تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819808270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه های غربی و مذاکرات هسته ای وین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رسانه های غربی و مذاکرات هسته ای وین تهران - ایرنا - رسانه های غربی در ساعات پایانی روز یکشنبه پنجم جولای،دو عبارت از تازه ترین سخنان جان کری در جمع خبرنگاران را برجسته کردند: "حصول پیشرفت های واقعی" و "آمادگی آمریکا برای کنارکشیدن از گفتگوها در صورت سرسختی ایران".


به گزارش ایرنا، برخی از این رسانه ها سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را پاسخی به دیپلماسی رسانه ای "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران ارزیابی کرده اند.
***رویترز- 5 جولای: کری، ایران را به "انتخاب های دشوار" ترغیب کرده و می گوید که آمریکا آماده کنارکشیدن است.
کری گفت: "اگر به توافق نرسیم و سرسختی مطلق و عدم تمایل برای حرکت به جلو در مسائلی که برای ما اهمیت دارد، وجود داشته باشد، رییس جمهور اوباما همیشه گفته است که ما آماده کنارکشیدن هستیم."
*** گاردین در گزارشی از تهران- 5 جولای: با نزدیک شدن گفتگوهای هسته ای به خط پایان، ایرانی ها آماده فصل تازه ای می شوند.
بسیاری را امید بر این است که اقتصاد ایران و چه بسا سیستم پیچیده سیاسی اش با کاهش تحریم ها و مناسبات تازه با غرب، دچار دگرگونی شود.
*** گاردین از وین- 5 جولای: جان کری می گوید که گفتگوهای هسته ای ایران می تواند به مسیرهای مختلفی برود.
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید نیاز است تا تصمیمات سختی به سرعت اتخاذ شود تا بتوان این هفته به یک توافق بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافت. روز یکشنبه، کارشناسان هسته ای و مالی ایران و شش قدرت جهانی، جلسات طولانی و پرکاری را بر سر متن توافقی از سر گذراندند که هدف آن برطرف کردن بن بست بر سر برنامه هسته ای ایران است.
***بی بی سی- 5 جولای: جان کری: گفتگوهای هسته ای می تواند به هر سو برود
وزیر خارجه آمریکا می گوید که گفتگوهای جاری در وین، به پیشرفت های واقعی دست یافته اما هنوز دستیابی به توافق قطعی نیست.
***بی بی سی- 4 جولای (جیمز روبین از وین): چرا متوقف کردن ایران تا این اندازه اهمیت دارد...
از سال 1945 که آمریکا تنها دارنده سلاح هسته ای بود تا بعدها که روسیه، اسراییل، انگلستان، چین و بقیه به بمب هسته ای مجهز شدند، به نظر می رسید که قدرت های جهانی قادر نبودند یا تمایل نداشتند که از این روند جلوگیری کنند مگر اکنون که نوبت به ایران رسیده است. منظور از همه نشانه های متناقضی که از گفتگوهای بین المللی در وین به بیرون درز می کند، خاتمه دادن به همه دشمنی ها بین قدرت های مهم جهان و ایران بر سر برنامه هسته ای شدیدا مناقشه برانگیز این کشور است. هم سخن از شکست گفتگوها می شود و هم پیشرفت آن.
چرا متوقف کردن ایران، تا به این اندازه مهم است؟ من این پرسش را از جان ساورز پرسیدم، فردی که مذاکره کننده اصلی انگلستان با ایران بین سالهای 2003 تا 2007 بود و بعد از آن هم نماینده انگلستان در شورای امنیت بوده است زمانی که تحریم ها علیه ایران وضع می شد.
وی می گوید: "اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، پویش سراسر خاورمیانه دستخوش دگرگونی می شود و آنها را در مقابل هر گونه واکنشی نسبت به رفتار غیرقابل قبولشان در منطقه آسیب ناپذیر می کند."
وی می گوید: "اگر توافقی حاصل شود در آنصورت، قبل از هرچیز به همه این اطمینان داده می شود که ایران به دنبال گریز هسته ای نخواهد بود. این توافق امکان اینکه ایران و همسایگان عربش گردهم آمده و روابط عادی تری داشته باشند را فراهم می سازد. در حال حاضر، این منازعه است که به پیشرانی برای خاورمیانه تبدیل شده است، منازعاتی که بیشترشان حول محور شیعه سنی شکل می گیرد و اگر ما بتوانیم این امکان را ایجاد کنیم که سعودی ها و ایرانی ها بتوانند با هم گفتگو کنند، در آن صورت امکان شکل گیری خاورمیانه دیگری بوجود خواهد آمد.
جان ساورز، بر اساس سالها گفتگو با ایرانی ها می گوید: "هرگاه شما یک فرش در ایران بخرید، مجبورید که آن را دو یا سه بار بخرید. برخی اوقات احساس می کنم که همین وضعیت را در گفتگوهای هسته ای داریم. یک ضرب المثل ایرانی می گوید که گفتگوی واقعی تازه وقتی آغاز می شود که توافق به امضاء رسیده باشد. آنها همیشه برای بدست آوردن چیزهای بیشتر، بر می گردند. حتی اگر به توافق هم برسیم، به این معنی نیست که در دوره خودمان به صلح خواهیم رسید."
گزارشگر بی بی سی می افزاید: بنابراین، بدگمانی در دو طرف همچنان به قوت خود باقی خواهد بود. در چند روز آینده هر اتفاقی بیفتد، ایجاد و حفظ اعتماد بین ایران و قدرت های کلیدی جهان، بویژه ایالات متحده، همچنان سخت ترین چالش ها خواهد بود.
*** نیویورک تایمز(میشائیل گوردون از وین)- اواخر وقت یکشنبه 5 جولای:
تماس تلفنی باب کروکر با جان کری
سناتور باب کروکر جمهوریخواه از ایالت تنسی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، در برنامه "در پیشگاه مردم" سی بی اس، گفت: "من روز شنبه با جان کری تلفنی صحبت کردم و او را ترغیب کردم که به خودشان مجال بدهند. " مساله ما این است که آیا خواهیم توانست نظارت های هر زمان و هر کجا را اعمال کنیم؟ آیا ما می دانیم که ابعاد نظامی گذشته آنها چه بوده است؟ این بسیار مهم است.
این سناتور جمهوریخواه جان کری را متهم کرد که برای دستیابی به یک توافق عجله می کند تا بتواند آن را به گونه ای تسلیم کنگره کند که دوره مجاز کنگره برای مرور این موافقتنامه از سی روز به شصت روز افزایش نیابد.
روز شنبه هم عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران سخنانی را مطرح کرد که به نظر می رسد هدف از آن، آماده سازی افکار عمومی ایران برای یک توافق احتمالی و از سوی دیگر هموار کردن زمینه برای مقصر خواندن آمریکا در صورت ناکامی گفتگوها باشد.
***ان. بی. سی نیوز- اواخر وقت یکشنبه 5 جولای: دیپلمات ها در وین می گویند که تا اواخر دوشنبه، توافق حاصل می شود.
دیپلمات ها هنوز باید مشخص کنند که اگر ایران به الزاماتش در چارچوب توافق عمل نکرد، چه باید کرد. آمریکا خواهان یک ساز و کار خودکار برای بازگشت تحریم های سازمان ملل است که نیازی به رای شورای امنیت نداشته باشد.
همچنین درباره چگونگی دسترسی ناظران هسته ای به سایت های حساس ایران شکاف وجود دارد و نیز درباره اینکه چگونه و چه زمانی به تهران اجازه داده می شود که پژوهش های هسته ای پیشرفته اش را از سر بگیرد. مقامات رسمی روز یکشنبه گفتند که دست کم تا دوشنبه شب، توافق حاصل خواهد شد. اگر چنین شود، جان کری باید تا پنج شنبه یک گزارش رسمی کتبی را تسلیم کمیته روابط خارجی سنای آمریکا کند.
***فاکس نیوز- یکشنبه 5 جولای: سناتور دن کواتز جمهوریخواه می گوید که این توافق به همان سرانجامی خواهد رسید که توافق کلینتون با کره شمالی.
هیچ دلیلی برای اینهمه شتاب وجود ندارد. ایران شایسته اعتماد آمریکا و جامعه بین الملل نیست. ما این توافق را بررسی می کنیم و اگر شرایط خوبی نداشته باشد، آن را رد می کنیم اما نگرانی ما این است که در آنصورت با وتوی ریاست جمهوری مواجه شویم. ما عمیقا نگران هستیم که دولت اوباما برای میراث شخصی خود بر حصول این توافق تاکید دارد. هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. هرچند ما نمی دانیم که پیامدهای شکست این گفتگوها برای جهان چه خواهد بود اما به یقین می دانیم که اگر ما تحریم ها را ادامه دهیم، ایران به میز گفتگو باز می گردد و بر اساس شرایط ما با ما توافق خواهند کرد. آنها نمی توانند برای همیشه تحریم ها را تحمل کنند.
اروپام **1572**1701



15/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن