تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845868319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور جوانان در مساجد نیازمند چه الزاماتی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حضور در مسجد یک رفتار دینی است که مستلزم برخی پیش نیازهاست و بدون تحقق آنها نمی توان انتظار داشت، جوانان در مسجد حاضر شوند، لذا گاهی اوقات مشاهده می شود با وجود آنکه مسجد محله از نقاط قوت زیادی برخوردار است برخی جوانان به سوی آن جلب نمی شوند.

به گزارش تراز ،هویت جوان به ویژه جوان امروز، تحت تاثیر عوامل و مولفه های فراوان شناخته شده و یا ناشناخته بیرونی و درونی شکل می گیرد. مولفه هایی چون: وراثت، خانواده، جامعه، ملیت، زیستگاه، طبقه اجتماعی، فرهنگ، دیانت، گرایش سیاسی، میزان تحصیلات، نوع تخصص و بسیاری عوامل پیچیده و مولفه های ناشناخته دیگر که باید با مطالعه دقیق و جامع علمی، نسبت به تبیین و تحلیل آنها اقدام کرد، هریک منشاء و ملازم ظهور و بروز مقتضیاتی است که در خطاب و رابطه با جوان و تنظیم مناسبات با این نسل، باید آن را به طور عمیق و دقیق و همچنین از نظر کمی و کیفی مورد ملاحظه قرار داد. تحول شخصیت نوجوان از نظر شکل گیری «هویت» در سه مرحله پدید می آید:1.در مرحله نخست، «بحران هویت»، با تظاهرات روانی جزئی آغاز می شود. این مرحله به ظاهر تلخ سرآغاز طلیعه نوجوانی است. نوجوان هنوز کاملا باورها و تلقیات ذهنی خود را به جهت سازش یافتگی دوران کودکی، نگسسته است ولی بریدن و گسست پاره از آنها را آغاز کرده است. همین انقطاع اولیه موجب نخستین تکانش های روانی می شود. اضطراب، زودرنجی، ناآرامی، افسردگی، درون گرایی و نوسان خلقی، از جمله این تظاهرات روانی و عاطفی است. 2.در مرحله دوم، همگرایی تظاهرات متعدد، پایه های سازمان یافته و ذهنیت های جدیدی را در او ایجاد می کند. نوجوان در برابر محیط خود، وضع مشخص و معین به خود می گیرد و برای روش زندگی خود طریقه رفتار معین و ثابتی را اتخاذ می کند. این مرحله، در خود فرورفتن و به درون خود خزیدن است. یعنی نوجوان به بازکاوی ساخت های ذهنی و تحلیل پدیده ها و وقایع زندگی خود در تعامل با دیگران و جهان خارج می پردازد. 3.بالاخره در مرحله سوم، تدریجا یک نوع گشایش در تمرکز حالت قبلی او به وقوع می پیوندد. نوجوان فعال و مثبت می شود. این تحول به مفهوم از خود برون آمدن و پایان یافتن بحران است و می توان گفت در این دوره شخصیت و سازمان روانی او ثبات یافته، یکپارچه شده و استقرار می یابد. همان طور که  «اریک اریکسون» در این باره ابراز نظر کرده است:« در این دوره نوجوان با یک بحران روانی، اجتماعی روبه روست، بحرانی که او را از سه محور احاطه کرده است: بحران بیولوژیکی، بحران روانی و بحران فرهنگی. در بحران بیولوژیکی، بدن نوجوان تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا می کند و با تحریکات جنسی همراه می شود. در وهله نخست، نوجوان باید خود را با این تحولات و تغییرات جدید جسمی و جنسی سازگار کند. به لحاظ روانی نیز نوجوان دارای نیازهای متنوعی می شود. نیازهایی که گاه برای او شناخته شده و گاهی نیز برای خود او ناشناخته هستند. در این دوره یکی از نیازهای مهم روانی، تعریف دوباره «خود» است. نوجوان باید بتواند زندگی گذشته و هویت دوره های قبلی خویش را با وضع فعلی و جدیدش پیوند دهد. در بحران اجتماعی نیز فرد در روابط با دیگران، دچار نوعی نگرانی و تعارض شده و در ارتباط با فرهنگی که او را احاطه کرده است دچار مشکل می گردد یعنی در مواجهه با انتظارات جهان اجتماعی و فرهنگی اطراف خویش می خواهد خود را سازگار کند» . «هویت دینی»،  رابطه بین آدمی و دین را تبیین می کند و پیامد آن، احساس تعهد و مسئولیت در قبال ارزش ها و باورهای مذهبی است. برخی صاحب نظران تعهد را به عنوان سنگ بنای هویت دینی تلقی می کنند. با توجه به آنچه هویت دینی به نسل جوان می دهد، در طرف مقابل، اختلال و آَشفتگی در هویت دینی سبب ضعف دینداری، در بین جوانان می گردد، چراکه تعهد و مسئولیت پذیری فرد را در قبال گزاره های دینی کاهش می دهد و به این ترتیب ضمانت اجرایی احکام دینی کاهش می یابد. اختلال در هویت دینی سبب می شود فرد نتواند ارزش های دینی گذشته را، ارزیابی کند و صاحب ارزش هایی می شود که به کمک آنها بتواند آزادانه برای آینده خود طرح ریزی کند. با در هم ریختگی نظام ارزشی در جوان، او در ردیافت مفاهیم دینی، زمینه مثبت و قابل قبولی را احساس کند تا انگیزه ای برای انجام دستورات دینی داشته باشد لذا دچار بی تفاوتی و بی مسئولیتی می گردد.تخریب نظام ارزشی-دینی سبب می شود تا بسیاری از افراد که دچار بحران هویت دینی می شوند، به دنبال هویت منفی بگردند و هویتی بر خلاف آنچه اولیا دین در نظر دارند برگزینند. بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و ناسازگاری نوجوانان را می توان از این دیدگاه توجیه کرد. مسئولیت گریزی، دل زدگی و بی تفاوتی، هرکدام از آثار فقدان هویت هستند که در عرصه دینی، در قالب بی توجهی به اوامر و نواهی الهی، بی علاقگی نسبت به شعائر، گزاره ها، اماکن، مراسم و نمادهای دینی بروز می کند. با بیان این مطلب مشخص می شود که بحران هویت دینی، سبب تضعیف باورهای دینی، اختلال نظام ارزشی مذهبی و عدم تقید به احکام دینی می گردد. مسجد از مهمترین مفاهیم و گزاره های دینی است که بحران عدم درک صحیح جوانان از حقیقت وجودی آن، سبب پایین آمدن اعتقاد به آن و ضعف گرایش به حضور در جمع نمازگزاران می شود. رعایت الزامات حضور در مسجد یک رفتار دینی است که مستلزم برخی پیش نیازهاست و بدون تحقق آنها نمی توان انتظار داشت، جوانان در مسجد حاضر شوند، لذا گاهی اوقات مشاهده می شود «با وجود آنکه مسجد محله از نقاط قوت زیادی برخوردار است، برخی جوانان به سوی آن جلب  نشده اند. جوانی که مشکل اخلاقی دارد و اوقات خود را به تماشای فیلم های مبتذل و سیر در اینترنت و حضور در کافی نت ها می گذارند، اعتقاد راسخ و حقیقتی به مبدا و معاد ندارد، اهل نماز نیست، از هر راهی کسب و کار می نماید، دل بسته دنیا و مظاهر آن است و دینداری را نشانه عقب ماندگی فکری و فرهنگی می داندو خلاصه با مانع شناختی و رفتاری بسیار جدی، مواجه است که حضور او در مسجد، بعد از رفع این امور امکان پذیر است» . برای ورود به هر مکانی به خصوص مکان هایی که جنبه عمومی دارند، یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که رعایت آنها الزامی است. در بعضی از مکان هایی که جنبه اداری و رسمی دارند، نوع الزامات و قوانین حقوقی است و مکان هایی که جنبه رسمی ندارند و جزء مراکز خدمات عمومی محسوب می شوند اگرچه شاید دارای الزامات و تعهدات حقوقی نباشند ولی عمل به الزامات اخلاقی و مراعات شئونات حاکم بر آنها پیش نیاز ورود به آنها است. مسجد نیز به عنوان یک مکان مقدس، بیش از سایر اماکن و مراکز دینی، از قداست و پاکی خاصی برخوردار است. رعایت آداب و احکام ورود، حضور و خروج از آن، همواره مورد تاکید بوده و به ویژه بعضی از این الزامات، جزء آموزه های دینی و سنت پیشوایان دینی ما محسوب می شوند.





زمانبندی انتشار: 10 تير 1394 - 14:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن