محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831403231
راهی برای انتقال فرهنگ قرآن به جامعه
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
راهی برای انتقال فرهنگ قرآن به جامعه بسیاری از تفاسیر، آیات قرآن را به شکل ترتیبی مورد بحث قرار دادهاند، ولی تفاسیر تنزیلی نیز اهمیت دارند. تفاسیر تنزیلی خواننده را بیش از دیگر تفاسیر، درگیر تاریخ اسلام میکند و به این شیوه حال و هوای مقطع جغرافیایی و تاریخی نزول، به کمک فهم آیات قرآن میآید.
جلسه نقد و بررسی کتاب تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول) مبانی، اصول، قواعد و فواید نوشته حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور دکتر عبدالهادی فقهی زاده، استاد دانشگاه تهران و دکتر مجید فلاح پور، استاد دانشگاه امام حسین(ع) عصر یکشنبه هفتم تیر در سرای اهل قلم برگزار شد. آنچه می خوانید گزارشی از این نشست است.
بهجت پور: باید مهندسی مورد نظر قرآن را کشف کنیم جنبه عمده مطالعات اسلامی تاکنون برای کشف محتوای قرآن بوده است، مثلا این که بدانیم امر به معروف چیست و چه ابعادی دارد؟ اما دو مساله اساسی درخصوص روش کشف محتوای قرآن مورد غفلت قرار گرفته است؛ اولین مساله چگونگی انتقال عنصر فرهنگی به جامعه است. یعنی برای این که مردم نماز بخوانند ما باید از کجا شروع کنیم و ازسوی دیگر مجموعه عناصر اسلامی باید با چه نسبتی مورد بحث قرار گیرد، مثلا اهمیت حجاب در اسلام به چه میزان است؟ اهمیت توحید در اسلام به چه میزان است؟ برای این که بتوان به این پرسش ها پاسخ داد، باید به تفسیر تنزیلی قرآن که براساس نزول تدریجی قرآن است، توجه کرد. نکته دوم این است که ترتیب کنونی قرآن ترتیب براساس نزول نیست و براساس کوتاهی و بلندی سوره های قرآن از بزرگ به کوچک تنظیم شده است. در کتاب تفسیر تنزیلی مجموعه ای از مباحث نظری درباره تفسیر تنزیلی مطرح شده است. در ادامه تفسیری از قرآن به عمل آمده است. تاکنون سه جلد از این تفسیر منتشر شده و جلد چهارم و پنجم زیر چاپ هستند. این تفسیر تا 20 جلد ادامه خواهد داشت. در کنار تفسیر تنزیلی در یک کتاب برای اولین بار یک تفسیر موضوعی نیز براساس تفسیر تنزیلی با موضوع عفاف و حجاب به رشته تحریر درآورده ام که منتشر خواهد شد. از سویی سعی شده مباحث نظری تفسیر تنزیلی مطرح شود و در کنار این تفسیر به شبهاتی که درخصوص این تفسیر مطرح شده است، پاسخ داده شود. این اثر اولین اثری است که به بیان مقدمات نظری تفسیر تنزیلی می پردازد. مراد من از اعتبار، مشروع بودن تفسیر تنزیلی بوده است، یعنی این روش تفسیری، تفسیر شرعی است و منافاتی با احادیث و سنت معصومین ندارد. هر سوره غرضی دارد، جدولی که من آورده ام براساس مقایسه جداول مستند به روایات است. من در پایان نتیجه گرفته ام که گزارش های مختلف در 75 مورد توافق دارند، با بررسی این 75 سوره سیاق معنایی شکل گرفته است که آیات اختلافی به آن رجوع داده شده و تعیین تکلیف شده اند. شیوه مهندس بازرگان در تعیین تاریخ نزول درست نیست و متاثر از شرق شناسان است. وظیفه ما مهندسی آیات قرآن نیست، بلکه باید مهندسی مورد نظر قرآن را کشف کنیم. وظیفه ما کشف قواعد تحول از خود قرآن است. باید ببینیم قرآن چگونه جامعه ایمانی می سازد. کاری که در سیر نزول قرآن صورت گرفته است تبدیل مردم از مسلمان به مؤمن بوده است. سپس قرآن برنامه تعبد را معین کرده است. در نهایت قرآن پس از ارائه برنامه کامل جامعه سازی، در سوره های آخر فرآیند ارزیابی، نقد و پالایش را پیشنهاد داده است. فقهی زاده: مهم ترین دستاورد نفسیر تنزیلی تأثیر تربیتی است ابتدا باید مشخص شود مراد از اصطلاح تفسیر تنزیلی (در مقابل تفسیر ترتیبی) چیست؟ این کتاب مزایای بسیاری دارد و ازجمله نکات مثبت آن، شجاعت علمی نویسنده است. شخصیت هایی مانند محمد عبده، آیت الله جوادی آملی، آیت الله شهید صدر و... از نقد منصفانه آقای بهجت پور در امان نمانده اند. ایشان منابع بسیاری (در حدود 200 منبع) را مورد استفاده قرار داده و به نقد منصفانه آنها نیز پرداخته است. ایشان گاهی توانسته شخصیت های بزرگ و گمنامی مانند آیت الله کرمی را نیز یافته و از ایشان بهره ببرد. در جایی محمد عبده مطرح می کند چرا در زمان نزول، قرآن توانست انقلابی فرهنگی به وجود بیاورد؟ اما اکنون چنین تاثیری ندارد و آیا مشکل از ماست یا از قرآن که جوابش این است که مشکل از ماست. از این رو تفسیر محمد عبده اجتماعی است. جناب آقای بهجت پور هم می کوشد با تفسیری که از قرآن ارائه می کند، بتواند تأثیر تربیتی در جامعه بگذارد؛ از این رو مهم ترین دستاورد این اثر تأثیر تربیتی است. ایشان تفسیر را به مثابه علم تربیتی ارائه کرده است. وی اولویت و اعتبار را به تفسیر تنزیلی داده است، اما اعتبار به چه معنا می تواند باشد: معنای اول لزوم و قطعیت است، دوم ممکن است صحت و کارآمدی باشد و معنای سوم سودمندی و فایده رسانی است. احتمال اول نه ممکن است و نه مطلوب، اما احتمال دوم و سوم قابل قبول است. ممکن است در برخی از روش ها با شما مناقشه کنم، اما در صحت و کارآمدی این روش شکی ندارم. کل قرآن به صورت یک بسته هدایتی است، این قرآن براساس قطعاتی است که نظم آن جدای نظم نزولی بوده است، قرآن سوره سوره بوده و نه آیه آیه. به اعتقاد جناب آقای بهجت پور، اولویت با تفسیر نزولی است که من نیز معتقد هستم این شیوه صحیح و مفید است، اما این یک شرط دارد و آن این که ترتیب نزول قرآن قابل اثبات باشد و من معتقدم این کار دشوار است. فلاح پور: اضطراب نویسنده در تعاریف اولین اشکالی که می توان به این کتاب وارد کرد اشکال ساختاری است. بحث فواید در کنار و هم عرض بحث مبانی، اصول و قواعد مطرح شده است که جای فواید در کنار اینها نیست و مولف باید این را در مقدمه می آورد. از سوی دیگر کل پروژه نتیجه گیری ندارد. از سوی دیگر تعاریف، دقیق، جامع و مانع نیست. خود مؤلف گفته است اضطرابی در تعاریف بوده و البته این اضطراب باعث شده در مرحله مصداق یابی نیز خلط و اشکالاتی به وجود بیاید. این اشکال ناشی از این مساله است که مولف حدومرز بحث نظری با بحث عملی و کاربردی را رعایت نکرده است. دکتر خسرو باقری در سال 68 و در کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» به این مسائل اشاره کرده و مولف می توانست از این مطالب استفاده کند. به نظرم اشکال کار از اینجا ناشی شده که چون نویسنده در تعاریف اضطراب داشته ، تعاریف را از فقه آورده ، در حالی که تفسیر، علمی نظری و فقه، علمی عملی است. جـام جـم سیدحسین امامی
 
سه شنبه 16 تیر 1394 ساعت 02:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
نهادینه کردن فرهنگ قرآنی عامل تجلی ارزشهای اسلامی درجامعه است
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز نهادینه کردن فرهنگ قرآنی عامل تجلی ارزشهای اسلامی درجامعه است شناسهٔ خبر 2789885 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ استانها > البرز کرج - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در بین آحاد مختلف جامعه نقش مهمی در جهت دهیمدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز: نهادینه کردن فرهنگ قرآنی عامل تجلی ارزشهای اسلامی درجامعه است
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز نهادینه کردن فرهنگ قرآنی عامل تجلی ارزشهای اسلامی درجامعه است استانها > البرز - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در بین آحاد مختلف جامعه نقش مهمی در جهت دهی آن جامعه به ارزش های اسلامی دارد به گزامسئول امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران: فرهنگ قرآنی عامل بازدارند بدعتها در جامعه است
مسئول امور قرآنی تبلیغات اسلامی تهران فرهنگ قرآنی عامل بازدارند بدعتها در جامعه استمسئول امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت امروز درک صحیح از قرآن کریم میتواند مهمترین وسیله برای جلوگیری از بدعتهای اجتماعی در سطح جامعه باشد به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تتأکید بر گسترش بیش از پیش فرهنگ قرآنی در جامعه
تبریز تأکید بر گسترش بیش از پیش فرهنگ قرآنی در جامعه امام جمعه شهرستان اهر بر گسترش بیش از پیش فرهنگ قرآنی در جامعه تأکید کرد به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از تبریز حجت الاسلام حاجی زاده در مراسم محفل انس با قرآن در شهرستان اهر گفت یکی از راههای گسترش فرهطرح ضیافت الهی موجب گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است
طرح ضیافت الهی موجب گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است استانها > سمنان - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان هدف از اجرای طرح ضیافت الهی را گسترش فرهنگ قرآنی و معرفتی در جامعه دانست به گزارش خبرگزاری خبر انلاین حجتالاسلام مرتضی میرکو در جلسه هماهنگی برناامام جمعه فردوس تأکید کرد لزوم ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه
امام جمعه فردوس تأکید کردلزوم ترویج فرهنگ قرآنی در جامعهامام جمعه فردوس بر لزوم ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا بابایی بامداد امروز در مراسم احیای شب نوزدهم که در محل بارگاه امامزادگان واجبالتعظیم سلطفرهنگ قرآنی راه سعادت جامعه است
استاندار اردبیل فرهنگ قرآنی راه سعادت جامعه است خبرگزاری پانا استاندار اردبیل گفت فرهنگ قرآنی سرمایه جاودانه و بهترین راه سعادت و تعالی جامعه به ویژه برای نسل جوان است و باید از این نعمت بزرگ با تمام توان حفاظت کنیم ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير ساعت 14 32 به گزارش خبرگزاری پانا مجید خدترویج فرهنگ قرآنی در جامعه ضرورت دارد
سلیمانی ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه ضرورت دارد شناسهٔ خبر 2788422 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۳ استانها > چهارمحال و بختیاری شهرکرد - استاندار چهارمحال و بختیاری گفت ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی در جامعه ضرورت دارد به گزارش خبرنگار مهر قاسم سلیمانی دشتکی پیش از ظهر شنبراهیابی دانش آموزان آباده ای به مرحله کشوری مسابقات فرهنگی هنری و قرآن
راهیابی دانش آموزان آباده ای به مرحله کشوری مسابقات فرهنگی هنری و قرآن خبرگزاری پانا تعدادی از دانش آموزان شهرستان آباده در مسابقات فرهنگی هنری قرآن و معارف اسلامی پس از درخشش در مرحله استانی به مرحله کشوری راه یافتند ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير ساعت 12 57 به گزارش خبرگزاری پانا در سالکارشناس قرآنی کانونهای مساجد کهگیلویه و بویراحمد خبر داد آغاز طرح قرآنی 1449 در 50 کانون فرهنگی و هنری مساجد
کارشناس قرآنی کانونهای مساجد کهگیلویه و بویراحمد خبر دادآغاز طرح قرآنی 1449 در 50 کانون فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمدکارشناس قرآنی دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد از آغاز طرح قرآنی 1449 در 50 کانون فرهنگی و هنری مساجد استان خبر داد به گزارش34 گروه قرآنی در فرهنگسراهای شهر تهران تشکیل می شود
34 گروه قرآنی در فرهنگسراهای شهر تهران تشکیل می شود تهران - ایرنا - رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تشکیل 34 گروه قرآنی و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای کالاهای قرآنی در 34 فرهنگسرای شهر تهران خبر داد به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداریمهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز دوم تیر «محمدرضا حیاتی» بازنشسته شد/پرستویی در معرض انفجار انتحاری
مهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز دوم تیرمحمدرضا حیاتی بازنشسته شد پرستویی در معرض انفجار انتحاری مفهومیترین رحل قرآن دنیا تصاویرآخرین ماه رمضان امام خمینی عاقبت فرماندهی که مجلس را به توپ بست محمدرضا حیاتی بازنشسته شد بدعهدیهای غرب در موشن گرافیک تکرار مکر پرستویی در معرض انفجآخرین اخبار نقل و انتقالات لیگ فوتبال؛ از حراج بازیکن فولاد تا قرارگرفتن مبعلی بر سر دوراهی
آخرین اخبار نقل و انتقالات لیگ فوتبال از حراج بازیکن فولاد تا قرارگرفتن مبعلی بر سر دوراهی در این خبر سعی شده است آخرین تحولات در راستای نقل و انتقالات لیگ اطلاع رسانی شود به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران در این خبر سعی شده است آخرین اقدامات متشکیل گروه های قرآنی تا پایان سال در فرهنگسراها
تشکیل گروه های قرآنی تا پایان سال در فرهنگسراها تهران - ایرنا - رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت تمامی فرهنگسراهای شهر تهران باید تا پایان سال 94 گروه های قرآنی را با حضور اساتید و فعالان قرآنی محلات راه اندازی کنند به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از رادیو قرآنمسئول کمیته فرهنگی سومین نمایشگاه قرآن و عترت قم: محدود شدن نمایشگاه قرآن در قم به دلیل عدم همکاری نهادها
مسئول کمیته فرهنگی سومین نمایشگاه قرآن و عترت قم محدود شدن نمایشگاه قرآن در قم به دلیل عدم همکاری نهادهامسئول کمیته فرهنگی سومین نمایشگاه قرآن و عترت در قم عدم همکاری ارگانها و نهادهای استان بهویژه نهادهای فرهنگی و کمبود اعتبارات را از مشکلات برپایی این نمایشگاه عنوان کرد بهمعاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران: محفل بزرگ قرآنی در نیمه رمضان در جمکران برگزار میشود
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران محفل بزرگ قرآنی در نیمه رمضان در جمکران برگزار میشودمعاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت همزمان با میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع و هفدهم ماه مبارک رمضان سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران به امر مبارک امام عصر عج محفل قران برگزار میشود بآسیبهای فرهنگی و اجتماعی جامعه به دست ائمه جماعات و مساجد ریشه کن خواهد شد.
قم آسیبهای فرهنگی و اجتماعی جامعه به دست ائمه جماعات و مساجد ریشه کن خواهد شد حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی در نشستی با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و مدیران این اداره کل اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت مساجد را لزوم حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه اعلام کردند به-
گوناگون
پربازدیدترینها