تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820701104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر شرافتمندانه در دعواي حق و باطل بي‌طرف نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شعر شرافتمندانه در دعواي حق و باطل بي‌طرف نيست
سنت برگزاري مراسم شعرخواني در محضر مقام معظم رهبري، امسال نيز با حضور پر شور شعراي ايراني و چند شاعر مدعو پارسي‌گوي از خارج از كشور، در شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) برگزار شد.


سنت برگزاري مراسم شعرخواني در محضر مقام معظم رهبري، امسال نيز با حضور پر شور شعراي ايراني و چند شاعر مدعو پارسي‌گوي از خارج از كشور، در شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) برگزار شد. اين مراسم به تعبيري يك تاريخ ادبيات به شمار مي‌رود.
به گزارش«جوان» به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري، در شب ولادت كريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي(ع)، جمعي از اهالي فرهنگ، اساتيد شعر و ادب فارسي، شاعران جوان و پيشكسوت كشور و تعدادي از شاعران از كشورهاي هند، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان و آذربايجان، با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با تبريك ولادت با سعادت امام حسن مجتبي(ع)، اثرگذاري كم نظير شعر را زمينه‌ساز ايجاد مسئوليت‌هاي سنگين براي شاعر خواندند و با تأكيد بر ضرورت دفاع صريح شعر شرافتمندانه از جبهه حق در مقابل جبهه باطل و سلطه دستگاه‌هاي تبليغاتي آن در دنيا خاطر نشان كردند: شعر انقلاب، شعري است كه در همين جهت و در خدمت اهداف انقلاب يعني عدالت، انسانيت، وحدت، رفعت ملي، پيشرفت همه‌جانبه كشور و انسان‌سازي باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به امكان استفاده دو سويه از ابزار مؤثر شعر در جهت «هدايت مخاطب» يا در مسير «ساقط كردن او به سمت كج راهه» افزودند: امروز با گسترش ابزارهاي رسانه‌اي جديد، برخي دست ها در صدد هستند كه با انحراف شعر جوانان از فضاي لطيف و با احساس حماسي و انقلابي، شعر را در خدمت فرهنگ لجام‌گسيخته و به دور از هنجارهاي انساني و تحت‌تأثير غرايز جنسي، نفع طلبي شخصي و ستايش ظلم قرار دهند. رهبر انقلاب با تمجيد از ايستادگي برخي شاعران جوان در برابر اين فضاي مسموم تأكيد كردند: اين ايستادگي نشانه همان مسئوليت‌شناسي است و امروز هر شعري كه بر ضد ظلم و در راستاي اهداف امت اسلامي از جمله درباره يمن، بحرين، لبنان، غزه و فلسطين و سوريه گفته شود، مصداق شعر حكمت‌آميز است. ايشان در همين زمينه، دعوت به «بي طرفي شاعر در دعواي حق و باطل» را بي‌معني خواندند و تأكيد كردند: اگر شاعر و هنرمند نسبت به جنگ حق و باطل بي‌طرف باشد، در عمل استعداد و نعمت خدادادي خود را ضايع كرده و چنانچه در خدمت جبهه باطل قرار بگيرد، كار او خيانت و جنايت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سالروز بمباران شيميايي سردشت، مظلوميت‌هاي فراوان ملت ايران را نمونه‌هايي مهم و تكان‌دهنده براي انعكاس به دنيا با زبان شعر برشمردند و گفتند: رسانه‌هاي دنيا كه تحت سلطه امريكا، انگليس و صهيونيست‌ها هستند و گاهي براي جان يك حيوان جنجال تبليغاتي به راه مي‌اندازند، در مقابل اين جنايات و نظاير آن مانند بمباران اين روزهاي يمن و تهاجم سال‌هاي گذشته عليه غزه و لبنان سكوت وقيحانه مي‌كنند. رهبر انقلاب خطاب به شاعران اين سؤال را مطرح كردند: يك انسان با شرف در مقابل چنين جبهه‌گيري و خباثتي چه بايد بكند؟
ايشان واكنش سريع شاعران جوان به حوادث و تحولات را اتفاقي بسيار خوب و با ارزش دانستند و گفتند: اميدواريم شعر انقلاب كه در واقع در خدمت اهداف و آرمان‌هاي انقلاب يعني عدالت، انسانيت، وحدت، رفعت ملي، پيشرفت همه‌جانبه كشور و انسان‌سازي است، روز به روز رتبه و رفعت بيشتري پيدا كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اظهار رضايت از پيشرفت‌هاي آشكار شعر كشور در دوره بعد از انقلاب اسلامي، ظرفيت شعر ايران را با توجه به سابقه درخشان و نقاط برجسته تاريخي آن فراتر از وضعيت كنوني خواندند و افزودند: دستگاه‌هاي مسئول از جمله دستگاه‌هاي دولتي، حوزه هنري و صدا و سيما بايد در اين زمينه به وظايف خود عمل كنند. رهبر انقلاب در ابتداي سخنان خود همگان را به بهره‌گيري از بركات رمضان و زدودن آلودگي از دل‌ها با تضرع به درگاه حضرت حق و تعمق در ادعيه وارده ماه مبارك رمضان فرا خواندند. در ابتداي اين ديدار بيش از 20 نفر از شاعران، اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامي قرائت كردند.

   روايت ديدار شعرا با مقام معظم رهبري
جلسه شعرخواني نيمه ماه رمضان در محضر مقام معظم رهبري از سوي شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني مورد توجه قرار گرفت و بخش‌هايي از آن در اخبار تلويزيون بازتاب داشت. در كنار اين پوشش خبري، چند خبرگزاري نيز اقدام به نشر گزارش‌هايي از حواشي مراسم شعرخواني كردند و اهميت اين مراسم را در پاسداري از زبان فارسي يادآور شدند. محمدصادق عليزاده در «فارس» نوشت: جلسات نيمه رمضان رهبري با شعرا دارد آرام آرام دست بلند فرهنگي جمهوري اسلامي مي‌شود در ماوراءالنهر و شبه قاره! قدرت نرمي كه اگر به همين منوال پيش رود، احياناً تا چند سال ديگر بايد منتظر واكنش‌هاي عصبي حسودان و عنوداني بود كه از پا گرفتن مجدد زبان و فرهنگ فارسي در آن ديار احساس خطر مي‌كنند! هرچند پيش‌لرزه‌هاي اين واكنش‌ها را در همين دو سه سال اخير هم مي‌توان در رسانه‌هايشان رصد كرد. «آقا تشريف آوردند. 20 دقيقه‌اي به اذان مانده. آقا دست تكان مي‌دهند و با افرادي كه نزديك‌تر هستند احوالپرسي مي‌كنند. حالا شاعرها هر كدام مي‌روند و چند لحظه‌اي حرف مي‌زنند و كتاب مي‌دهند و مي‌آيند. حدسم درست بود. ديگر خبري از آن صف‌ها نيست. بيشتر جمعيت ازدحام كرده‌اند براي رفتن پيش آقا. استاد حميد سبزواري مي‌آيند. آقا او را از دور مي‌بينند. با صداي بلند صدا مي‌زنند آقاي حميد... . راه باز مي‌شود و اين شاعر پيشكسوت كه حال و روز جسمي خوبي هم ندارد با كمك بقيه آرام آرام نزديك مي‌شود.
«بياييد ببوسمتون...» آقا اين جمله را مي‌گويند و حميد را در آغوش مي‌كشند. مثل هميشه چند شاعر جوان شعرشان را مي‌دهند و از آقا مي‌خواهند كه فرصت شعرخواني پيدا كنند و آقا هم مثل هميشه مي‌گويند كه در مديريت جلسه دخالت نمي‌كنند. آقا به دكتر اسماعيل آذر مي‌گويند: «آقا من گاهي كه برنامه مشاعره شما رو مي‌بينم، از تسلط شما بر شعر خيلي لذت مي‌برم.»
مجتبي رحماندوست مي‌آيد و كتاب داستان و شعري قديمي را مي‌دهد و مي‌گويد از وقتي رفتيم مجلس از خلاقيت افتاديم. عباس حسين‌نژاد كتاب‌هاي خودش را مي‌دهد و سلام استاد زرويي نصرآباد را مي‌رساند. آقا حال زرويي را مي‌پرسند و مؤمني جواب مي‌دهد.»
«قزوه نام چندين شاعر مرحوم را مي‌خواند و براي شادي روحشان صلوات مي‌گيرد. اسم‌ها و صلوات كه تمام مي‌شود آقا مي‌گويند: «و مرحوم بهجتي...» و قزوه اين شاعر مرحوم را كه از قلم انداخته بود، نام مي‌برد. سمت چپ آقا به ترتيب قزوه، مؤمني و نظري نشسته‌اند و سمت راست هم طبق معمول حجت‌الاسلام گلپايگاني و حداد عادل. بين اين دو يك صندلي خالي مانده كه بعد با آمدن وزير ارشاد پر مي‌شود. علي جنتي دير رسيد. قزوه از حميد سبزواري با عبارت «بزرگ جماعت شعر انقلاب» نام مي‌برد و مي‌خواهد كه او شعرخواني را شروع كند. اولين آفرين آقا را اولين بند از شعر او دشت مي‌كند:
خوش‌نشينان ساحل بدانند
موج اين بحر را رامشي نيست
دل به اميد رامش نبندند
بحر را ذوق آسايشي نيست
آقا آفرين مي‌گويند. آخرين بيت هم علاوه بر آفرين آقا، آفرين و احسنت جمعيت را هم مي‌گيرد:
خوش‌نشينان ساحل بدانند
تا كه درياست اين شور و حال است
چشم سازش ز دريا ندارند
سازش موج و ساحل محال است...
آقا مي‌گويند: «شعر جوانانه‌اي بود، معلوم مي‌شود كه در 90 سالگي هم مي‌توان شعر جوانانه گفت»
و بعد براي سلامتي سبزواري دعا مي‌كنند.»

   شعرخواني شاعران خارجي
قزوه استاد محمد اكرام از پاكستان را معرفي مي‌كند و مي‌گويد كه از اقبال‌شناسان كاركشته است. آقا مي‌فرمايند كه دكتر اكرام را مي‌شناسند و كتاب ايشان درباره اقبال را قريب به 30 سال قبل ديده‌اند. اكرام شعرش را مي‌خواند. آقا تشكر مي‌كنند و بعد به دكتر حداد عادل مي‌گويند كه دكتر اكرام به بنده گفته است به شما سفارش كنم با ايشان بيشتر همكاري كنيد! حداد عادل مي‌گويد كه با ايشان رفيق قديمي هستم. آقا مي‌گويند معلوم است كافي نبوده كه به بنده گفتند سفارش كنم! آقاي دهر مندرات از هندوستان نفر بعدي است. قزوه براي معرفي او چند دقيقه‌اي صحبت مي‌كند. اينكه پدرش از مبارزان استقلال‌طلبي در هند و وزير دولت جواهر لعل نهرو بوده و خانوادگي عاشق اهل بيت هستند. خود دهر مندرات هم چندين كتاب درباره اهل بيت دارد كه در يكي از آنها اشعار 400 شاعر هندو در مدح پيامبر اسلام(ص) جمع آوري شده است و او حتي حاضر نشده كه براي اين زحمت 10 ساله حق‌التأليفي بگيرد. او به خواندن يك رباعي از پدرش در مدح امام حسين(ع) بسنده مي‌كند:
دين است حسين، فخر دين است حسين
دين است امانت و امين است حسين
چون خاتم‌الانبيا محمد بوده
بر خاتم‌الانبيا نگين است حسين
آقا بعد از شنيدن اين رباعي اين شعر از مولوي را مي‌خوانند:
اي بسا هندو و ترك همزبان
اي بسا دو ترك چون بيگانگان
پس زبان محرمي خود ديگرست
همدلي از همزباني بهترست
نفر بعدي آقاي شاه‌منصور شاه‌ميرزا از تاجيكستان است. او در ابتدا مي‌گويد كه حتي وقتي در تاجيكستان بوده است اين جلسات شعرخواني را دنبال مي‌كرده است.
 شاه‌ميرزا مي‌خواند:
سپاهم به جنگ ددان نور عشق است
سياهي لشكر نباشد نباشد
خوشا گم شدن در معاد نگاهت
اگر صبح محشر نباشد نباشد
آقا با خنده مي‌گويند: «هست ديگه، چاره‌اي نيست!»
زاميق محمودزاده از آذربايجان نفر بعدي است كه شعري به زبان آذري مي‌خواند. قبلش چند جمله‌اي با آقا حرف مي‌زند. سلام مؤمنين كشور آذربايجان را مي‌رساند، التماس دعا مي‌گويد و در آخر هم تبركي مي‌خواهد. شعرش درباره يمن، فلسطين، افغانستان و بحرين است. شاعري آذربايجاني در ايران دارد به زبان آذري از يمن، فلسطين و... مي‌خواند: از من مي‌پرسي كجايي هستم؟ مي‌گويم اهل يمنم...
نفر بعدي سيد سكندر حسيني از افغانستان است كه ظاهراً جامانده بود. غزل مثنوي شورانگيزي را مي‌خواند. چند جايش از آقا آفرين مي‌گيرد.
ما وارثان مرده غزنين و كابليم
ما لاشه‌اي شديم و غذاي درندگان
بوداي زخم‌خورده عصر تفنگ و مرگ
چشم تو هست راوي تاريخ باستان
وقتي كتاب كهنه تاريخ زنده شد
سرگيجه مي‌رود همه شهر ناگهان
فصل مذاكرات سياسي شروع شد
گويا علاج واقعه قبل از وقوع شد
گفتند از شراب تو ميخانه‌ها به هم
خُم‌ها به وقت خوردن پيمانه‌ها به هم
تو آن حقيقتي كه تو را مژده مي‌دهند
اسطوره‌هاي خفته در افسانه‌ها به هم
هر خانه‌اي مناره الله‌اكبر است
اين‌گونه مي‌رسند همه خانه‌ها به هم

   شعر خواني رهبر انقلاب از اخوان
يكي از موارد جالب توجه جلسه شعرخواني در محضر رهبر انقلاب، قرائت شعري از مرحوم مهدي اخوان ثالث توسط رهبري بود. خبر آنلاين نوشت: صفحه‌ اينستاگرام مقام معظم رهبري فيلمي از ديدار شاعران كشور با ايشان را منتشر كرده كه در آن رهبر انقلاب يكي از اشعار عاشقانه‌ اخوان ثالث را مي‌خواند. در كنار اين فيلم بخشي از صحبت‌هاي ايشان هم به اشتراك گذاشته‌شده است؛ «من كاري ندارم مرحوم اخوان [اين شعر را] براي چه كسي گفته است و براي چه گفته است؛ من اين شعر را خطاب به صحيفه سجاديه مي‌خوانم، من اين شعر را خطاب به دعاي ابي حمزه ثمالي مي‌خوانم.»
بخشي از شعر مهدي اخوان ثالث با عنوان «غزل» بدين شرح است:
اي تكيه‌گاه و پناه
زيباترين لحظه‌هاي
پر عصمت و پرشكوه
تنهايي و خلوت من
اي شط شيرين پر شوكت من

    چفيه رهبري به چه كسي رسيد؟
در مراسم شعرخواني در محضر رهبر معظم انقلاب يكي از شعرا چفيه رهبري را به عنوان تبرك از ايشان گرفت. رضا نيكوكار مي‌گويد: شعري با مطلع «گفتند از شراب تو ميخانه‌ها به هم/خُم‌ها به وقت خوردن پيمانه‌ها به هم» را خواندم و فرصتي دست داد تا خدمت حضرت آقا برسم. از ايشان درخواست دريافت چفيه را كردم كه رهبر انقلاب با روي باز آن را تقديم كردند و من به عنوان تبرك دريافت كردم.  نيكوكار افزود: پس از اينكه غزل را خواندم، ايشان از بنده سؤال فرمودند: فقط غزل مي‌گوييد؟ پاسخ دادم بله، فرمودند: «مجموعه‌اي را منتشر كرده‌ايد؟» كه در مراسم مجموعه شعرم با نام «خواب مشترك» را تقديم ايشان كردم، معظم له فرمودند: اين شعري كه خوانديد باعث شد از ابتدا تا انتهاي كتابتان را بخوانم.

این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن