگار موجب شد، این بودکه آیا اسلام و ایمان یک امر صرفاً اعتقادی است یا اینکه عمل هم جزئی از آن است و بدون عمل اسلام و ایمان تحقق نمی یابد؟ براساس این بحث، سؤال دیگری مطرح بود که آیا مسلمانی که به همه اعتقادات اسلام معتقد است ولی دچار گناه کبیره ای شده، آیا چنین شخصی از شمول مسلمانی خارج شده یا هنوز مسلمان است؟ خوارج برخلاف نظریه تمامی مسلمانان معتقد بودند مرتکب گناه کبیره نه تنها از دایره مسلمانی خارج می شود بلکه کافر و جان و مالش هدر است و می توان جانش را گرفت و اموالش را مصادره کرد. اصول بحث انگیز خوارج موجب پیدایش علم کلام درحوزه اندیشه اسلامی شد و برخی عقاید خوارج بتدریج و تاحدودی در عقیده برخی نحله های اسلامی تأثیر گذاشت و استمرار یافت. همچون معتزله که مرتکب گناه کبیره را نه مؤمن و نه کافر بلکه «منزله بین المنزلتین» مرتبه ای میان کفر وایمان می دانستند.
براساس عقیده خوارج که به ظاهر قرآن هم استدلال می گردید، تارک حج مرتکب گناه کبیره و جان و مالش هدر بود و می شد جان چنین شخصی را گرفت و اموالش را به یغما برد. از نظر خوارج فسق مساوی کفر و فاسق همان کافر بود و در عقاید خود به سیره پیامبر هیچ توجهی نداشتند و در مراجعه به قرآن درک خود را بر آن تحمیل می کردند، حال آنکه پیش از آن موارد متعددی از برخورد با گناهکاران در زمان پیامبر اسلام(ص) رخ داده بود و مسلمانان خاطرات بسیاری از رفتار رسول وحی با گناهکاران داشتند و دیده بودند پیامبر(ص) حتی کسانی را که در مورد آنان حد جاری شده بود در بقیه امور مانند ارث و غیره همچون یک مسلمان از حقوق خود محروم نساخته است. عقاید سخیف خوارج که با تعصب و نادانی عجین شده بود آثار ویرانگری در جامعه اسلامی پدید آورد و خارجیان خودسرانه و به پندار شخصی هرکس را که مرتکب کبیره تشخیص می دادند خونش را می ریختند.
*نویسنده
**روزنامه ایران/سه شنبه شانزدهم تیر 1394
16/04/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
اقتصاد مقاومتی زیر تیغ واردات پایان عرقریزان و آغاز اشکریزان شالیکاران در واردات بیضابطه
اقتصاد مقاومتی زیر تیغ وارداتپایان عرقریزان و آغاز اشکریزان شالیکاران در واردات بیضابطهناهمگونی در مدیریت واردات برنج چیزی جز بیبرنامگی و در نتیجه بالا رفتن میزان واردات را به دنبال ندارد که عواید آن ورشکستگی کشاورزان سوق پیدا کردن شالیزارها به ویلاسازی و نابودی تولید ملی بهقلب بافت تاریخی تهران زیر تیغ شهرداری | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 04 01- … در ادامه درخواست تخریب 55 باب منزل مجردی بلاصاحب و 9 باب دارای مالک را در سطح منطقه داشتند جمله کوتاه و خبری است اما اهمیت آن در مطرحکنندگان این بحث است تصمیمگیرانی که مدیریت شهری منطقهای در تهران را در دست دارند این یعنی درخواست تخریب 64یک خواننده پاپ زیر تیغ جراحی میرود
یک خواننده پاپ زیر تیغ جراحی میرود فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان در تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی خود از برگزاری یک کنسرت متفاوت با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای بهمن خبر داد غلامرضا صنعتگر در گفتگوکیلور ناواس زیر تیغ جراحی نخواهد رفت
کیلور ناواس زیر تیغ جراحی نخواهد رفت سرمربی تیم ملی کاستاریکا تایید کرد که کیلور ناواس برای درمان مشکل زانویش نیازی به جراحی ندارد به گزارش "ورزش سه" در دیدار دوستانه با اسپانیا دروازه بان کاستاریکایی از ناحیه تاندون زانویش دچار مشکل شد و گزارشها حاکی از آن بوخواننده ای که پس از کنسرتش زیر تیغ جراحی می رود
جام جم نوا خبر خواننده ای که پس از کنسرتش زیر تیغ جراحی می رود خواننده ای که پس از کنسرتش زیر تیغ جراحی می رود چهارشنبه 10 تیر 1394 17 30 | کد خبر 2001361759683034576 | بازدید 18 جام جم نوا خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان در تشریح تازهترین فعالیتهایشاهرگ اقتصاد خرد روستایی زیر تیغ خوشنشینی
سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۸ یک کارشناس ارشد مدیریت اجرایی در ساوه به بیان علت خوشنشین شدن روستاها پرداخت و این وضعیت را دور از اهداف توسعهای روستانشینان دانست مصطفی رحیمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه مرکزی- افزود چندی پیش در بیانات رهبر معظمچيچا زير تيغ جراحان
۱۲ تير ۱۳۹۴ ۱۳ ۵۵ب ظ چيچا زير تيغ جراحان موج - چيچاريتو به دليل عمل جراحي حداقل تا يک ماه از ميادين دور خواهد بود به گزارش خبرگزاري موج چيچاريتو مهاجم 27 ساله تيم ملي مکزيک که در جريان ديدار دوستانه در مقابل هندوراس به دليل مصدوميت در دقيقه 41 از زمين بازي خارج شده بود بايدخواننده پاپ زیر تیغ میرود
خواننده پاپ زیر تیغ میرود خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان در تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی خود از برگزاری یک کنسرت متفاوت با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای بهمن خبر داد خبرگزاری مهر خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان در تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقاوزیر خارجه فرانسه تا ساعتی دیگر در وین
وزیر خارجه فرانسه تا ساعتی دیگر در وین وزیر خارجه فرانسه تا ساعتی دیگر وارد وین می شود امروز بعد از ظهر احتمالا دکتر ظریف و فابیوس نشستی دوجانبه خواهند داشت 94 04 06 - 16 46قانون جدید وظایف و اختیارات وزیر دادگستری ابلاغ شد
قانون جدید وظایف و اختیارات وزیر دادگستری ابلاغ شد رئیسجمهور قانون نحوه اجرای قسمتی از اصل یکصد و شصتم قانون اساسی را برای اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ کرد به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور قانون نحوه اجرای قسمتی از اصل171 میلیون متر مکعب کسری مخازن منابع آب زیرزمینی خراسان جنوبی
شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۶ مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی از کسری171 میلیون متر مکعب آب مخازن زیرزمینی خراسان جنوبی خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی حسین امامی امروز 6تیر ماه درجمع خبرنگاران گفت در حال حاضر از نظر منابع آب زیرزآخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات از زبان معاون وزیر ارتباطات
آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات از زبان معاون وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات > ارتباطات - رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره شبکه ملی اطلاعات و روند پیشرفت آن گفت در این زمینه کارها در حال انجام است اما باید به این نکته هم توجه داشت که این شبکه امری نیست که یک شبه محقق شوآگسبورگ در تدارک خرید مدافع اینتر و تیم ملی زیر ۲۱ سالههای ایتالیا
آگسبورگ در تدارک خرید مدافع اینتر و تیم ملی زیر ۲۱ سالههای ایتالیاآگسبورگ آلمان خواهان به خدمتگیری مدافع اینترمیلان و عضو تیم ملی زیر ۲۱ سالههای ایتالیا است به گزارش خبرگزاری فارس بعد از آنکه تیم فوتبال آگسبورگ عبدالرحمان بابا مدافعش را به چلسی داد تلاش کرد تاگلمحمدی: وزیر ورزش با انتقال باشگاه سایپا به تهران مخالف است
گلمحمدی وزیر ورزش با انتقال باشگاه سایپا به تهران مخالف استمدیرکل ورزش و جوانان استان البرز گفت وزیر محترم ورزش هم با این انتقال مخالف است رضا گلمحمدی در گفتوگو با خبرنگار ورشی خبرگزاری فارس در مورد جلسه فردا با مدیرعامل سایپا گفت قرار است در این جلسه در ممشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران خواستار شد تلاش بیشتر برای رفع مشکلات ایثارگران شاغل در صنعت آب و برق
مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران خواستار شدتلاش بیشتر برای رفع مشکلات ایثارگران شاغل در صنعت آب و برقمشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران خواستار تلاش بیشتر برای رفع مشکلات ایثارگران شاغل در صنعت آب و برق شد به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه&zwnjوزیر نیرو: مواردی که امکان تولید آن وجود دارد وارد نکنیم/استفاده از سامانههای ماهوارهای برای پایش منابع آب
وزیر نیرو مواردی که امکان تولید آن وجود دارد وارد نکنیم استفاده از سامانههای ماهوارهای برای پایش منابع آبوزیر نیرو بر استفاده از سامانههای نوین سنجش منابع آب کشور همچون سامانههای پایش ماهوارهای تاکید کرد و گفت مواردی را که امکان تولید آن در داخل وجود دارد از خارج کشور وارددیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا
شماره گزارش 1996592690766209605 زمان انتشار 1394 4 6 17 02 عکاس جام جم عنوان دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا سومین مذاکره خود برای نگارش متن توافق جامع را روز شنبه در وین آغاز کردند 1394 4 6 17 02-
گوناگون
پربازدیدترینها