تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819893410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخليه مستقيم فاضلاب به رودخانه و دريا در شهرهاي شمالي/ ساخت سد هراز غير منطقي بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۱۵ق.ظ)
کارشناس محيط زيست در گفت و گو با موج: تخليه مستقيم فاضلاب به رودخانه و دريا در شهرهاي شمالي/ ساخت سد هراز غير منطقي بود موج- شهروندان مازندراني اغلب براي مصرف شرب از آب چاه استفاده مي‌کنند. بايد از مسئوولان پرسيد آيا آب اين چاه‌ها سالمند؟
سهيل اولاد زاد، فعال و کارشناس محيط‌ زيست در گفت‌وگو با خبرنگار موج با انتقاد از نبود تصفيه‌خانه فاضلاب در استان‌هاي شمالي و بي‌توجهي مسوولان به‌سلامت شهروندان گفت: در برخي از شهرهاي مازندران فاضلاب به سطح زمين نيز رسيده است.
وي با اشاره به ساخت سد هراز که با هزينه بالايي احداث‌شده ولي به دليل ضعف‌هايي بي‌استفاده مانده است، اظهار کرد: با برآوردهاي قيمتي که انجام‌شده با هزينه ساخت يک سد بي‌مصرف مثل سد هراز که تبديل به زباله‌داني شهر آمل شده مي‌توانستيم چندين ايستگاه تصفيه فاضلاب بسازيم.
اولاد زاد با يادآوري اين نکته که ساخت تصفيه‌خانه چيزي حدود 300-200 ميليارد تومان هزينه دارد، ادعا کرد: ساخت سد هراز به دليل سست بودن خاک منطقه، ارزشمند بودن دره هراز ازنظر زيست‌محيطي و از همه مهم‌تر آلوده شدن درياچه و آب پشت سد با زباله‌هاي آمل، غيرمنطقي بوده است.

نفوذ فاضلاب به آب‌هاي زيرزميني
اين کارشناس محيط‌زيست بابيان اين که هنوز در شهرهاي مازندران از چاه‌هاي جذبي براي تخليه فاضلاب استفاده مي‌شود، اظهار کرد: در اغلب نقاط استان اين چاه‌ها حتي يک‌بار هم خالي نمي‌شوند و اين عدم تخليه به اين معني است که فاضلاب به زمين نفوذ مي‌کند و با آب‌هاي زيرزميني مخلوط مي‌شود.
به گفته وي؛ تأسف بارتراز نفوذ فاضلاب به آب‌هاي زيرزميني در اين استان اين است که نقاطي هم که چاه‌ها به خاطر بالا آمدن آب‌هاي زيرزميني تخليه مي‌شوند، کاميون‌هاي تخليه؛ فاضلاب را مستقيم به رودخانه‌ها مي‌ريزند.

آيا آب چاه‌ها در مازندران سالم است؟
اين فعال محيط‌زيست ادامه داد: شهروندان مازندراني اغلب براي مصرف شرب از آب چاه استفاده مي‌کنند. بايد از مسوولان پرسيد آيا آب اين چاه‌ها سالم‌اند؟
وي ادعا کرد: در حال حاضر آب‌هاي زيرسطحي تا عمق بيست‌متري زمين در برخي نقاط ميکروبي شده‌اند، چون تمام فاضلاب‌هاي انساني به آب‌هاي سطحي و زيرسطحي فرستاده مي‌شود.

ورود فاضلاب خام به دريا
اولاد زاد به وضعيت سيستم فاضلاب شهر بابل نيز اشاره کرد و تصريح کرد: تصفيه‌خانه فاضلاب اين شهر نيمه‌کاره رهاشده است و چون شهر بابل ارتفاع پايين‌تري از سطح دريا دارد و سطح آب زيرزميني در اين شهر بالاست، مردم فاضلاب استحمام و توالت‌هاي خودشان را به چاه‌هاي جذبي مي‌ريزند.
وي در ادامه افزود: باوجوداين که اين شهر نياز ضروري به تصفيه‌خانه فاضلاب دارد اما وزارت نيرو ساخت فاضلاب را در شهرهاي ديگر آغاز کرده‌است. چرا تصفيه‌خانه نيمه‌کاره رهاشده و براي ساخت تصفيه‌خانه‌هاي ديگري اقدام شده است؟
اين کارشناس بابيان اينکه خطوط لجن فعال و لجن سيال فاضلاب که عصاره آلودگي محسوب مي‌شود در محوطه تصفيه‌خانه نيمه‌کاره دپو مي‌شود ادامه داد: اين فاضلاب‌ها به‌صورت خام وارد دريا مي‌شود.

آيا چاه‌هاي آب سالم است؟
اولاد زاد به 9 نقطه‌اي که سازمان محيط‌زيست سال گذشته در سواحل شمالي به‌عنوان مناطق داراي آلودگي ميکروبي شناسايي کرده بود اشاره کرد و گفت: اين آلودگي، به خاطر عدم تصفيه و ورود فاضلاب خام به دريا است.
وي در پايان از مسوولان آب و آب فا پرسيد: آيا فاضلاب‌ که سلامت آب دريا را تحت شعاع خود قرار داده نمي‌تواند سلامت آب چاه‌ها را تحت شعاع قرار دهد؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن