تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798465050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در وصف و نقد سریال پایتخت4


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


در وصف و نقد سریال پایتخت4 استان‌ها > قزوین -
مارشال مک لوهان اندیشمند فقید کانادایی سالها پیش در کتاب درک رسانه ها گفت « رسانه خود پیام است» در اکثر متون علمی رسانه های جمعی و ارتباطات این جمله معروف مک لوهان تکرار و تکرار شده و تفاسیر و تحلیل های فراوان بر آن نوشته شده است. در اینجا قصد تفسیر و تحلیل این جمله را نداریم, تنها با الهام از این جمله سریال پر مخاطب تلویزیونی پایتخت را مورد بررسی قرار می دهیم.


علیرضا تهرانی فر-کارشناس ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه تهران: در خصوص سریال پایتخت 4 که در شب های ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می گردد؛ نقد ها و وصف های فراوان از سوی متنقدین و غیر منتقدین مطرح شده است. برخی به وصف و تعریف و تمجید از این سریال پرداخته اند و برخی نیز چاقوی تیز نقد خود را بر این سریال گذاشته اند.  بله رسانه خود پیام است مک لوهان بی جهت این جمله را بیان نکرد، سریال پایتخت محصولی برای رسانه تلویزیون است. تلویزیون نیز یک رسانه توده ای( اگر به معنای منفی توده توجه نکنیم) یا بهتر است بگویم یک رسانه عامه پسند است. مخاطب برنامه های تلویزیونی عامه مردم هستند، ژانر های تلویزیون و به خصوص ژانر سریال آن با این ویژگی تی وی کاملا هماهنگ است. از ویژگی های ژانر سریال های تلویزیونی می توان به عامه پسند بودن، تکه کلام های کوچه بازاری، عدم وجود داستان منسجم و جدی ، لودگی وطنز سخیف، لحظات اوج احساسی، تصاویر با نمای بزرگ از زاویه روبرو و غیره اشاره نمود.
پس رسانه تلویزیون و ژانر سریال آن است که پیام مورد نظر را برای مخاطب می سازد. فرض کنیم یک پیام مساوی را از سه رسانه تلویزیون، رادیو و روزنامه بخواهیم پخش نماییم . ویژگی هرکدام از این رسانه ها در مراحل پیش تولید، تولید، پخش و تاثیر پیام اثر می گذارد و سه پیام متفاوت با اثرات متنوع تولید می گردد.
سریال پایتخت دقیقا آنچه از یک سریال عامه پسند تلویزیونی، که ساعتی در شب مخاطبان انبوه خود را پای تی وی میخ کوب کند، انتظار می رود را برآورده کرده است و یا شاید بیشتر. ژانر سریال تلویزیونی با چاشنی طنز همین است، لودگی، طنز سخیف، کوچه بازاری بودن و عدم وجود داستان منسجم و اطناب و داشتن نقاط احساسی. سریال پایتخت از یک داستان منسجم برخوردار نیست به نوعی با نمک بازیگرانش در حال پیش رفتن است.
اگر بخواهیم یک متن را نقد کنیم باید به این نکته توجه کرد که از چه دیدگاهی به متن توجه می کنید. اگر نخبه گرایانه به متن و در اینجا سریال پایتخت بنگریم این سریال ارزش هنری بالایی ندارد. داستان معناگرایی که یک فلسفه یا مسئله خاص اجتماعی فرهنگی را در بطن خود داشته باشد را ندارد.
اما همیشه دیدگاه نخبگان با دیدگاه عامه یکی نیست نشان به آن نشان که پر مخاطب ترین فلیم های تاریخ سینما صرفا بهترین فیلم های تاریخ سینما نبوده اند. مخاطب عامه بدنبال کسب لذت آنی است، لحظه ای بدون اندیشه با داستانی از جنس خودش از جنس آنچه در اطرافش هر روز شاهد آن است می گذرد ببیند و بخندد و بگذرد. سریال پایتخت در بافت ژانر خودش در رسانه تلویزیون بسیار موفق عمل کرده است و توانسته دل عامه مردم را به دست آورد. اما این سریال پرمخاطب و دوست داشتنی از دید عموم مردم نمی تواند یک سریال برتر و برجسته از دید نخبگان و منتقدان باشد.
زیرا منتقدان ابزارها، دیدگاها و انتظارات خود را از مصرف یک متن دارند. این سریال از نظر نگارنده نتوانسته است دل منتقدان را بدست آورد. مخاطب این سریال منتقدان و نخبگان نیستند و رسانه ای هم که این متن از آن پخش می گردد رسانه ای نخبه گرا نیست.
این دعوای همیشگی بین نخبگان، منتقدان و عامه مردم از دیرباز بوده و امروز هم شاهد هستیم که این دعواها ادامه دارد. در اینجا قصد آشتی دادن نخبگان با عامه مردم را نداریم اما باید توجه داشت که مخاطب با قصد خاصی از یک رسانه و برنامه آن استفاده می کند.یکی برای سرگرم شدن و لذت بردن و دیگری برای فهمیدن و اندیشه کردن. سریال پایتخت توانسته است مخاطب خود را سرگرم کند، بخنداند این خود یک هنر است و کاری بس بزرگ به خصوص در جامعه ما که مردم هر روز با انواع فشارها و تنش ها روز را شب می کنند، به اینگونه طنزها نیاز داریم که لحظه ای هم شده خود را با کارکترهای جذاب و با نمک سریال پایتخت با لحجه ها خاص خود راها کند بدون توجه به اینکه آیا این سریال چیزی به اندوخته های فکری او می افزاید؛ آیا این سریال به مسئله مهمی توجه نموده است و برای حل آنها راه حلی ارائه داده است. مخاطب عامه به این موارد توجه ایی ندارد و این سریال نیز بدنبال پاسخگویی به این موارد نیست! کارکرد اینگونه سریال ها همین است.
منتقدان نیز انتظارات خود را از یک متن رسانه ایی دارند. آنها نیز با قصدی بدنبال مصرف یک متن رسانه ایی هستند. هرچند مخاطب این سریال نخبگان و منتقدین نمی باشند اما این دلیل نمی شود که نقدی بر این سریال نوشته نشود. برخی بیان کرده اند که سریال دل مردم را بدست آورده و این کافی است . این در جای خود کافی است، اما منتقدین نیز بخش مهم و تاثیرگذاری در جامعه هستند و بایستی نظرات و نقد های منصفانه آنها را مورد توجه قرار داد. نمی شود هرگونه اثری را تنها به این بهانه که مخاطب دوست دارد و لذت می برد به خورد مردم داد. درست است همانطور که در بالا گفته شد مردم نیازمند طنز می باشند و این کارکرد رسانه همانند دیگر کارکردها مهم است. بهتر بود سریال پایتخت داستان منسجم تر ، با خط داستان مشخصی را دنبال می کرد. حداقل در بطن آن یک مسئله اجتماعی را مطرح می کرد. در این صورت می توانست دل منتقدین خود را نیز بدست آورد.

کلید واژه ها: سریال ایرانی -




شنبه 13 تیر 1394 - 19:34:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن